Kontserdipeegel
Ralf Taali klaveriõhtu 12. XII Estonia kontserdisaalis. Kavas
J. Brahmsi Kaks rapsoodiat op. 79 ja Seitse fantaasiat op. 116, F. Liszti
Pärast Dante lugemist ning M. Raveli Öine Gaspard.
Ralf Taalil suure saali ja suure klaveri kõlamapanemisega raskusi ei ole. Keerukatest
pianistlikest probleemidest saab ta jagu. Hea, et ta on võtnud enesele lahendada rasked
sisulised ülesanded, kuis siis muidu raiuda endale kontsertpianisti okkalist teed läbi
tiheda repertuaaripadriku. Kaaluka kava esitlus oli loogiline, arukalt ehitatud ja
arendatud. Kava jooksul kasvav eneseväljenduslik vabadus kogus teises pooles ohtrasti
plusspunkte.
Kui kriitikutel on kord juba kombeks ikka millegi kallal norida ja urgitseda, teen seda
minagi.
Brahms. Midagi ei hakanud vastu, aga ei läinud ka eriti südamesse. Tundub, et
jäid avamata mitmed kujundid ja sügavusse kaevumised. Kogu meisterlikkuse ja tarkuse
kiuste saab ju kontserdil määravaks esitatava temperatuur. Seekord olid soojakraadid
madalavõitu. Forted kippusid ühetaoliselt üldsõnaliseks jääma. Olen kindel,
et Taal teab, kus forte on särav või dramaatiline, jõuline või... Aga seda ei
olnud kuulda. Natuke paha on, kui varjatud erutus asendub kainema asjalikkusega (näit.
g-moll Rapsoodia keskmine osa, Intermezzo e-moll). Esimene d-moll Capriccio ja a-moll
Intermezzo rääkisid teistest ilmekamat keelt.
Liszt. Põrgu väravad ja muu möll kukkus sõjakalt välja. Vastukaaluks ei
tuleks unustada, et Liszti kantileensed episoodid on enamasti sisemisest kirest kantud.
Ravel. Vetevallas tundis Taal end hästi. Võib veel leida salapäraseid piano-nüansse
kuukiirte peibutavas valguses. Teine pala tsüklist tuli kurb ja lüüriline, kuid
vajanuks nagu õudusest klaasistunud silmadega pilku selle nii pealetükkivalt monotoonse
kriipiv-kõikuva heli taustal. Pianistile äärmiselt kõrgeid nõudmisi püstitava
viimase loo mängis Taal uhkelt küll. Jääme ootama, millal see salapärane paharet saab
nii särtsu täis, et talle kasvõi saba ja sarved kasvavad. Küll siis publik ka põlema
läheb!
LEELO KÕLAR
ERSO esines Estonias (16. XII) Arvo Volmeri dirigeerimisel igati
õnnestunud kontserdiga, kavas kaks nö. klassikalist klassikut Beethoveni Viies ja
Brahmsi Esimene sümfoonia. Mõlemad panid kuulama ja kaasa mõtlema eeskätt tervikliku
ja intensiivse esitusega. Nende teoste vaimusugulus on tegelikult ka silmaga nähtav (kui
partituurid läbi vaadata) ning kõrvaga kuuldav (kui need kõrvuti läbi kuulata).
Beethoveni Sümfoonia nr. 5 c-moll op. 67 ettekanne oli tempovalikutelt,
dünaamiliselt plaanilt ning kammerlikes episoodides ansambliliselt ühiskeelelt haaravalt
kontsentreeritud. Esimese osa ekspositsiooni kuulsa saatuseteema ning eriti
maoorse kõrvalpartii kujundas Volmer nii dünaamiliselt kui tempoliselt esialgu
küllalt väljapeetuks, et jätta arenguruumi intensiivsele töötlusele. Ning muusika
fataalselt jõuline traagika pääseski täisvärvides mõjule alles repriisis. Andante
con moto järjestikused variatsioonid formeerusid läbi pastoraalse karakteri, siin
oli oluline roll puhkpillide täpsetel ansamblitel, mis juhatasid sisse fanfaarse teemaga
kulminatsiooni. Kahte järgmist osa tuleb vaadelda mõtteliselt koos, sest finaal hakkab
küpsema juba kolmanda osa rüpes. Umbes nii, et paksud murepilved varjutavad veel
taevalaotust, kui päikesekiired hakkavad neist üha võimsamalt läbi tungima (Richard
Wagneri tõlgendus). Igatahes oli dirigendi dünaamiline reii attacca-üleminekul
finaalile küll meisterlikult kujundatud: pärast pikki, nagu ootusärevusest täidetud pianosid
mõjus lõpuosa C-duur rõõmuküllane fortissimo nagu hümn elujaatavale
kangelaslikkusele. Volmer kujundas heroilise karakteri nauditava ekspressiivsusega, ent
liigsesse pateetikasse laskumata Beethoven on siin pateetiline juba isegi.
Brahmsi Sümfoonia nr. 1 c-moll op. 68 on suurejoonelise romantilise sümfonismi
parimaid näiteid, teatud mõttes isegi beethovenlikum kui Beethoven ise. See tunne tekkis
juba esimese osa grandioosset sissejuhatuse ajal, kus puhkpillide soolorepliigid vaid
õige pisut pehmendasid karmivõitu helivärve ning majesteetlikku karakterit. Hetkekski
pingeid lõdvendamata kujunes avaosa suureks dramaatiliseks hoovuseks, mis paiskas
kuulajad lõpuks plahvatuslikku kulminatsiooni. Andante sostenuto eepiline rahu oli
eelnenuga mõjuvas kontrastis, kuid omad dramaatilised sõlmpunktid ilmnesid siingi, kuigi
läbi lüürilise prisma. Viiuli (Harry Traksmann) lühike soolo süvendas
poeetilist atmosfääri veelgi ning on juba nüansside küsimus, et soolo võinuks
hingestatumgi olla. Tõsi küll, üks metsasarvede ebalus kõrgetel nootidel torkas siin
siiski silma. Kolmas osa Allegretto mõjus orkestris oma läbipaistvusega esialgu
lausa akvarelselt. Hilisem aktiivne accelerando muutis graatsilise karakteri
vägagi tarmukaks. on huvitav, et erinevalt Beethovenist ei kirjutanud Brahms siin
sümfoonia kolmandaks osaks skertsot. Finaal on selle sümfoonia sisuliseks
raskuskeskmeks, teemakomplekse on siin mitmeid ning Volmer lavastas need muusikalised
rollijaotused väga tasakaalustatult tervikuks. Finaali kõlapilt kujunes haaravalt
massiivseks ja monoliitseks, õnneks siiski mitte ühetaoliselt paksudes värvides ega
liigtihedaks.
Kui nüüd mõelda, miks see kontsert niivõrd kaasa mõtlema pani, siis ühelt poolt
muidugi kõlanud teoste vaimusuguluse tõttu. Teisalt polnud esituslikult vähetähtis, et
dirigent tasakaalustas mõistuse ja tunded: mitte nii, et kui Beethovenil saatus uksele
koputab, siis dirigendil juba prõmmib... Brahmsi interpretatsioonis aga
imponeeris monoliitselt koospüsinud tervik. Brahms pole ju seda tüüpi romantik, kelle
puhul interpreet võiks emotsioonidele vaba voli anda ning Volmer näiski lähtuvat pigem
arhitektoonilisest tervikunägemusest kui afektiivsetest hetkemeeleoludest.
Päev hiljem (17. XII) toimus Estonias Euroraadio jõulukontsert, kus Eesti
Filharmoonia Kammerkoori esituses kõlasid Tõnu Kaljuste juhatusel eesti vaimulikud
rahvalaulud ning eesti heliloojate vaimulikud teosed. See lühike päevane kontsert oli
vaid üks lüli EBU kokku 14tunnisest programmist, kus satelliidikanaleid pidi eetrisse
edastatud kontserdid liikusid teatepulgana ühest kontserdisaalist teise.
Milline on siis eesti vaimulik koorimuusika ning millisena võiks see paista Euroopa
kuulajale? EFK muusikaline pärastlõuna andis eesti vaimulikust muusikast kokkusurutud
läbilõike: vanimast, st. regilaululisest ja uuemast vaimulikust rahvalaulust läbi
Kreegi loomingu nüüdisaega, Sisaski ja Pärdini. Kui nüüd mõelda end Zagrebi
raadiokuulajaks, kes eesti vaimulikust muusikast midagi ei tea, siis võiks võõramaine
muusikahuviline selle kontserdi põhjal küll tõdeda, et eesti vaimulik koorikultuur on
rikas ja paljukihiline. Et vaimulikud viisid võivad Eestimaal kõlada ka torupillil (Celia
Roose esitatud See jõulupäev on rõõmust suur) ja kandlel (Tuule Kann).
Et regiviisiline vaimulik rahvalaul (Üts lats om sündnü Petlemin) on väga
temperamentne ning et siin pole jälgegi koraalide vagadusest ja hardusest. Küll kuuleb
siin aga ürgset väljendusjõudu.
Samuti võis see oletatav Zagrebi kuulaja veenduda, et Cyrillus Kreegi lauludes põimuvad
väga huvitavalt eesti rahvaviisid, luteri koraal ning impressionistikult värvikad
harmooniad. Urmas Sisaski Gloria Patri (esitusele tuli teose kolm osa) puhul võiks
horvaat tunda ehk isegi teatud äratundmisrõõmu Sisaski astromuusikaline
helilaad sarnaneb ju rohkem balkani kui soome-ugri rahvaste kõlamaailmaga. Arvo Pärdi
7 Magnificat-Antiphonen on nii Zagrebi, Kopenhaageni kui Clevelandi kuulajale
muidugi igasuguseid rahvuspiire ületav vaimulik muusika kohati keskaegselt askeetlik
ning siis isegi ekstaatiline.
Kõik see kokku ongi eesti vaimulik koorikultuur, mille rikkus pidi EFK esituses Tõnu
Kaljuste käe all igaüht veenma. Loodetavasti ka Euroopa kaugeimatel ääremaadel.
IGOR GARNEK
18. detsembril mängis Muspeade Maja Olavi saalis
vanamuusikasõpradele ansambel Cantores Vagantes. Viis üsna tuttavat nime: Reet Sukk
(flöödid), Reinut Tepp (klavessiin), Taavi-Mats Utt (plokkflöödid ja oboe damore),
Tõnu Jõesaar (viola da gamba, tello) ja Robert Staak (theorb,
barokk-kitarr); vanade instrumentide koopiad, millest osa ise tehtud (Taavi-Mats Uti
Eichendorfi järgi (1720) valmistatud oboe damore ja plokkflöödid) ja XVII
XVIII sajandi barokkmuusika mitmelt maalt (Corelli ja Telemann, Dieupart ja Pepusch,
Cabanilles, Roman ja Quantz).
Barokk rändas ja segunes, selles on rikkalikult ühisjooni. Aga kindlasti ei saa see
muusika esineda mingi õige originaali koopiana. Ka barokkmuusika tänane elav
mõõdupuu on eelkõige sünesteetiline klaaspärlimäng ühe meelekujundi
võrdlus teistega, helide vasted valguses ja värvis, ruumikujutlustes ja
taktiilsetes mälestustes, kõnes ja tundedünaamikas. Too sünesteetiline
kuulamiskood on diletantlik, intuitiivne, aga kõikvõimas.
Cantores Vagantese kontserdi kavalehel oli huvitav mõte barokiajastu diletantide,
kõrgest soost harrastusmuusikute kohta: plokkflöödi heli tekib väljaspool mängijat
ja võimaldab nooblilt distantseeritud mängustiili. Aristokraat siis hoiab distantsi.
Mis tahes elav muusika sisaldab endas mängija suhet (instrumendi, teose)
helimaterjali. Uuemas interpretatsioonis on see väga personaalne ja väärtustatud suhe.
Vana muusika puhul on normid pisut udused, aga teatav eemalolev hoiak on vist ka
üldisem tunnus seoses vanade pillide kõlaomadustega.
Cantores Vagantese muusikategemisest tundus, et mängijad olid ajuti küllalt erineval
kaugusel teose kõlast ja kujundist. Tõnu Jõesaare gamba kõlas delikaatselt, aga
selgete, lõpetatud joontega, üllatades aeg-ajalt aktiivsete retooriliste finessidega;
tello tundus kõlaliselt pisut kare, aga fraas voolas. Reinut Tepi mängitud flaami
klavessiini (XVIII sajandi algus; Ruckersi järgi Peeter Talve) kõlas oli pehmet sära ja
erksust; mõnikord jäi artikulatsioon siiski kusagile udusse kinni. Flöötide jahe kõla
ja käestlibisev fraas nõuab eriti täpset ja tundlikku artikulatsiooni. Siin tundus
olevat puhttehnilist arenguruumi. (Tegelikult on kõikide muusikate esteetika
mängutehnikas kinni.)
Üldist retoorilist aktiivsust silmas pidades oli kavas ilmekamaid ja ühtsemaid esitusi
(Johann Helmich Romani Sonaat flöödile ja basso continuole; Johann Christoph
Pepuschi sonaat d-moll flöödile, gambale ja basso continuole). Aga tuhmi joont
tuli ka ette.
Võib arvata, et mingit teadlikku kõlaühtsust ja retoorilist aktiivsust määratlevat
ansambliesteetikat XVII XVIII sajandil ei olnudki. Aga ilmselge on ka, et paljud
asjad muusikas toimivad enne teoreetilisi põhjendusi. Või hoolimata nendest. Näiteks
seesama mingi ühtne vahemaa muusikute ja muusika vahel, kooskõlastatud suhe
muusika kõlasse ja kõneviisi.
EVI ARUJÄRV
19. XII oli Estonia Kontserdisaal Saksamaalt saabunud Abegg Trio
päralt. Publikut oli kogunenud rõõmustavalt palju ning kontsert täitis ilmselt paljude
lootuse kuulata enne jõule kõrgetasemelist kammermuusikat.
Abegg Trio Ulrich Beetz viiul, Birgit Erichson tello ja Gerrit
Zitterbart klaver, on staaikas koosseis, kes maailmalavadel loorbereid lõiganud
juba 1976. aastast. Ansambli töö põhjalikkust ja musitseerimisindu ilmestab fakt, et 25
aasta jooksul on valminud 22 LPd ja CDd, täiskomplekt triosid klassikutelt nagu Haydn,
Beethoven, Mozart, Schumann, Dvorák jne. Lisaks tegelevad trio liikmed aktiivselt
õpetamisega ning annavad meistriklasse, millest said kontserdijärgsel päeval osa ka EMA
tudengid.
Kontsert algas Beethoveni Klaveritrioga op.70 nr.1 D-duur (Geistertrio). I
osa Allegro vivace e con brio alustasid sakslased tulihingeliselt, millele
järgnenud sügavtõsisest Largo assai ed espressivost kujunes kontserdi üks
kõrghetki. Trio mängu iseloomustab kristallpuhas intonatsioon, peen karakterite ja
muusikaliste kujundite viimistletus. Eriti tõstaksin esile tellist Birgit Erichsoni,
kes on ameerika tellokoolkonna ühe rajaja János Starkeri õpilane mängu sära ja
andumus muusikale kippus kohati varjutama teisi trio liikmeid. Tundus, et ansambli
jõutelg moodustus rohkem pianisti ja tellisti vahel. Ulrich Beetzilt oodanuks kohati
suuremat sekkumist, et tõsta viiuli osakaalu. Trio oli muusikalise külje pealt siiski
saksapäraselt ornungis ja mõjus igati toonust tõstvalt.
Abegg Trio esitas ka spetsiaalselt selleks kontserdiks Mari Vihmandilt tellitud teose.
Vihmandi nimi ei vaja ilmselt tutvustamist. Olgu siiski öeldud, et tema looming on
pälvinud mitmeid autasusid, sealhulgas I preemia Pariisi rostrumil 1996. a. (
Floreo) ja Eesti Vabariigi kultuuripreemia 1995. a. (kammerooper Lugu
klaasist). Esiettekandeline Allavoolu II (abegg) valmis tänavu septembris.
Teosesse on interpreetide palvel põimitud koosseisu nimekombinatsioon A-B-E-G-G ning ühe
poole nimest on helitöö saanud varem valminud viiuli ja klaveri versioonist Allavoolu
I. Vihmand on peenehingeline poetess, keda helimaalingute otsingud viivad
sümfooniaorkestri juurest elektronmuusika juurde, kammerkoosseisudest rääkimata.
Allavoolu II (abegg) puhul tuleb selgelt esile ka helilooja taotlus valada oma
peened muusikalised kujundid ratsionaalsesse vormi. Mari Vihmandi teostest rääkides saab
tuua paralleeli stiilse arhitektuuri ja sisekujundusega, kus on omavahel mängima pandud
materjal ja selle vorm oma funktsionaalsuses.
Kontsert lõpetati Schumanni Klaveritrioga op. 63 d-moll. Teos kõlas triolt
schumannliku kire ja energiaga, tabades suurepäraselt osanimetustes sisalduvaid
karakteriviiteid (Mit Energie und Leidenschaft. Langsam, mit inniger Empfindung. Mit
Feuer). Publikule ülekandunud emotsionaalse laengu suurusest annab aimu asjaolu, et
lisaloo järel vallandus aplaus pärast viiesekundilist pausi, kuna helide lummus kestis
veel kuulajate meeltes.
VAHUR LUHTSALU
|