Öösel
“Suur filmiöö”, amatöör- ja tudengifilmimaraton ETVs 3. mai öösel
Asusin “Suurt filmiööd” jälgima suure
huviga. Tegelikult ma ei saa aru, miks neid (ja teisi selliseid filme)
ETVs kogu aeg ei näidata? Tegu on ju valdavalt heatasemelise eesti
algupärandiga, sõna otseses mõttes kultuuri-imetegudega, mida ju
peaaegu kuskilt mujalt näha ei saa. Mida muud me sealt ETVst siis veel
nägema peaks!? Milleks ETVd üldse vaja on, kui ta seda ka ei näita!?
Seetõttu olingi kohkunud, et filmid nii hilja tulevad. Mida kuradit!?
Hiljem, filme (eriti üht neist) vaadates, sain ma muidugi aru, miks nii
hilja: küllap lootuses, et need vaatajad, kes tavaliselt pärast millegi
ebastandardse nägemist kohe paberi, hanesule, kirve, kirja- ja haisupommi
järele haaravad, juba magama on läinud. Jagan Ilmar Raagi muret – ega
selline klient pole naljaasi. Kuid asugem filmide kallale.
Kui ma eksi, siis TÜ politoloogiatudengitest koosnev Õ-fraktsioon on
saanud juba küllaltki suure promo osaliseks, nii et filmiöö algus “Tapja
õllejogurti rünnakuga” näis igati loogiline. See oli küllaltki
naljakas film, võibolla isegi nähtuist naljakaim. Kes ei tea, siis
omamoodi tüüpilise mõõga ja mantli, raudrüü ja nuia, rüütli ja
tuuleveski sü¯ee peale on seal ehitatud täiesti väljakannatamatu
jaburus, seda muidugi heas mõttes. Mõned kaadrid peaksid sealt minema
eesti filminduse varasalve. Näiteks kui kanadeks ümber riietunud
näitlejad lossihoovil rüütlist taamal kanu mängisid, pettis see mu
päris ära (inimestest kanad olid rüütlist tunduvalt kaugemal, nii et
rüütli-kanade suuruse vahekord oli täiesti õige). Hiljem küll
kaameranurk kahjuks muutus, nii et inimene ja kana olid ühesuurused, nii
et see Ed Woodi vääriv eriefekt läks aia taha. Ja seal oli muid häid
kohti ka, kahjuks ma täpselt ei mäleta enam, milliseid. Võimalik, et
üldine pila “¯anriliste” eeskujude aadressil oli see, mis filmi
jooksul läbivalt mõjus. Kahjuks oli ta küll gag’ide suhtarvu
kohta liiga veniv ja pikk, samadel motiividel oleks võinud teha lühema
ja käredama filmi.
Jaagup Roometi “Silm” oli joonisfilm, mille puhul tuleb eraldi
esile tõsta suurepärast kunstnikutööd ja seda, et oli lähtutud
filmile nii ebatüüpilisest teemast nagu Jaan Kaplinski
filosoofilisevõitu luuletus ja tehtud sellest stiilselt veider lühike
törts.
“Sülti neljale”, dokumentaali erinevate generatsioonide
sünnipäevapidudest, ma (pärast seda, kui üldpildi kätte sain) eriti
enam vaadata ei viitsinud, sest need sünnipäevad ja generatsioonide
esindajad olid omamoodi nii tüüpilised, et polndki nagu põhjust enam
filmi vaata. Etnograafiline etüüd, ma pakuks.
Asko Kase “Linnapiloot”, nagu autorgi tutvustuses mainis, oli
suuresti vormiotsingute tulemus ja seega nähtud filmidest (v.a. muidugi
joonisfilmid) kindlalt kõige vormiteadlikum, ses mõttes võibolla ka
kõige professionaalsem. See oli dokumentaal trollijuhist, kes oli
küllaltki huvitav tüüp, aga tema küllaltki erilaadsest “sõnumist”
oli tunduvalt kõnekamaks tehtud parasjagu kaamerasse püütud detail,
mingi käsi või jalg, juhuslik reisija, võttenurk, montaa¯ jne., nii et
lõpuks tundus dokumentaal juba üksnes vormieksperimendi ettekäändena.
“Tiit ja Selma”, nagu autor Piret Saarepuu film
tutvustades ütles, räägib otsustusvõimetutest inimestest – ja vaid
seda pointi see lühike animatsioon edasi andiski. Parim oli filmi juures
jällegi kunstnikutöö.
Arbo Tammiksaare “Armuunelmad” mõjus maiuspalana. Algul
arvasin, et see on mingi suhteliselt kalli raha eest tehtud jama, film ei
läinud ega läinud käima. Küll näidati purjekat merd kündmas, küll
diktorit palmide all ääri-veeri mingit jura ajamas, siis aga läks
lahti. Filmil oli väga tugev idee: lavastada n.-ö. juhuslike inimeste
romantilised ja kergelt erootilised (mitte pornograafilised) fantaasiad,
armuunelmad, nende endi osavõtul. See on tegelikult ülivõimas
eksperiment, sest nii tabati õige mitu kärblast ühe hoobiga: esiteks on
see dokumentaalfilm (reaalsed inimesed oma reaalsete fantaasiatega);
teiseks materialiseeritakse filmilindil see, mis muidu inimeste peast
võibolla kunagi välja ei pääseks; kolmandaks on vaatajal võimalus
neid fantaasiaid võrrelda ühiskonnas üldkehtivate, näiteks
romantiliste Hollywoodi filmide või meedias kehtestatavate standardsete
fantaasiatega; neljandaks omaenda isiklike armuunelmatega. Selle tulemusel
sündis väga mitmekihiline, seosetihe ja paljutähenduslik film, mis oli
sel ööl nähtuist kindlasti parim. Välja olid valitud ka kõige
erinevamad unelmad ja inimtüübid, nii et vaatajal (mul) jäi üle ainult
kahetseda, et ta enda unelmaid sinna polnud saatnud. See film võiks saada
mingi eriauhinna (nt. aususe eest, kui selline kuskil saadaval oleks). Ja
see ongi see film, millest ma alguses rääkisin, mille eest Raag nüüd
kirjapomme saama hakkab. Ole terve, Ilmar!
Martin Miksoni “20. august 1986” oli vist kõige äkilisem
anima, mida ma oma elus olen näinud. Mäletan ainult seda, et see oli
kuidagi väga kiire ja kummaline, mõjus veidralt ja hästi. Juttu oli
õnne leidmisest ja sisult oli see kuldkala mõistujutu uus versioon.
Liina Tepandi “Pulk” on minu jaoks must maa: ei mäleta, kas ma
nägin seda või mitte, mingi pulk justkui tuleks silme ette, aga mis see
oli ja kas ma seda nägin, ei tea.
Ralf Siia “Vastlasõidu” ajal läksin ma magama, aga nii palju
kui ma näha jõudsin, oli see dokumentaal Tiit Toomsalu kohtumisest Kunda
valijatega. Toomsalu pakub inimesena mulle erakordset huvi, aga
poliitikuna on ta nagu nad kõik – nagu ülikonnas kala, kes pannakse
külasimmanil lõõtsa mängima – ühesõnaga täiesti out of place.
ERKKI LUUK
|