Arvustuse asemel
Raymond Boni (kitarr) ja Joe McPhee (saksofon)
Von Krahlis 6. XI.
Läinud nädala neljapäeval kontserdile minnes nägin
Von Krahli teatri ukse taga pikka järjekorda. Pikk saba free jazzi
kontserdil – see vast oleks midagi, mõtlesin omaette, arvates, et
küllap ründab publik mõnda Von Krahli teatritrupi uut tükki.
Avastanud, et publik tungleb tõepoolest free jazzi kontserdile,
olin äärmiselt üllatunud. Tõsi, avangardjazz tõi täissaalid ka “Jazzkaare”
algaastatel, mil suur osa esinejaid tuli Tallinna Tampere “Jazz
Happening’ilt”, kuid siis liikus Leroy Jenkinsi või Steve Lacy
kontsertidel saali servades publik ka vastassuunas – palju oli neid, kes
muusikakogemuse ootamatu ekstreemsuse eest põgenesid.
Prantsuse kitarristi Raymond Boni ja USA saksofonisti Joe McPhee
esinemist kuulas tähelepanelik noor publik (ukselt saadeti alla
21aastaseid korduvalt tagasi), keda kahe muusiku radikaalsed helirännakud
sugugi ei ehmatanud. Boni ja McPhee teevad koostööd juba veerand
sajandit ning on selle ajaga õppinud teineteist hoolega kuulama. Mõlemad
on palju rännanud ja plaadistanud (Boni mängib enam kui kolmekümnel,
McPhee umbkaudu kuuekümnel albumil), ameeriklane on ka poeet ja filosoof.
Duo kontserdist saaks pikaltki kirjutada, kui ma poleks hilise saabujana
sattunud ebasoodsasse kohta baariruumi kaugemas servas, kuhu Joe McPheest
oli paista vahel vaid sopransaksofoni toru ots (kui ta mängis altsaksi
või taskutrompetit a la Don Cherry, ei paistnud sedagi). Lisaks
oli raske taluda ka palavust, õhupuudust ja suitsuhaisu. Siiski mõned
muljed: Raymond Boni mängus peegeldusid tema tähtsamad mõjutajad flamenco
ja Django Reinhardt, eriti viimase akordides ja oktaavides mäng ja
lennukad soolopassaa¯id. Need mõjud sattusid sageli üsna armutu free
jazzi konteksti, kus vahel nappis faktuuri determineerivaid
selgepiirilisi kujundeid. Samas oli ka kontrastseid momente, nagu suurel
määral ad libitum esitatud “Nature Boy”, ilus oma vabaduses.
Paraku tuli kahe muusiku esinemist jälgida üle eesseisja õla,
otsaesiselt higi pühkides. Von Krahli kõrtsituba sobib hästi mõnele
jazzi gruuvibändile, kuid mitte kitarri-saksofoni duokontserdiks. Sellist
etteastet kuulaksin meelsamini korrus kõrgemal teatrisaalis, kust on
pärit mitu jazzielamust, kasvõi aastatetaguselt Perko-Pyysalo Poppoo
kontserdilt. Olgu see kirjutis siin siis eelkõige tunnustus innukale
publikule, kes sel sügisel lausa enneolematu õhinaga väärt jazzi poole
trügib.
JOOSEP SANG
|