“Lauldud sõna” kui muusikauurimuslik suursündmusl
1993. aastal, mil kogu Eesti ühiskond oli haaratud ulatuslikest
reformidest, loodi Tartu ülikooli filosoofiateaduskonna juurde vabade kunstide kutsutud
professuur. Seda professuuri on tänaseks täitnud Hando Runnel, Madis Kõiv, Jaak Rähesoo,
Jüri Arrak, Veljo Tormis, Jaan Kross, Elmo Nüganen ja Jaan Kaplinski. Ain Kaalep pole
rahul olnud selle professuuri nimega, juhtides õigusega tähelepanu, et vabad ja kaunid
kunstid olid ja on kaks ise asja. Ülikoolis on Kaalepi märkust arutatud ja leitud, et
parem jäägu professuuri määratlus laiemaks: ehk satub tulevikus professorite hulka mõni
avaramas tähenduses vabade kunstide esindajagi.
Seni aga, tõsi, on vabade kunstide professori näol tegemist olnud ülikooli juures
resideeruvate kaunite kunstide viljelejatega, mitte teadlastega (Madis Kõiv välja
arvatud, kelle tegevuses kombineeruvad nii kunstid kui teadus). Nende sekka on mahtunud
viis kirjanikku või tõlkijat, üks maalikunstnik, üks helilooja ja üks teatrimees. Lõppeval
aastal andis Tartu Ülikooli kirjastus välja Veljo Tormise raamatu “Lauldud sõna”,
millega esimest korda on tehtud katse Tartus peetud kunstialaseid loenguid püsivamalt,
s.t. raamatu kujul jäädvustada. “Lauldud sõna” paksus on 274 lk. ning raamatu
juurde kuulub ka 32 muusikanäidet sisaldav laserplaat. Raamatut esitleti 20. septembril
Toomel Tartu ülikooli ajaloomuuseumi Morgensterni saalis.
Veljo Tormis võttis kutse 1997. kalendriaastal Tartus professorina tegutseda vastu
pikema kaalumise järel. Seda, mis juhtus pärast tema nõustumist ülikooli ettepanekuga,
on raamatu sissejuhatuses Urve Lippus kirjeldanud järgmiselt: “Kui jah-sõna antud,
võttis aga Tormis ise asja väga tõsiselt – kui juba professor, siis peab ikka
loenguid pidama. 1997. aasta jaanuaris oli ta koos abikaasaga Pirital sanatooriumis [—-]
Seal tekkiski järsku idee, et kahju oleks kogu seda ettevalmistustööd ainult üheks
korraks teha, ja ma pakkusin ennast kogu ürituses assistendiks, et siis pärast
lindistuse ja märkmete põhjal need loengud raamatuks kirjutada. Veljo Tormisele meeldis
ideest see pool, et nii ettevalmistuse kui loengupidamise närvipinget saaks jagada. Lea
Tormis kui teatriloolane muidugi mõistis, et nii võiks tekkida kultuurilooliselt oluline
raamat, mida Veljo omal algatusel iial kirjutama ei hakkaks.”
Tegelikkuses hakkas asi välja nägema nii, et Tormis ja Lippus reisisid Tallinna ja Tartu
vahet tavaliselt Tormise autoga. Tartusse jõudnud, peatus Tormis allakirjutanu korteris
Turu tänavas, Lippus aga Aime Karmi juures mõnesaja meetri kaugusel Aleksandri tänavas.
Paljuski said Tartu-loengud oma lõpliku vormi ilmselt neil autosõitudel või ka Turu
tänavas tee- või kohvitassi taga toimunud jutuajamiste käigus.
“Lauldud sõna” on sisu ja laadi poolest võimalik asetada väga erinevasse konteksti.
Kõigepealt saab raamatut vaadelda kui helilooja verbaalset enesekehtestust.
Muusikaajaloos on huvitav jälgida, millistel ajajärkudel ja mis põhjustel on heliloojad
nootide kirjutamisele lisaks pidanud vajalikuks end väljendada ka sõnadega. Näib, et
üldiselt alates XX sajandist. Tonaalse süsteemi lagunedes hakkas muusika helikeel
muutuma sedavõrd individuaalseks, et sellest arusaamist ei saanud jätta enam pelgalt
kuulaja kõrva ja tunnetuslike võimete hooleks. Olivier Messiaeni “Minu helikeele
tehnika”, John Cage’i esseed, uusviini koolkonna enesetutvustused jpt. tekstid annavad
märku XX sajandi heliloojate sisemisest vajadusest muusikat mitte ainult luua, vaid seda
ka seletada. Äsja visandatud reas on “Lauldud sõna” kõige lähedasemaks
paralleeliks võibolla Igor Stravinski ja dirigent Robert Crafti “Dialoogid”: kahe
professionaalse muusiku vestlusseeriad muusikast ja sellega seotud asjadest. Tormise ja
Lippuse raamat pole küll läbivalt vormistatud dialoogidena, ent kes Tormise loengutes
käisid, võivad tunnistada, et dialoogi Lippuse ja ka teiste kuulajatega tuli neis ette
päris sageli.
Edasi on “Lauldud sõna” huvitav lugeda kui lähiajaloo sotsiaalse mõtestamise
katset. Erinevalt poliitikast, kus mitmed tegijad eelistaksid oma viieteist-kahekümne
aasta vanust tegevust mäletada valikuliselt, ei vaiki Tormis maha mitte ühtki tükki oma
loomingust. Otse vastupidi, Tartu-sarja üks loenguid ning vastavalt ka raamatu üks
peatükke kannab mõnd rahvuslast ilmselt ärritavat pealkirja “Mõtisklusi Leniniga”.
Andres Langemets on hiljuti teravmeelselt juhtinud tähelepanu sellele, et meie
ühiskonnas täheldatava tugeva Ameerika-ihaluse sügavamaks allikaks võib olla kartus
lähimineviku ees ning siit johtuv soov seda unustada. Ma ei usu pea liiva alla peitmise
tulemuslikkusesse. Kui minutaolisi peaks olema teisi, siis soovitan neil Tormise raamatut
sotsiaalkriitilise pilguga lugeda – satisfaction guaranteed! Näib, et vaatamata
muusikaspetsiifilisele sisule avaldub 1980. aastate ja ka varasem Eesti ühiskond
“Lauldud sõnas” kogu oma mitmekesisuses ja paradoksaalsuses.
Kolmandaks on “Lauldud sõna” muusikauurimuslik teos. Ei tee vist paha
rõhutada, et Tormise näol on tegemist rahvusvaheliselt tunnustatud eesti heliloojaga.
Samas pole Tormise loomingule pühendatud muusikateaduslik kirjasõna nii rikkalik, nagu
ta muusika seda vääriks. Monograafiatest kuni “Lauldud sõna” ilmumiseni ainsaks
peaks olema I. Bobõkina venekeelne Moskvas 1989. a. ilmunud raamat; eestikeelsetes
artiklites on Tormise loomingut seni käsitlenud Helju Tauk, Toomas Siitan, Urve Lippus
jt. On teada, et Tormisele pühendatud raamatu kallal töötab New Yorgis elav
muusikateadlane Mimi Daitz. Kuigi uurimistöö pole sport, on “Lauldud sõna”
ilmumisega teatud mõttes ära lahendatud üks eesti muusikateaduse auküsimusi.
Võrdluseks meenutatagu, et esimene Arvo Pärdile pühendatud monograafia ilmus teatavasti
Oxford University Pressi kirjastusel 1997. a. ja selle autor on Paul Hillier.
“Lauldud sõna” on muusikateaduslik raamat tänu Urve Lippuse nõudlikkusele enese kui
raamatu koostaja suhtes. Teadusliku tekstina võimaldab “Lauldud sõna” käsitleda nii
täpne viitamissüsteem kui ka materjali esitamise loogika. Lippus võinuks raamatu jaoks
valida märksa publitsistlikuma vormi, mida keegi poleks saanud talle pahaks panna.
“Lauldud sõna” on koostatud ühtaegu teadusliku rangusega ja samas lopsakalt.
Raamatut illustreeriv materjal on väga rikkalik: laserplaadile lisaks on raamatus
noodinäiteid, kaarte, fotosid, kirju, kontserdiprogramme ning muid dokumente Tormise
perekonnaarhiivist ja mujalt.
Peab nentima, et “Lauldud sõna” ilmumine tähistab muusikauurimuslikku suursündmust
Eestis, ja ühtlasi tunnustama Tartu Ülikooli kirjastuse missioonitundelist tegevust
raamatu väljaandmisel. Üldiselt on “Lauldud sõna” tehniliselt teostatud hästi, kui
välja arvata, et sisukorras on leheküljenumbrid sattunud kuue lehekülje võrra
faasinihkesse. Ka CD võinuks olla raamatuga kuidagi füüsiliselt ühendatud (nt. ümbris
tagakaane külge kleebitud): praegu tekitab raamatu ja CD eraldi käitlemine lisategevust
kaupmeestele, mis meie raamatukaubanduse olukorda arvestades ei pruugi raamatu
läbimüügile tingimata soodsalt mõjuda.
Jaan Ross
|