Julgustükk
Improvisatsioonilise muusika festival ja konkurss improvizz
00
|
Taavi Kerikmäe ja Ursula Saal. |
Igaüks ei söandaks kirjutada üritusest, mille ise on korraldanud
ning millel tagatipuks veel esinenud ka. Et nii ei sobi. Ja mis kõik võidakse arvata.
Aga mina ei karda. Suurem julgustükk oli ikkagi uue festivaliga väljatulemine,
rahataotlemine ja publiku kohalemeelitamine sest midagi kindlat ju lubada ei olnud.
Improvisatsioonid ju.
Jultumuse tipp oli aga lõppkontserdil koos võhivõõrastega ilma ühegi proovita
esineda. Pärast seda viimast on vähe jäänud, mida karta. Pealegi, ega keegi teine ju
ei kirjuta. Tartus polegi kedagi, kes tahaks ja oskaks, ja kes tunneks samas
improviseerimise köögipoolt. Üks on, aga see ei jõudnud kõike kuulama. Äkki tegigi
õigesti, sest et eks see üks paras käkkimine oli. Noh, et ei mingit selget vormi, ega
paljukihilist sõnumit. Ainult, et kõik olid millegipärast õnnelikud. Nii laval kui
saalis (see piir õnnestus mitmel korral üsna häguseks ajada). Ju see siis üks
seltskond imelikke oli. Terve muuseumitäis. Hea, et maailmas on imelikke.
ProImPro (Anto Pett klaver, Taavi Kerikmäe süntesaator, Priit Lehto
hääl, Ursula Saal saksofon ja hääl, Leonora Järvet flööt, Mart
Kangro tants, Raido Mägi tants) pakkus festivalil kõige terviklikuma ning
aplausi põhjal ka menukama etenduse. Põnevus püsis algusest kuni lõpuni. Igal esinejal
saabusid kusagil kõrghetked, millele kaaslased toredasti, vastavalt vajadusele, ruumi
jätsid või toetust pakkusid. Eriline, müstiline, oli lõpustseen, kus
tantsijad (higised ja vankuvatel jalgadel) tasahilju läbi pika saali ukse poole
tuterdasid. Muusikud olid jõudnud selleks ajaks seisundisse, kus nad tantsijaid enam
pingsalt ei jõllitanud, vaid nii silmanurgast veidi märkasid (mis seal enam nii vahtida
oligi). Lauljate dialoog muutus pantomiimilaadseks, ruum sai täis kordumatut segu
liikumisest, kuulamisest, vaatamisest, musitseerimisest ja rääkimisest. See tegi
õnnelikuks.
Weekend Guitar Trio esitas juba oma firmamärgiks kujunenud elektrooniliste soundide
kummastavaid maailmu. Neid kuulates on vahel raske uskuda, et tegu on kitarridega. Selle
kontserdi läbivaks ideeks kujunes teatav nihestunud suhe oma kaaslastesse. Kui keegi idee
välja käis, siis teine pakkus sinna juurde midagi hoopis muud ning kolmas väänas veel
sürrealistlikuma kihi peale. Kokkukõla sai tihe ja küllalt erinev sellest, mida WGT
komponeeritud palad on olnud. Kahju oli vahest sellest, et nad ei suutnud seekord
iseennast üllatada. Nagu Tanel Ruben (löökpillimängija Tunnetusüksusest) mulle
omavahel ütles: improviseerija peab kõigepealt iseendale hea litaka andma. Äkki oli asi
selles, et elektroonikal (ja eriti kajatöötlemisel) on oma inerts. See raskendab
paindlikku hetketabamist. Laval on justkui kolm inimest ja kolm robotit.
Rein Rannapi pikast (üle 50 minuti) sooloimprovisatsioonist aimdus, et ta on teel
postmodernistlikust kõik on lubatud postpostmodernistliku (või mis meil
iganes juba saabunud on) sünteesi poole. Esinemise teise pooltunni jooksul saabus mitu
pikka lõiku, kus enam ei valitsenud selged tsitaadid ühest või teisest ülituttavast
helikeelest, vaid tekkis isikupärane ja lummav sulam. Reinul on selleks tegelikult
ülihead vahendid, nii klaveritehnika kui peen kõrv, soovin, et ta julgeks edasi otsida
just seda täiesti oma maailma.
Tunnetusüksuse esinemine erines kõigist teistest selle poolest, et käivitus
kohe. Ja kulminatsioonihetked ja endile (ning eriti üksteisele) antud litakad muudkui
tulid ja tulid. See on siis see rohkem kui kümme aastat koostööd, arvan ma. Või ei
arva ka. Äkki oli neil lihtsalt hea päev (see kukkus nüüd küll kadedalt välja). Ja
täitsa loomulik sellise andmise juures, et lõpp oli veidi väsinum, viimase palaga ei
saabunud teps mitte katarsis.
Lõppkontserti ma ei analüüsiks, katsuks kirjeldada. Siin astusid üles Rivo Laasi ja
Tanel Ruben Tunnetusüksusest, Robert Jürjendal WGTst, Priit Lehto, Ursula Saal ja Taavi
Kerkmäe ProImProst, Rein Rannap ja mina (mittekusagilt). Enne alustamist sai valmis
mõeldud järjekord, kes kelle järel ja kellega koos, muu oli tõeliselt ettearvamatu.
Alguse poole tundus, et igaüks ajas rohkem oma asja, kuid tasapisi saadi krambist üle.
Viimaks saabus see õnnis ansamblitunne, kus enam pole egod, vaid lihtsalt asi ise (ma ei
julgeks öelda, et muusika, pigem etendus).
Konkurss oli meeldivalt kõrgetasemeline, kedagi polnud igav või häbi kuulata,
terviklikult nauditavaid üksikpalu võis kuulda rohkemgi kui pikkadel õhtustel
improvisatsioonijorudel. Suuremad preemiad jagunesid nii: duole Taavi Kerikmäe ja Ursula
Saal I koht ja Margus Rumpi pastell Palve jõele, Ebe Müntelile
(klaver) II koht, duole Eerika Kurm (klaver) ja Leonora Järvet (flööt)
III koht ja Navitrolla pilt Maale vanaema juurde, väiksemaid auhindu jätkus
ka kõigile teistele osavõtjatele.
improvizz 00 on lähtepunkt null. Nii oskame me Eestis
improviseerida. Jõudu ja jaksu kõigile improviseerijaile, et improvizz
01 erineks tänavusest samuti kui üks nullist (1 : 0 = lõpmatus).
Tanel Joamets
|