Vastuoluline soome kunsti korüfee Kaivanto
Kimmo Kaivanto näitus
Tallinna Kunstihoones 17. veebruarini.
Kunstihoone näitus toob eesti vaatajale koju kätte XX sajandi teise poole soome kunsti suurkuju Kimmo Kaivanto loomingu. Kimmo Kaivanto (s. 1932) on tundliku ühiskondlik-poliitilise närviga esteet. Kahe vastandliku kvaliteedi mõjusfääris kulgenuna on tema kunst pälvinud suuremat rahvusvahelist tähelepanu kui teiste andekate sama põlvkonna soome kunstnike looming, ent sellele on osaks saanud ka teravaid hinnanguid nii kriitikutelt kui publikult.
|
Tulemuslikkuse küsimus.
Serigraafia,1969.
|
Rahvusvahelistest kunstiarengutest
hästi informeeritud Eesti 1960. – 70. aastate kunstiuuendajatele on
Kaivanto nimi tuntud ning paljutähenduslik, ent laiemale publikule, aga
ka noorematele kunstiinimestele, on käesolev näitus üsna tõenäoliselt
esimene kokkupuude tema loominguga, seda enam, et 90ndate algusest on
Kaivanto jälginud jooksvat kunstielu skeptilise kõrvaltvaatajana.
Kunstnikuna on Kaivanto peaaegu iseõppija. 1949 – 51 ta joonistas ja
tegeles graafikaga sünnilinna Tampere kunstiühingu kursustel. Kaivanto
on vaid ühe õppeaasta (1953-54) käinud Helsingi Kõrgemas
Rakenduskunsti Koolis. Õppeasutuse valik annab tunnistust tema
loomingulise hoiaku uuenduslikkust; samas Ateneumi hoones tegutsenud
kunstiakadeemiat peeti tol ajal vanameelseks. Ent Kimmo Kaivanto särav
loomulik anne jätkab suguvõsa traditsioone. Kaivanto emapoolne vanaisa
oli kuuldavasti Akseli Gallen-Kallela poolvend ning isapoolne vanaisa
puutöömeister, kes tegi Hugo Simbergi tellimusel Tampere Toomkeiriku
puunikerdustega uksed ja pinkide otsad. Vaimset seost Gallen-Kallela ja
Simbergiga peab Kaivanto oluliseks. Aastaid on tal olnud ateljee
Arkkusaarel Tarjantee järvedemaal, mille ta vastas samade kuulsate
eelkäijate radadel matkates ning Tampere perioodil elas ja töötas ta 15
aastat nn. Palanderi majas, kus Simberg kavandas Tampere Toomkiriku
freskod.
Uuendusmeelsed kuuekümnendad
Kaivanto viiekümnendate aastate romantiliselt tumedates
toonides maale iseloomustab kubismiihalus. Neid ta käesoleval näitusel
ei eksponeeri. Küll aga saab näha mitmeid 1960. aastate keskpaiga ja
teise poole teoseid, milles Kaivanto ülima vabaduse ning elegantsiga
abstraheerib loodusmuljeid. Ta eksperimenteerib meelsasti tehnikate ja
teose vormiga, vastandab materjale, erineva karakteriga maalilisi
struktuure. Kaivanto kasutab meelsasti külmi sinakashalle toone;
ultramariini segamisel tekkivad sinise nüansid on ta lemmiktoonid.
Romantilisest loodusnägemusest lähtuva informalistliku laadiga esindas
ta Soomet 1968. aasta Veneetsia biennaalil, mille üldkliimat märgistasid
teravad poliitilised seisukohavõtud noorsoo protestiliikumiste
kõrgpunkti, Vietnami sõja ja Tšehhoslovakkia sündmuste taustal.
Kaivanto on märkinud, et soomlased vaatasid kohapeal
biennaali-institutsiooni-vastastesse aktsioonidesse kanaliseerunud
rahulolematust, suu lahti.
Kaivanto tundlikku natuuri puudutasid 1968. aasta sündmused sügavalt.
Lühikese aja jooksul loob ta terve rea antimilitaristlikke teoseid.
Romantilisest looduskogemusest lähtuva informalismi asemele tulevad
selged kontseptuaalsed hoiakud. Ent nagu märgib õigustatult Kaivanto
uusima monograafia autor Kimmo Sarje, pole Kaivanto 1960. aastate lõpu
– 1970. aastate kontseptualistlik looming päris stiilipuhas, pigem
lähemal tänasele uuskontseptualismile, sest kunsti ainese määratlemise
kõrval on Kaivanto teostes olulisel kohal kujutavad elemendid.
1969. aasta isiknäitusel galeriis Artek eksponeeris Kaivanto ainult uusi
militarismi ja totalitarismi kriitikast kantud teoseid, millest suur osa
on ka Tallinnas väljas. Seejuures on huvitav, et kunstniku esimene
antimilitaristlik teos “Militarist” pärineb aastast 1962.
Subjektiivselt karismaatiline tagasivaade
Ei Tallinna näitus ega ka sellele eelnenud väljapanek
Helsingi Taidehallis pole retrospektiivid selles mõttes, et järgiksid
kunstniku loomingu muutumist ajalises järjepidevuses. Tegemist on pigem
subjektiivse tagasivaatega, mida on mõjutanud eelmise aasta dramaatilised
poliitilised arengud. Viimased kümme aastat kunstielus toimuvat rebimist
kõrvalt jälginud Kaivantot ajendas see tegema midagi üsna erandlikku
– võimendama teadlikult oma loomingu humanistlikku militarismivastast
sõnumit. Kunstniku enda jaoks on näituse üks olulisemaid teoseid “Krutsifiks”
(2001), mille algne makett “Tasakaal” pärineb aastast 1968 (oli
eksponeeritud Arteki näitusel). 33 aasta taguses kompositsioonis on
kunstnik suunanud vedruna pingutatud naaskli meridiaanide võrguga kaetud
munakoorele, luues mõjusa kujundi, mis häiriva teravusega viitab nii
rahvusvahelise olukorra plahvatusohtlikkusele kui ka teaduslik-tehnilise
progressi ohtudele. Uus skulptuur, seevastu, on pühendatud inimlikule
kannatusele. Kaivanto viimaste aastate teosed ongi enamasti väga
isiklikud, nende sõnum on intiimne ning raskesti loetav.
Kaivanto kuulsamaid maale “Kui meri sureb” I ja II, “Öö”, “Hommik”
(kõik 1973), mis käsitlevad tsivilisatsiooni mõju loodusele, Tallinna
näitusel pole. Sara Hildeni Muuseum ja Kiasma ei soostunud neid laenama
Kunstihoonele, kus pole kliimaseadmeid. Maali “Kui meri sureb” kuni
silmapiirini vesiroosidega kaetud veepind on Kaivanto kuulsaim teos, see
trükiti ka UNESCO postkaardile ning tegi nii autori kui ja soome kunsti
tuntuks kogu maailmas. Nimetatud teostega esindas ta Soomet 1976. aastal
teistkordselt üsna lühikese vaheajaga Veneetsia biennaalil.
Rahvusvahelistest kunstiliikumistest on Kaivanto enda suurimate
mõjutajatena esile toonud kubismi, fotorealismi ja minimalismi.
Tegelikult leiab praeguselt näituselt kokkupuutepunkte pea kõikide XX
sajandi hilismodernismi trendidega, ent Kaivanto isikupärases
interpreteeringus. 1970. aastatel on fotorealism olulisim mõjutaja –
eelpool nimetatud kuulsad loodusnägemused esindavad samuti fotorealismile
omast juhusest puhastatud vahendatud kujutusviisi.
Tagasipöördumine spontaanse maalilisuse ning ekspresiivsema tundelisuse
juurde leiab aset Kaivanto loomingus 1980. aastate alguses. Kunstniku uus
fragmentaarne ning viideterohke laad sisaldab elemente nii tema enda
60ndate informalismi perioodist kui 70ndate figuratiivsusest, millesse ta
vanameistri üleolekuga lisab rafineeritud kunstiajaloolisi ja
kultuuriloolisi vihjeid. Hinnangulisus taandub, andes teed ambivalentsele
detailirikkusele. Ühtlasi tõmbub ta tagasi jooksvast kunstielust,
kommenteerides edaspidi maailma vaid läbi sügavalt isikliku prisma.
Kord inspireerib teda ajalugu, kord isiklik tragöödia, kord saab ta
inspiratsiooni Sol?enitsõni Gulagi arhipelaagist vastupidise visiooni
“Õnne arhipelaagi” (1982) loomiseks ning on hingepõhjani häiritud,
kui teos publitseeritakse, kunstniku arvates poliitilistel põhjustel, “Õnne
saarestikuna”, teinekord leiab väljendusrikka puutüve ning vormib
selle skulptuuriks. Ekspositsioon on tavatult, ent mitte häirivalt tihe
ja piisavalt karismaatiline, et vaatajat mõjutada.
|
Tänane päev. Guašš, 1972. repro
|
ANU LIIVAK
|