Muusikamaailm

Muusikamaailm

 

Beethoveni festival Bonnis

Beethovenhallesse tuli tõeline orkestrite paraad, kuni 2. X kokku 65 üritusel moto all “Liberté” – Beethoveni sidemed Prantsuse kultuuriruumiga. Avakontserdil oma Beethoven Orchester Roman Kofmani käe all, siis Prantsuse Raadio FO, järgnevalt New Yorgi Filharmoonikud Lorin Maazeli ja Deutsche Kammerphilharmonie Bremen Paavo Järvi käe all. Samas ka vaid prantsuse muusikaga tulnud Prantsuse Rahvusorkester peadirigent Kurt Masuriga; Berliini Raadio SO, solistiks Julia Fischer; lõpetas Baieri Raadio orkester (dir Ingo Metzmacher), Beethoveni V klaverikontserdi solistiks Hélène Grimaud.

Nagu alati oli seekordki kavas Beethoveni sonaatide tsükkel, nüüd mängisid Garrick Ohlsson, Louis Lortie, Andreas Steier, kuni lõpuks esitas Alfred Brendel oma ainsal sooloõhtul Beethoveni kõrval ka Mozartit, Schumanni ja Schubertit.

 

Uue muusika festivalid Strasbourg’is…

Strasbourg’i “Musica’l” (23. IX – 8. X), kus meie taasvabaduse algul leidis tähelepanu ka Balti ja Eesti muusika (tänavu esindas Baltimaid vaid noor leedulane Vykintas Baltakas), dirigeeris avakontserti Muusika- ja Kongresside Palee imposantses Erasmuse saalis festivali helilooja George Benjamin, temalt kavas üheksaosaline süit “Dance Figures” (2004). Festivali helilooja oli ka detsembris 97aastaseks saav Elliott Carter, kavas tema uuemad teosed “Boston Concerto” ja “Dialogues”.

Tippesinejate hulgas Arditti Quartet, kammerkoor Accentus, Ensemble Contrechamps, Strasbourg’i löökpilliansambel, lõpetama tuli Prantsuse Raadio FO, juhatas kõikjale jõudev Peter Eötvös (ka oma teost “Zeropoints”). Kokku 35 kontserdi kõrval tegi Marc Monnet’ ooperi “Pan” esilavastuse Strasbourg’i Opéra du Rhin, dirigendiks meilgi tuntud Pierre-André Valade. Aastal 1983 alustanud festivalil on siiani tutvustatud 624 helilooja enam kui 2000 teost. Lisagem, et USA vanima tegevhelilooja Carteri töölaualt jõudis pühendustena kahele tipporkestrile veel kaks uusteost: “Three Illusions for Orchestra” Bostoni SO-le (dir James Levine) ja “Soundings” Chicago SO-le (dir Daniel Barenboim), mõlema esiettekanded 6. X.

 

…ja Donaueschingenis

Juba 1921 alustatud, vaid nädalalõppu (seekord 14. – 16. X) mahtuvate kuulsate muusikapäevade peakorraldajaks on Edela-Saksa Raadio koos oma orkestriga, festivali juht muusikaprodutsent Armin Köhler. Suurtoetajad on ka Heinrich Strobeli Fondi eksperimentaalstuudio Freiburgist ja Ernst von Siemensi Muusikafond. Kokku 18 maailmaesiettekannet, heliloojaid kavades 11 maalt, rohkelt otseülekandeid raadios. Kui radiofooniliste teoste Karl Sczuka preemia märkis oma 50. aastapäeva, siis esmakordselt andis preemia parimale uuele orkestrioopusele ka Edela-Saksa Raadio Baden-Badeni ja Freiburgi orkester, kelle peadirigendiks Sylvain Cambreling.

Nemad Donauhalles ka alustasid, kui esimestena kavas Wolfgang Suppani “Idyll 4” ja Caspar Johannes Walteri “dunkle Materie”. Beat Furrer tõi välja oma hörtheater’i “FAMA”, inspireeritud Ovidiuse “Metamorfoosidest”, kaheksa solisti ja näitlejaga ta enda juhatusel, Christoph Marthaler lavastajaks. Peter Eötvös jõudis ka siia, nüüd Hilversumi Kammerorkestriga, kohal samuti Beat Furreri asutatud Klangforum Wien (nüüd Emilio Pomárico käe all), lõputeoseks oma orkestriga Peter Hirschi juhatusel Clemens Gadenstätteri “balladen 2, 3, 4” koori ja elektroonikaga.

 

John Adamsi uusooper  San Franciscos

1. X sündis San Francisco Ooperis John Adamsi huviga oodatud ooperi “Doctor Atomic” maailmaesiettekanne (veel üheksa õhtut homseni). Taas n-ö suurel teemal on kolmetunnise etenduse dokumentaalmaterjalil põhineva libreto autoriks (Alice Goodmani asemel) lavastaja Peter Sellars ise, kellele see on juba viies teos koostöös Adamsiga. Reklaami eesmärgil tutvustas Sellars valmivat lavatükki huvilistele lähemalt workshop’il teatris juba aasta tagasi. Juhatas peadirigent Donald Runnicles, peaosades (Oppenheimerite paar) Kanada bariton Gerald Finley ja USA metsosopran Kristine Jepson.

See on lugu aatomipommi isast Robert Oppenheimerist, sündmustest juulis 1945. Ooperi sünnis pole väike teatri peadirektori Pamela Rosenbergi roll selle tellijana San Franciscoga tihedalt seotud Adamsi käest. “Doctor Atomic” on ühtlasi koostöö Chicago Lyric Opera ja Madalmaade Ooperiga.

 

Anderseni aasta jätkub

Taani kirjastuse Samfundet algatatud Hans Christian Anderseni juubelile pühendatud projekt “Symphonic Fairytales” tellis Anderseni-ainelisi sümfoonilise teose kümnelt taani heliloojalt, et neid ette kanda võimalikult mitmel pool – Reykjavíkist Vietnamini. Esiettekandeid ja tutvustusi on olnud kevadest siiani, sh kõlas Kairos 3. X Ib Nørholmi “The Bells” ning 4. XI mängib kuulus Gulbenkian Orchestra Lissabonis Ib Nørholmi sama teose kõrvuti Swen Erik Werneri oopusega “Fabliau”, mis tuli esiettekandele kevadel Vietnamis.

Arvukaim esitajate poolest (222 noort lauljat ja mängijat) oli Bent Lorentzeni “The Tinderbox” esmaettekandel Stockholmis. Tuntumatest heliloojatest olid projektis hõivatud veel Per Nørgård (esiettekanne Birminghamis) ja John Frandsen (Oslos).

 

Dirigent Marin Alsopi edu

New Yorgist pärit ja Juilliardi kooli kasvandik Marin Alsop (48) vääris läinud kuul esimese dirigendina geeniuste auhinnaks nimetatud USA MacArthuri Fondi toetusstipendiumi (500 000 dollarit), mis jaotub viiele aastale. Suvel tegi ta triumfaalse debüüdi Tanglewoodi festivalil, kus kriitik Lawrence Budman hindab, et pole Bostoni SOd veel kunagi nii hästi mängimas kuulnud kui Leonard Bernsteini õpilase ja soosiku Marin Alsopiga.

Cabrillo uue muusika festivali juht dirigeeris Tanglewoodis ka meie Mart Siimerit õpetanud Christopher Rouse’i teost “Rapture”, Barberi Tšellokontserdi solistiks Yo-Yo Ma. Gramophone’i 2003. aasta kunstnik Alsop oli suvel menukas veel Chicago SOga Ravinia festivalil, juhatas oma Bournemouthi SOd Londoni Proms’il ja määrati nüüd Juri Temirkanovi järel ka Baltimore’i SO muusikadirektoriks.

 

Sirp