Tallinna Barokkorkestri kontserdid Norras

Lihavõttepühadele eelnev kannatusaeg on kogu ristimaailmas pühendatud Kristuse elu ja surmaga seotud muusika ettekannetele. Põhjamaade traditsiooni järgides esitavad väga heal tasemel kirikukoorid Soomes, Rootsis ja Norras kas ühe Bachi passioonidest, Missa
h-moll või Händeli “Messia”, kutsudes osalema orkestreid enamasti oma maalt. Kuid kui soovitakse esitada barokkmuusika suurteoseid barokiajastu pillidel ja nn. ajastulähedases esituslaadis, tuleb tihti kaugemal ringi vaadata.
Tallinna Barokkorkester osales tänavu kahe suurteose ettekandel Norras: G. Fr. Händeli “Messias” 25. ja 26. märtsil Trondheimi kuulsas Nidarosi katedraalis ning J. S. Bachi “Johannese passioon” 9. aprillil Fredrikstadi toomkirikus ja 10. aprillil Lilleströmi kirikus, kutsujaiks mõlemal korral kiriku koor. Eestis selline traditsioon paraku puudub, mis on ka arusaadav meie lähiajalugu ja kirikute olukorda meenutades. Sellest on väga kahju, sest nii võimsa religioosse sõnumiga muusika kuulub siiski loomulikult just kirikute juurde.
Trondheimi Nidarosi katerdaal on üks pühamaid paiku, kust sai alguse kogu Norra ristiusustamine. Alates ehitamisest XII – XIV sajandil, on see ka Norra kuninglike laulatuste jt. tseremooniate paik. Muusikuidki hämmastas sealne akustika: vaatamata tohutu pikale ja kõrgele ruumile (1200 istekohta) olid kuulda pisimadki nüansid igast kiriku nurgast, koondades üldpildi kaunisse tervikusse. “Messia” esitusel Trondheimis osales aukartustäratav solistidegrupp: maailma tippklassi sopran Emma Kirkby ja tenor Rufus Müller, samuti bassbariton Lars Arvidson Stockholmist ja norra metsosopran Ingebjörg Kosmo. Jääb vaid imetleda võõrustajate taotlusi ning võimalusi kvaliteedi osas; väga hästi esines ka suurte kirikupühade
aegu kaks korda aastas kokku tulev sajaliikmeline Nidarosi oratooriumikoor. esinemisest sellise suurepärase koosseisuga saavad eesti muusikud taas tunnustust oma tegevusele. Tallinna Barokkorkestri mänguga jäid väga rahule nii Emma Kirkby ja Rufus Müller kui kohalikud korraldajad, mille parim kinnitus on agentuuri Concerto Grosso direktori ja Tallinna Barokkorkestri kunstilise juhi Egmont Välja sõnul tagasikutse järgmiseks aastaks.
“Johannese passioon” Fredrikstadis ja Lilleströmis oli samuti kohaliku muusikaelu tippsündmus, evangelistiks tenor John Bowley Inglismaalt, solistidena suurepärane norra sopran Tone Braaten, bass Jörgen Ditlevsen Taanist jt. Siinkohal üks väike ääremärkus. Järgmisel hommikul avaldasid mõlemad Fredrikstadi suuremad ajalehed kontserdist pika analüüsiva artikli koos fotodega. Ja seda tavalise päevalehe kultuurikülgedel!? Eesti publikule jääb soovitada suvist vanamuusika suursündmust Eestis, Haapsalu vanamuusikafestivali, mil kuuleb originaalpillidel ja suurepärase esituskoosseisuga Bachi “Johannese passiooni” Haapsalu toomkirikus ja mujalgi, esitatuna nii, nagu heliloojad seda on mõelnud.

Mail Sildos