Tõeline õudus on kõige
magusam
Blairi nõiafilm (The Blair
Witch Project, USA 1999, 82 min.) Stsenaristid ja reissöörid Daniel Myrnick
ja Eduardo Sanchez. Osades Heather Donahue, Joshua Leonard ja Michael C. Williams.
Blairi nõiafilm oli möödunud aasta üks suurimad hitte, eriti kui arvestada
filmi publiku- ja kassamenu ning üllatavat tõdemust, et neid on võimalik saavutada ka
ilma miljoneid dollareid kulutamata.
Dokumentaalfilmina välja reklaamitud Blairi nõiafilmi süee on
imelihtne: 1994. aastal asuvad kolm filmiüliõpilast Heather, Josh ja Mike
Burkittsvilleis (Maryland) tegema filmi kohaliku nõialegendi kohta ning kaovad
filmi tegemise käigus metsa ära. Kaheksa kuud hiljem leitakse metsast, saja-aastase maja
alt kott nende kaamerate, filmide ja muu kraamiga. Neid unikaalseid filme, millel filmi
tegijad on ise jäädvustanud oma kadumise ja huku loo, Blairi nõiafilm
esitabki.
Algusest peale järgib film õudusloo esitamise reegleid: juba filmilindi alguses
heidetakse kohalike elanike intervjueerimise käigus õhku need detailid ja faktid, mis ka
edaspidise uurimisretke ja selle meieni jõudva jäädvustuse käigus vaataja närvidel
mängima hakkavad.
Film on ilusti raamistatud sajanditevanusest legendist lapsi tapvast nõiast, kes,
suutmata oma ohvrite hukkamise ajal neile silma vaadata, olla nad tapmise ajaks nurka
seisma pannud, nagu pahade lastega ikka tehakse, ja lõpukaadritest, mil Heatheri käest
kukkuv kaamera jäädvustab viimase kaadrina nurgas seisva Mikei.
Enne seda ja olgem ausad, ootuspärast lõpplahendust on kolm noort metsas ära eksinud,
seal paaniliselt päevade kaupa ringi tuulanud ning neid jälitavate mustade jõudude eest
põgeneda üritanud. See miski või keegi, kes neid ohustab, ei jää kunagi filmilindile,
küll aga annavad selle olemasolust tunnistust öised hääled, kummalised objektid ja
arusaamatud rünnakud kuni Joshi müstilise kadumiseni. Lisaks üleloomulike jõudude
ilmumisele lisavad üha kasvavat pinget noorte omavahelised vastuolud, üha kasvav rahutus
ja hirm ning vastastikused süüdistused, et nad on sattunud mängust müstilise ja
uskumatu tegelikkusega selle tegelikkuse küüsi. Kohati lausa uskumatu ja enesetapjaliku
visadusega nõuab projekti juht Heather kõige toimuva filmimist isegi siis, kui see
ilmselget ohtu, alandust, raevu vms. kaasa toob.
Algusest peale kerkib vaataja ette sündmuste tõelisuse ja filmi autentsuse küsimus. Mis
sellest, et võibolla on Psycho läbimõeldud süee erutavam elamus meie
kõigega harjunud närvidele, aga antud juhul peaks otseste õuduste puudumise
kompenseerima tõelisuse ülistav pitser, mis jätab kujutlusvõimele teha suurema töö.
Kas pole see siis iharusega segatud õudus, mis meid just tõestisündinud jubeduste puhul
köidab ning on ka antud juhul üks olulisim ligitõmbaja? Seda hoolimata udusest pildist
ja rappuvast kaameratööst. Viimased töötavad tõepoolest peaaegu veatult tõelisuse
müüdi kasuks, mida toetavad ka Blairi nõialoo leheküljed võrgus
(www.blairwitch.com).
Seda kummalisemalt mõjuvad filmi lõpukaadrites näitlejatena kirja pandud kolm noort,
kelle kummalist kadumaminemist ja surma dokumentaallint ometigi tunnistas. Nii jääbki
vaataja filmi lõppedes kahtluste küüsi, et mida ta siis ikkagi nägi. Erutus on läbi,
jäänud on vaid soov, kas paljastada tõde väikesest pettusest ja publiku
lõksupüüdmisest või siis saada kindel tunnismärk, et meile oli antud ainulaadne
võimalus vaadata kurjuse enda poolt surmatute lugu. Sest muidu kaotaks see ju pool oma
väärtusest või kuidas?
Ja mida teha veel selle terve mõistusega, mis dokumentalistikale sobimatut
üleloomulikkuse meelsasti maha salgaks? Igal juhul vaibusid minu segased tunded ja
uudishimu alles pärast seda, kui olin teada saanud, et selle filmi idee autorid saatsid
üliõpilased Blairi nõialegendist filmi tegema ning lavastasid salaja neile järgnedes
kogu selle õuduse, mis tudengitega metsas juhtus. Terve mõistus rahunes ning kriitiline
meel asus filmi ümber keerlevat mütoloogiat, selle eesmärke, kasutegurit ja
tehnilis-anrilist teostust analüüsima. Tuntud erutus muutub tavaliseks
vaatemänguerutuseks ning vaataja võib oma perverssete kalduvuste (näiteks tunda
ängi ja naudingut teiste inimeste hukkumise demonstratsioonist) pärast
muretsemise unustada. Kuigi kindlasti just see reaalsuse efekt töötas enim.
Praeguseks olla Hollywood analoogsete mustvalgete dokumentaalsete filmidega üle kallatud.
Blairi nõiafilmi autorid teevad aga filmile järge nüüd aga juba
Hollywoodi dollarite eest. Vaevalt, et see osutub nii huvitavaks kui esimene film.
Katrin Kivimaa
|