Noar, rõhk noorel kunstil

Noar, rõhk noorel kunstil

Robin Nõgisto. Rääkivad vikerkaared. Akrüül, lõuend, 2015.
Robin Nõgisto. Rääkivad vikerkaared. Akrüül, lõuend, 2015.
Noar

Pole sugugi lihtne saada ülevaadet värskelt kunstimaailma sisenenud noortest kunstnikest. Mõningase pildi annavad küll „Taseme“ näitused ja väiksemad grupiväljapanekud galeriides, kuid nende ürituste kõrval hajub infoväli uute tulijate kohta ebamääraseks halliks laiguks.

Eelmise aasta kevadest on seda haigutavat infolünka asunud täitma Noari veebikeskkond, kus juba tuntud ja end tõestanud kunstnike sekka on kompaktselt koondatud ka noorte kunstnike paremik. Veebikeskkond pakub muidugi kõige mugavama võimaluse, et end kiiresti kunstivallas toimuvaga kurssi viia. See on omamoodi uudne ja mõnus moodus virtuaalse kunstinaudingu saamiseks: kunstivaataja saab endale sobival ajal veebikeskkonda siseneda ja klõpsida end iga järgmise korraga üha lähemale uutele autoritele. See ei asenda küll kuidagi vahetut kogemuslikku kokkupuudet, kuid loob terviklikuma pildi tegutsevatest kunstnikest. Nii saab kiire elutempo surve all ka nende loomingust ülevaate.

Seekordnegi Noari algatus oli seotud veebipõhise lahendusega. Tallinna muusikanädala raames toimunud näituse ja veebihääletuse eesmärk oli tuua laiema publiku ette just Eesti kõige nooremad ja eripalgelisemad kunstnikud. Wabaduse ja Nopi kohvikusse on välja pandud 23 tööd.

Noorte kunstnike tööde konkurss pakub mõtteainet mitmel tasemel. Linnafestivalil kunsti eksponeerida on tõsine väljakutse ning seetõttu just noortele kunstnikele enesekehtestamiseks sobiv võimalus. Kunstil on linnakeskkonnas tunduvalt raskem mõjule pääseda, kuna visuaalne müra summutab suure osa teoste avalikku ruumi mõjutavatest rütmidest ja sõnumist. Noari valik oli aga oskuslikult kokku pandud ja kõnetas oma lakoonilises ja jõulisuses ka kohvikumiljöös. Suuremõõtmelised maalid Wabaduse kohviku seinal panid end vaatama ja raputasid kohvitassi taga unelejad ärksamasse meeleollu.

Oma osa selles mängis kindlasti ka korraldaja galeristikogemus: Andra Orn on tuntud juba Tami galerii aegadest.

Mis võiks olla läbiv joon nende noorte tulijate seas? Kadri Uus, üks Noari asutajatest, rõhutas näitust tutvustades: „Noorte puhul üritatakse otsida šokeerivaid lahendusi, kuid tihtipeale pole šokeerimine vajalik. Noored kunstnikud, kes sellest konkursist osa võtsid, on leidnud väikeseid asju, toonud oma töödes välja nüansse, mis on meie elus samuti olulised, kuid millele iga päev ei mõtle. Tööde sõnum kutsub vaatama. Nii et ka praegu pääseb mõjule sõnumiga kunst.“

Praegune noor kunst liigub rahvusvaheliste suundade ja arenguga kiires tempos kaasa. Võiks arvata, et noored kasvavad siit välja, peegeldades end siitpoolt väljapoole, aga tegelikult on tendents vastupidine. Paljud neist noortest kunstnikest on kogemused omandanud väljaspool Eestit. Mitmed esitasid konkursitööd Viinist, Austraaliast, Kanadast või mujalt, mõnigi neist tegutseb juba ka rahvusvahelisel kunstiareenil. Globaliseerunud maailma suundumused on nende loomingut palju mõjutanud. Nii et nende puhul toimub peegeldus vastupidises suunas. Noor kunst peegeldab end väljastpoolt sissepoole, tagasi ka siinsele kunstiväljale.

Sirp