Teatrikriitikast. Ilma haamri ja milletagi Üks
tuntud vene isemõtleja (kelle nime ma kahjuks unustanud olen) tegi kord umbes sellise
avastuse, et kultuur on kivinenud reeglite ja konventsioonide kogum. Tema meelest kujutas
kultuur endast perverssuse tippu, mingisugust katust, mille iga sootsium endale
vältimatult ehitab. See – ehkki see lugejaid ilmselt vihastab – on huvitav seisukoht.
Vähemalt Nietzschest alates pole selles ka midagi erakorralist. Kõik järgnevad
põlvkonnad (ja eriti kultuuriuuendajad) arvavad umbes sama. Seejuures ei vaena nad mitte
niivõrd kultuuri kui teoste kogumit, vaid kui dünaamilist tervikut, mehhanismi ja
reegleid nende teoste tootmiseks/interpreteerimiseks. Vene isemõtleja idee oli selles, et
see mehhanism on alati suvaline, ja seega – selleks et mingisugunegi õiglus valitseks,
tuleb seda pidevalt muuta.
See, kuigi mitte just sellisel kujul sõnastatuna, oli modernismi ideoloogia. Modernism on
formaalselt läbi, selle lõpp aga ei tähenda muidugi uuenduste lõppu (vastasel juhul
oleks pilt ju väga kurb), vaid lihtsalt laialivalgumist, killustumist – uuenduste
ühtsuse kadumist. Ka teatrikriitika pole teoreetilisel tasandil midagi muud kui mingi
reeglite kogum, kuidas millegi (st. teatri) kohta midagi arvata võib.
Eesti teatrikriitika on alates 1999. aastast jõudnud varasemast huvitavamasse seisu:
hääli, mis millegi kohta midagi arvavad, tuleb juurde, vaatenurkades ja stiilides
lubatakse suuremaid erinevusi. Viitan siin muidugi sellistele autoritele nagu Andrus
Laansalu, Valle-Sten Maiste, Margot Visnap, Madis Kolk, Ivar Põllu, hiljuti ka Aare
Pilv... neid on tegelikult väga palju, kõik (nagu te arvatavasti juba isegi teate) üsna
erinevatel seisukohtadel. Selles olekski üks teatrikriitika ülesanne: et see pole mitte
ainult etenduse vaatamise ja hindamise (ja nende kriteeriumide) probleem, vaid ka teatav
keskkond, kus lugeja võib (kui tahab) saada erinevaid lahendusi ja vastuseid teda
huvitavatele küsimustele (eeldusel muidugi, et need ikka teatriga seotud on).
Ses mõttes oli huvitav Aare Pilve artikkel. Tema tegeles just teatrikriitika maastiku ja
kaardistamisega, tegelikult metakriitikaga, mis paljusid vana kooli tegijaid ilmselt ei
huvita (ja ei tohigi huvitada – allpool seletan, miks). Kui mind miski Aare artikli
juures häiris, siis oli see tohutu õigus, mis sellest artiklist kumas. Pean silmas seda,
et kirjutajal näis olevat kõiges vältimatult õigus, ja seda mitte ainult pretensiooni
tasandil, vaid ka tegelikult. Selline lõplik tõesus mõjub millegipärast alati pisut
masendavalt, aga see pole Pilve süü. Tõde ongi kirjanduslikest stiilidest kõige
masendavam. See on lihtsalt selline stiil, ja sellega tuleb leppida, sest nagu kõiki muid
stiile on muuhulgas ka tõde vaja. Meil on vaja kirjutajaid, kes nagu Zeusid oma Pilvedelt
välgunooli alla saadavad. See on oluline. See rikastab ajakirjanduspilti – ja mitte
vähe, vaid omajagu.
Samavõrra oluline on, et oleksid kurjad tädid ja onud, kes kõigile vitsa annavad. Nagu
Visnap. See on ka väga oluline ja hea. Peale selle nõuan ma, et meil oleks hulk
selliseid kirjutajaid, kes “üldse mitte millestki aru ei saa” ja iga asja peale
ainult “mõhh” ütlevad (ja kahtlemata ka seda artiklit äärmise umbusuga loevad).
Need kirjutajad (ja lugejad) on olulised, sest nad rikastavad meie arusaamist
“arusaamisest” ja antud juhul konkreetsemalt teatrikriitika seostest sellega –
kusjuures need seosed võivad väga vabalt ka olemata olla.
Siis on meil vaja veel tegelasi, kes väljuvad kõige ebasobivamal hetkel “võsast” ja
ütlevad asju, mille peale keegi kunagi tulnud pole. Tavaliselt peab see olema midagi
kohatut, võibolla isegi täitsa seosetut. See on selline kriitikutüüp, keda mina
isiklikult kõige kõrgemalt hindan. Oma agressiivses “nürimeelsuses” tekitavad nad
enamasti kas kõige suuremat või siis kõige väiksemat vastukaja. Näiteid pole just
palju, aga meie kirjakultuur on ka alles üsna õbluke. No aga miks ei võiks nt. Berk
Vaher meid vahel millegi sellisega üllatada? Tema lause võib olla nii keeruline, et –
kuigi ma (veel) päris literaat pole – lugedes sellest ikka suuremat aru ei saa, aga
see-eest on tal alati väga huvitavad mõtted.
Siis võiks olla veel üks tüüp kriitikuid – avalikud paariad, kellest keegi midagi
teada ei taha. Need oleksid jälle minu lemmikud. Nende kommentaar on tavaliselt
abrasiivne ja hermeetiline; neid ei kutsuta ringmängu, sest nad ei seostu kellegi ega
millegagi. Selgemini kui miski muu näitab just see, et nad oma ajast ees on.
On veel üks tüüp kriitikuid (kui nad ikka tõesti olemas on), kes “teatrikriitika establishmenti
ambrasuurile viskuvad”. Neid on huvitav jälgida ja ajakirjandus haarab neid lennult,
sest nende päevakajalisus ja võime tegelikkusega sobival viisil haakuda on tavaliselt
kõige suurem. Nemad on teatrisõdade kangelased, nemad esitavad väljakutseid ja neid
võetakse vahel ka kuulda – ja lastakse maha, nii nagu Maiste ja Laansalu omal ajal.
Ka establishment on vajalik. Peab olema selline grupp kriitikuid, kes arvavad, et
nad on “tipus” ja esindavad liivakasti “ametlikku” seisukohta. Muidu on igav. Kui
mõni kloun endale “professionaalsuse” raudrüüd selga ei ajaks, poleks ka kõigil
teistel pooltki nii huvitav.
Kui õnnestuks tekitada selline taidlus-skeem, nagu ma eespool kirjeldasin, võiks juhtuda
veel üks asi. Nimelt see, et teatrikriitika muutub “teatrikirjanduse” (mis iganes see
siis olla võiks) alaliigiks – ja lõpuks võibolla veel huvitavamaks kui teater ise.
See vahest oleks juba midagi. Kokkuvõttes võiks eesti teatrikriitika tulevik olla
erakordselt ere.
P. S. Sellise taidlusskeemi tekkimine on niikuinii paratamatu, kui asjadel isevoolu teed
minna lastakse ja midagi ülearu ei tsenseerita.
Erkki Luuk
|