Kairi Kosk proovib mittemuusiku elu,
et eneses äratundmiseni jõuda
Eesti muusika päevad algavad kahe kammerooperi
esiettekandega. Sirp arvas, et Viimase ükssarviku autor, mullu EMAs Eino
Tambergi kompositsiooniklassi lõpetanud Kairi Kosk on publikule suhteliselt uus nimi ja
kutsus helilooja toimetusse juttu ajama.
Kuidas tundsite ära tahtmise muusikat kirjutada?
Ma ei ole üldse isegi muusikalisest perest ega algusest peale muusika juures.
Väiksena taheti mind panna akordioni õppima ja see oli lausa vastumeelne mäletan
selgelt, kui raske oli akordioni süles hoida. kõigepealt õppisin viis aastat flööti
Saku lastemuusikakoolis. Siis läksin oma õpetaja algatusel, kes ise oli õppinud
muusikakeskkoolis Raivo peäske klassis, samuti tema juurde ja hakkasin fakultatiivselt
õppima kompositsiooni Mati Kuulbergi juures. Tasapisi selgus, et mul ei ole üldse
esinemisnärvi jätsin siis flöödi fakultatiivseks ja läksin viimasel aastal
kompositsiooni erialale. üllatusin isegi, kui tulin lastemuusikakoolis ühtäkki
mõttele, et võiksin õppida kompositsiooni. Võibolla sellepärast, et tahtsin olla
kuidagi teistmoodi? Vahetevahel ei tea ma praegugi, miks ma just kirjutan. Aga siis, kui
ma seda ei tee, saan aru, et ikkagi tahaksin just seda.
Kui EMA hoone avakontsertide sarjas mängiti teie Oddi, tõstis Evelin
Kõrvits Sirbis esile teose humoorikust, tsiteeris sumerat, kes kõneles teie hõrgust
helikeelest ja Tormist, kes toonitas koloriiditunnetust...
Oi, see on nii ilusasti öeldud. Aga Oddi algidee oli tegelikult päris
kuri: püüdsin teha sellise loo, mis ei meeldiks kellelegi; olin siis kuidagi
autoriteetide vastu suunatud. Tegin enda meelest naljaka loo, taotluslikult teistsuguse,
kui olen muidu kirjutanud. Mõned sõbradki ütlesid, et see oli natuke üllatav.
Palju teil on teoseid?
Ei mäleta arvu. Alustasin ju vara ja koolis on tehtud päris palju asju.
millest alustaksite oma loomenimistut?
paneksin kirja tööd, mis on ka esitatud, ja neid oleks võibolla kümmekond. Üks
suurem asi oli eelmisel NYYDil akadeemia õpilaste kontserdil (dirigeeris T.
Kapten) programmiline teos Aastaajad, küllalt vara, esimesel
akadeemia-aastal kirjutatud. lugu, mis nüüd ettekandele tuleb, on samamoodi
muusikavälise sisuga. Ma ei teagi, kas see on rohkem ballett või ooper: esitajate seas
on küll kaks lauljat ja üks retsiteerija, aga samas mõtlesin, et seal peaksid kindlasti
olema ka tantsijad, nagu nad nüüd ongi.
teie professor Eino Tamberg on kirjandusliku alge otsimisel tõeline meister ja vahel
tundub, et ta naudib tekstide kokkuseadmist vaat et rohkemgi kui pärast muusika loomist.
Kas oletegi temalt innustust saanud?
Tamberg on tõesti fantastiline! Minagi lugesin akadeemia, ja eriti muusikakeskkooli
lõpuklasside ajal väga palju poeesiat, otsides just sõna ilu, mis on samas ka mõtte
ilu. J. S. Beaglei Viimase ükssarviku puhul inspireeriski, et see on
väga kaunilt kirjutatud. Samas ka hästi mitmetasandiline. Muinasjutt täiskasvanutele.
laused ja isegi üksikud sõnad tekitavad seal värvilise, selgelt kujutletava
atmosfääri. Püüdsin seda veidi muusikas edasi anda. libreto koostasin ise, noppides
raamatust välja olulisemad ja tabavamad momendid. Koreograaf teeb muidugi oma versiooni,
mis jätab veel midagi välja. Raamat on nii mahukas, nii paljude liinidega ja ma ei
teagi, palju me sellest suudame edasi anda. Näiteks on seal selline tegelane nagu võlur,
kes vaevleb selle käes, et ei oska võluda, ja saab lõpuks taas oma võlujõu
käskijaks. See on raamatus üks olulisemaid liine, mis balletis eriti välja ei tulegi
seal on rohkem tegemist armastusliiniga. Surematu ja maailma kauneim olevus
ükssarvik hakkab otsima teisi ükssarvikuid, kes on vangistatud ja keda ta tahab
päästa. Aga vahepeal võlutakse ta inimeseks. Inimloomust ja armastust tundma õppides
ning printsi armudes ei tahagi ta tagasi surematuks saada... Ennast selle tegelasega
seostades võiks mõtelda samade asjade üle et mis on surelikkus ja surematus, ja
kas tahakski surematu olla.
Nimetasite, et näete Viimases ükssarvikus palju värve. Kas Tormis tabas
märki, viidates teie koloriiditundlikkusele? On värvid muusikas teile tähtsad?
Jaa, muusika värvid... Muidugi! Stravinski, Debussy otsin ka ise neid värve,
kuigi teen seda veel natuke oskamatult. huvitavad asjad tulevad ka juhuslikult välja, kui
eri kõlasid kokku panna, proovida ja katsetada.
Kas kirjutate sulega paberile või arvutiga?
olen muidugi ka paberile kirjutanud ja see oli väga tore, aga nüüd olen läinud
seda teed, et käsitsi ainult visandan midagi, isegi mitte niivõrd nootides kui tekstina,
ja siis proovin arvutiga seda edasi arendada. Ma muidugi üritan, et suudaksin peas kõik
valmis teha, aga kui pean proovima ja katsetama ega tea veel täpselt kõike, siis on
arvuti suureks abiks. Arvuti jätab rohkem aega mõtlemisele, selle asemel et
füüsiliselt teksti kirjutada.
Aga teie instrumentaarium, on see naturaalne või elektrooniline?
loomulikult on mul väga suur huvi elektroonilise muusika vastu, õppisin seda natuke
Rauno Remme juures. Neid võimalusi on nii palju, et tekib lausa selline kaotsimineku
tunne. valisin mõned soundid ja tegin nendega improviseerides loo. Aga sounde
ja nende töötlemise võimalusi on nii palju ühe kasuks otsustamine tundub kõigi
teiste suhtes kuidagi ebaõiglane... Raske, nagu iga valiku tegemine minu puhul.
Arvutimuusika võimaluste tundmaõppimisega peaks põhjalikumalt tegelema, kui tahta
midagi erilist korda saata, aga ma pigem üritan enne õppida traditsiooniliste pillide
käsitlemist ja siis võiks olla huvitav neid omavahel ühendada. Kuigi see on kahjuks
muutunud trendiks, et paneme ikka midagi elektroonilist ka juurde.
Kui palju trend noort inimest mõjutab, kas siis vajadusega olla trendikas või
vastupidi, sellest hoiduda, mis samuti ju trend.
Ongi nii, et sa ei saa enam midagi teha, ilma et see oleks trendikas... See sõna
iseenesest on juba absurdne ja tekitab protesti. Peaks lihtsalt mitte hoolima sellest,
milliseid silte kleebitakse, ja mõtlema enese jaoks selgeks, miks muusikat teha ja miks
just sellist. Aga kindlasti need voolud mõjutavad. Nyyd Ensemble mängis sel sügisel Tan
Duni vaikseid mõtlikke kõlavärvilugusid ja ka kogu nende viimane kontserdisari koosneb
ju sarnastest lugudest. Tundub, et just selline meditatiivne ja kõlavärviline ongi
praegu valitsev stiil. Ja stiiliga kaasa minna ei ole mu eesmärk, pigem vastupidi. Nii
loobusin hetkeks kahetsusega kõlavärvimuusika katsetustest.
Ütlesite, et ei tule hoolida sellest, mis arvatakse, ent usutavasti on teil eeskujusid
ja autoriteete, kelle arvamusest vägagi peate.
Nägite ju, kuidas mu silmad lõid särama, kui rääkisite, mida Sumera ja Tormis
ütlesid! Aga ma olen ju hirmus tundlik minu kohta ei tohi midagi pahasti öelda!
Ma ei saa sinna midagi parata, et võtan kõike nii tõsiselt. Mind üritatakse küll
nüüd kasvatada mitte nii tundlikuks, vaatame, kas see õnnestub.
Tundlikkus on looja puhul ju väga oluline.
Sellega ma ennast kaitsengi! Aga ma teen kärbsest elevandi. Võibolla on nii
sellepärast, et püüan praegu mitte kelleski pahameelt tekitada. Ja kui mu üritused ei
lähe korda, siis tunnen, et olen ebaõnnestunud. Olen praeguseks loobunud protestist ja
maailmale tõe näitamisest. Tõde on kaotsi läinud. Nii ma püüan siis vastupidi olla
kõigile võimalikult lahke. Milleks tekitada maailma kurjusele ja kurbusele lisa. Ei-ei,
kurbus on ju teisalt väga ilus, sellist ilusat kurbust võib tekitada küll. Näiteks
Viimase ükssarviku lõpp on raamatus tegelikult kurb ükssarvik lahkub
printsist, kuigi lubab teda meeles pidada. Kuid seejärel on veel üks peatükk, mis on
justkui hiljem lisatud tavaline happy end, kus ükski niidiots ei jää
kokku tõmbamata. Selle jätsin oma muusikast välja.
Ettekantav kammerooper on teil kooliaegne millega praegu tegelete?
Mul on plaane, muidugi on! Aga ma ei räägiks nendest. Tegelen praegu
mittemuusikalise tööga, olen proovinud, kuidas on elu ilma koolita, terved päevad
tööl ilma muusikale mõtlemata. See peaks aitama mul mõista, mida tegelikult tahan.
Järgmisel aastal mõtlen astuda magistrantuuri.
Kas teil pole tahtmist kuskil mujal mõne pedagoogi juures õppida?
Hea meelega saaksin uusi kogemusi sellise õpetaja juures, kes mulle väga muljet
avaldaks, aga seda ei julge ju ometigi välja ütelda. Näiteks Kaija Saariaho on
mul meeles mõlkunud...
Tahtsin eelmise küsimusega uurida teie eeskujusid muusikamaailmas.
Ühe nime juba ütlesin. Aga on veel palju fantastilisi heliloojaid nagu Gubaidulina
ja Kanteli või Crumb... Üks inglise naishelilooja Judith Weir. Luigi Nono.
Näiteks Nono staatilisus ja kõladega opereerimine, kõlamassiivide kokkupanemine!
Kõlavärvimuusika... Ja veel ostakovit on ju mu suur armastus! Kuulan
kogu aeg töö juures, keegi teine ei taha, nii et pean klappidega kuulama. Näiteks
esimene ja teine klaverikontsert nii mitmekülgselt emotsionaalne muusika ja samas
nii hästi kirjutatud!
On Viimane ükssarvik teie tähtsaim teos?
Tuleb nii välja. Kirjutades ma küll seda ei mõelnud. Aga nüüd on esitamiseks
nõnda palju jõude liikuma lükatud. Ja see toimub nii huvitavas kohas. Kui kõik
õnnestub, kui saalis on publik, kellele teos meeldib, siis oleks see muidugi suur
kannustus. Loodan, et Viimasest ükssarvikust osasaajad võivad etenduselt
koju minna huvitava ja ilusa, ehk ka ilusalt kurbliku kogemuse võrra rikkamana.
Tiina Mattisen
|