Piranesi, arhitektuur ja baltlased
|
Kedleston Hall Derbyshire’s (arhitekt Robert Adam, ehitatud 1758 – 68). |
|
B. Piranesi. Constantinuse triumfikaare vaade. Leht sarjast “Rooma vaated”. 1760ndad. Ofort. Väliskunsti muuseum. |
“Itaalia graafiku Giovanni Battista Piranesi (1720
– 1778) looming pole köitnud mitte ainult unistavaid antiigi-ihalejaid
ja kunstilembelisi antikvaare, vaid vaimustanud ka paljude põlvkondade
kirjanikke ja filosoofe, romantikuid ja mõtlejaid. Piranesi on andnud
ainet luuletuste, romaanide ja esseede sünniks ning saanud ise seeläbi
müüdiks,” on XVIII sajandi kunstigeeniust iseloomustanud väliskunsti
muuseumi näituse “Unistuste arheoloogia” kuraator Anu Allikvee. Ent
justkui poleks sellest volüümikast kiitusest veel küllalt, tuleb G. B.
Piranesi tähtsust ja tähendust tunnustavate epiteetide ritta
vaieldamatult lisada ka tema positsioon arhitektide ja
arhitektuuriteoreetikute kultuspersoonina – seda nii oma aja, st.
valgustussajandi lõpukümnendite kui postmodernismi kontekstis.
Ikka ja jälle on aktuaalne kunsti- ja arhitektuurimõte pöördumas
otsiva pilguga tagasi valgustussajandisse, mil kunsti raputasid muutused
nii vormis kui vaimus. Piranesi looming seisab neis otsingutes kesksel
kohal. Võlub ja irriteerib. Tema teatraalsed ja dramaatilised
arhitektuurimaastikud lasevad valgustuse kunstipealinnal Roomal ühtaegu
hääbuda (antiik) ja kaasajas õitseda (barokk). Hävingu ja arengu
lopsakas ühisjõus tõusevad paleede frontoonid tema käe all pilvedeni
ja antiikseid varemeid kattev rohelus tungib välja pildipinna
ahistavatest raamidest. Piranesi on tasapinnalise- ja ruumikunsti piiridel
liikuja, kunstnik ja arhitekt ühes isikus. Võrdse vaimustusega on tema
poole pööratud ka mõlema valdkonna autoriteetide pilgud – Piranesi
pani arhitektid joonistama ja inspireeris oma joonistustega
arhitektuuriteoste sündi.
Unistuste arheoloogia
Näituse “Unistuste arheoloogia” peamiseks
vaatamisväärsuseks on ligi paarkümmend Piranesi oforti väliskunsti
muuseumi ja Mikkeli muuseumi kogudest. Sellele kesksele materjalile
lisaks, Piranesi enda tööde kõrval ja ümber, kerib end aga lahti üks
avaram lugu antiiki jumaldavast sajandist.
Näituse avataktina vaatab ekspositsioon Kadrioru lossi nn. intarsiatoa
vitriinides otse klassitsismi allikatesse: esil on klassikalise
arhitektuuristuudiumi “piiblid” – Vitruviuse “De Architectura
Libri Decem” (“Kümme raamatut arhitektuurist”) saksakeelne
väljaanne, Andrea Palladio “Quattro libri dell’architettura” (“Neli
raamatut arhitektuurist”) ning saksa XVII sajandi teoreetikute teosed.
Sammuna ajas ja ruumis kõrvutub köide Piranesi “Veduta di Roma”
sarja lehti klassitsismi vaimse isa Johann Joachim Winckelmanni
kirjatükiga.
Need raamatud on Euroopa arhitektuuriloo absoluutsed märkteosed, mis ei
tunne rahvuste ja kultuuride piire. Silmates kaantel baltlaste
perekonnavappe ja teades, et kõiki eksponeeritud trükiseid hoitakse kas
Tartu ülikooli või Eesti akadeemilises raamatukogus, annab kuraatori
valikut mõista ka siinse vaimuajaloo võtmes ja märgata suurte
liikumiste taustal kohalikke pürgimisi – ehk retoorilisemalt – balti
vaimuaadli Grand Touri antiikse Rooma jälgedel.
Winckelmann ja tema
Liivimaa sõber
Kuulsaima siinsete juurtega antiigiuurija ja arheoloogina
meenub kindlasti Vääna mõisast pärit Otto Magnus von Stackelberg (1787
– 1837). Kuid juba aastakümned varem, valgustussajandi teisel poolel,
võisid mitmed toona Euroopas teadmist ja maailmakogemust hankinud balti
aadlivõsud ja värskelt sisse rännanud saksa haritlased uhkust tunda nii
oma lugemuse kui säravate tutvuste üle, mis olid sõlmitud Dresdenis,
Jenas, Weimaris või koguni Roomas.
Värvika isikliku suhteliinina andis balti XVIII sajandi antiigikogemusele
tooni tulevase maanõuniku ja Katwara mõisahärra Reinhold Friedrich von
Bergi põgus kuramaa? ei kellegi muu kui Johann Joachim Winckelmanni
endaga. 1762. aastal jõudis von Berg Rooma. Samal aastal oli ilmunud
Winckelmanni, antiigi suurima autoriteedi “Unistuste arheoloogial”
eksponeeritud “Anmerkungen über die Baukunst der Alten” (“Märkmeid
vana-aja ehituskunstist”).
Küpses kuulsuses Winckelmannile tähendas kohtumine muinsushuvilise
liivimaalasega armastust esimesest silmapilgust. Sündis aastaid kestnud
kirg, mille tunnistusena on ajalooannaalidesse jäänud antiigi ülevuse,
sireduse ja sensuaalsuse poole kaeblevad tekstid – vananeva õpetlase
kirjad oma “Liivimaa sõbrale”. Kohalikul kultuurikaardil märgib
Winckelmanni ja von Bergi armastuslugu klassikalise kunsti kogumise ning
uurimise teadlikku algust. Winckelmanni isiklikul juhendusel kasvas von
Bergi käes esimene antiikkunsti kollektsioon Liivimaal ning jõudsid siia
tema raamatute hoolikalt valitud ja spetsiaalselt illustreeritud
eritrükid.
Ülikooli arhitekt
Isikliku suhte kõrval sidus Eestit Euroopas jõudu koguva
klassitsismisõnumiga ka vahendatud teadmine ehk “unistuste arheoloogia”
– Piranesi ja tema kaasaegsete vaategraafikute looming ning raamatute
arhitektuuritõde. Graafika ja trükisõna vahendusel levis valgustuse
antiigiusk, utoopia, mis XVIII sajandi lõpul andis kaine joone ja puhta
vormi ka balti härrastemajale, kujundas suure tulekahju järel üles
ehitatud Tartu linnasüdame arhitektuurse näo ning koondus ülikooli
taasavamise idees.
Nimetatud protsesside juures oli keskne roll Tartu ülikooli arhitektil
Johann Wilhelm Krausel (1757 – 1828). Krauselt, ülikooli peahoone
ehitajalt, näeb “Unistuste arheoloogial” kahte suuremõõdulist Rooma
Colosseumi varemete vaadet; üks neist joonistustest on valminud Piranesi
järgi.
Imaginaarne Rooma
Kui briti arhitektuurilukku vaadates on ootuspärane, et nende
klassitsismi suurkuju Robert Adami leiab 1750ndatel Roomas joonistamas
Piranesiga külg külje kõrval vaateid Hadrianuse villale, siis Liivimaa
täht J. W. Krause ei olnud Itaaliat oma ihusilmaga näinud. Tema reisid
viisid küll Ameerikasse ja Šveitsi, kuid ei kunagi üle Alpide.
Krause puhul, nii nagu kultuuri äärealadel sageli, tuleb kõnelda just
vahendatud ja laenatud kogemusest, “unistuste arheoloogiast”.
Reaalseid reise asendasid rännud vaimus ja pildis. Kui ei olnud võimalik
näha ega luua originaali, pidi kopeerima: joonistuslaua taga eeskuju
andvate veduutide ja reisikirjade kohal võis tunda end nii arheoloogi kui
teadlasena ja võtta antiikmaailma muististe jälgedel ette oma
imaginaarsed ekspeditsioonid. Tartu ülikooli arhitekt ei olnud selles
osas erand – temasuguste fantaasiarändurite kaasahaaramise nimel näeb
lugematutel toonastel arhitektuuriveduutidel, otse loomulikult ka Piranesi
omadel, stafaa?figuurina kunstnikku või arheoloogi koos oma huviliste
kaaslastega, kes on ametis antiikmonumentide mõõtmise ja joonistamise,
uurimise ja ülestähendamisega.
Piranesi näitas Liivimaa arhitektuurile teed. Tema kannul siseneti
Itaaliasse – Rooma, kus kaasaegsete ilukõnelejate sõnul ootasid “eelaja
tuntuimad mälestusmärgid, hävitatud linnade, templite, akveduktide,
hauamonumentide varemed…” ning tõelisus ilmnes “luulekunsti
ülevamas tähesäras”. Ja nagu enamikku varase perioodi
klassitsistlikke arhitekte, tõukas ka siinseid rännulisi sellele teele
ülev eesmärk, mis tänases tarkuses ei kõla mitte vähem aktuaalselt:
vabastada arhitektuur kunstlikkusest ja kujutlusvõime veidrustest ning
jõuda välja olemusliku tõeni.
KADI POLLI
|