Nuku ahistamine tuleneb umbsest ajust
|
Kärdla nukuteatri “Keiser ja ööbik”. |
Mõeldes Eesti nuklejatele (selles tekstis märgib see suupärane
lühisõna praktilise nukuteatriga tegelejaid, variatsioonidega sünonüümid võiksid
olla ka nukkarid, nukutajad) ning nõjatudes Juri Lotmani esseele “Nukud kultuuri
süsteemis” (raamatust “Kultuurisemiootika”), väidan, et meie nuklejad (nuku)teatri
semiootikast suurt ei tea ega pea. Kahetsusväärselt nigel on nende suhe ka fantaasia,
leidlikkuse, otsingulisuse ja paindlikkusega. Olles teadlik ka üksikutest säravatest
eranditest, saab siiski (ikka ja jälle) jälle konstateerida selle väite paikapidavust.
Jälle sellepärast, et seda halvamaigulist permanentsust võimaldas kogeda Viljandis
toimunud rahvusvaheline nukuteatrite festival.
Paradoksaalne küll, aga tundub, et sellise spetsiifilise kunstiliigi (nukkudega teater)
viljelejad ei viitsi aru saada nuku kahepalgelisusest – nukk kui mänguasi ja nukk kui
mudel. Selle viitsimatuse vabanduseks (ehk kesise nukuteatri tegemine) ei kõlba ka see,
et nukkudega esinetakse peamiselt lastele ja esinevad peamiselt amatöörid.
Pidades nukku nukuteatri peamiseks agregaadiks ja teades Eesti nukuteatrite (meil leidub
peale Eesti Riikliku Nukuteatri veel vähemalt viis väikenukuteatrit, lisaks
üksiküritajad) suhtelist idee- ja vaimuvaesust nukkude valmistamisest kuni lavastusteni,
refereerin Lotmani tähelepanekuid nukundusest, lootes siiski vist midagi lootusetut.
Lootusetuses on süüdi just igasugused festivalid, kus on võimalik võrrelda
(nuku)teatreid, kusjuures tundub, et meie parateatraalid on võimetud järeldusi tegema
võrdleval meetodil. Siiski on rahustav seegi, et näiteks hispaanlaste diletantismi ei
ole rentaabel eelistada eestlaste omale.
Lotman viitab võrdlusele kuju (skulptuur) ja nuku vahel. Kuju, mis sisaldab suurt
kunstilist üldistust, vaatamine nõuab vaatajalt tõsidust ja teatud distantsi. Seevastu
nukku tuleb katsuda ning see nõuab mängu. Kuju on vahendaja, mis annab meile edasi
võõrast loomingut. Nukk on aga stimulaator, mis kutsub meid looma ega nõua võõra
mõtte nägemist. “Seetõttu kahjustavad teda liigne sarnasus, naturaalsus, temasse
kätketud teate fantaasiat halvav põhjalikkus.” Valdavalt liiklevadki meie nuklejate
käes mitte eriti vaimukad originaalilähedust taotlevad nukud, hoolitsedes selle eest, et
mitte mingil juhul ei käivituks vaataja fantaasia ega kujutlusvõime. On täiesti
mõistetamatu, kuidas pole kaltsudes, karvased, äärmiselt igavad, tõmblevad ja
pidurdamatult rääkivad nukud (tegelikult räägivad ikkagi näitlejad) tegijaid veel
ära tüüdanud?! Loomulikult on hea ja lausa vajalik ka selliste nukkudega teater,
probleemiks on aga see, et muud nukuteatrit meil polegi. Suurimad võimalused on kindlasti
ER Nukuteatril, aga suurteatril jälle omad kammitsad. Ja millal küll kaob veendumus, et
nukuteater on ainult lasteteater?
Nuklejatele mõlgutamiseks veel Lotmani võrdlus liikuvast ja liikumatust nukust. Liikuv
nukk, millel liiguvad peale käte ja jalgade ka suu ja silmad, on rohkem inimese moodi kui
liikumatu nukk. Liikuvat nukku inimesega aga kõrvutades, tuleb reljeefselt esile nuku
kunstlikkus ja ebaloomulikkus. Kui nuku nägu liikuma panna, see otsekui tardub, ja kui
kõrvutada seda elava olendiga, suurendab see nuku elutust, surnutaolisust. Liikumatu
nukuga sellist võrdlust lihtsalt ei teki, kuna sellist nukku ei võrrelda elava
inimesega, vaid mängitakse, et see ongi elav inimene. Sarnasust ei määratleta niisiis
tunnuste põhjal, vaid postuleeritakse.
Nukku tajutakse elava inimesega seoses, nukuteatrit aga elavate näitlejatega teatri
taustal. Kui elav näitleja mängib inimest, siis nukk laval mängib näitlejat, muutudes
kujutise kujutiseks. Nukuteater paljastab teatris teatraalsuse.
Eelnenud jutule andis tõuke ülemöödunud nädalavahetusel Viljandis toimunud V
rahvusvaheline nukuteatrite festival “Teater kohvris”. (Samal teemal ka Sirp 3. VII
1998, Postimees 24. V 2000.) Arvestades üldse mainimata jätmisega kui halvima
kriitikaga, on mul hea meel teatada, et oma oskusi ja mingil määral ka oskamatusi
eksponeerisid Viljandi nukuteater, ER Nukuteater, nukuteater Lepatriinu, Kärdla
nukuteater, Käina Pereteater, nukuteater Kehra Nukk ning teatrid I Piccoli Saksamaalt,
Para Niños Hispaaniast ja Gasen Rootsist. Laskumine nähtud lavastuste analüüsi oleks
mõttetu ja igav, kuna vohav üheülbalisus ja pinnapealsus nii sisus kui vormis selleks
vajalikku kõnekust või dialoogivalmisust ei pakkunud. Traditsioonilise ja täitsa
rahuldava lastele suunatud nukuteatriga esinesid Kärdla, Viljandi ja Rootsi nukuteater.
Hoopis erutavam ja alternatiivsem oli sakslaste pakutu. Tugev kontseptuaalsus, hea
tehniline ja kunstiline oskus pakkuda midagi filmi-foto-nuku- ja varjuteatri vahepealset,
mille peamiseks komponendiks ja kõige aluseks Gustav Mahleri sümfoonia nr 1. Sakslaste
“Maailma ehitusmeister” on visuaalne muusika, mis paneb vaataja tundma end viibivat
korraga kontserdil ja kinos, kuid ei lase unustada, et oled siiski teatris. Ja ei mingit
verbaalset müra.
Kus on grotesksed nukud, maskid, plakatid!? Miks ei taha lavastajad-kunstnikud tegeleda
ekspressionistliku, dadaistliku, pop- jne. kunstiga? Visuaalsed kujundid ja (nuku)teatri
paindlikkus on valdavatele amatöör-nuklejatele minu kogemuste järgi vastunäidustatud.
Kui palju teemasid on kasutamata, mida just nukuteatrilaval saaks kõige efektiivsemalt
eksponeerida. Paraku käib kõik ikka isegi laste jaoks triviaalsete ja banaalsete
pseudoprobleemide ümber. Lõpetuseks Jaak Rähesoo retoorilised hüüatused tema
valgustavast arvustusest “Leiba ja nukke” (raamatust “Hecuba pärast”) –
“Millist tänuväärset vaatemänguainet pakuks ametkondade demagoogia!” ja “Millise
suurejoonelise nukulavastuse saaks “Loomade farmist!” (G. Orwelli “Loomade farmi”
alusel on Igor Garšnek kirjutanud ka samanimelise rockoratooriumi.)
RAIT AVESTIK