Russki razmer ehk pudeliga Euroopasse

Vaata, kuhu tahad, ikka tehakse sulle selgeks, et ilma kärakata oled sa üks könn, kellest keegi lugu ei pea. Austust enda vastu on aga kerge võita: hoia õllepudelit autokatusel, kui peatudes teeveerde kusema lähed, ja kohe oled kõva poiss, nii iseenda kui ühiskonna silmis. Vaata humalakasti kõrval televiisorist selle mantsa mängu, mida sa fännad, ja saad ilma pikemata vingeks vennaks. Ja Inglise esiliiga! Ole meheks, vahi nõnda, et tapab, aga ainult pubis, ekraanilt poolteist korda kaks meetrit võid seda vutiimet õgida ja Beckhamile kaasa karjuda. Ja ega sa ole ometi niisugune põrnahaige, et baaris ilma kannuta istud? Ja naised on meie ühiskonnas loomulikult meestega võrdsed, eriti neiud noormeestega.
Reklaam on loonud eluhoiaku, mille järgi külavahel või linnatänaval ilma pudelita peos vastutuleva harkjala püksid sõeluvad püüli, tema häbenevast ilmest on paista: poiss kardab, et teda peetakse kastreerituks ja ükski plika teda ei vaata. Hoiak ise loomulikult ulatub kaugetesse aegadesse ja kõrgetesse sfääridesse: ?ikkidel vastuvõttudel on frakis härradel ikka ?ampusepokaal näpus, ilma selleta väriseksid nende põlved, kui kriuksuvate kingadega üle ballipõranda tuleb minna, reklaam on kaitsehoiaku lihtsalt banketisaalidest uulitsale viinud.
Saku sarviline ja punalipuline A. le Coq on oma impeeriumi laiendanud Rock al Mare ja Lillekülani. Meil on see päris loomulik, et riigi või linna osalusega rajatud vabaajakeskustes määritakse kaela õlut. Raha paneb rattad käima.
Veel hiljaaegu võis maksumaksja poolt ülal peetavast avalik-õiguslikust televisioonist kuulda ülistust russki razmerile. Umbkaudu 60 protsenti mehi on otsustaval hetkel ähmi täis, kardab, et neil on “liiga pisike”. Palun väga – kalla kurgust alla kanget vene viina ja pane tihkelt, pane nagu äge vallutaja, kes Ida-Euroopa naisi 1945. aastal nõnda ägedalt vägistas, et teda ligi pool sajandit vabastajaks peeti. Seksuoloogide nõrguke hääl, et alkohol kahandab potentsi, ei küündi kuhugi. Esiteks sellepärast, et see on tõsi – ja kes see tõtt ikka kuulda tahab? Teiseks sellepärast, et see kõlab ilma meediavõimenduseta koolitamata häälega arstide suust. Pange kõrvuti filosoofi tarkus ja õppinud näitleja lollust rääkima. Ja pärast küsige publikult, kumba ta usub. Vastuses ei ole vähimatki kahtlust.
Nüüd on küll russki razmer ning kogu alkoholi- ja õllepropaganda kolinud erameediasse, kus arstid naljalt üldsegi sõna ei saa, kuid ETVst ei lahkunud viinaga ahvatlemine põhjusel, et see on kahjulik ühiskonnale. Lihtsalt Euroopa Liidus ei ole kombeks riigikanalilt mitte mingisugust reklaami näidata. Kui ma kuulen meie läbirääkijate juttu Eestile kaubeldavatest eranditest, siis lipsab must alati läbi kahtlus – ega ometi taheta russki razmeri tagasi ETVsse? Viinavabrikandid peavad meil ülal parteisid, viivad oma inimesi Toompeale, miks ei võiks olla neil mõju Brüsseli vahet tiksujatele?
Lennart Meri on õige mitu korda rääkinud, et Eesti on üks väheseid riike Euroopas, kus ametlikus riigistatistikas vaadeldakse lahus alkoholi ja narkootikume, nagu seda tehti Gosplanis sovetiajal. Tsiviliseeritud maades käsitletakse neid ühel joonel, sest tegelikkuses on need eristamatud. Meilgi on meelemürgid ühes kohas ilusti koos nagu eluski: haridusministeeriumi kinnitatud tervishoiuõpiku peatükis “Mõnuained”!
Mis soovid tekivad nooruril, kui ta seda peatükki loeb? Kui ta näeb telekas kõrvuti viina- ja ?okolaadireklaami? Üks on mõnus, seda on ta proovinud, ega teine või mõrum olla. Mida teha?
Loomulikult tuleks keelata igasugune alkoholireklaam, olgu pealegi, et mõne priskel järjel niiditõmbaja sissetulekud pisut kahaneksid. Kunagi peaks riigikogu looma seaduse, mille järgi kaasneks peibutamise eest nn. mõnuainetega karistus. Ent olgem realistid, see ei saa sündida täna-homme.
Hiljuti peetud karskusühingu taasavamiskoosolekul esitati huvitav ettepanek: alkoholireklaami andja peab maksma ka sama suure ja efektiivse tõereklaami eest. Nii et kui kedagi püütakse haneks russki razmeriga, siis sellele olgu vastukaaluks võrdselt mõjusate freudistlike tagamaadega kuulutus alkoholismi ja impotentsuse seostest, olgu siis trükipinnal, maanteeäärsel tahvlil või teleekraanil. Häppi jääda tahad? Kummuta vodkat!

OLEV REMSU