V EMA sügisfestival keskendub noortemuusikale ja orelile
2. X avakontserdi “Kõverpeegel” teemaks on improvisatsioon
live-elektroonikaga. Üritust koordineerib muusikaakadeemia
vastava ala guru Anto Pett, kes ka ise heliloomisse sekkub.
Instrumentalistide-improviseerijatena astuvad üles pianistid Dainis
Valpeteris, Mihkel Mattisen, Diana Kiivit, Liis Jürgens harfil,
saksofonimängija Eha Sõelsepp, viiuldaja Eva-Liisa Heinmaa, laulja
Anne-Liis Poll, löökpillimängija Anto Õnnis, paarilisteks live-elektroonikal
Lauri-Dag Tüür, Hans-Gunter Lock, Liis Jürgens, Kaido Suss ja Janar
Paeglis. Kavas on suur ühisimprovisatsioon, kuulda saab Gerhard Locki,
Liis Jürgensi, Juhan Vihterpali ja Lauri-Dag Tüüri kompositsioone.
Festivali 3. ja 4. X kontsertidel tuleb ettekandele (sageli
esiettekandele) tudengitest heliloojate looming. 3. X kontserdil esitleb
NYYD Ensemble ka sügisfestivalile eelnenud loomingukonkursi finalistide Santa
Ratniece, Age Hirve, Mariliis Valkoneni ja Malle
Maltise võistlustöid.
Santa Ratniece võistlustöö “Petunia” paralleelidee on leitav
Patrick Süskindi raamatust “Parfüüm”, teose loomist algatanud
seosterea algidu oleks lõhnatu, tavalise lille muutmine lõhnavaks.
Age Hirve konkursipala “Dolor” (valu, kurbus, kannatus, lein)
on valminud hispaania reconquista-aegse helilooja Juan del Encina
loomingu vaimus.
Liis Jürgensi lugudest kuuleb festivalil tervelt kolme
esiettekannet: klaveritriot “Sadamapiirkond”, Bulgakovi laule ning
kompositsiooni “Universum taskus”. Noore looja firmamärkideks on
siiani olnud positiivne mänglevus käsikäes väljendusjulgusega.
Tatjana Kozlova viimase aja uurimisobjektid on tämber, värvid ja
nende sulatamine. Tema pala “Muutlik” laotab näiteks kuulaja ette
kandle ja flöödi kõikvõimalike ekstreemvõtete ja heliefektide
tulevärgi, flöödikvartett “Võilillede lumi” püüab meeleolusid
suvealguse kurbusest.
Kristjan Kõrveri viimastel eesti muusika päevadel esmaettekantud
saksofonikvartetti “Expansio” on iseloomustatud heli poeetika ja
meditatiivsete struktuuride arendamise aspektist. Mirjam Tally (teosed
“Ghost song” ja “Gammad”) kirjaviisis võib näha poeetilise ja
mängulise (ka humoristliku) kõlataju segu.
Lauri-Dag Tüüri klarnetipala “Ürg-pürg” aluseks on
iseloomulik algimpulss – liikumine või siis selle võimendatud viis –
pimesi tormamine.
Pille Kanguri “Dream VST” on kirjutatud 2001. aastal Ungaris
ning paljus inspireeritud ungari rahvapilli tsimbli kõlast ja
mänguvõimalustest. Eestis asendab puuduvat tsimblit tsimbli kannel. “Dream
VST” on kui põgus jutustus ühest õhulisest unistusest, mida on kord
kogetud ja tahaks veel korraks kogeda.
Mariliis Valkoneni lugudest mängitakse sügisfestivalil
võistlustööd “Hypnosis”, süiti kolmele saksofonile ja
löökpillidele ning teost “Detective” kolmele naishäälele ja
löökpillidele. Malle Maltise pala “Njoy” on samuti üks
noorte heliloojate konkursi väljavalitutest. Enno Mõttuselt kõlab
Keelpillikvartett ja klaverisonaat “The Grand Canion”, Taavi
Pärtelilt Trio trompetile, kontrabassile ja klaverile. Noorte loojate
instrumentaarium vaheldub saksofonist saksofonikvartetini,
keelpillikvartetist kandletrioni, sooloklaverist naishäälte ja
löökpillideni.
4. X õhtu on Moskva külaliste päralt. Organist Marianna
Võssotskaja esitab vene ja endise Nõukogude Liidu liikmesmaade
loojate oreliloomingut. Marianna Võssotskaja ja Olesja Rostovskaja
mängivad Olesja Rostovskaja kompositsiooni “Suonare” orelile
ja termenvoxile. Termenvox on elektrooniline instrument,
mille energiaväljal mängitakse dirigeerimislaadsete liigutuste abil.
Pill kõlab kui inimhääle ja keelpillideheli segu. Lisaks tuleb
ettekandele Valeri Kikta visualiseeritud Orpheuse-retk, Moldaavia
päritolu Sergei Berinski “Stabat Mater”, Régis Kampo “Värvide-sonaat”,
Jelena Butuzova “Svetilen” (seosed venekeelsete sõnadega svet,
svetit), Jean Guillou “Saaga nr. 3”, Alfred Schnittke kaks pala
jm. Jores Terziba?jani teoses Sergei Jessenini tekstile on kaastegev
kontratenor Pjotr ?abanov.
IA REMMEL
|