Kes minevikku ei mäleta, see elab tulevikuta, kõlab lihtne
vana tarkus, mis äkki polegi enam nõnda endastmõistetav kui arvata võiks. Kõneleme ja
kirjutame Eesti riigi olemise mõttest, küsime, mis on see eesti asi, muretseme, kas
kestab eesti keel ja kultuur avatud maailma hoovustes ja risttuultes, rahavoogude
ettearvamatus, heitlikus ja ülitundlikus linnuparveliikumises, poliitilises ja vaimses
noateratasakaalus, kõige tundlikumate murdumisvalus. Evald Hermaküla traagiline
lahkumine lõikas taas kord läbi ühe lõime rahvuskultuuris, andis taas igaühele
põhjust sisimaks süütundeks kas oleme teinud kõik selleks, et kultuur kestaks,
et anne ei kaoks, et inimene oleks väärtus nii ühiskonna kui iseenda silmis? Kas
hoolitseme ja hoolime iga päev sellest, et meie vaimne keskkond ja kliima oleks
heatahtlik, viljakas, loovust, ettevõtlikkust ja andekust toetav, mitte kriitika- ja
kadedusemürgist läbi imbunud, iga tegu, algatust, ideed eos maha materdav, solvav,
alavääristav, mõnitav?
Vaimselt viljakas kultuuris on loojal õigus ka vaikida, olla loomingulises kriisis, ilma
et see kasvaks üle eksistentsiaalseks kriisiks, sooviks vabatahtlikult lahkuda või
valida vaimne pagulus. Viivi Luik ütleb Eesti Ekspressis (19. V) välja mure, mida olen
ka ise kaua tundnud, et Eestis on vähe inimesi, aga me käitume nii, nagu oleks meid
väga palju.
Avatud ühiskond, avatud kultuur tähendab ideaalis seda, et kõik inimesed, ideed ja
hakatused võivad tulla nagu seemned, mida linnutiivad mullale poetavad, aga juurduma ja
kasvama hakkavad nad alles siis, kui nad on siinse mullaga kohanenud, kui see muld on nad
omaks võtnud.
Kõik uus on äraunustet vana, öeldakse vahel. Andrei Hvostov süüdistab meid tahtmises
ajalooratast tagasi pöörata, kui püüame taastada oma riiki, soovitab meil senise
ajaloomälu ära kustutada ning luua uus ühine ajaloomüüt koos muulastega, mis neidki
rahuldaks ja mille nad tõrketa vastu saaksid võtta (Sirp 20. IV). Lauri Vahtre kirjutab,
et Andrei Hvostov käitub ajalooga nagu hooraga. Kuna aga ajalugu ei ole hoor, siis tuleb
Hvostovi tegevust klassifitseerida vägistamisena (Sirp 5. V). Tõepoolest, Eesti uut
riiklust, Eesti tulevikku ei saa rajada eestlaste mälu kustutamisega. Muulaste uue
identiteedi loomise eelduseks ei saa olla eestlaste identiteedi hävitamine või muutmine.
Või ajaloo ümberkirjutamine, millest meil on liigagi värskeid ja valusaid kogemusi. Uus
ühine vaimne kooslus saab tekkida ainult siis, kui lähiminevikku, ajalugu ja eesti
kultuuri läbinisti tuntakse, tunnistatakse ja tunnustatakse, see omaks võetakse.
Rahvasuu vastab ülepingutatud integratsioonikampaaniale Kas sa Vasjat tead?
väga täpse küsimusega Kas sa Molotov-Ribbentroppi tead?.
Mälu kustutada tahtmise kõrval näen veel üht ohtlikku, võibolla veel ohtlikumat
nähtust, mis võib meie rahvuslikule kultuurikehale osutuda märksa saatuslikumaks: mälu
katkemise oht, mälu põlu alla panemise oht. Eeskätt torkab see silma pinnapealses
massiajakirjanduses. Kui küsisin ühelt noorelt nutikalt lapsajakirjanikult, millest
tuleb see, et tema põlvkonna kolleegide mälu tundub vahel olevat vaid paari kuu pikkune,
siis vaatas ta mulle üllatunult otsa ja küsis, kust ma võtan, et kaks kuud, see on kaks
tundi!
Ärplevas, hoolimatus noorusekultuses, painavast lähiminevikust lahtiütlemise tuhinas
oleme tihti end ise lahti tõuganud ka kõigest väärtuslikust, mis meid enda
kultuurimälu ja ajalooga seob, sidus ja siduma peaks ka pikas tulevikus. Kui Toomas ja
Aili Vint panid Tallinnas Kunstihoonesse üles antoloogilise näituse viimaste
aastakümnete eesti kunstist, siis tabas noort kunstikriitikut, kes üles kasvanud
häppeningide ja videoinstallatsioonide tuksuvas, vilkuvas, vilisevas ja kolisevas
maailmas, ühtäkki rabav nõutus. Noor inimene seisis haudvaikuses klassikalise eesti
tahvelmaali ees ega osanud sellega midagi peale hakata. Maal ei rääkinud temaga ja tema
ei osanud end selle maaliga kuidagi suhestada. Üks side oli ilmselt katkenud temas ja
katkenud kultuuris.
Et millelegi vastanduda, pead seda tundma. Et midagi edasi arendada, uuendada, muuta, pead
seda eelnevalt olema üdini tunnetanud, sinna sisse pugenud, alles siis saad sealt välja
kasvada, kui vaja, ka seda eitama hakata. Tänased kultuurieitused tunduvad tihti otsekui
õhku heidetud, ei tea kust tühjusest tulevat, neis ei ole tunda varasemale
kultuurikihile toetumist, nende juured ei ulatu mulda.
Milleks meile üldse see eesti asi, mingi kummaline vanamoodne ühisasi, kui üha enam
individualiseeruv maailm ihaleb vaid minakeskset naudingut, egotsentrilist minaõnne? Kui
maailm on lahti ja hea inglise keele ning arvutioskusega saab igal pool kuidagi hakkama?
Ometi on eestlased olnud üks Euroopa paiksemaid rahvaid ja püsime sellisena ka praegu,
sõltumata maailma ülikoolide avatud ustest, sõltumata sellest, et Arvo Pärt loob
Saksamaal, et Neeme Järvi dirigeerib Los Angeleses ja Tõnu Kaljuste New Yorgis või
Madridis, et Elmo Nüganen lavastab Peterburis, et Viivi Luik kirjutab Roomas, et Kalev
Keskküla luuletab Kreekas ja Ülle Kauksi Võrumaal. Eestlane olla saab igal pool ja ära
ei ela sellest kuskil, võiks parafraseerida toonast Paul-Eerik Rummot.
Meie vaimne kodu on eesti kultuur ja eesti keel, olgu me kus tahes maailma planeedil. Kui
peame seda kodu väärtuseks, siis on elus ka eesti asi ja Eesti riik, mis seda kodu
kaitseb.
Hasso Krull jutlustab katkestamise kultuuri, raamatuaasta sisendab pidevuse, püsivuse
kultuuri. Mis oleks üks teiseta?
Sirje Kiin
Sirje.kiin@riigikogu.ee