Pealelend
Isand Berk Vaher, mis on saast eesti
kirjanduses?
Mida vanemaks ma jään, seda vähem seda
saasta on, et mingi aeg tagasi oli väga selgelt paigas, mis asi on saast
ja mis asi ei ole saast. Aga praegu ma ei oska seda enam öelda,
võibolla, kui ma saan päris vanaks, siis ma oskan jälle seda öelda.
Praegu tundub kui mitte kõik hästi olevat, siis vähemalt on mingisugune
paljusus ja ei tihkaks seda saastaks nimetada, sellepärast et kõik asjad
tasakaalustavad üksteist ära. Siis tekib võibolla jälle see oht, et
kuna kõik sobitub mingisse harmooniasse, siis hakkab hing vaikselt
igatsema midagi, mis sellele harmooniale väga teravalt vastanduks või
sellest välja jääks. Aga seda ju ei oska ette kujutada, muidu see
sobiks ka ju sinna harmooniasse sisse.
Erakkond mõnd aega mingis mõttes vaikis, ei olnud kirjandusõhtuid,
kogumikke, nüüd on Erakkond tagasi või koos jälle. Kas on tekkinud
mingi uus sidusus, mingi uus lugu rääkida või midagi?
See vaikimine oli tingitud võibolla sellest, et igaüks ajas omaenda
rida ja koos võibolla sellist vanade aegade haakumist enam ei tekkinud.
Aga nüüd on ta väga kummalisel kombel tekkinud ja tõepoolest tundub,
et sellel kooslusel on jälle mingisugune mõte olemas ja tal on selles
ajas midagi öelda. Ja seda, mida öelda on, selgub nt. sellel plaadil,
mis Erakkonnal välja tulemas. Ju siis on sellise sõnakasutuse jaoks või
keeletunnetuse jaoks või maailmatunnetuse jaoks jällegi vajadus olemas.
Kas “90-ies coming back” on nostalgia Erakkonna algusaegade
järele?
Ei. See on rohkem irooniaga öeldud. Ühelt poolt siin mängib kaasa
mingisugune meedia suurenenud mõju ja kogu see poleemika selle ümber, et
kas noored tahavad ingliskeelset haridust ja palju eesti keelt üldse
järgi jääb, ja see on natukene suse selles suunas. Ja samas on see ka
omamoodi suse selles suunas, et kui oli aastaauhindade jagamine, mille
tulemuste üle ma olen väga õnnelik, aga siis Väljataga ütles, et,
noh, näete, seitsme aastaga ei ole mitte midagi muutunud. Nii et see
esialgne mõte, et me tuleme siia ja oleme vanad saurused, see asendus
kiiresti sellega, et tegelikult, tõepoolest, meil ei ole mingit põhjust
olla keegi teine kui need, kes me siis olime. Me oleme endiselt need, kes
me siis olime ja see võibolla tõi meid ka siia kokku tagasi.
Isand Andreas Kalkun, mis on Erakkonna mõte praegu?
Erakkond on traditsioon, see ongi mõte.
Kas Erakkonnale on aja jooksul midagi uut külge tulnud?
Jaa, meil on ju inimesi kogu aeg juurde tulnud.
Aga põhimõtted? Kas saab Erakkonna puhul rääkida põhimõtetest?
Eraklikkus ongi nagu põhimõte. Iga inimene toob ju mingi uue maailma
endaga kaasa.
Mis on rämps, saast eesti kirjanduses?
Mina olen kristlane ja mina ei taha kellegi kohta öelda, et ta on
saast. Kindlasti paljud inimesed on saastad, aga seda ei tohi välja
öelda.
Isand Marko Kompus, mis on sinu jaoks Erakkond praegu?
Sitahäda.
Kas see on praegu toimiv kooslus?
Sitahäda toimib alati.
Mida tähendab “90-ies coming back”?
Sitahäda.
Isand Timo Maran, mis on saast, saaste, reostus kirjanduses?
Saast on see asi, mis ei ole kaante vahel, selles mõttes, et saast on
mingisugused ülbikud tekstid, mis ilmuvad kuskile märkmiku tahakaantele
või suvaliste bussipiletite peale. See on selline asi, mis ei ole
formeerund. Samuti need tekstid, mis kulgevad sms-idena, liiguvad
kirjadena. Neist võib midagi sündida, aga võib-olla ka mitte, need on
sellised... ambivalentsed.
Formuleerunud kirjanduses enam saasta ei ole?
Ei, seda ma ei julge öelda. See on võibolla mingi bioloogiline
rikutus, aga pigem ma mõtlen niiviisi...et see, mis on laguaine kuskil,
on saast. Saast võib olla algmaterjal millegi uue kasvamiseks. Seda võib
ka nii võtta: sa teed mingi valiku, paned raamatu kokku ja mingid tekstid
jäävad üle, jäävad vedelema, see on saast.
Erakkonda on seotud erilise loodustunnetusega, loodusluulega. On see
mingi objektiivne tunnus või suvaline üldistus, mis on tehtud mõnede
selle liikmete päält?
Seda, mis Erakkonna tekstides kuulda, on hästi suurel määral seotud
mingi vaatlusega. Ma ei tea, kas seda saab vaatlusluuleks pidada, aga
mingisugused seisundid, mingid hetked, mis inimesed on endasse võtnud ja
siis nendest kirjutanud. Ükskõik, kas siis tegelikkusest või
kujutlustest, unenägudest. Sellist vaatlusluulet kirjutada on hästi
loomulik asi. Loodus pakub seda materjali, samamoodi, nagu võib pakkuda
linn või mingi sotsiaalne keskkond. Piir looduse ja linnakeskkonna vahel
ei ole siin terav. Sa võid istuda täpselt sama moodi kuskil rannas või
metsa all ja kirjutada, mis sa tunned.
Kadri Tüür, mis on saast/saaste/reostus kirjanduses, kas saab rääkida
saastast kirjanduses?
Ma arvan, et saab rääkida ühekordseks kasutamiseks mõeldud
kirjandusest ja mitmekordseks kasutamiseks mõeldud kirjandusest.
Kas ühekordselt kasutatav saastab mõtteruumi rohkem?
Ma ei oska öelda, kas ta saastab. Sellepärast, et see on täiesti
loomulik nähtus, et ühekordseks lugemiseks mõeldud raamatud on olemas,
et neid kirjutatakse ja tarbitakse. Aga neid ei oleks mõtet käsitleda
samadel alustel mitmekordseks pruukimiseks mõeldud kirjandusega.
Erakkonda on tihti seostatud erilise looduskäsitlusega või looduse
vaatlemisega. On see objektiivne sidumine või tingitud lihtsalt paari
tegelase tugevamast seotusest biosemiootikaga?
Selle loodusesuhtega tuleb mulle meelde, et väga paljude 80ndatel
avaldatud esikluulekogude kohta, millest ei osatud eriti midagi
impressumisse kirjutada, arvati, et luuletustes avaldub luuletaja
panteistlik või selline eriline looduskäsitlus. Ühesõnaga, kui ei
osata midagi öelda, siis öeldakse, et eriline looduskäsitlus.
Ma ei tea, kas Erakkonna kohta kehtib sama fenomen. Aga kui inimene on
tähelepanelik, siis ta võib märgata asju, mida teised ei pruugi
märgata. Nii keeles kui looduskeskkonnas ja võibolla siis see
tähelepanelikkus on mõnede erakkondlaste puhul suunatud just
looduskeskkonnale.
Isand Kalju Kruusa, kas seda võib nimetada Erakkonna uuesti tulemiseks,
kas vahepeal toimus mingi väljalülimine?
Enda jaoks me oleme alati olnud. Avalikkusele... sel aastal on meil
tõesti plaat tulemas ja raamatuid tuleb, avalikkuse jaoks vahest küll.
Aga enda jaoks on kogu aeg pidevus olnud.
Kas Erakkonnaga on midagi juhtunud, muutunud. Või on tõesti see “90-ies
coming back” nostalgia algusaegade järele?
Ei, mulle see nostalgia asi ei meeldigi. See nimi mulle alguses ei
meeldinud isegi, aga noh, ei hakanud sõrgu vastu ka ajama, ütlesin
teistele... Aga mis mulle tundub, et tegelikult me lähme kogu aeg
paremaks. Päriselt.
Kas saab kümne aasta pärast rääkida Erakkonnast?
See on täiesti võimalik. Ma ei välista seda.
Isand Mathura, mida tähendab Erakkond praegu.
Erakkond on seltskond päris häid autoreid.
Kas Erakkond on saanud sisse mingi uue hoo?
Meil käibki see kuidagi kaootiliselt, et oli pikem paus ja nüüd on
nagu meie kohta aktiivne tegevus, plaat tuleb... Ma ei arva, et see on
mingi uus hoog, et järgnevad kolm aastat kulgeme hoogsalt edasi, see on
jälle selline natuke aktiivsem periood.
Kas sina oled Erakkonnas kuidagi oma tekstidega nihkes või on kõik
nihkes?
Ma ei tea, mul on pigem selline tunne, et kõik on nihkes. Mulle
meeldis, mis Berk ütles, et tänane esinemine oli David Lynchi film...
|