Tallinna Barokkorkestri
kontserdid Norras
Lihavõttepühadele eelnev kannatusaeg on kogu
ristimaailmas pühendatud Kristuse elu ja surmaga seotud muusika ettekannetele.
Põhjamaade traditsiooni järgides esitavad väga heal tasemel kirikukoorid Soomes,
Rootsis ja Norras kas ühe Bachi passioonidest, Missa
h-moll või Händeli Messia, kutsudes osalema orkestreid enamasti oma maalt.
Kuid kui soovitakse esitada barokkmuusika suurteoseid barokiajastu pillidel ja nn.
ajastulähedases esituslaadis, tuleb tihti kaugemal ringi vaadata.
Tallinna Barokkorkester osales tänavu kahe suurteose ettekandel Norras: G. Fr.
Händeli Messias 25. ja 26. märtsil Trondheimi kuulsas Nidarosi katedraalis
ning J. S. Bachi Johannese passioon 9. aprillil Fredrikstadi toomkirikus ja
10. aprillil Lilleströmi kirikus, kutsujaiks mõlemal korral kiriku koor. Eestis selline
traditsioon paraku puudub, mis on ka arusaadav meie lähiajalugu ja kirikute olukorda
meenutades. Sellest on väga kahju, sest nii võimsa religioosse sõnumiga muusika kuulub
siiski loomulikult just kirikute juurde.
Trondheimi Nidarosi katerdaal on üks pühamaid paiku, kust sai alguse kogu Norra
ristiusustamine. Alates ehitamisest XII XIV sajandil, on see ka Norra kuninglike
laulatuste jt. tseremooniate paik. Muusikuidki hämmastas sealne akustika: vaatamata
tohutu pikale ja kõrgele ruumile (1200 istekohta) olid kuulda pisimadki nüansid igast
kiriku nurgast, koondades üldpildi kaunisse tervikusse. Messia esitusel
Trondheimis osales aukartustäratav solistidegrupp: maailma tippklassi sopran Emma
Kirkby ja tenor Rufus Müller, samuti bassbariton Lars Arvidson
Stockholmist ja norra metsosopran Ingebjörg Kosmo. Jääb vaid imetleda
võõrustajate taotlusi ning võimalusi kvaliteedi osas; väga hästi esines ka suurte
kirikupühade
aegu kaks korda aastas kokku tulev sajaliikmeline Nidarosi oratooriumikoor. esinemisest
sellise suurepärase koosseisuga saavad eesti muusikud taas tunnustust oma tegevusele.
Tallinna Barokkorkestri mänguga jäid väga rahule nii Emma Kirkby ja Rufus Müller kui
kohalikud korraldajad, mille parim kinnitus on agentuuri Concerto Grosso direktori ja
Tallinna Barokkorkestri kunstilise juhi Egmont Välja sõnul tagasikutse järgmiseks
aastaks.
Johannese passioon Fredrikstadis ja Lilleströmis oli samuti kohaliku
muusikaelu tippsündmus, evangelistiks tenor John Bowley Inglismaalt, solistidena
suurepärane norra sopran Tone Braaten, bass Jörgen Ditlevsen Taanist jt.
Siinkohal üks väike ääremärkus. Järgmisel hommikul avaldasid mõlemad Fredrikstadi
suuremad ajalehed kontserdist pika analüüsiva artikli koos fotodega. Ja seda tavalise
päevalehe kultuurikülgedel!? Eesti publikule jääb soovitada suvist vanamuusika
suursündmust Eestis, Haapsalu vanamuusikafestivali, mil kuuleb originaalpillidel ja
suurepärase esituskoosseisuga Bachi Johannese passiooni Haapsalu toomkirikus
ja mujalgi, esitatuna nii, nagu heliloojad seda on mõelnud.
Mail Sildos
|