Kuri muinasjutt
|
Heather Donahue Nõutus
Alguses on pime ekraan. Ilmuvad väheldased algustiitrid, ilma efektita, ilma
kompresseeritud suhinate, ilma digitaalse lennukuseta. Roostekarva, madala resolutsiooniga
Hi-8 videopilt, segi tuhmhalli 16millimeetrise filmilindi musta materjaliga. Mingid
entusiastlikud jänkinoored sõidavad väikelinna, küsitlevad elanikke, tõmbavad
hotellitoas jointi, filmivad kaameratega suvaliselt ringi udjades iseennast ja
kõike ettejuhtuvat. Lõpuks aetakse seljakotid selga ja sisenetakse võpsikusse otsima
mingit mütoloogilist nõida. Hilissügisene mets, krabisevad lehed jalge all, raagus
oksad, ei tea kust immitsev novembri kahkjas valgus, kurjaendeline monotoonsus. Noored ei
lase end esialgu halbadest märkidest häirida ning ajavad ikka oma rammusat jänkiasja
huiguvad metsa all üksteisele fuck you ja kergitavad keskmist sõrme.
Sigarette on, viskit on, põnevust on, kaart on, kompass on. Tasapisi võtab aga
ebakindlus võimust, ühe või teise rühmaliikme närvikava kukub kokku nad on
eksinud, kaamera rendiaeg lõpeb, kaart kaob ära, sigaretid lõpevad, aga mets jätkub
kui irvitus looduslike ressursside raiskajate üle. Kutid satuvad nõiaringis üha uuesti
läbitud paikadesse, nende teed tähivad mingid imelikud kivikalmed ja puudele poodud
tootemnukud, öine mets on täis sosinaid ja karjeid. Ekspeditsiooniliikmed kargavad
meeleheites üksteisele kallale, nutavad lohutamatult lehehunnikus, jooksevad paanikas
amokki läbi öise metsa, loevad videolindile viimset tervitust. Üks kaob, teised otsivad
teda tühjast lagunenud majast. Laste läbilõikav kriiskamine, subjektiivne kaamera
tormab pööningule, laste verekarva käejäljed krohvil, summutatud helifoon valjeneb,
treppi mööda alla keldrisse, löök, kaamera kukub. Teine kaamera leiab sama tee
keldrisse, vilksatab seina ääres seisva kaaslase kogu, löök selja tagant, võpatus ja
film kõike salvestavas kaameras jääb tühjalt laperdama...
Publik väljub rahulolematu mörinaga mis asi see nüüd oli? 200 miljonit
taala kassat üle maailma täitsa pael, Wheres the world
going?; Inimesed on mingi kuradi promomüüdi peale lolliks läinud;
Õudusfilm! Kus olid siis sinine valgus ja toss, kriiskavad viiulid ja sähvivad
terad, lendavad jäsemed ja limased lõustad?; 60 krooni eest mingit hüplevat
kaamerat ja arusaamatut hüsteeriat?; Aga mis seal filmis siis nendega
päriselt juhtus, kes oli kurja juur, miks me ei saanud midagi näha!; Raha
tagasi!.
Hämmeldus
Aga mõnel filmi tihedamal hetkel oli sama krõbedat macho-publikut
haaranud haudvaikus, mil popkorn kuivas suulakke ja käsi haaras instinktiivselt kaaslase
sooja ihu järele. See juhtus siis, kui pimedus mattis kümneteks sekunditeks ekraani, kus
kaikusid määramatud, igast suunast tulvavad hääled, kus õõvast hingeldav peategelane
otsib läbi uduse kaamerasilma telgisuud, kus mööda raagus oksaskelette paaniliselt
tiirlev taskulambi valgussõõr on ainukeseks päästerõngaks pealetungiva pimeduse eest,
kus kamraadi kadumise ainsa tunnusmärgina ilmuvad kolm verist hammast!
Neil hetkil õhkus kinosaalis lapsepõlve ebamääraseid hirme. Hirmu pimeduse ees, hirmu
teadmatuse ees, hirmu paksu metsa ees. Seal väljas on midagi rohkemat kui öö! Keegi
hingab voodi all, toolile laotatud riided liigutavad, läbi ukse kostavad vanemate toast
summutatud ebainimlikud oiged!
Sellise lapsepõlvetraumade reinkarneerumise, teadvuse kolikambrist hiiliva primaarhirmu
ees oleme üsna võimetud. See pole tavaline splatter-, slasher-, horror-filmide
camp-õudus, naeruväärsuseni paisutatud vormi- ja värviküllus. Vaid vastupidi
kriipiv minimalistlik ängistus: värvivaegus, vormivaegus, nägemismeele
alatoitumine. Eelkõige aga piiratud vaatevälja ahistus. Minutite viisi pimeduses
ringikobamist, ainsaks orientiiriks paarikümnesentimeetrise diameetriga taskulambisõõr.
Meie silm on närvilõpmeid pidi seotud kaameraläätsega ning seepärast on kõik
Blair Witch Projecti vaatamisega seotud kognitiivsed protsessid raskendatud,
kõik tegelaste tajumoonded, võimendused ja hüsteeriahood peaksid otseste ärritajatena,
ilma intellekti ratsionaliseeriva töötluseta otse vaataja seljaajju paiskuma. Vaatajal
ei ole kordagi võimalust kõrvale astuda saamaks korrastatud perspektiivi ja fokuseeritud
lähiplaane, objektiivset analüüsi asjade seisust. Meile ei anta võimalust olla
kõrvalseisja, vaid me peame vastutahtsi osalema ähmaste reeglitega mängus.
|
Joshua Leonard
Ärevus
Noorte radikaalide seas alati trendikas käsikaamera on nüüd leidnud tee mainstreami
ning eemalt terendab selle liikumise lõpp-punkt, tüdimus ja võimetus veelgi vahetumaks
muutuda. Küsimus ei ole selles, et amatöörvideopilt oleks Blairi
nõiafilmis kuidagi kunstliku eputamisena mõjunud. Vastupidi abitu
videokaamera konarlikud kaared, ahendatud vaateväli, subjektiivsus ja klassikalise
renessanssperspektiivi puudumine tõid kinolinale tagasi hirmu dimensiooni, kujustasid
virtuaalseid kimääre öhe, panid vaataja värisema.
Aga siin on tegemist autentsuse kriisiga laiemalt. Jean Baudrillard kirjeldab ühes essees
inimeste käitumist vahakujude näitusel. Näitusekülalised kummarduvad kujudele väga
lähedale, katsuvad neid ja piiluvad püksi. Elutruuduses, tegelikkuse hüperreaalse
mudeli pinnal püütakse leida defekti, mõnd kleepimata jäänud karva või
ebarealistlikku poori, mõnd tillukest detaili, mis reedaks simulatsiooni erinevuse
reaalsest objektist, mis reedaks mingisugusegi vahendatuse. Samamoodi sunnivad
Blairi nõiafilmi sarnased fake-documentaryd keskeltläbi terasemalt
otsima puhta kujutamise tagant meetodit, improvisatsiooni tagant karkassi, kõike
kunstlikku ja konventsionaalset. Kui üle lugeda, paistab Blairi nõiafilmi
naturalistliku pildikoe alt parasjagu konstrueeritust. Ent siiski on reissöörid ja
kaameraga vehkinud näitlejad osanud kivist vett pigistada ühe kaunis
nonkonformistliku stilistika vahendid on efektselt anrifilmi teenistusse rakendatud.
Hirm
Blair Witch Projecti õudus ei olnud juuspeen detailidesse
peidetud ja reaalsusmõradest imbuv nimetu miski, ängistav objektitu paranoia, millel
balansseerisid näiteks David Lynchi Sinine velvet või Kadunud
kiirtee. Pigem on see Roman Polanski Vastikuses pakutud hullumise
diagnostika. Piir sisemise ja välimise maailma vahel ähmastub, väline hakkab ohustama
minapildi terviklikkust. Maailmataju ei korralda enam väline märkide, mõistete ja
suhete loogilis-sümboolne võrgustik, vaid ihade ja hirmude imaginaarne muster.
Käitumine muutub traumaatiliseks, pupillid laienevad, moonutatud reaalsustaju genereerib
afekte ja koletisi. Maailma täidetus osutub korraga õõnsusteks, lünkadeks ja
tühikuteks, semantilisteks üksusteks, mis aga ei moodusta mingisugust tähendusvälja.
Õudne on see, mida me ei näe, millega puudub otsene tajukontakt, ent mille olemasolu
külma hingust me kuklas tunneme.
Edgar Allan Poe novellis Kaev ja pendel näeb surmamõistetust
peategelane kongi keskel jaheda ja niiske õhuga kaevus midagi, mille tõttu ta eelistab
pigem hukkuda kokkutõmbuvate hõõguvkuumade seinte vahel. See miski on alati
jubedam kui ükskõik milline miski materiaalne konkretiseering.
Teadmatus genereerib traumaatilist kogemust, objektides, mille eksistentsi me
ratsionaalselt seletada ei suuda, rebenevad reaalsuse kausaalsed ahelad. Tavaliselt asub
meie hirmu allikas, see miski, väga lähedal seina taga, voodi all,
kehaõõnes.
Blairi nõiafilmi tegevuskeskkond vastab täpselt sellise täidetud tühjuse
parameetritele. Mets peaks olema külluslik, rohetav stiihia, elugenereeriv ollus. Filmi
novembrikuine mets on aga ilma ühegi elusolendita vaegne, vormitu, raagus, kidur ja
surnud võserik.
Blairi nõiafilmi intiimsed okid tulenevad pigem tegelaste segipaisatud
enesetajust, mida väliskeskkond ainult võimendab eksimishirmust, teadmatusest,
abitusest, paranoidsest jälgimistundest. Ka filmi lõpuks ei saa me kindlat veendumust,
mis tegelased lõpuks hävitas nende enda hullus või metsaneedus, kas kogu see
film filmitegemisest oli reaalsus või fabritseering.
Blairi nõiafilmi mõjujõud toetub ühtpidi lausa amanistlikult
monotoonsele rütmile. Me teame kogu aeg ette, mis juhtuma hakkab, ja see eelaimus ajab
meid närvi. Jälle laskub hall päike puuvõrade taha, heitunud tegelased jõllitavad
viimast sigaretti kopsu kiskudes, kuidas õhk nende ümber musteneb. Me teame, mis öösel
sündima hakkab see hirm ei ole ehmatav äkksööst, vaid hinge näriv kestva
kohalolu painaja, olevikutusk, millest minevikku või tulevikku hüppamine on suur
kergendav illusioon, unenägu.
Kergendus
Oma narratiivselt koelt on Blairi nõiafilm lihtne ja lapsik nagu
muinasjutt Hansuke ja Greteke lähevad paksu metsa, eksivad ära ja kuri nõid viib
nad oma onni. Tõsi küll, Blair Witch Project pole õnneks didaktiline ja
korrektseks tsenseeritud vendade Grimmide muinasjutt, vaid justnagu Perrault ja
Hoffmanni sadistlikud muinasjutud, millega hirmutatakse sõnakuulmatuid murjaneid.
Dramaturgiline lihtsus ja ameerika filmi kohta üllatavgi sõnumitus loovutavad kogu
mõjuvõimsuse sellele, millega Blairi nõiafilm oma miljonid kokku on
kraapinud visuaalsele hüpnoosile, mütoloogilisele silmamoondusele,
hüperboolitsevale pildiesteetikale.
Kosmose koristajal on seekord lihtne toolide alla kleebitud nätsud on
kinokülastajate higised küüned sealt enne seansi lõppu ise ära rebinud.
Andres Maimik |
|