Galeriid
TALLINN
Life after Prozak
Kiwa näitus “Life after Prozak. Girl art
exhibition” Raatuse galeriis 27. I – 12. II.
Tuntuses on tunnustust – Kiwa kunstnikuna ei vaja enam tutvustamist.
Kui paljud aga tunnevad ja mäletavad enam Jaanus Kivastet? Teinekord
tundub, et see, mida mõtleb ja teeb kunstnik Kiwa, ei erine sugugi
sellest, mis mõlgub meeles kodanik Kivastel. Mis puutub Prozakikuuri,
siis selle läbis ikkagi Jaanus Kivaste, aga mitte anarhopoppar Kiwa.
Kõrvalekalde normist (groteskselt seksuaalse alatooniga),
psüühilise infantiilsuse, on Kiwa projitseerinud madrusesärkides
lapsnaiste maaniana ja massihullusena galeriiseintel. Kiwal on selles
valdkonnas juba ligi nelja-aastane staa?: kasutas ta ju seda temaatikat
ka oma varases maalinäituses “Regatta”, videos “Tüdruk rokib” ja
1999. aastal Vaala galeriis “Kiwa dessantal”. Kiwa on saanud rahulduse
oma loomingust, Alice’i-Lolita-laadsete fantaasiakujutelmade
materialiseerumisest. Ta on alati püüdnud saada sõltumatuks meid
ümbritsevast välismaailmast, otsides rahuldust psüühilistest
protsessidest. Kunstnikuna saab ta naudingu illusioonidest, laskmata
ennast häirida sellest, et need jäävad tegelikkusest üsna kaugele.
Ometi ei suuda selline kerge narkoosiseisund, millesse Kiwa ennast oma
kunstiga viinud on, rohkemat, kui tuua endaga kaasa lühiajalise pääsu
elu hädade käest. Kiwa on nagu eremiit pööranud kogu maailmale selja,
kujundades ja ehitades seda ümber oma nägemuse järgi, kus kõik
talumatud jooned on kõrvaldatud ja asendatud meeldivatega.
Juba Sigmund Freud kirjutas oma teoses “Ühe illusiooni tulevik”
(1927): “Elu, nii nagu ta meile on antud, on meie jaoks liiga raske, ta
toob meile kaasa liiga palju valu, pettumust, lahendamatuid ülesandeid.
Et seda kõike taluda, ei saa me läbi leevendust pakkuvate vahenditeta.”
Asendusrahuldus, mida pakub näiteks kunst, on Freudi arvates reaalsuse
suhtes siiski illusioon. Sealjuures ei jäta ta märkimata
uimastusvahendite osa, mis pidavat mõjutama meie füüsilist külge ja
muutma tema keemilist koostist.
Ka Kiwa on oma kunsti eesmärgiks seadnud mõnuprintsiibi (Lustprinzip)
programmi. See printsiip valitseb hingeaparaadi tegevust, kuid samas on
see programm riius kogu maailmaga, nii mikro- kui makrokosmosega.
Mõnuprintsiip saab ka Kiwa puhul alguse kuhjunud vajaduste äkilisest
rahuldamisest ning on võimalik vaid episoodilise fenomenina. Kahjuks
oleme me aga loodud nii, et suudame intensiivselt nautida vaid kontrasti,
püsiseisundit aga üsna lühikest aega. J. W. Goethe on isegi väitnud,
“et pole midagi, mis oleks raskem taluda kui terve rida kauneid päevi”.
Näituse ava-performancei käigus põgenes Kiwa vähemalt hetkeks
taas reaalsuse surve alt ja leidis pelgupaiga omaenese maailmas, kus
meeldivate aistingute kogemiseks olid loodud vastavad tingimused: muusika,
valgusemäng jne... Eneseküllase nartsissistina otsib Kiwa peamist
rahuldust oma hingelistest protsessidest. Interpreteerides seda kõike
klassikuks kujunenud Freudi abil, on kunstnik just nimelt pagenud
neurootilisse haigusesse, leides lohutust kroonilises intoksikatsioonis.
Parafraseerides jällegi eelnimetatud psühhoanalüütikut, seisneb ka
Kiwa loodud enseterapeutilise “religiooni” sisu elu nn. tõeliste
väärtuste allasurumises ja reaalsest maailmast hullumeelse pildi
loomises, mille eelduseks on intellekti ärahirmutamine.
Kõik Raatuse väljapaneku maalid teenageritest on pealiskaudsed ja
tühjad. Sama tühjad kui ajakirjadest peegelduvad fotod modellidest,
kelle eesmärk on eksponeerida vaid fassaadi. Seatud ülesse juhuslikkuse
printsiibist lähtuvalt, on tööd erinevad nii formaadilt kui tehnikalt.
Sellisele pealiskaudsusele ja välisele illusioonikultusele Kiwa oma
olematus näitusekontseptsioonis aga rõhuski. Sealjuures tegeleb Kiwa
alati enesepaljastusega, kostaks justnagu ahastama panev karje: “See
olen ju mina!”
Kolm autobiograafilist
lähenemist
Triinu Jürvese “Nimekiri” Deco galeriis jaanuaris, Erki
Kasemetsa “Kineetilised objektid” Meistrite hoovi galeriis 22. I –
7. II ja Külli K. Kaatsi “Avifauna” Tallinna Linnagaleriis 24. I –
31. I.
Triinu Jürvese väljenduslaad on abstraktne, kuid kunsti sisu
autobiograafiline. Jürves jätkas 2001. aasta kevadel alustatud teemat:
ta eksponeeris nii maali kui graafika kaudu oma verepildi hemogramme ja
dokumentatsioone. Nimelt põeb autor juba lapsest saadik diabeeti. Tema
teosed on oma viimistluses arendatud teaduslikeks analüüsideks ja
sürrealistlikeks pettepiltideks. Vormiliselt võib paralleele tuua
Vassili Kandinski teosoofilise kunstikäsitlusega. Jürvese skeemide
järjepidev süsteemsus sarnaneb XIX sajandi lõpu okultistide Annie
Besanti ja Charles W. Leadbeateri teose “Occult Chemistry”
illustratsioonidega. Kuid samas moodustavad Jürvese pildid lihtsalt ühe
loo. See on autobiograafiline lugu, kus teosed on publiku silme ette
tõstetud ID-kaartide või infopankadena, millest osav vaataja võib
välja lugeda ka kõige salastatumat teavet. See pole mitte koloriit ega
teoste üleüldine ülesehitus, vaid üksikud detailid ja intiimsed
vahemärkused pildiservadel, mis paljastavad, et tegu on naiskunstnikuga.
Kõikemääravaks jõuks ja omamoodi valemiks Jürvese töödel on inimese
mõõde, mis peegeldub keemiliste elementide loetelus vereplasma
koostises.
Erki Kasemetsa ekspositsioon
“Slow-Tech 2. Tallinn (Pallinn)” oli aga sõna otseses mõttes üks
suur mäng. Selline dadaistlik määramatu mängulisus, mis iseloomustab
kineetilist kunsti, on millegipärast omane just meestele. On ju enamik
kineetilisi kunstnikke – Alexander Calder, Julio Le Parc, Pol Bury, Jean
Tinguely mehed. Kasemetsa teosed, mis on vaataja ette projitseeritud
tasandil objekt versus ruum, loovad publiku ümber meeleoluka
atmosfääri, mille eesmärk on haarata vastuvõtja interaktiivsesse
suhtlemisprotsessi. Kasutades kapitalistliku tarbimisühiskonna
jääkprodukte (plastmasspurke ja pudeleid), on autor ehitanud keerukaid
konstruktsioone ja renne, milles piljardi ja petanki kuulid libedalt
veerevad. Kaudselt kasutab Kasemets jätkuvalt mooduleid. Tema objektide
mooduliks on alati olnud masstoodangu jääk, pakend, mis oma
polümorfsuses tekitab ülimalt süsteemseid ja dekoratiivseid kujundeid.
Autobiograafilisus avaldub Erki Kasemetsa töödes just tema loomingu
järjepidevuses ja mänguihaluses. Deformeerides oskuslikult utilitaarseid
produkte, manipuleerib ta osavalt publikuga ja on seetõttu omaette
nähtus eesti kunstipildis. Märkimisväärne on aga tõsiasi, et kuigi ta
ei kuulu kõige noorema põlvkonna kunstnike hulka, pole teda Sirje Helme
ja Jaak Kangilaski koostatud “Lühikeses kunstiajaloos” kordagi
maininud.
Külli K. Kaats on õppinud muusikaakadeemias dirigeerimist ja
kunstiakadeemias graafikat. Kunstnik püüab integreerida kaht eriala
ühte audiovisuaalsesse tervikusse. Tema näituse “Avifauna” loomist
on inspireerinud teaduslik väljaanne “Lindude välimääraja”.
Sellise ornitoloogilise hoiakuga ironiseerib Kaats kaudselt inimliku
verbaalse müra üle, tõlkides “linnukeele” oma häälitsuste kaudu
“inimkeelde”. Näituse avamisel esines ka Tallinna Pühavaimu kiriku
koor, imiteerides dirigendi juhendamise saatel linnulaulu. Tulemus on
päris jabur ning tekib küsimus, mida siis ikkagi kunstnik kõige sellega
öelda tahab. Selge artikulatsiooni ja peene miimilise eneseväljenduse
tõttu võib antud väljapaneku klassifitseerida pigem logopeedia
valdkonda. Teisalt moodustasid galeriiruumi paigutatud telerid iseseiva
videoskulptuuride grupi. Primaarne oli füüsiliselt eksisteeriv teler:
sealt väljus triviaalne. Nam June Paiki või Wulf Hertzogenrathi video-environmenti
ideed see ometi välja ei kandnud.
Kaatsil on tugev analüüsivõime, ometi oleks oodanud auditiivse ja
visuaalse ühendamisest, ühildumisest selgemat väljaarendust.
RIIN KÜBARSEPP
VILJANDI
Piiritu preservatiiv
Karl Nageli maalid “Komöödia. Patoloogia” Ugala teatri
jalutussaalis 14. veebruarini.
Sama pealkirja kannab ka üks Karl Nageli maal, mis teiste seas on
esmakordselt eksponeeritud Ugalas.
Karl Nagel on üht-teist ekspressiivsest maalilaadist kasutusele võtnud,
seda eelkõige agressiivse pintslitöö ja sünge värvigamma osas. Tema
kompositsioonid püsivad aga püsti mitte tungleval-tormleval dünaamikal,
vaid täiesti ratsionaalsel, võiks isegi arvata, et
konstruktivismisugemetega karkassil. Horisontaalid ja vertikaalid püsivad
püsti, nende külge on kindlalt kinnitatud liikuvamad elemendid, nagu
plahvatused, üleujutused, peegeldused ja figuurid. Vana hea
sümmeetrianippki on siin sage külaline.
Vormid, mis pildipinnale on kinnitunud, on tihedasti seotud sisuga. Sisu
mõistmisele aitavad kaasa tekstid. Massimeedia on suutnud meie ajusse
kinnistada universaalse mõistmise ja tõlgendamise maatriksi – foto ja
fotoallkiri, toode ja kaubamärk, kaader ja subtiitrid, menüüd ja
ikoonid. Ja maal ning tekst.
Nageli tekstid pole niisama pula, need toetuvad allikatele, milleks
näivad olevat arstiraamatud (või meditsiinitudengi konspektid),
alkeemia, psühhiaatria, grafiti ja flashback´id. Peamiseks
teemaks on siiski inimese seisundid, patoloogia nii vaimses kui kehalises
plaanis. Võtame näiteks rohelise maali, mille foonil on aimatav
DNA-ahel. Selle inimese algosakese motiiviga on seotud “Viirused –
iseenda süüdistamine. Bakterid – teiste süüdistamine” mida võib
võtta kui eluslooduse algosakesi. Viirused ja bakterid, loomakesed nagu
me kõik, on saanud haige ühiskonna tervisekultuse raames negatiivse
tähenduse kui inimese keha vaenlased, kes tuleb igasuguste seepide ja
olluste abil hävitada. Nagel kasutab seda ära, sidudes negatiivsed
märgid meelevaldselt negatiivsete tähendustega, omadustega, mis
tekitavad nende kandjale halba. Samas kasutab ta terviseühiskonnas
käibel märke, mida peetakse vaimse tervise häirete põhjusteks,
neutraalses tähenduses nagu maalil tekstiga “Narkomaania – tahtmatus
olla mittekeegi. Alkoholism – tahtmatus olla kurb. Enesetapp –
tahtmine meeldida”. Siin toob ta välja hädade põhjusteks peetavate
pinnapealsete märkide taga olevad tegelikud psühholoogilised põhjused
(oma versiooni nendest).
Mõningatel juhtudel tulevad lisaks bioloogilistele ja psühholoogilistele
mõistetele sisse ka keemilised ühendid või materjalid, millel eri
kultuurides sümboolne tähendus. Näiteks “Vesi – kurbus – võimetu
viha” haagib tüüpilise õhtumaise melanhoolia vee kui kõige
ebastabiilsema elemendiga astroloogiast ja liidab sinna otsa veel vene
kultuuri koos kogu dostojevskiliku õõva ning halba veini pakkuvate
jaamapuhvetitega. Alkeemia juurest ringiga tagasi meie ühiskonda jõuab
ta väitega, mis kõlab: “Puu – headus soodustab igas. healoom.
kasvamist”, kus makstakse konspektiivselt kiirustavale maailmale kätte
pinnapealsusest tuleneva positiivse tähendusnihke kaudu.
Nageli visuaalsed aksioomid lähtuvad ilmselt eneseanalüüsist ja on
seetõttu niivõrd usutavad, et tekitavad äratundmisrõõmu ja samas
positiivset üllatust paljudes. Kes meist siis ei tahaks tõdeda, et enesehaletsus
on kõigest silmade funktsiooni häired.
MARI SOBOLEV
TARTU
Kelomees kui lunaatik
Raivo Kelomehe Tartu Sebra galerii näitus (31. I – 7. II)
nagu polnudki kunstinäitus – pigem võinuks see olla tähetornis,
Tõraveres või zooloogia-geoloogiamuuseumis. Kelomees arvab Nam June
Paikile toetudes, et Kuu on inimkonna vanim televiisor. Võiks ju vastu
vaielda, et Päike on veel suurem kui televiisor, kuid tõsi on see, et
seda ei saa ainiti pikka aega vaadata.
Mõnes mõttes on Kelomehe video repliik saksa kunstniku Wolf Kahleni
tööle. Too pani 1969. aastal Firenzes küpresside alla televiisori,
oodates täiskuud, mis tuligi nähtavale samal ajal, kui Armstrong Kuule
astus. Veel viitab Kelomees oma näituse tutvustuses, mis ongi ehk parem
kui video ise, et “kuna Kuul ei ole atmosfääri, tuult ega vihma, siis
astronautide jäljed ei kustu, need pidavat säilima 10 miljonit aastat”.
Ühegi kunstniku kunstiteos, mis on ka “jälg”, ei säili kunagi
nõnda kaua. Nüüd peaks välja arvutama, millal tegi inimene esimesed
jäljed maa peal või millal esimesed koopajoonistused, mida peetakse
kunstiajaloos kunstiks.
Kuu on vaieldamatult salapärasem nähtus kui päike, veel hullem –
erinevalt päikesest, mis soojendab, vahel aga tekitab pisteid, on Kuu
lausa nuhtluseks. Kuu tekitab tõuse ja mõõnu; kaua aega ei teatud, mis
on Kuu varjatud küljel; oma lapsepõlvest mäletan, et olin kuutõbine.
Kelomehe näitus, mis sobiks näidata Discovery kanalil, on samas
autobiograafiline: kui mina olen Juri Gagarini ajastu laps, siis
Kelomehele on ilmselt sügava jälje jätnud ameeriklaste Kuule
maandumine. Mõlemad sündmused on suure tõenäolisusega ajaloolised
faktid, kuigi kaheldakse, kas Gagarin üldse selle tiiru ära tegi või
kas ameeriklaste Kuule maandumine polnud mitte lavastus NASA salajases
baasis. Kelomehe fantaasiatele võiks juurde mõelda. “Jälg” kosmoses
on kindlasti ka nõukogude superkoer Laika, kes tiirleb orbiidil siiani.
Või teine teema – kolonisatsioon. Portugalis Cascais olles vaatasin
ookeani poole ja sain aru XV sajandi meresõitjatest. Ikka kole kiusatus
oli riskida ja teada saada, kas kusagil teisel pool on veel maid ja
rikkusi, mida noolida. Inimkonna viimaseks kolonisatsiooniks oligi Kuu
vallutamine, kuigi juba ette oli teada, et sealt pole midagi saada. See
kõik oli külma sõja aegne mõttetu rabelemine, mis lihtsalt andis
tööd sadadele teadusinstituutidele nii siin- kui sealpool raudset
eesriiet. Peale selle mütoloogiline pärand kõikvõimalike anekdootide
sünniks. USA president helistab NASAsse: “Tehke kähku midagi,
venelased värvivad Kuu punaseks!” Sealt rahustatakse: “Las värvivad,
siis läheme meie ja kirjutame sinna “Coca-cola”.”
ANTS JUSKE
|