Kontserdipeegel:

Monoloogid kahele
Klaverimängu aluseks on intensiivne mõtlemisprotsess. Keda see erutab, naudib ka klaverimängu. Esitaja sulandab helilooja ja oma maailma kokku ning “valab” selle sulami energiaga laetult välja. Klassika ja romantismi tähtteosed, mida pianistid enamasti esitavad, on asjatundlikule publikule ammu tuttavad, niisiis ei ole kontserdil käies kõige huvitavam ikka ja jälle tuntud lugusid kuulda. Publik tahab esitaja mõttemaailma sisse pääseda, januneb üha uusi ideid, originaalseid tõlgendusi. Kus selle saamiseks rohkem lootust on, sinna arvukamalt minnaksegi. 11. veebruaril sai Tallinna raekoja saal igatahes Mihkel Mattiseni ja Irina Zahharenkova klaveriõhtu ootuses rahvast täis.
Mihkel Mattisen
alustas Mozarti Fantaasiaga, jätkas Mozarti Sonaadiga c-moll KV 457 ning Skrjabini Üheksanda ja Teise sonaadiga. Mattisen loob helipildi peentest, otsekui terava pliiatsiga kujundatud joontest, mitte niivõrd värvilaikudest. Mozarti puhul on selline mänguviis sobiv ja “värvikaks” peetud Skrjabini puhul annab originaalsema lahenduse kui sulatamine ja udutamine. Tema mõtlemises on vabadust, ta paneb küll piire, kuid ei välista vajadusel nende ületamist.
Mattiseni mäng baseerub analüüsil, esitushetkel ta eritleb ja kontrollib. Skrjabini nähtav ekstaatilisus ja puhangulisus saavutataksegi tegelikult ülimalt keskendunud kontrolli abil. Võibolla vaid kulminatsioonidel võib sellest loobuda, pidurid täiesti lahti lasta. Niiviisi kujundab ühel kuuldud helisalvestusel Skrjabini sonaate näiteks Marc-André Hamelin: pikka aega kestab matemaatiliselt täpne, kalkuleeritud liikumine, kogub pinge äärmuseni ning vallandub siis plahvatuslikult üksikuis “piduriteta” kulminatsioonides.
Mattiseni Mozart polnud ei rokokoo, tundlev ega virtuoositsev; hoopis napi materjalivalikuga ehitis, selline, mis ei seisa raskelt maas, vaid kus ehituskivid vahelduvad õhuga. Üldmuljelt elegantne ja ärapöördunud. Mattiseni huvi Skrjabini vastu tundub mõistetav – ta suudab jälgida üheaegselt erinevais kategooriais kulgemisi ega taanda seepärast Skrjabini individualistlikku polüfooniat üheks läbivaks “punaseks jooneks”, mis muudab asja tavaliselt üheülbaliseks.
Kontserdi teise poole esineja Irina Zahharenkova vaimulaad moodustub teravnurkade ja dissonantside vastandpooluse kaarduvaist konsonantsidest. Teda vaimustab ilu, ta usub sellesse. Oma vaimustusega ta nakatab. See noor interpreet oleks pärit justkui ühest teisest ajastust, mitte kainest, inetuks kippuvast nüüdisajast. Samas on tema idealism eluline ja võitev. Kus Mattisen analüüsides eritleb, seal ühendab Zahharenkova erinevad liinid üheks plastiliseks kujundivooks, mida meloodia ülekaalukalt juhib. Zahharenkova rubato on nagu hingav organism – kui kujutleda muusikateost mingi nähtava lindina, teab ta täpselt, kus venitada, kus järele anda. Teda on kerge kuulata, hing ei jää kinni, ainult pulsirütm kiireneb meeldivalt.
Zahharenkova Beethoveni Sonaadi op. 109 I osa nõtked, naiselikkusega seostuvad kujundid pääsesid silmapilkselt mõjule omas harmoonilises kauniduses, II osa tuline, rahutu prestissimo pakkus sobiva kontrasti. Ja III osa andante molto cantabile ed espressivo variatsioonide teema sisseastumine oli midagi sellist, mida jääb kauaks mäletama.
Järgnenud Chopini teostepaaris vaimustas eriti Skertso E-duur. Ka Ballaad f-moll oli laitmatu, kuid uppus pikapeale ühetaolisesse ilusse. Skertso kapriisses, välgatlevas, sädemeid pritsivas nobeduses kadus aga maagi jalge alt. Kuulajad leidsid end õhus – ja seal ei saanud ega võinud nad enam hetkekski “eeslendajast” lahti lasta.

Ia Remmel


 
Õhtust hommikuni ehk
Homme saan 16
Sellist pealkirja kandis 12. II Estonia kontserdisaalis toimunud kontsert, millega tähistas 15. sünnipäeva Tallinna Muusikakeskkooli sümfooniaorkester.
TMKK sümfooniaorkester ehk MURSO on eriline mitmeski mõttes. Loodud Toomas Kapteni poolt, oli orkestri eesmärgiks anda tulevastele muusikutele-professionaalidele ülevaade orkestrirepertuaarist, millega edaspidi igapäevatöös kokku puutuma hakatakse. Ometi väidavad need, kes on orkestris mänginud, et see on olnud midagi hoopis rohkemat kui õppeaine. Kaptenit iseloomustatakse kui dirigenti, kes võtab orkestrante kaasvõitlejate, mitte õpilastena, tekitades sellega erilise vastutustunde tehtava töö suhtes.
Küllap sellepärast ongi MURSO-le iseloomulik kõrge professionaalsus nii tehnilises kui koosmängulises mõttes – lisaks energiale ja soojusele, mis alati lummab väga noorte esitajate puhul. Nii mõnigi kord on mängitav teos õpilasorkestrile tõsine katsumus (sellel kontserdil Skrjabini klaverikontsert op. 20, solist Marko Martin), kuid orkester on auga toime tulnud. Nii tehniliselt kui keeruliste rütmimustrite tõttu oli raske pähkel ka Raimo Kangro “Kontsert kahele” op. 48 (solistid Mihkel Peäske flöödil ja Toomas Vavilov klarnetil), kuid sedagi mängiti südamest ning publikki ei jäänud külmaks. MURSO üks eesmärke ongi olnud eesti teoste esitamine, mida “päris”orkestrid väga palju tegema ei kipu, samuti on MURSO-le langenud paljude teoste esmaesituse au.
Britteni “Muusikalised õhtud” (op. 9) ja “Muusikalised hommikud” (op. 24), kontserdi nimilood, mõjusid pärast Skrjabinit ja Kangrot kergemuusikana, neid esitades orkester suisa lustis. Allakirjutanu valis lemmikuks aga avaloo, Schuberti kaunimeloodiline Sümfoonia nr. 3 D-duur mõjus nii nooruslik-nõtkelt, nagu oleks helilooja teose just sellele orkestrile kirjutanud. MURSO peadirigent on ka praegu Toomas Kapten, abidirigent Lilyan Kaiv, kontsertmeister Mari-Liis Päkk.

Aet Mikli


 
Läti orkester, eesti dirigent ja vene muusika
Lätlaste esituskunst on enamasti ikka elav, õigetel tehnoloogilistel alustel, loogiline ja veenev. 14. II õnnestus kuulda veel läti-eesti interpretatsiooni kõrgetasemelist varianti: dirigendipuldis Läti Rahvusliku Sümfooniaorkestri “maaletooja” Olari Elts, soleeris läti üks tulevikulootusi pianist Vestards ?imkus (1984), kes praegu on järjekordset “lihvi” saamas Ameerikas Daniel Pollacki juures.
?imkusel on kõik olemas, mida vajatakse mõjuvaks klaverimänguks: probleemivaba instrumendivaldamine, energilisus, rõõm, millega ta sukeldub esitusprotsessi. Mitte miski ei jäta “vaevaga välja pressitud”-muljet, vaid on loomulik ja endastmõistetav. Ettekandele tulnud Rahmaninovi “Variatsioonid Paganini teemal” on ilmekas ja lööv kontsert. Teose temaatiline eredus haarab, samuti on huvitav jälgida siin vältimatult vajalikku orkestrantide ja solisti aktiivset “kammeransambellikku” suhtlemist. Kontserdi esimese kolmandiku erksad rütmid valmistavad “pinna” ette keskse aeglase, lausa sõltuvust tekitava meloodia sissetulekuks. ?imkus pakkus selle superkontrasti kuulajale otsekui “peo peal”, mängis välja äärmise rafineeritusega. Suurepäraselt kukkus välja ka XI variatsiooni kadents.

I. R.


 
On päris loomulik, et juba ammu maailmas ja meilgi selle maailma osana ei kuulu peadirigendi amet rahvuslikku nomenklatuuri. Kuid siiski on ütlemata kena, kui meie dirigendid oma orkestritega meid külastavad.
Esmakordselt külastas Eestit oma orkestriga Olari Elts. Läti sümfoonikud on meie muusikutele head tuttavad kolleegid – on olnud aegu, mil oleme rohkem või vähem huuli närinud ja head meelt tundnud naabrite kõrge taseme üle. LRSO-l on ERSOga palju ühist ja sarnast ajaloos. Mõlemad tõusid tuhast suure sõja järel ja on tänaseks rahvusliku uhkuse märgid ning üldse mitte Euroopa aguli tasemel. Ainuüksi professorid Kli?ans (corno) ja Arnicans (fagott) on mehed, kellele võrdseid annab maailmast otsida. Keelpillirühm on homogeenselt võimekas vasakult paremale ja vastupidi. Koosseisult on LRSO mõneti soliidsem, et mitte öelda vanem kui ERSO – kindlasti on selles ka LRSO stabiilsuse ja enesekindluse tugev baas. Peadirigendi ja kunstilise juhi Olari Eltsi kohta ei pea midagi lisama – tunneme ja mäletame teda veel hästi.
LRSO tuli külla klassikalise vene muusikaga. Glinka, Rahmaninovi (Pärnu, Tallinn) ja T?aikovskiga (Tartus), kaasas fantastiline, kaheksateistkümnene pianist Vestards ?imkus, fondi Planeedi Uued Nimed stipendiaat. LRSO kontserti kuulasin 12. II Pärnu kontserdimajas, kus oli südantsoojendavalt palju publikut, sealhulgas hästi palju noori. Glinka avamäng ooperile “Ruslan ja Ludmilla” kõlas samas saalis ka “opeNBaroque’i” avamisel (1. II) ERSO ja Mustoneni esituses. LRSO oli täpsem, dünaamilisem ning ka dirigendikuulekam. ERSO üldine kõla aga veidi mahlakam – arvan, et tänu bassirühmale. Võibolla oli lätlastele vaja ka pisut soojenemist ning kohanemist maja akustikaga. Läti orkestrantide hinnang saalile oli positiivne, aga akustika vajavat kohanemisaega, et tajuda distantsi ja orkestri tutti tasakaalu. Tundes LRSO kodusaali, ei olegi midagi imestada.
Rahmaninovi “Rapsoodiast Paganini teemale”, solist Vestards ?imkus, kujunes õhtu saavutus. ?imkus on haruldane muusik, ei oska teda võrrelda kellegagi. Olen sellel tasemel nii noort pianismi kuulnud ainult Jevgeni Kissinilt, kuid tegu on väga erinevate nähtustega. ?imkusel puudub absoluutselt vunderkindlikkus – ta on küps ja tark, harmooniliselt arenenud muusik. Olen sellest juba kord kirjutanud, kuid ei väsi kordamast, et Pärnu kontserdimajas on nauditav kuulata klaverikontserti. Klaver on hästi fookuses, samas sulab tämbriliselt ilma kõlaliste kadudeta oivaliselt orkestrisse. Muidugi on siin oluline osa nii dirigendi kui orkestri professionaalsel meisterlikkusel, mida hea saal ainult toetab. Annotatsioonis ära toodud üheksa pedagoogi, kelle juures ?imkus on õppinud või õpib, võivad oma karjääriga väga rahul olla – see muusikamees on valmis.
Kava teise poole täitsid Sergei Rahmaninovi Philadelphia SO-le ja dirigent Eugéne Ormandyle pühendatud “Sümfoonilised tantsud”. Heale orkestrile tänuväärt teos. LRSO ja O. Elts jälle teost väärt. Rahmaninovi ei ole lihtne mängida ega dramaturgiliselt kujundada. Ma ei mõtle tehnoloogilist külge, vaid just kujundlikku. LRSO avanes kõigis registreis, ka kõik solistid olid tasemel. Vormilise meisterlikkuse taga sai ikkagi ainult dirigent seista. Kontsert lõppes kahe hästi valitud lisapalaga E. Dar¯in?ilt ja D. ?ostakovit?ilt. Kuulsime väga head sümfooniaorkestrit ja tutvusime Olari Eltsi vene muusika interpretatsiooniga, ?imkusest rääkimata.

Toomas Velmet