Kontserdipeegel:
Monoloogid kahele
Klaverimängu aluseks on intensiivne
mõtlemisprotsess. Keda see erutab, naudib ka klaverimängu. Esitaja
sulandab helilooja ja oma maailma kokku ning “valab” selle sulami
energiaga laetult välja. Klassika ja romantismi tähtteosed, mida
pianistid enamasti esitavad, on asjatundlikule publikule ammu tuttavad,
niisiis ei ole kontserdil käies kõige huvitavam ikka ja jälle tuntud
lugusid kuulda. Publik tahab esitaja mõttemaailma sisse pääseda,
januneb üha uusi ideid, originaalseid tõlgendusi. Kus selle saamiseks
rohkem lootust on, sinna arvukamalt minnaksegi. 11. veebruaril sai
Tallinna raekoja saal igatahes Mihkel Mattiseni ja Irina Zahharenkova
klaveriõhtu ootuses rahvast täis.
Mihkel Mattisen alustas Mozarti Fantaasiaga, jätkas Mozarti Sonaadiga
c-moll KV 457 ning Skrjabini Üheksanda ja Teise sonaadiga. Mattisen loob
helipildi peentest, otsekui terava pliiatsiga kujundatud joontest, mitte
niivõrd värvilaikudest. Mozarti puhul on selline mänguviis sobiv ja “värvikaks”
peetud Skrjabini puhul annab originaalsema lahenduse kui sulatamine ja
udutamine. Tema mõtlemises on vabadust, ta paneb küll piire, kuid ei
välista vajadusel nende ületamist.
Mattiseni mäng baseerub analüüsil, esitushetkel ta eritleb ja
kontrollib. Skrjabini nähtav ekstaatilisus ja puhangulisus saavutataksegi
tegelikult ülimalt keskendunud kontrolli abil. Võibolla vaid
kulminatsioonidel võib sellest loobuda, pidurid täiesti lahti lasta.
Niiviisi kujundab ühel kuuldud helisalvestusel Skrjabini sonaate näiteks
Marc-André Hamelin: pikka aega kestab matemaatiliselt täpne,
kalkuleeritud liikumine, kogub pinge äärmuseni ning vallandub siis
plahvatuslikult üksikuis “piduriteta” kulminatsioonides.
Mattiseni Mozart polnud ei rokokoo, tundlev ega virtuoositsev; hoopis napi
materjalivalikuga ehitis, selline, mis ei seisa raskelt maas, vaid kus
ehituskivid vahelduvad õhuga. Üldmuljelt elegantne ja ärapöördunud.
Mattiseni huvi Skrjabini vastu tundub mõistetav – ta suudab jälgida
üheaegselt erinevais kategooriais kulgemisi ega taanda seepärast
Skrjabini individualistlikku polüfooniat üheks läbivaks “punaseks
jooneks”, mis muudab asja tavaliselt üheülbaliseks.
Kontserdi teise poole esineja Irina Zahharenkova vaimulaad
moodustub teravnurkade ja dissonantside vastandpooluse kaarduvaist
konsonantsidest. Teda vaimustab ilu, ta usub sellesse. Oma vaimustusega ta
nakatab. See noor interpreet oleks pärit justkui ühest teisest ajastust,
mitte kainest, inetuks kippuvast nüüdisajast. Samas on tema idealism
eluline ja võitev. Kus Mattisen analüüsides eritleb, seal ühendab
Zahharenkova erinevad liinid üheks plastiliseks kujundivooks, mida
meloodia ülekaalukalt juhib. Zahharenkova rubato on nagu hingav
organism – kui kujutleda muusikateost mingi nähtava lindina, teab ta
täpselt, kus venitada, kus järele anda. Teda on kerge kuulata, hing ei
jää kinni, ainult pulsirütm kiireneb meeldivalt.
Zahharenkova Beethoveni Sonaadi op. 109 I osa nõtked,
naiselikkusega seostuvad kujundid pääsesid silmapilkselt mõjule omas
harmoonilises kauniduses, II osa tuline, rahutu prestissimo pakkus
sobiva kontrasti. Ja III osa andante molto cantabile ed espressivo variatsioonide
teema sisseastumine oli midagi sellist, mida jääb kauaks mäletama.
Järgnenud Chopini teostepaaris vaimustas eriti Skertso E-duur. Ka Ballaad
f-moll oli laitmatu, kuid uppus pikapeale ühetaolisesse ilusse. Skertso
kapriisses, välgatlevas, sädemeid pritsivas nobeduses kadus aga maagi
jalge alt. Kuulajad leidsid end õhus – ja seal ei saanud ega võinud
nad enam hetkekski “eeslendajast” lahti lasta.
Ia Remmel
Õhtust hommikuni ehk
Homme saan 16
Sellist pealkirja kandis 12. II Estonia kontserdisaalis toimunud
kontsert, millega tähistas 15. sünnipäeva Tallinna Muusikakeskkooli
sümfooniaorkester.
TMKK sümfooniaorkester ehk MURSO on eriline mitmeski mõttes. Loodud Toomas
Kapteni poolt, oli orkestri eesmärgiks anda tulevastele
muusikutele-professionaalidele ülevaade orkestrirepertuaarist, millega
edaspidi igapäevatöös kokku puutuma hakatakse. Ometi väidavad need,
kes on orkestris mänginud, et see on olnud midagi hoopis rohkemat kui
õppeaine. Kaptenit iseloomustatakse kui dirigenti, kes võtab orkestrante
kaasvõitlejate, mitte õpilastena, tekitades sellega erilise
vastutustunde tehtava töö suhtes.
Küllap sellepärast ongi MURSO-le iseloomulik kõrge professionaalsus nii
tehnilises kui koosmängulises mõttes – lisaks energiale ja soojusele,
mis alati lummab väga noorte esitajate puhul. Nii mõnigi kord on
mängitav teos õpilasorkestrile tõsine katsumus (sellel kontserdil
Skrjabini klaverikontsert op. 20, solist Marko Martin), kuid
orkester on auga toime tulnud. Nii tehniliselt kui keeruliste
rütmimustrite tõttu oli raske pähkel ka Raimo Kangro “Kontsert kahele”
op. 48 (solistid Mihkel Peäske flöödil ja Toomas
Vavilov klarnetil), kuid sedagi mängiti südamest ning publikki ei
jäänud külmaks. MURSO üks eesmärke ongi olnud eesti teoste esitamine,
mida “päris”orkestrid väga palju tegema ei kipu, samuti on MURSO-le
langenud paljude teoste esmaesituse au.
Britteni “Muusikalised õhtud” (op. 9) ja “Muusikalised
hommikud” (op. 24), kontserdi nimilood, mõjusid pärast
Skrjabinit ja Kangrot kergemuusikana, neid esitades orkester suisa lustis.
Allakirjutanu valis lemmikuks aga avaloo, Schuberti kaunimeloodiline
Sümfoonia nr. 3 D-duur mõjus nii nooruslik-nõtkelt, nagu oleks
helilooja teose just sellele orkestrile kirjutanud. MURSO peadirigent on
ka praegu Toomas Kapten, abidirigent Lilyan Kaiv, kontsertmeister Mari-Liis
Päkk.
Aet Mikli
Läti orkester, eesti dirigent ja vene muusika
Lätlaste esituskunst on enamasti ikka elav, õigetel
tehnoloogilistel alustel, loogiline ja veenev. 14. II õnnestus kuulda
veel läti-eesti interpretatsiooni kõrgetasemelist varianti:
dirigendipuldis Läti Rahvusliku Sümfooniaorkestri “maaletooja” Olari
Elts, soleeris läti üks tulevikulootusi pianist Vestards ?imkus (1984),
kes praegu on järjekordset “lihvi” saamas Ameerikas Daniel Pollacki
juures.
?imkusel on kõik olemas, mida vajatakse mõjuvaks klaverimänguks:
probleemivaba instrumendivaldamine, energilisus, rõõm, millega ta
sukeldub esitusprotsessi. Mitte miski ei jäta “vaevaga välja pressitud”-muljet,
vaid on loomulik ja endastmõistetav. Ettekandele tulnud Rahmaninovi “Variatsioonid
Paganini teemal” on ilmekas ja lööv kontsert. Teose temaatiline eredus
haarab, samuti on huvitav jälgida siin vältimatult vajalikku
orkestrantide ja solisti aktiivset “kammeransambellikku” suhtlemist.
Kontserdi esimese kolmandiku erksad rütmid valmistavad “pinna” ette
keskse aeglase, lausa sõltuvust tekitava meloodia sissetulekuks. ?imkus
pakkus selle superkontrasti kuulajale otsekui “peo peal”, mängis
välja äärmise rafineeritusega. Suurepäraselt kukkus välja ka XI
variatsiooni kadents.
I. R.
On päris loomulik, et juba ammu maailmas ja meilgi selle maailma osana ei
kuulu peadirigendi amet rahvuslikku nomenklatuuri. Kuid siiski on
ütlemata kena, kui meie dirigendid oma orkestritega meid külastavad.
Esmakordselt külastas Eestit oma orkestriga Olari Elts. Läti
sümfoonikud on meie muusikutele head tuttavad kolleegid – on olnud
aegu, mil oleme rohkem või vähem huuli närinud ja head meelt tundnud
naabrite kõrge taseme üle. LRSO-l on ERSOga palju ühist ja sarnast
ajaloos. Mõlemad tõusid tuhast suure sõja järel ja on tänaseks
rahvusliku uhkuse märgid ning üldse mitte Euroopa aguli tasemel.
Ainuüksi professorid Kli?ans (corno) ja Arnicans (fagott) on
mehed, kellele võrdseid annab maailmast otsida. Keelpillirühm on
homogeenselt võimekas vasakult paremale ja vastupidi. Koosseisult on LRSO
mõneti soliidsem, et mitte öelda vanem kui ERSO – kindlasti on selles
ka LRSO stabiilsuse ja enesekindluse tugev baas. Peadirigendi ja
kunstilise juhi Olari Eltsi kohta ei pea midagi lisama – tunneme ja
mäletame teda veel hästi.
LRSO tuli külla klassikalise vene muusikaga. Glinka, Rahmaninovi (Pärnu,
Tallinn) ja T?aikovskiga (Tartus), kaasas fantastiline,
kaheksateistkümnene pianist Vestards ?imkus, fondi Planeedi Uued
Nimed stipendiaat. LRSO kontserti kuulasin 12. II Pärnu kontserdimajas,
kus oli südantsoojendavalt palju publikut, sealhulgas hästi palju noori.
Glinka avamäng ooperile “Ruslan ja Ludmilla” kõlas samas saalis ka
“opeNBaroque’i” avamisel (1. II) ERSO ja Mustoneni esituses. LRSO
oli täpsem, dünaamilisem ning ka dirigendikuulekam. ERSO üldine kõla
aga veidi mahlakam – arvan, et tänu bassirühmale. Võibolla oli
lätlastele vaja ka pisut soojenemist ning kohanemist maja akustikaga.
Läti orkestrantide hinnang saalile oli positiivne, aga akustika vajavat
kohanemisaega, et tajuda distantsi ja orkestri tutti tasakaalu.
Tundes LRSO kodusaali, ei olegi midagi imestada.
Rahmaninovi “Rapsoodiast Paganini teemale”, solist Vestards ?imkus,
kujunes õhtu saavutus. ?imkus on haruldane muusik, ei oska teda võrrelda
kellegagi. Olen sellel tasemel nii noort pianismi kuulnud ainult Jevgeni
Kissinilt, kuid tegu on väga erinevate nähtustega. ?imkusel puudub
absoluutselt vunderkindlikkus – ta on küps ja tark, harmooniliselt
arenenud muusik. Olen sellest juba kord kirjutanud, kuid ei väsi
kordamast, et Pärnu kontserdimajas on nauditav kuulata klaverikontserti.
Klaver on hästi fookuses, samas sulab tämbriliselt ilma kõlaliste
kadudeta oivaliselt orkestrisse. Muidugi on siin oluline osa nii dirigendi
kui orkestri professionaalsel meisterlikkusel, mida hea saal ainult
toetab. Annotatsioonis ära toodud üheksa pedagoogi, kelle juures ?imkus
on õppinud või õpib, võivad oma karjääriga väga rahul olla – see
muusikamees on valmis.
Kava teise poole täitsid Sergei Rahmaninovi Philadelphia SO-le ja
dirigent Eugéne Ormandyle pühendatud “Sümfoonilised tantsud”. Heale
orkestrile tänuväärt teos. LRSO ja O. Elts jälle teost väärt.
Rahmaninovi ei ole lihtne mängida ega dramaturgiliselt kujundada. Ma ei
mõtle tehnoloogilist külge, vaid just kujundlikku. LRSO avanes kõigis
registreis, ka kõik solistid olid tasemel. Vormilise meisterlikkuse taga
sai ikkagi ainult dirigent seista. Kontsert lõppes kahe hästi valitud
lisapalaga E. Dar¯in?ilt ja D. ?ostakovit?ilt. Kuulsime väga head
sümfooniaorkestrit ja tutvusime Olari Eltsi vene muusika
interpretatsiooniga, ?imkusest rääkimata.
Toomas Velmet
|