Wagneri sünnilinnas Leipzigis
Richard Wagneri sünnipäeval 22. V pühendati heliloojale ooperimajas kell 11 pidulik aktus, Gewandhausi orkestrit juhatas Ulf Schirmer (solistid Klaus Florian Vogt, Angelika Kirchschlager), kavas katkendid kolmest ooperist. Ehitati sidesild kahe Wagneri-linna Leipzigi ja Bayreuthi vahel.
MDR SO resideeriva helilooja Tan Duni teoseid on ka peadirigent Kristjan Järvi korduvalt ettekandele toonud: aprillis kavas „Earth Concerto”, 11. V „Paper Concerto”, Thomaskirches kõlas 5. V autori käe all Bachi auks „Water Passion After St. Matthew”. 22. V sündis aga maailmaesiettekanne Tôkyôs (dir autor): NHK SO esitas Duni 13-osalise mikrofilm-sümfoonia harfile ja orkestrile „Nu Shu: The Secret Songs of Women”. 4. V oli Vancouveris tema „Tee-ooperi” Kanada esiettekanne.
21.V austati Leipzigi ooperiteatris Euroopa kultuuripreemia laureaate, kelleks said tenor Klaus Florian Vogt ja metsosopran Angelika Kirchschlager, MDR Sümfooniaorkester ja Kristjan Järvi ning MDR koor, noortepreemiaga korea viiuldaja Ye-Eun Choi. Kõik esinesid ka tseremooniakontserdil.
Dresdenis mängis 21. V Wagneri kontserdi Riigikapell Christian Thielemanni käe all, solist Jonas Kaufmann; Thielemann juhatas ka Bayreuthis 22. V, kavas katkendeid neljast ooperist (solistid Eva-Maria Westbroek, Johan Botha, Kwangchul Youn), mõlemad õhtud olemas Arte LiveWebi arhiivis.
Sündmusi teistelt lavadelt
*Bergeni festivali (22. V – 5. VI) avas Tan Duni ooperi „Marco Polo” suurepärane uuslavastus Grieghallenis, peaosalisteks Fredrika Brillembourg ja Thomas Young. Esimese kontserdi andsid Leif Ove Andsnes ja Mahler Chamber Orchestra (Beethoven, Stravinski), 28. V tõi Norra Raadio SO uudisena Ole Bulli 12-osalise süidi „Norra mäed”, mille on restaureerinud Wolfgang Plagge.
*Viini pidunädalate avamisel raeplatsil 10. V tegi oma kodulinnas kaasa ka Angelika Kirchschlager. Esimene ooperiõhtu 29. V oli Verdi-pühendusena „Trubaduur” (dir Omer Meir Wellber) Theater an der Wienis, laval ka täna. 25.-26. V juhatas Viini Filharmoonikuid Sakari Oramo, 27. V Londoni Philharmonia’t Esa-Pekka Salonen, Verdi Reekviem tuli Torinost 29. V Gianandrea Noseda käe all. Festivalil on ka kaks Eesti märki: Helena Tulve „A travers” („Kaudu”) 10. V soomlaste Avantilt, EFK ooperikoorina Marc Minkowskiga 1. juunil.
*Firenze maifestival toimub 2. V – 25. VI juba 76. korda. Siin juhatas Verdi Reekviemi 16. V Zubin Mehta, Wagneri sünnipäeva tähistati Teatro Goldonis, lõppeval nädalal olid kavas Berio päevad, Britteni „Lucretia teotamine”, veel tänagi Vivaldi ooper „Farnace”.
Vox Clamantis laulab mitmel mandril
Prantsusmaa, Austria, Jaapan, Wales, Ukraina, Colombia, Iisrael – niisugused muusikareisid on endale sel aastal välja teeninud ansambel Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhtimisel, ja seda vaid augustini.
Kui jaanuaris-veebruaris esineti 14 kontserdiga Nantes’i festivalil „La Folle Journée” ja seejärel õhtul „Missa Coltrane’ile” Linzis, siis 3. – 5. V tehti viis kontserti festivali Jaapani versioonis Nantes’i kavaga (Messiaen, Duruflé, Poulenc, gregooriuse laul) täissaalidele Tôkyô International Forumis, neli sarjas „Vaimulik Pariis” („Paris Sacré”), viies kontsert „Pariis ja tants” („Paris & Dance”) Marcel Prousti nimelises saalis (1500 kohta) koos kahe jaapani tantsijaga.
Teistkordselt käis ansambel laulmas Vale of Glamorgani festivalil Walesis: 16. V tehti Penarthis koguni neli maailma esiettekannet, neist kolm eesti heliloojatelt – Ameerika muusikaühenduse Soli Deo Gloria tellimusena Galina Grigorjeva „Kiida, mu hing, Issandat” („Bless the Lord, O my soul”, Psalm 103), samuti festivalijuhi John Metcalfi „Laudate Dominum” (Psalm 130) ning veel Helena Tulve „Stella matutina” („Hommikutäht”) ja Tõnis Kaumanni „Ave Maria”; kavas olid ka Arvo Pärdi „Alleluia-Tropus”, „Ja üks variseridest …” („And One of the Varisees …”) ning „Neitsike” („Virgencita”), palade vahel gregooriuse laulud. Õhtut tutvustas eelnevalt muusikateadlane, teoloog ja helilooja Peter Bannister. 17. V esineti Ewenny kloostris, ettekandel Cyrillus Kreegi „Alguslaul” ja Pärdi „Patukahetsuse kaanon” („Kanon pokajanen”, valik). Festivalil on sidemeid Eestiga vähemalt 1996. aastast, mil seal toimus Veljo Tormise autoriõhtu Eesti Filharmoonia Kammerkoori, Tõnu Kaljustega jt.
17. VI laulab Vox Clamantis Kiievis Arvo Pärdi raamatu tutvustamisel. 27. VII – 1. VIII antakse neli kontserti Colombias (A. Pärt, gregooriuse laul, varajane polüfoonia), siis kahe kavaga klaverifestivalil La Roque d’Anthéronis ning 20. VIII ollakse Jeruusalemmas.
Eesti muusikuid maailmalavadelt, mai
1. ja 3. V dirigeeris Olari Elts Ulsteri Orkestrit Belfastis: esimeses kavas Mozart, Ibert, Haydn, teises Smetana, Grieg ja Dvo øá k.
1. – 11. V jätkas Ines Maidre Ohio Athensist 28. IV alanud kontserdireisi USAs viie kontserdi ja ühe loenguga: 1. V Baltimore’is Püha Markuse kirikus, kavas Peeter Süda, Rudolf Tobias, Erkki-Sven Tüür, Bach, Buxtehude ja M. Zariòð; 3. V Washingtonis rahvuslikus kristlikus kirikus, kavas Bach, Süda, Bovet, Zariòð ja P. Planyavsky; 5. V Washingtonis Rahvuslikus katedraalis, kavas Süda ja Mussorgski; 7. V esines ta loenguga Baltimaade orelimuusikast ja kontserdiga Minneapolises Norra Mindekirkenis; 11. V viimasena Californias Ventura Episkopaalkirikus, kavas Kerll, Bruna, Bach, G. Bovet, Alfred Karindi, P. Süda ja M. Karlsen.
1., 10., 20. ja 23. V dirigeeris Kristiina Poska Berliini Koomilises Ooperis Mozarti „Haaremiröövi” etendusi.
2. V laulis Ain Anger Barcelonas Gran Teatre del Liceus Fasolti osas viimase etenduse viiest (alates 20. IV) Wagneri „Reini kulla” uuslavastuses (lav Robert Carsen, dir Josep Pons).
2. ja 4. V dirigeeris Hendrik Vestmann Münsteri Teatri suures majas Hindemithi ooperi „Päevauudised” („Neues vom Tage”) uuslavastust (esietendus 2. III), mille on teinud Ansgar Weigner.
2. – 7. V esines ETV tütarlastekoor Aarne Saluveeri juhatusel Shanghai Kevadfestivali esmakordsel koorimuusikanädalal kaheksa valitud koori hulgas. Lisaks kahele oma esinemisele osaleti koorisarja lõppkontserdil 7. V Shanghai Oriental Art Center’i kontserdisaalis. Aarne Saluveer andis meistriklassi Shanghai konservatooriumis Eesti koorikultuurist ja laulupidudest. Kavades olid Arvo Pärdi „Peace Upon You, Jerusalem, Veljo Tormise „Sügismaastikud”, „Sampo tagumine”, „Lauliku lapsepõli”, „Kiigelaulud”, „Pärismaalase laul”, „Ingerimaa õhtud”, Cyrillus Kreegi „Mu süda, ärka üles”, Tõnu Kõrvitsa „Muusikale”, samuti G. Holst, K. Rehnquist jt.
3.-4. V esines Hando Nahkur taas Dallases Caruth Auditoriumis: 3. V oma kontserdiga, kus mängis kahe klaveri versioonis Rahmaninovi Klaverikontserti nr 3 ning Liszti „Dante sonaati”. 4. V kanti ette Debussy Klaveritrio G-duur, koos H. Nahkuriga mängisid Jésus Saenz (viiul, Colombia) ja Aleksa Pereverzeva (tðello, Venemaa).
3. – 5. V Vox Clamantise viis kontserti Jaan-Eik Tulve juhatusel Nantes’i festivali „La Folle Journée” Jaapani sarjas Tôkyô International Forumis, neli sarjas „Paris Sacré”, viies kontsert „Pariis ja tants” Prousti saalis jaapani tantsijatega. Kavas kõlasid Duruflé „Neli motetti gregoriaani teemadele”, Messiaeni „O sacrum convivium” ja Poulenci „Neli paastuaja motetti”. Palade ja tsükliosade vahel kõlasid gregoriaani antifoonid, hümnid ja responsooriumid.
4., 11. ja 18. V astusid Peterburi Jaani kirikus üles Eesti koorid: 4. V laulis Otepää Eveko (dir Vilve Maide), kavas Kreek, Ojakäär, Imre Sooäär, Valgre, Ernesaks, Vinter, K. A. Hermann; 11. V kammerkoor Kalev (dir Erki Meister), kavas maailma rahvaste muusikat; 18. V Eesti Raudtee koor ja puhkpilliorkester, kavas Ernesaks, Tormis, Saar, Härma, Pärt ja vene rahvalaule.
5. V oli Peeter Vähi „Kellade sümfoonia” ettekanne Poolas festivalil „Probaltica”, esitajad ansambel Arsis ja Toruni sümfooniaorkester, dirigent Aivar Mäe.
5. V Otsa-kooli puhkpilliorkester Sirly Illak-Oluvere juhatusel saavutas 34 kontsertorkestri hulgas kõrgeima hinde koos diplomiga summa cum laude 61. noortefestivalil „Europees Muziekfestival voor de jeugd Neerpelt” Belgias Neerpeltis. Eesti muusikat esindas kavades Cyrillus Kreegi „Mu süda ärka üles” Ott Kase seades.
5., 7., 11. V Marius Peterson ansamblis Graindelavoix’ Belgias kavaga „Ossuaires” (XIII saj muusika), kontserdid Kortrijkis, Hasseltis ja Mechelenis.
7. V juhatas Mihkel Kütson tema peadirigendi käe all tegutseva Krefeldi ja Mönchengladbachi teatri orkestrit (Niederrheinische Sinfoniker) Krefeldi Teatris, laval J. Straussi „Nahkhiir”.
7. – 19. V laulis Lauri Vasar seitsmel etendusel Lyoni Ooperis Olivier’ osa R. Straussi „Capriccio” uuslavastuses, mille tegi David Marton. Dirigeeris Bernhard Kontarsky, peaosas esines USA sopran Emily Magee.
8. V dirigeeris Taavi Kull Stockholmi kõrgema muusikakooli magistriõppe lõpueksamina Norrköpingi sümfooniaorkestrit, kavas Schumanni Sümfoonia nr 4 ja Tðaikovski „Romeo ja Julia”. Üks ta varasem esinemine leidis tänavu aset ka Stockholmi keskuses Fylkingen 17. IV.
9., 10. ja 14. V juhatas Mikk Murdvee orkestrit Ylioppilaskunnan Soittajat Lapua toomkirikus, Kokkola Snellman-salis ja Helsingi ülikooli aulas, kavas Verdi avamäng ooperist „Saatuse jõud”, osi Britteni Klarnetikontserdist Colin Matthewsi versioonis (sol Lauri Sallinen) ja Brahmsi Sümfoonia nr 3.
10. V juhatas Hendrik Vestmann Bonni Ooperimajas Verdi „La traviata” etendust, lavastuse teinud Andreas Homoki, nimiosas Sigrún Pálmadóttir. Sama juhatas ta siin ka 6. IV, siis oli Violetta osas Miriam Clark.
10. V Helena Tulve teos „À travers” kõlas Soome kammerorketri Avanti! kavas Viini kontserdimajas kõrvuti Esa-Pekka Saloneni, Magnus Lindbergi ja Thomas Larcheri oopustega. Kontserti tutvustas eelnevalt Mario Formenti ning see kuulus Viini kontserdimaja 100. aastapäeva sarja ja ühtlasi Viini pidunädalate programmi.
10. V esines ansambel Heinavanker Margo Kõlari juhatusel SWR traditsioonilisel Schwetzingeni festivalil. Nad astusid üles Schwetzingeni lossi Mozarti-saalis sarjas „Klangraum Europa – Bilder aus dem Osten”. Selles kavas esitati eesti rahvakoraale, meie runolaule ning katkend ühest XIV sajandi tundmatust missast.
10. – 12. V Tarmo Johannes viibis Austrias Grazis rahvusvahelisel vabavaralise audiotarkvara konverentsil Linux Audio Conference. 10. V viis ta läbi koos Hannoveri elektronmuusika stuudio Incontri juhi Joachim Heintziga õpitoa „Pythoni kasutamine programmis CsoundQt”, 11. V tuli konverentsil ettekandele Tarmo Johannese interaktiivne helimäng „Androidtrummarid” esitajatele publikust androidseadmetel, dirigendile ja Csound süntesaatorile. Konverentsist tehti otseülekanne internetis.
11. V Kristjan Järvi MDR SO ees Leipzigi Gewandhausis, kaastegev Jugendsinfonieorchester Leipzig: Nielseni „Aladdini süit”, Tan Duni „Paper Concerto” (sol Beibei Wang), Du Wei „Kaotatud unistus” ja Stravinski süit „Tulilind”. Du Wei teos sai I preemia esmakordsel Hiina heliloojate kompositsioonikonkursil 2012 Pekingis, kus þürii liikmena viibis ka Kristjan Järvi.
11.-12. V Erkki-Sven Tüüri teos „Meditatio” tuli ettekandele Kanadas Montreali Notre-Dame-de-Bon-Secours’i kirikus, esitasid Voces Boreales ja Quasar Quartet.
12., 16. ja 17. V oli Külli Tomingas üks soliste kavas „Wave” („Wave, l’onda di bicentenario”), pühendatud Verdi ja Wagneri aastale, koos „verdismi” ja „wagnerismi” autoritega. Kava oli koostanud klaverisaatjana Luca Schieppati, kaastegev viiulil Piercarlo Sacco. Ettekandel Verdi, Wagner, Liszt, Bazzini, Franck jt. Kontserdipaigad kõik Milanos: Novate Milanese, Scopricoop Via Arona, Scopricoop Via Gianella.
13. V andsid Eesti muusikud kontserdi Berliinis Eesti saatkonnas. Esinesid Ansambel U:, Henry-David Varema, Irina Zahharenkova, Jaak Sooäär, Tuule Kann ja Voces Musicales, dirigeeris Kaspar Mänd.
14. V tuli müügile Kristjan Randalu ja Ben Monderi ühine duoplaat „Equilibrium”. CD on salvestanud ühendus „Fresh Sound New Talent” New Yorgis Brooklynis „System Two” katuse all 2011. a mais. CD-l olevast 9 palast on neli Randalu looming ja kolm duo ühine looming.
14. – 16. V Neeme Järvi kontserdid Ðveitsi-Romaani Orkestriga: 14. V Genfi Victoria Hallis, kavas Rahmaninovi Klaverikontsert nr 1, solistiks Aleksandr Gavriljuk, Berliozi „Fantastiline sümfoonia”; 15. ja 16. V Genfi Victoria Hallis ja Lausanne’i teatris Rahmaninovi Klaverikontsert nr 3 sama solistiga ning Berliozi sama sümfoonia.
14. – 17. V Mihkel Kütsoni kontserdid peadirigendina orkestri Niederrheinische Sinfoniker ees: 14. ja 17. V Krefeldi teatris, 15. ja 16. V Mönchengladbachi teatris, kavas Bernsteini „Divertimento”, Korngoldi Viiulikontsert D-duur, solist Vadim Gluzman, ja Bruckneri Sümfoonia nr 4.
15. V sai Mari Poll Londoni kuningliku muusikakolledþi maineka Sourindro Mohun Tagore’i kuldmedali, mille talle andis tseremoonial kätte Walesi prints Charles.
16. V pidas Ene Salumäe loengu „Eesti vaimulikust koorimuusikast” Torontos Tartu College’is.
16.-17. V Vox Clamantise kontserdid Jaan-Eik Tulve juhatusel Vale of Glamorgani festivalil Walesis. 16. V lauldi Penarthis Püha Augustinuse kirikus neli maailmaesiettekannet: Galina Grigorjeva „Bless the Lord, O my soul” (Psalm 103), festivalijuhi John Metcalfi „Laudate Dominum” (Psalm 130) ning Helena Tulve „Stella matutina” ja Tõnis Kaumanni „Ave Maria”; kavas ka Arvo Pärdi „Alleluia-Tropus”, „And One of the Varisees…” ning „Virgencita”, palade vahel gregooriuse laulud. Õhtut tutvustas Peter Bannister. 17. V esineti Ewenny kloostris, ettekandel Cyrillus Kreegi „Alguslaul” ja Pärdi „Kanon pokajanen” (valik).
17. V Itaalia linnas Adrias toimunud Ensemble Interface’i kontserdil kõlas Elo Masingu sooloklaveriteos „studies in resonance II”, mille esitas Anna d’Errico. Kontsert kuulus kuulsa itaallase, veneetslase Bruno Maderna 40. mälestusaasta festivali „Serenade – Omaggio a Bruno Maderna” programmi.
17. V Mari Polli kontsert koos pianist Jennifer Hughesiga Norfolk House Music Roomis.
17., 19. ja 24. V esines Kristjan Randalu Dhafer Youssefi Kvarteti pianistina kavas „Abu Nawas Rhapsody”, ansamblis ka Phil Donkin ja Chander Sarjoe: 17. V Prantsusmaal Metzi Arsenalis, 19. V Senegalis 21. Saint-Louisi dþässifestivalil, 24. V Lätis Siguldas kontserdisaalis Baltais Flîìelis.
18. V Cannes’i filmifestivalil demonstreeriti maailmaesilinastuses Prantsusmaad esindavana Ali Sattarpouri lühifilmi, draamat „Le sacrifice d’Anna” (prantsuse stuudio Pleiade Films, valminud 2012. a juulis), millele on muusika kirjutanud noor eestlanna, Londonis end täiendav Elo Masing. Näitlejad: Svetlana Semuðeva, Xavier Dumont ja Elodie Grech.
18. V soleeris Mihkel Poll Liszti Klaverikontserdis nr 1 Birminghamis Adrian Boult Hallis, orkestriks Birminghami koolide sümfooniaorkester, juhatas Michael Seal.
19. V dirigeeris Kristiina Poska Berliini Koomilises Ooperis Humperdincki ooperit „Hansuke ja Greteke”.
19. V andis Eesti Filharmoonia Kammerkoor a cappella kava Prantsusmaal La Rochelle’i regioonis La Flotte’i kirikus Marc Minkowski kunstilisel juhtimisel toimuval festivalil „Ré Majeure”. Koori juhatas Heli Jürgenson, kavas Arvo Pärdi „Kaks slaavi psalmi” ja „Nunc dimittis”, Cyrillus Kreegi „Psalm 22” ja „Õnnis on inimene”, Rudolf Tobiase „Väike Suurreede motett” ja „Ascendit in coelum”, samuti Schnittke, Regeri ja Mendelssohni teosed.
19. V laulis Külli Tomingas Zia Principessa osa Puccini ooperis „Õde Angelica”. Etendus tehti Milano Cologno Monzese San Giuseppe kirikus, lavastas Fabio Midolo, dirigeeris Gioele Muglialdo.
21. V dirigeeris Kristjan Järvi MDR Sümfooniaorkestrit Euroopa Kultuuripreemiate pidulikul väljakuulutamisel ja kätteandmisel Leipzigi Ooperis, nii orkester ja MDR-koor kui Kristjan Järvi said preemia laureaatideks. Preemiad anti üle Wagneri galakontserdil, kavas katkendid Wagneri ooperitest. Pidulik õhtu Wagneri sünnilinnas algas avamänguga ooperile „Das Liebesverbot” („Armukeeld”), esinesid kõik laureaadid, sh lauljad Klaus Florian Vogt (SLV) ja Angelika Kirchschlager (Austria) ning noor korea viiuldaja Ye-Eun Choi.
21., 22. ja 24. V Neeme Järvi Ðveitsi-Romaani Orkestriga Briti saartel: kontserdid Birminghami Symphony Hallis, Manchesteri Bridgewater Hallis ja Londonis Royal Festival Hallis, kavas Arvo Pärdi „Silhouette, hommage à Gustave Eiffel”, Griegi Klaverikontsert, solist Boris Berezovski, ja Tðaikovski Sümfoonia nr 6. Nimekas inglise kriitik Andrew Clark avaldas Financial Timesis enne kontserte 19. V pikema tutvustuse-intervjuu Neeme Järviga tema praegustest tegemistest koos tagasivaadetega.
21.V – 3. VI osaleb Eesti Filharmoonia Kammerkoor ooperikoorina Marc Minkowski dirigeerimisel kahe „Lendava hollandlase” ainelise ooperi kontsertettekandeil Prantsusmaal, Viinis ja Barcelonas. Esinetakse koos Minkowski orkestriga Les Musiciens du Louvre Grenoble, koori on ette valmistanud Heli Jürgenson. Ooperitena on ettekandel Pierre-Louis Dietschi „Viirastuslik laev …” (1842) ja Wagneri „Lendav hollandlane” (1843). Avaetendused mõlema ooperiga anti 21. V Versailles’ lossi kuningliku ooperi (L’Opéra Royal) saalis, järgmised 23. V (Wagner) ja 24. V (Dietsch) Grenoble’is kultuurihoone MC2 saalis, 1. VI on mõlemad ooperid kavas Viini Kontserdimajas (Viini pidunädalate aegu) ja 3. VI Palau de la Musica Catalana’s Barcelonas (Wagner). Reisi jooksul vahetuvad Minna osatäitjad Dietschi ooperis, Sally Matthews ja Sonya Yoncheva, ning Senta osatäitjad. Nimetan vaid Wagneri ooperi Viini koosseisu: Dalandi osas Mika Kares, Sentana Ingela Brimberg, Eriku osas Eric Cutler, Tüürimees Bernard Richter ja Hollandlane Jevgeni Nikitin. Esinemiste vahepeal on plaanis mõlemad ooperid ka plaadistada.
22. V valiti dirigent Paul Mägi teenete eest Rootsi ja rahvusvahelises muusikaelus Rootsi Kuningliku Muusikaakadeemia liikmeks.
23. V folkansambel Svjata Vatra esines Helsingis etnomuusikaklübi õhtul Villi Wäino restoranis. Kavas oli palad bändi äsjailmunud plaadilt „Helgem elutee” („Svitlyi schljah”), samuti viise varasematele albumitelt. Kontserdi eel näidati katkendeid dokumentaalfilmist „Püha tuli”.
23. – 26. V ansambli Graindelavoix neli kontserti koos Marius Petersoniga, kavas Ockeghemi „Missa Caput” („Time of the Dragon”): 23. ja 24. V Belgias Antwerpenis (Sint Pauluskerk) ja Maasmechelenis (Sint Pieterskerk), 25. V Schola Cantorum Basiliensise korraldamisel Baselis (Leonhardskirche) ja 26. V Leipzigi Thomaskirches A Cappella festivalil.
24. V toodi Itaalias Cremonas ettekandele Massenet’ oratoorium „La Vierge” („Neitsi”), kus kuue solisti hulgas tegi kaasa ka Külli Tomingas, nimipartiid laulis Denia Mazzola Gavazzeni. Mängis Orchestra Filarmonica Italiana, laulis koor La Camerata di Cremona, dirigent Marco Fracassi.
24. V esitas Jiyeon Kim USAs Clevelandi muusikainstituudis Riho Esko Maimetsa uue kitarriteose.
24.-25. V dirigeeris Paavo Järvi Frankfurti Alte Operis Frankfurti Raadio SO ees Mahleri Sümfoonia nr 8 kahte ettekannet, kooridena olid kaastegevad EuropaChorAkademie, Tðehhi Raadio koor Brnost ja Limburgi Domsingknaben, solistid olid Erin Wall, Ailish Tynan, Anna Lucia Richter, Alice Coote ja Charlotte Hellekant, Nikolai Schukoff, Michael Nagy ja eesti bass Ain Anger. 25. V ettekanne oli otseülekandes jälgitav Arte LiveWebis. Kahe ettekande vahel etendas Schauspiel Frankfurt 25. V kell 15 sümfoonia aluseks olnud Goethe draamatükki „Faust. Zweiter Teil” (lav Günter Krämer).
24. ja 26. V tuli Leipzigi Gewandhausis Kristjan Järvi juhatusel kontsertettekandele Wagneri ooper „Armukeeld ehk Noviits Palermost” („Das Liebesverbot oder Die Novize aus Palermo”). Esitasid MDR SO ja MDR Chor, solistid Melanie Diener, Morten Frank Larsen, Dominik Wortig, Benjamin Bruns, Anna Gabler, Sonja Freitag, Felix Speer, David Steffens, Andreas Hörl. Sony firmamärgi all ilmus K. Järvi esimene CD koostöös Leipzigi Raadio (MDR) orkestriga: Orffi „Carmina burana” (esit-d MDRi SO, MDRi koor ja lastekoor, sol Kiera Duffy, Marco Panuccio ja Daniel Schmutzhard).
25. V Peeter Vähi teose „Komputeriseeritud maailma pastoraal” ettekanne Saksamaal Freiburgis sarjas „Depot K. Kunstprojekt”, esitas Trio Quer-Strich.
28. V Mari Kalkun trio Runorun koosseisus selle liidrina esines oma programmiga Vilniuses Rahvuslikus Kunstigaleriis.
28.-29. V esines Klaaspärlimäng Sinfonietta Itaalias Brescia ja Bergamo klaverifestivali 50. aastapäeva üritustel kahe kontserdiga, mida dirigeeris Pier Carlo Orizio. Brescias mängiti San Francesco kirikus ja Bergamos Donizetti Teatris. Kavas Mozarti „Linzi sümfoonia” nr 36 ja Klaverikontsert A-duur KV 488 (sol Irene Veneziano), Prokofjevi „Klassikaline sümfoonia” ja Giancarlo Facchinetti „Prooemium” kammerorkestrile (esiettekanne).
29. – 31. V Neeme Järvi Ðveitsi-Romaani Orkestriga tagasi Ðveitsis Rahmaninovi kavaga: 29. ja 30. V Victoria Hallis ja Lausanne’is „Vokaliis”, Klaverikontsert nr 4 (sol Aleksandr Gavriljuk), „Surnute saar” ja „Rapsoodia Paganini teemale” (sol Gavriljuk); 31. V kõlab peaaegu sama kava taas Genfi Victoria Hallis, IV klaverikontserdi asemel A. Gavriljukiga Klaverikontsert nr 2.
31. V kõlab Andres Uibo koorisümfoonia „Uus Jeruusalemm” Iisraeli esiettekandes Jeruusalemma Henry Crown Hallis kontserdil pealkirja alla „Holy City”. Esitajaiks on segakoor Latvija ning Hortus Musicus, dirigeerib Andres Mustonen. Kontsert leiab aset Iisraeli festivali programmis.
31. V annab Ines Maidre kontserdi Bergeni toomkirikus kavaga „Aknad” Bergeni festivali ajal koos trompetist Dmitri Jermiloviga.
Arvo Pärdi muusika ettekandeid mais (välisesinejad)
7. V tantsis Linzi uue Musiktheateri avapidustuste sarjas etendust „Tabula rasa” muusikaga koreograafide Sol Leoni ja Paul Lightfooti lavastuses Hollandi Tantsuteater 2, mängis Holland Symfonia, dirigent Matthew Rowe.
7. V klaveriduo Eduard ja Johannes Kutrowatz esitasid Austrias Burgi Schlainingis Arvo Pärdi teose „Pari intervallo”.
8. V New Yorgis esitles muusikaühendus Sympho oma programmi pm Rameau, samuti Griegi ja Messiaeni teostest, mille vahele olid põimitud Arvo Pärdi oopused „Pari intervallo”, „Solfeggio” ja „Fratres”. Kontserdipaigaks oli Church of the Ascension.
9. V University of Southamptonis andis kontserdi kammerorkester St. Martin in the Fields, kavas ka Pärdi „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”. Selles kavas kõlasid maailmaesiettekandes Sally Beamishi „Variatsioonid Benjamin Britteni teemale” ning Britteni „Lachrymae” vioolale ja klaverile, vioolal Lawrence Power, dirigeeris Sally Beamish.
9. V Londoni kuningliku muusikaakadeemia David Jozefowitzi kammersaalis toimus kitarrimuusikaga kammeransamblite õhtu, mille kavas oli ka Pärdi „Summa”.
10. V Meklenburgische Staatskapelle mängis Schwerini St. Nikolai kirikus „Cantust Benjamin Britteni mälestuseks”, juhatas Daniel Huppert.
11. V Ühendkuningriigis Hove’is Kõigi Pühakute kirikus korraldatud natsikuritegude ohvrite mälestuskavas kõlas S. Kleibergi „Requiem for the Victims of Nazi Persecutions” ning selle kõrval Arvo Pärdi „Berliini missa”, esitajad Billingshurst Choral Society ja Sinfonia of Arun, dirigeeris George Jones.
11. V Orchestre de Chambre Jurassien mängis Ðveitsis Courroux’s Pärdi „Silvanuse laulu”, dirigeeris Hérvé Grélat.
15. ja 16. V Kymi Sinfonietta kavas kõlas Kotka kontserdimajas ja Kouvola linnahallis „Fratres”, juhatas Henry Raudales.
16. V Iirimaal Limerickis St. Mary’s Cathedralis olid kavas „Silouans Song” ja „Which Was the Son of …”, esitajad Iiri Kammerorkester ja Iiri Rahvuslik Kammerkoor, dirigent Nicholas Kraemer. Sama kava näidati Corkis 17. V St. Fin Barres Cathedralis ja 18. V Dublinis Monkstown Parish Churchis.
17. ja 18. V USAs Ohios Daytoni Mead Theatre’is kavas „Eternal Light” kõlasid kõrvuti Pärdi „Cantus Benjamin Britteni mälestuseks”, Britteni „Sinfonia da Requiem” ja Brahmsi „Saksa reekviem”. Esitasid Dayton Philharmonic, orkestri koor ja solistid, dirigent Neal Gittleman.
18. V Hong Kongis City Hall Concert Hallis kõlas „Cantus …”, orkestriks Hong Kong Sinfonietta Jason Lai dirigeerimisel.
21. V „Tabula rasa” muusikaga balletietendust koreograafide Sol Leoni ja Paul Lightfooti lavastuses tantsis Hollandi Tantsuteater 2 Hollandis Tiel’is, mängis Holland Symfonia, dirigent Matthew Rowe. 28. V etendati sama Utrechti Linnateatri laval.
22. V Ðoti Kammerorkester ja Alexander Janiczek (viiul) esitasid „Fratrest” UKs Bathis Bath Abbey’s.
22. V Prahas St. Salvatori kirikus mängis Berg Orchestra Peter Vrabeli juhatusel „Cantust”.
22. V Hilliard Ensemble’i kavas „Arkhangelos” (pm armeenia anonüümsete autorite muusikast) oli taas Pärdi „Most Holy Mother of God”, samas ka Moody, Ðarafjani ja Raskatovi oopuseid. Kontsert toimus Prantsusmaal Melle’is Saint-Savinieni kirikus. Sama kava kõlas 27. V UKs Salisbury Wiltoni kirikus.
23. V Dresdeni Frauenkirches esitas kammerkoor The Tallis Scholars Pärdi „Magnificati”, juhatas Peter Phillips.
23. V Londonis Cadogan Hallis mängis kammerorkester St. Martin in the Fields taas Pärdi „Cantust”, juhatas Sally Beamish.
23. V Nancys Prantsusmaal kõlas samuti „Cantus”, mängis Orchestre Symphonique et Lyrique de Nancy et de Lorraine, juhatas Ariane Matiakh.
24. V Rumeenias Craiovas oli ettekandel „Fratres”, mängisid Alexander Balanescu (viiul) ja Filarmonica Oltenia, juhatas Constantin Grigore.
26. V Taipei sümfooniaorkester mängis Taipeis Taiwanil „Cantust” Ariel Zuckermanni juhatusel.
27. V Värmlandi Ooperi orkester mängis „Tabula rasat” Rootsis Karlstadis, juhatas Henrik Schaefer.
30. V Hilliard Ensemble jõudis Venemaale Permi Filharmoonia orelisaali osaliselt uuema kavaga, milles olid Arvo Pärdilt „And One of the Pharisees…” ja „Most Holy Mother of God”.
30. V Londoni Piccadillys, kus asub St James’s Church, esitas Vocal Ensemble Hochwang oma kavas Pärdi „Magnificati”.
Varasemast
3. IV Hando Nahkuri kontsert Dallases Caruth Auditoriumis: Rahmaninovi III kontsert koos pianist José Luis Correa’ga (Mehhiko), samas ka Nahkurilt Liszti „Dante sonaat”. . IV mängis Hando Nahkur Rahmaninovi III klaverikontserti koos Irvingi Sümfooniaorkestriga Irvingi Arts Centeris, orkestri hooaja lõpukava kandis nimetust „Romantic Extravaganza” ja seda dirigeeris Hector Guzman. 23. IV esines ta Caruth Auditoriumis koos USA lauljatari Keelin Granahan’iga, kavas Euroopa autoreid mitmest sajandist – Purcell, Koechlin, Fauré, Dvoøák, Franz Lachner, Ignaz Lachner jt.
26. IV esines Klaaspärlimäng Sinfonietta Peterburi Filharmoonia Suures saalis festivalisarjas „Suure paastu kontserdid”, juhatas Andres Mustonen, kontsertmeister Arvo Leibur. Kavas olid V. Silvestrovi „Reekviem Larissale” ja I. Moody „Passion et Resurrection”, kaastegev Ukraina Rahvuslik Kapell Dumka Kiievist.
27. IV juhatas Kristiina Poska Berliini Koomilises Ooperis Mozarti „Võluflöödi” etendust.