Kasvuraskused Vaba ja väärikas
rahvas käsitleb oma identiteedi-, arengu- ja tulevikuküsimusi ülearuse kire ja
emotsioonita. Akadeemiline ja intellektuaalne arutelu ei välju ette antud raamistikust
poliitika mänguväljale, kus rahvusest, rahvuslusest ja enesemääratlusest saab varem
või hiljem propagandatoode, pelk vahend omakasupüüdlike eesmärkide saavutamiseks ehk
prügikastikaup hetkel, mil hääled koos. Kultuurrahvas on vaba ja väärikas rahvas.
Selle väite põhjal võivad eestlased lugeda end peaaegu kultuurrahvaks, sest rahvusluse
üle on peetud avalikku diskussiooni alates sellest ajast, kui rahvuse mõiste siinmail
üldse tuttavaks sai. Siiski on see väitlus piirdunud ajaloo kestel teema üksikute
aspektide analüüsiga, katsetega vastata paarile põhiküsimusele (kes me oleme ja kust
me tuleme), mistõttu akadeemilist sügavust, kõikvõimalike seoste arvessevõttu on
põhjust otsida või loota väga vähestest tekstidest. Rahvuslus on olnud poliitika
teenistuses nii võõra kui oma võimu aegadel.
Teatud järjepidevus ja areng on ses väitluses siiski täheldatav, nagu ka Eesti
Üliõpilaste Seltsi aktiivne, et mitte öelda juhtiv osalus eestluse teema hoidmisel
vähemalt Eesti haritlaskonna vaateväljas. Võimalik, et lapsekingadest pole lõplikult
suudetud välja kasvada väliste olude põhjustatud tagasilöökide tõttu, või on
põhjuseks mingi sisemine väärareng igal juhul on enestunnetusliku küpsuseni
veel jupp maad. Ja sellest tõdemusest kasvavad välja ka EÜSi põhiülesanded
järgmisteks kümnenditeks. Milliste tulemusteni, milliste vastusteni oleme me jõudnud
enam kui saja aasta jooksul oma rahva vaimu analüüsides? Õigupoolest ei millenigi.
Jätkuvad improvisatsioonid etteantud põhiteemadel varieeruvad sõltuvalt sellest,
millise eduga õnnestub importida põlismütoloogiat ja ühiskonnateaduslikke
moeröögatusi idast või läänest. Õhtumaa allakäik, rahvuste sulandumine või hukk
globaalses külas, tõdemus, et kuldaeg on igal juhul minevikus, olgu tegemist Eedeni, Saturnia
regna või Kunglaga.
Sisepoliitilise võitluse kastmes moonduvad need mõtteharjutused müütideks
kunstilisteks, religioosseteks ja teaduslikeks, mida ei olegi vaja põhjendada.
Kalevipoeg on tüüpiline intellektuaalne harrastus, millel puudub teaduslik
põhjendus ja religiooni tase. Samuti nagu ei saavutanud Kalevipoja õhtud
EÜSis kunagi üldrahvalikku kandepinda. Massimüüdil peab olema muid tunnuseid, et ta
välja veaks. Ratsionalismi ja jumalasalgamise ajastul vajab usutav massimüüt nii
loodus- kui sotsiaalteaduslikku tuge. Eesti müüt saab selles seoses kahetsusväärselt
kurb. Selle järgi oleme üks väga vana rahvas, kes on väike, aga töökas ja tubli,
meil on keel, mis teebki meist rahva, meid ei saa kunagi palju ja vaatamata kannatustele,
millega ebaõiglaselt nuhtleb meid ümbritsev maailm (veel hullemini kui juute), elame me
kiuste edasi, aga et mitte hääbuda või siis just selleks, et hääbuda, peame endale
igal hommikul peegli ees kinnitama, et oleme eestlased, seega teeme üht väga rasket ja
tänamatut tööd, mille eest on tasuks kannatused ja põlgus, palgaks surm siin või
Siberis.
Vana, kuid tänaseni toitev müüt jutustab meile, et oleme väga vana rahvas, võib-olla
koguni Euroopa vanim. Me oleme väga kaugelt, kas Sumeri-Akkadist (Karl August Hermann)
või Uurali tagant (Lennart Meri) tulnud, et veeta siin, merd varjava rohelise kardina
taga, teenitud vanaduspuhkust. Kurvastuseks pole selle teadmisega midagi peale hakata ega
võimalik soovitut teoks teha. Perekonna- ja hõimusuhetes vanasõna Hallpead austa,
kulupead kummarda! reeglina kehtib, ühiskondadevahelises läbikäimises aga mitte.
Sakslased millegipärast ei viidanud põlvnemisele neandertallastest, et põhjendada oma
eluruumi laiendamise nõudeid. Ka Mustalt Mandrilt pole kuulda, et valgetele kahjutasu
arve esitamisel toodaks tõendusmaterjalina välja miljon aastat vanad kondid. Kultuuride
verises konkurentsis (ja mis küll annaks alust arvata, et inimkond on XX sajandi lõpul
ühtäkki targaks saanud ja leiutanud igavese rahu retsepti?) vanakestele armu ei anta
liigne suu lauas ja koorem reisil. Kui Eesti kuulutab ennast Euroopa raugaks,
võimaldab see vähemasti praegu heatahtlik ja jõukas maailmanurk ehk meile talutava
sotsiaalhoolekande ja soliidsed matused, aga meie ambitsioon on suurem kui pampers
püksis surma oodata. Pealegi on ürgvanaduse legend kisendavas vastuolus meie
rahvuskultuurilise noorusega, vähem kui sada aastat tagasi sõnastatud sooviga saada
eurooplaseks (Gustav Suits) ehk nooremaks, kuid võrdväärseks partneriks ja osanikuks
Lääne kultuuriruumi korraldavas firmas (sajandilõpu teisendus sellest on partneritele
arusaadavas keeles: Trade, not aid!).
Vanadusmüüdi kõrval töötab täie auruga hääbumismüüt. Iseolemise ja omakultuuri
jaatajad ja eitajad püsivad kokkuleppele jõudmata ikka veel sitkelt teine teisel pool
rindejoont (Jaan Tõnisson ja Ado Grenzstein, Mart Laar ja Jaan Kaplinski). Huvitav, et
selles vaidluses on usk teaduse seljatanud. Kahtlejate kiuste algab ka kolmas aastatuhat
siin eesti keeles. Küllap väänab usk ka Kalev Katuse demograafilised ja arstkonna
apokalüptikute rahva tervist kirjeldavad surmakõverad allakäigult ülesmäge kulgema.
Vähemasti suguvõime on meil värskete uuringute põhjal Euroopa parimaid. Inimelu
mõõtkavas on ajalugu meile õigupoolest vastuse juba ammu andnud. Eestlased on ilmutanud
elujõudu, alles jäänud ja paljunenud, hoolimata laastavatest sõdadest ja vägivallast,
mida lõppev aastatuhat on meile kinkinud. Seega, faktiline tõestus meie eksistentsile on
olemas ning edasist mõttevahetust eestluse kestvuse kohta saab pidada vormi, mitte sisu
teemal. Väidelda võib, aga see ei muuda midagi. Võime rahvahääletusel otsustada
kolletiivse enesetapu või Ameerikasse väljarändamise ning inglise keelele ülemineku
kasuks, praktikas ei õnnestu neid otsuseid täide viia. Sõna ja teo vahel on liig suur
vahe. Kas inimene liigina oma upsakuses seda endale tunnistab või mitte, kultuurid
käituvad ülimalt sarnaselt loodusega. Suuremad neelavad väiksemaid, kuni ring on täis
ja laguneval hiigelkorjusel tärkab uus, silmaga nähtamatu elu. Eestlased asuvad ses
kultuuride toitumisahelas nii õgija kui õgitava positsioonil. Sajandeid oleme me
neelanud endast nõrgemaid. Nii soome-ugri suguvendi kui mujalt tulijaid muulasi. Kui
vähe voolab eestlaste soontes praegusel ajal muinas-ugri ürgverd, on antropoloogia juba
tõestanud, ning pole mägede taga aeg, mil geneetikud lisavad sellele omapoolse
kinnituse.
Näljasurma pole lähiajalgi põhjust karta, söödavat on kodumaal küllaga. Kagu-Eestis
ootavad, tõsi küll, pisut protesteerides, oma järge setod ja võrokesed, Ida-Viru ja
Tallinna rahvaste Paabel kindlustab kaetud toidulaua aastakümneteks. Nähtus, mida
kutsutakse poliitilise korrektsuse huvides integratsiooniks ja mille olemuslikuks osaks
loetakse kultuurautonoomiat ning austust paljususe vastu, on õigupoolest kultuuriline
helotism. Eestlased ei ole endale kahjuks veel küllaldase selgusega teadvustanud oma
rolli peremeesorganismina, suurima kasu saajana kultuurilises ainevahetuses. Pikki aegu
minevikus oleme hinnanud oma positsiooni valesti ja seetõttu pole enesehävituslikud
hälbekäitumise ilmingud imekspandavad, olgu see siis mõisate põletamine või
Vabadussõja-aegne maareform. Muidugi, need olid tagajärjed. Kõigepealt levis müüt
700-aastasest orjatööst, millega külvati vihkamist ja kättemaksuiha. Müüdiga ehitati
peremehele küür selga ja muserdati tema hing sulase või pärisorja omaks. Ajaloolased
ei ole 700 aasta müüdile leidnud teaduslikku tõestust. Pigem leidub nii vanades
kroonikates kui Jaan Krossi romaanides kinnitus tõhusale sümboosile, milles elasid
Maarjamaa rahvad ärkamisaja alguseni. Müüt mureneb sellele vaatamata väga vaevaliselt.
Baltisaksa üldnimetaja alla koondatud Eesti etnilisi mitte-eestlasi (välja arvatud ehk
rannarootslased) ei tunnistata tänaseni eesti rahva osaks. Seda teha tähendaks ju
ühtlasi ka tunnistada, et oleme ise harrastanud massilist vägivalda omandi pühaduse
põhimõtte vastu käitunud täpselt niisama vääralt kui need, kes sülitasid
paarkümmend aastat hiljem täis meie omandiõiguse. Niisiis, väärotsused ja eksimine
vastastikuse kasu põhimõtte vastu tõid kaasa kiire vastureaktsiooni. Allaandmine 1939.
aastal oli loogiline tagajärg vägivallale meie rahvusliku aristokraatia vastu
paarkümmend aastat varem. Sõda Landeswehriga oli hoopis rohkem kodusõda kui
vabariigi võitlus kommuuni ja punastega. Ja see oli kodusõda, mille tulemuseks oli
aristokraatia väljatõrjumine tema loomupäraselt kohalt ühiskonnas. Tühja koha, mida
loodus ei salli, hõivas esialgu vilets aseaine, inimesed, kes ei olnud suutelised täitma
aristokraatia põhifunktsiooni, mis on eetilise normi kandmine ühiskonnas. Pole ime, et
nii saavutas eetiliselt alaväärtuslike otsuste ja toimingute kogum kiiresti kriitilise
massi ja suunas iseolemise aastakümneteks varjusurma. Iseseisvuse kahe aastakümnega
tegid eestlased küll meeletu ja ülieduka ponnistuse ühiskonnas tühjaks jäänud
niide täitmiseks, kuid uus lootustandev aristokraatia ei jõudnud oma
murdeeast kaugemale. Täiskasvanuks ei saadud. Mis oli haavatav, seda ka haavati, nagu
kõnekalt näitab seltsivendade saatus.
Eesti uuemas ajalookäsitluses nimetatakse rahvuslikuks ärkamiseks esimese laulupeo
järgseid tõusuaastaid ja 1980. aastate lõpul alanud teed vabaduse poole. Mõlemat
perioodi iseloomustab rahvusliku eneseteadvuse tõus, mis ei vastanda ennast absoluutselt,
vaid pakub valitsevale, arengut pidurdavale võimule uut ühiskondlikku lepingut
nii ühiskonna sees kui suhtes teiste ühiskondadega. Esimese laulupeo eelsed
talurahvaseadused olid märgiks selle saavutamise võimalikkusest rahumeelsel teel. Aga
need tehti aristokraatia algatusel.
Millegipärast on häbenetud samasse rahvusliku taasärkamise ahelasse paigutada ka 1930.
aastate võrsuva intelligentsi vastuseis tsaariaegsete tegelaste võimule. Rahvusluselt
nõuti uut kvaliteeti, mille sündi pärssis minevikupärand oma sundmüütidega.
Müütidega, mida oli kergem uskuda, kui neist üle olla. Aristokraadi rolli jaksas kanda
vanemast põlvest ehk ainult Karl August Hindrey, veider erand üldises halluses. Uue
aristokraatia lepingupakkumist ei võetud vastu, noored elasid end välja
väikesetiraailiste ajakirjade veergudel (Looming, Akadeemia) ja jäid hüüdjaks
hääleks kõrbes. Kogu ühiskonda haaravaks aristokraatlikuks eneseteostuseks olid nende
materiaalsed võimalused lihtsalt ebapiisavad. Kahjuks on toona kirjutatu tänapäevalgi
aktuaalne. Ungarlane ja leedulanegi lasevad meil kõnelda neile sest, et nad on
rahvused. Endast aga kõneleme ainult kui tänuvõlglasist, ja kõik meie viisakad
võõrad teavad, et Läänemere kaldal elab kõigilt peksa saanud närune tõug, kel pole
niigi palju enesetunnet, et vaikiks oma saadud keretäitest ja seitsmest aastasajast.
Orirahva kõver selgroog särab nagu poognalamp igale poole oma alandust. (Märt
Laarman, Orirahvas, 1930).
Aeg on andnud uut lisa ühiskonna aristokraatide kohti täitva oristokraatia (andku
keeleinimesed andeks see sõnavärd) väljendusvõimalustele ja enesesäilituslikule
müüdiloomele. Nüüd kirjeldavad üksikisiku kannatusi stalinlikud 25+5, rahvuse omasid
700+50 aastat. Molotovi Ribbentropi pakt ja küüditamine enesehaletsuse
piitsutajatena toimivad suurepäraselt. Ja millist palsamit pakub seepeale hingele sõnum
Ühendriikidest, et seal on valitsenud mittetunnustamispoliitika! Mitu inimest see
poliitika Siberist päästis?
Nutt ja hädakisa sobib edu saavutamiseks väikelapsele, mitte enam teismelisele. Viimast
iseloomustab kaldumine teise äärmusesse, püüd olla suurem ja vanem, täiskasvanum ja
targem kui tegelikult ollakse. Ka see kätkeb endas ohte. Teismelisust väljendab usk
millegi lõpliku valmimise võimalikkusesse. Kui tehakse ära see ühekordne pingutus, on
edasi elada muretu. Olgu selle pingutuse produktiks siis Euroopa Liit, oma riik või
kultuur. Eestis arvatakse, et kultuur on valmis, kui katuse alla saavad kolm hiiglaslikku
majakarpi. Pigem jäävad need staatilisteks surnud monumentideks kasvuraskuste ajastule
Eesti rahvusliku arengu dünaamilises protsessis. Aristokraatia targa aednikutööta,
oskusliku tagasilõikamiseta ei kasva rohket vilja kandvat puud.
Kui toitumisahelas on sööjana saadud kõigest hoolimata enam-vähem hakkama, põhivead
pärinevad rahvusliku eneseteadvuse tekkeaegadest, siis toiduna ahela järgmistele
lülidele pole me üldse veel teadlikult käituma hakanud, välja arvatud ehk Hansa ja
Balti erikorra aeg, mil teadlikkust esindasid needsamad vihatud sakslased (või
kaubanduskeelsed Eesti elanikud). Meie asukohast ida-lääne piiril tulenevad suured
võimalused sümbioosiks ka ülespoole. Positiivne eeldus seejuures on sööja tarkus, mis
avaldub vähemasti Euroopa Liidu käitumises. See tähendab, et meid süües meid ka
paljundatakse, mistõttu võime oma sini-must-valge õie kutsuvalt välja sirutada. Ida
poolt samalaadset oodata ja loota me ei julge, mistõttu värvid peavad sinnapoole
signaliseerima me ei ole söödavad, vaid surmavalt mürgised. Niisuguse sõnumi
saatmise eelduseks on arusaam ühiskonnas, et ei elata kellegi armust, küüru kadumine
turjalt, rahvusliku aristokraatia taassünd. Kokku tähendab see kaitstud ühiskonda,
püsiva eetikakoodeksi ja eneseväärikusega rahvast.
Õigupoolest pole aristokraatia puhul rahvuslikkus vältimatu või kohustuslik tingimus.
Kui aristokraatia on eetilise normi kandja ja hoidja, peaksime eeldama selle rahvuslikkuse
puhul, et Eestis valitseb mingi iseäralik, omanäoline ja meid ümbritsevatest
ühiskondadest erinev norm Eesti eetika. Et sellist pole õnnestunud avastada,
saame rääkida eetikast Eestis kui filosoofia osast, mida kasutame kohaliku arusaadavuse
huvides eesti keeles.
EÜSi põhimõtted kõnelevad seltsi positsioonist ühiskonnas ühemõtteliselt (8.
Selts tahab oma jõude rakendada eesti rahva ja riigi igakülgse kultuurilise, eriti
vaimse ja majandusliku edenemise teenistusse.). Seal ei nähta ette õigusi ja
vabadusi, vaid kohustusi. Ainus vabadus on organisatsiooni kuuluda või mitte kuuluda. Kas
pole see mitte tasakaalustatud ühiskonna põhimõtte vastu, et leidub üksikisikuid,
kelle õigused ja kohustused pole tasakaalus? Mitte sugugi. Meie kõrgendatud kohustused
annavad kellelegi, ja paljudele, ühiskonnas enam vabadusi.
Kohustused ja vastutuse kandmine on seisusliku aristokraatia tekkeajast olnud just
aristokraatia pärisosa. Aristokraatia jaoks aga pole kohustused kunagi olnud koorem, vaid
eesõigus vabatahtlik loobumine vabadustest nagu egoism, omakasupüüdlikkus jne.
Ka Eestis oli ja on see nii. Tänapäeval ja lähitulevikus ei saa meie demokraatiat
kummardavas kultuuriruumis kõnelda aristokraatiast. Seisusi liigitab demokraatias ja
rahvusriikides kodakondsus või selle puudumine tunnus, mida EÜS ei ole kogu oma
olemasolu vältel pidanud liikmeksolekut määravaks piirajaks. Seltsi tegevuse
taastumisel Eestis 1988. aastal sõnastas Jaan Kross meie liikmete ja organisatsiooni
peaülesandeks muutumise ühiskonna kultuuriliseks eliidiks. Ka sel teel on käia veel
pikk maa, mis ometi ei takista uute sihtide seadmist.
Tuletades seltsi (see hõlmab loomulikult nii vilistlasi kui kaasvõitlejaid) ülesanded
eespool tõdetust et ühiskonna arengu tagamiseks on aristokraatia olemasolu
vältimatu , saame kolm põhilist tegevussuunda, millele selts lähikümnendi(te)l
keskenduma peaks (sest kes veel kui mitte selts sobiks täitma eesti aristokraatia osa?!).
Esiteks: hoida ja kanda ühiskonnas eetilist normi. Teiseks: luua ja arendada Eesti
müüti. Kolmandaks: osutada ühiskonnale soodsalt ja kvaliteetselt vajalikku
juhtimisteenust, nagu tänapäevases turumajanduse keeles seda nimetatakse. Ehk lühidalt:
usk, lootus ja armastus.
Mis on see eetiline norm? Kõik on juba kirja pandud. Seltsi kolmteist põhimõtet ei
erine oma kaalult ja üldistusjõult Moosese kümnest käsust või Eesti Vabariigi
põhiseadusest. Seal on olemas kõik vastused küsimusele kuidas olla?.
Möödunud kümnend on suures osas kulunud organisatsiooni siseelu korrastamisele, tugeva
kesta loomisele. Oleme kogunud vaimset ja füüsilist jõudu ja enesekindlust. Nüüdseks
peaks lastetuba olema kitsaks jäänud ja üha enam avaneb võimalusi (tekib kohustus)
kogetut ja õpitut väljaspool seltsi rakendada. Pole põhjust nuriseda, et kaasvõitlejad
ja vilistlased oleksid seda vähe või viletsalt teinud. Kuid meil pole ka alust arvata,
nagu oleksime suutnud oma põhimõtted ühiskonna väärtushinnangutes kinnitada nii, et
ei peaks enam muret tundma võimalike tagasilöökide pärast. Otsustav teine kümnend on
ees (ja meeldetuletuseks 1930. aastatel mängiti Eesti iseseisvuse esimese
kümnendi algedu kiiresti maha) ja see pole hingetõmbeaeg, vaid hetk järgmise käigu
sisselükkamiseks. Üheta pole teist ega kolmandat. Meie eetikakoodeksist on vähe abi,
kui sellest ainult ise juhindume ja seltsist väljapoole laseme paista ainult tuletist,
isiklikku eeskuju tegudes. Ehkki fortiter in re, suaviter in modo, on sõna
vajalik. Küll vaoshoitud sõna, aga mitte mingil juhul vaikus! Ja vajalik sõna on
arusaadav sõna. Seetõttu tuleb ka sõna (põhimõtted) tõlkida üldiselt arusaadavasse
keelde ning valada kunstilisse vormi, teha söödavaks ja maha müüa.
Võimalik, et turul pole praegu teab mis nõudlust sellise toote järele, kuid nõudlust
annab alati tekitada. Meie jaoks on probleem muus vastust vajab küsimus, kas
Kalevipoeg müüdina on vastuvõetaval viisil tõlgendatav ja seletatav, kas
selles müüdis on küllalt arengupotentsiaali, mida kasutada? Kas saame rajada oma
tegevuse olemasoleva edasiarendamisele või peame panema aluse sootuks uuele müüdile?
Vanasse kaevu ei sülitata enne, kui uus valmis. Meie kohus enne uue kaevu kaevamist on
selgeks teha vana vee joogikõlblikkus. See tähendab, Kalevipoja õhtute aeg
on jälle käes.
Aeg on paraku ressurss, mida inimkond ei kontrolli ega suuda mõjutada. Ta on ette antud.
Ettevõte pole edukas ja läheb pankrotti, kui kasutab aega valesti, nii ka selts hetkel,
mil unustab oma vapikirja: Carpe diem! Kõik, mida teeme, tuleb millegi arvelt. Oma
senises tegevuses oleme sageli otsinud asjadele õigustuse tagantjärele, kasuliku
seletuse. Nii näiteks tõlgendame pidevat maja koristamistki kui olulist osist noor- ja
tegevliikme kasvatuses. Ometi on sageli esinev asjatundmatus, millega kasutatakse ämbrit
ja lappi, loetav pigem kahjurluseks kui kasuks seltsi vara säilimisele.
Järelikult, kõrval- ja asendustegevusest loobumine ning vabanenud aja kasutamine
põhikirjaliseks tegevuseks on möödapääsmatu seatud eesmärkide saavutamiseks,
aristokraatia eesõigus kanda kohustusi tõhusaks täitmiseks ühiskonnas. Esimene samm
valitud teel peab olema ajakasutuse revisjon, mille põhjal kõik liigne üle parda
heidetakse. Nagu märgitud, pole keskendumine põhilisele võimalik ainelise
kindlustatuseta. Heale ideele leidub alati ka rahaline kate, mistõttu pole põhjust tunda
hirmu tsiviilsuhetesse astumise ees välismaailmaga. Kahtlemata ei saa ega pea selts
minema mineviku aristokraatia eeskujul enesele ühiskonnas maksustamisõiguse
kehtestamisele ja selle kasutamisele. Kaudsem tee on parem tee. Kindlal eetilisel põhjal
ühiskonda juhtides ja luues ühiskonnale elujõudu andva müüdi, kindlustame lõpuks
kogu ühiskonna valmisoleku kokku panna vähim vajalik ümberjagamisraha. Meie asi on
vallandada see aristotellik dynamis, milleta ei teki ei kasvu ega tulubaasi. Meie
asi on seltsi neljateistkümnes kümnend edukalt mitte lihtsalt ära või üle elada, vaid
elada tõusvas joones, kasuks ümbruskonnale ja sedakaudu iseendale. Mehed, murdeea lõpp
pole kaugel!
Kaarel Tarand
Tekst on algselt avaldatud EÜSi albumis XVIII,
Tartu Tallinn 2000.
|