Ühistransport Meie kuues meel võtab kinni signaale
tühiasjadest, millest kahe või kahesaja aasta pärast saavad kõigi hämmastuseks
põhiasjad.
Ühistranspordil on nimelt ka oma metafüüsiline, sotsioloogiline ja
psühhoanalüütiline tähendus.
Kõigepealt – mida veerukirjutaja peab praegu silmas ühistranspordi all? Tramme,
trollibusse, S-Bahne, metroosid ja busse (lisan siiski ka viimased, ehkki nemad on
vist nähtus, mis tänu fossiilsete kütuste lõpule elab üle praegu oma viimast tõusu,
et siis kaduda – nagu ikka leek, mis enne hääbumist korra loidab). Veerukirjutaja ei
viitsi siia alla paigutada taksosid, mille ühistransportlikkust on viimasel ajal elavalt
arutletud.
Teame ühistranspordi vihaseid vastaseid. Nad on vahel spetsialiseerunud. Lepikson oli
trammivastane ja Jüri Mõis trollivastane. Mõlemad on toredad, sarmikad mehed, väga
ettevõtlikud ja sümpaatsed, teisalt – harva, ent teatud regulaarsusega valmis ohtlikke
ideid genereerima.
Elame maailmas, kus teatud paikades toimub inimeste tugev kontsentratsioon. Ühe
ruutmeetri kohta. Seega on need ruutmeetrid siis neile inimestele ühised. Muidugi, selle
kontsentratsiooni aste erineb paiguti. Lihulas ja Rõuges seda veel ei ole, küll aga
näiteks New Yorgis, Los Angeleses, Tokyos… ja juba isegi natuke Tallinnas. On muidugi
kahtlane nimetada Tallinna suurlinnaks, kuid arvestame ka mentaliteete, mis suunatud
tulevikku. Oleme ju kohanud üleskutset: eestlased, tulge kõik Tallinnasse kokku, saate
kõik rikkaks. (Ja ostate kõik autod.)
Ühiselamud, ühiselud, ühiskodud… ja ühistransport ongi ju selle ühislinna ühiselu
sümbol, atribuut ja peidetud ekvivalent.
Setumaal on individuaalauto veel lihtsalt auto, tarbeese. Ka Haanjamaal saab temaga
kergesti ja elamuslikult ületada kuplitevahelisi distantse. Autoga saab sõita ühe
fjordi äärest teise, parkida pampas.
Linnades on autol ka muu tähendus. Ta ei ole ainult liikumisvahend. Ta on
individualistlik, kehastab privaatsust. Tumedad klaasid kinni, uks lukus. Sõidad, oled
mittekonformne, ajad teisi alla, näiteks sebral. Kesk linna, aga üksi. Auto on nagu see
kesk rahvarikast tänavat püstitatud klaaskuppel, mille all kuuekümnendatel elasid
mõned environment-kunstnikud.
Auto on olemuselt linnavastane, nii imelik, kui see ka ei tundu. Auto sobibki rohkem
metsa, kanjonitesse ja mereranda kui inimkonglomeratsioonidesse. Auto on Mina, minu…
individualism, eraldatus, anti-ühiselu; Victor Turneri sõna varieerides isegi eba-communitas.
Kuid linn on ühiselu. Kui inimesed suudavad elada ühes linnas, siis peaksid nad suutma
sõita ka ühes bussis või trollis. Elada ühisel territooriumil ja sõita ka. Ehkki
niiviisi sõites avaneb ka varjatud instinkte: keegi sodib või lõigub istet, keegi
ekshibitsioneerib. Omal ajal sai Mustamäe hommikuses ekspressis vahel kuulda (kui keegi
kellelegi jala peale astus), et teid, fašiste, tuleks kõiki maha lasta. Seegi kuulus
ühiselu juurde.
Olen omal ajal kohanud üht uurimust, mis väitis, et ühistranspordi allakäigus
peegeldub ka kogu linna või koguni terve kultuuri allakäik. Vanade suurlinnade dekadents
avaldub sageli metroodes, mis omandavad mütoloogilisi jooni.
Suurlinnas tarvitatav individuaalauto toob kaasa vohava võimukultuse, teistest üleoleku,
populatsiooni atomiseerumise, lõpuks ka üksilduse. New Yorgis ei jõua autoga kuhugi!
Lõputu tuututamine reedab kogunevat agressiooni. (Meenutame ka “Falling Downi” ja
Michael Douglase äraviskamist.)
Kui keegi tahab hoida kokku nagu heitunud mesilaspere ja minna nii läbi mere, siis on tal
kõige etem seda üritada trollis ja trammis, õlg õla kõrval kaasliiklejatega.
Mati Unt
|