Eksperiment, mäng, tegelikkus
“Eksperiment” (“Das Experiment”, Saksa 2001). Re?issöör Oliver Hirscbiegel. Osades Moritz Bleibtreu, Maren Egert, Edgar Selge, Christian Berkel, Oliver Stakowski, Justus von Dohnanyi. 120 min. Linastub Eestis alates 14. juunist.
Kõrvuti usuga inimeste paremaks muutumisse saame
teateid juhtumitest, kus inimolendid käituvad üksteise suhtes
vägivaldselt ja “loomalikult”. Viimaste aastakümnete sõjalised
konfliktid tõestavad taas inimlooma muutumatust isegi digitaalse
kommunikatsiooni ajastul. Ollakse üldjoontes samaks jäänud kogu viimase
paari aastatuhande jooksul. Sageli taandub võitlus indiviidide vahel
võitluseks inimloomade vahel – võitluseks füüsiliste kehade vahel.
Üllatav küll, kuid seda isegi nn. vaimsete võitluste maastikul.
Füüsis oma jõu ja vastupidavusega osutub määravaks teguriks mistahes
vaimsete ja psüühiliste võitluste maastikul.
Film kui meedium näib ikka veel sobivat teaduslike eksperimentide
laiemale auditooriumile tutvustamise abivahendiks. See kehtib sada
protsenti “Eksperimendi” puhul.
“Das Experiment” on Oliver Hirschbiegeli filmidebüüt. Idee põhineb
Mario Giordano stsenaariumil “Black Box”, mis tugineb Philip
Zimbardo originaaleksperimendile. Moraal on selles, et igaühes meist
istub koletis, peavad olema vaid sobivad asjaolud, et see lahti päästa.
Stanley Milgram vastas probleemile autoriteedile allumisest katsete
seeriaga Yale’s juba 1961.-1962. aastal. Ajalehekuulutuses pakuti tunni
töö eest neli ja pool dollarit. Kutsuti osa võtma
psühholoogiaeksperimendist, uurimaks mälu ja õppimist. Inimest
tutvustati karmile valges kitlis eksperimenteerijale ja küllalt
meeldivale kaasosalisele. Eksperimenteerija seletas, et katse on nagu
õpetamine ja karistamine valede vastuste eest ning et üks on “õpetaja”
ja teine “õpilane”. Valede vastuste eest karistati elektriðokiga,
mida järk-järgult tõsteti.
Uurimus näitas, et kaks kolmandikku osavõtjatest allus ekserimentaatori
ebaeetilistele nõudmistele. Umbes 65 protsenti kõigist “õpetajatest”
karistasid “õpilast” maksimumini. Mitte ükski ei peatunud enne 300
volti.
Philip Zimbardo nn. Stanfordi vanglaeksperiment viidi läbi 1971. aastal.
Augustikuu hommikul arreteeriti Palo Altos Californias kamp noorukeid, kes
üksteist ei tundnud ega saanud toimuvast ka hästi aru. Nende ühiseks
nimetajaks oli fakt, et nad vastasid kuulutusele osaleda eksperimendis,
mis püüab uurida tavainimese sattumist piirangutega keskkonda.
Vanglakeskkond oli selleks täiuslik.
“Vangid” toimetati kohalikku politseijaoskonda, võeti sõrmejäljed
ja loeti ette nende õigused. Seejärel pandi nad seotud silmadega
iseehitatud vanglakeskonda.
Selles kunstlikus vanglas olid nii vangid kui ka valvurid vabatahtlikud
– saatuse otsustas lihtne loosimine. Korraldajad ise esitasid ennast kui
ülevaatajaid, nii-öelda kui vangla ametnikke ja juhtkonda.
Vangidele anti selga ühesugused pikemad särgid, et lõhkuda iga inimese
omapära. Neilt võeti aluspesu, pandi kolmestesse kongidesse ja
korraldati loendus, mis oli paljudele esimene.
Ka “Eksperimendis” antakse riiete asemele kitlid. Aluspesu keelamine
on ka omamoodi alandamise vorm. Vangid hakkasidki arglikumalt ja “naiselikult”
käituma.
Veel tol hetkel, esimesel päeval, võeti nii valvurite kui ka vangide
poolt asja mänguna ja seetõttu toimus juba järgmisel hommikul
ülestõus. Vangid olid barrikadeerinud kongide uksed ja laamendasid
niisama naljaviluks. Midagi sarnast näeme ka filmis “Eksperiment”.
Kuna valvuritele polnud antud mingeid juhiseid, lahendati asi jõuga,
karistuseks pidid vihasemad vangid loobuma üldse riietest, said tund aega
kartsa ja pidid magama madratsiteta. Sealt sai alguse edaspidine vangide
represseerimine valvurite poolt.
Valvurid leidsid omavahel, üllatuseks uurijatele, et vangide solidaarsust
tuleks lõhkuda, võtta neilt arusaam, et nad on kõiges koos. Selle
saavutamiseks seati sisse privileegidega kong ja neisse paigutati kõige
tagasihoidlikumad vangid. Hiljem viidi nad tagasi vanasse kongi ja
asendati kõige vihasemate ja mässumeelsemate kinnipeetavatega. See
lõhkus usalduse vangide vahel ja igaüks hakkas omaette hoidma.
Valvurid jagunesid üldiselt kolme gruppi. Esimesse gruppi kuulusid
jõhkardid, kes piinasid vange teatud piirini, keelasid neil öösel
peldikus käia ja seetõttu pidid vangid oma loomulikke vajadusi rahuldama
ämbrisse. Need valvurid sundisid teatud karistusaktsioonide käigus
tegema kätekõverdusi, pesema peldikut paljaste kätega jne.
Teine grupp valvureid olid karmid, kuid õiglased. Karistasid vange siis
kui vaja, aga ei otsinud mingit haiglast rahulolu, tahtlikke konflikte
kinnipeetavatega ja seetõttu säilitasid erapooletuse.
Kolmas grupp valvureid olid leebemad, proovisid vahel salaja vangidele
meele järgi olla, neid aidata. Nad ei osalenud suurtes
karistusaktsioonides kellegi muuna kui pealtvaatajana. Inimlikus mõistes
oli tegu heade inimestega, kuid vanglakontekstis võis selline käitumine
tuua kaasa konflikte nii vangide kui ka valvuritega.
Viiendal päeval peale eksperimendi algust võtsid ühe vangi vanemad
korraldajatega ühendust ja palusid neil omakorda võtta ühendust
advokaadiga. Vanemad soovisid lihtsalt oma poega vanglast kätte saada.
Advokaat küsitles vange ise tegelikult teades, et tegu on eksperimendiga
Siinkohal pidid teadlased oma katse lõpetama, asi oli läinud ülekäte
ja asja edasiviimine oleks toonud kaela kohtukutse. Niiviisi lõpes
Stanfordi vanglaeksperiment kuuendal päeval peale algust kavandatud kahe
nädala asemel. Kõik vangid olid rõõmsad, et kõik läbi sai, kuid
valvurid olid enamasti pettunud.
Kokkuvõtteks on selge, et nagu originaalsed Milgrami ja Zimbardo, nii ka
film “Eksperiment” näitab inimloomusele omast plastilisust. Kõige
selle juures ei ole inimene võimeline enam reaalsel ja mängulisel vahet
tegema. Tavalisest keskmisest tsiviliseeritud inimesest saab loomastunud
normideta olend, kes oma võimu maksmapanekuks ei põlga ühtegi vahendit.
Eksperimendid ja kõnealune film näitavad, kui kiiresti inimesed
kohanevad uue rollimustriga ja elumänguga ning et olulist rolli
käitumise kujundamisel mängib keskkond. “Eksperimendis” näidatakse
kõike veidi võimendatumal kujul, kuna ekraanivägivald on muutunud
odavaks. Pakse värve on lisatud ohtrasti ja üheks värvidest on vere
värv. Kaks inimest hukkuvad.
Filmi tuum on selles, et eksponeeritakse autoriteetide ja nende
alluvate-kuuletujate igavesi vastuolusid. Küsimuse püstitus kõlaks: kas
autoriteetidele ja eriti vägivaldsetele kuuletumine on nõrkade pärusmaa
või on selles midagi kõigile omast, et kõik võivad osutuda
manipuleerituks isegi oma tahte vastaselt? Ajalooliste analoogiate põhjal
võiks ka küsida, kas inimkonna roimaõudused on midagi harukordset või
vaid psüühiliselt ja moraalselt hälbinud inimeste teod? Vastus oleks
– me kõik oleme teatud asjaoludes selleks suutelised. See järeldus on
ju õudne!
“Das Eksperiment” on tänuväärt näitlik õppematerjal.
Kommunikatsiooniteooria õppejõud võib rahulikult jalad seina peale
panna ja loengu vahele jätta. Kurb on, et eksperimentidest ja kogemustest
ei võeta õppust – see juhtus teistega, minuga ei saa selliseid asju
juhtuda. Aga juhtub kindlasti: igaühes on potentsiaalne vang ja
vangivalvur.
RAIVO KELOMEES
|