Suvi tähendab paljudele eestlastele kohtumist suguvõsaga – veidra sotsiaalse nähtusega, mida ülejäänud aasta jooksul jõudumööda välditakse. Suvine aeg soosib aga teadupärast igasugu imelikke vabaõhuüritusi. Suguvõsa kokkutulekuid tehti usinalt juba Vene ajal, mil suguvõsa eri harud üksteist defitsiidi kokkuajamisega üle trumpasid, et seda siis kusagil põõsa vahel mitte eriti üksmeelsel moel süüa vitsutada.
Oma „manifestis“ kuulutab Kristiina Norman, et uurib Eesti lähiminevikku erapooletu antropoloogi vaatevinklist. Ei oska arvata, millest lähtub Norman antropoloogiat nii defineerides, ilmselt peab ta silmas pigem üldist inimeste vaatlemist, mis võib võtta äärmiselt erinevaid vorme (reaalsus-TV vuajerismist inimkatseteni Kolmandas Reich’is), mahtumata sellepärast veel antropoloogia kui inimteaduse alla. Kindlasti oli aga ettevõtmise näol tegemist eksperimendiga, kuigi ühekordne eksperiment, kus puuduvad kontrollgrupp ja muud võimalused vaadeldavaid parameetreid reaktsiooni mõistmiseks ohjes hoida, pole…
Värskes inimarengu aruandes on keskne elukvaliteet. Kuigi ette valmistatud enne, kui majanduskriis Eesti maadligi surus, rõhutavad autorid üksmeelselt, et elukvaliteet koosneb palju enamast kui majanduskasv või rahvuslik kogutoodang. Kõrge elukvaliteedi loob ühine arusaam ühiselu põhiväärtustest. Kriisis rahatuks jäämise risk on niisiis ühiskonna intellektuaalse eliidi pannud üheskoos huikama veel kõvahäälsemalt seda, mida enamus neist kogu aeg on ütelnud: õnn ei seisne rahas.
Minu ämma sahvris kõrgub terve seinatäis kummalisi torne. Osa nendest pärineb ajast, mil mu mees oli veel päris väike poiss, ja paljud neist tornidest on perekonnaga ühest elukohast teise kaasa kolinud. See veider kollektsioon koosneb aegade jooksul kogunenud plastiktaarast. Seal on margariinikarpe, jogurtitopse ja -ämbrikesi, jäätiseanumaid ja ka spetsiaalselt ostetud plastiktaarat, mis ajas uskumatult kõverdunud ja väändunud, kuid endiselt hellas kasutuses. Nädalavahetustel koju saabunud poegade autod laetakse täis totsikuid ema…
Briti pudi-padi poodide üheks uueks hitiks on hoiupõrsad. Igas vormis, suuruses ja värvis. Lisaks põrsastele pakutakse mündipraoga kasse, ronge, jäneseid ja lennukeid, kellele raha kõhtu mahub. Korraga on kõik haaratud soovist kokku hoida ja investeerida panga asemel isikliku riiuliloomakese sõbralikku ja kontrollitavasse keresse. Naeruvääristavad lood memmekestest, kes hoiavad raha madratsis või sukasääres, on asendunud teatava humoorika respektiga.
Vaevalt et Claude Lévi-Strauss, kes täna 100. sünnipäeva peab isegi haiglavoodis rahu saab, kui rahvahulgad teda õnnitlema tulvavad. Ja mille eest? Ikka selle, et ta oma pika elu on pühendanud tegevusele, mille kohta ta ise on ütelnud: „Iga kord kui pingutame, et millestki aru saada, hävitame sellega objekti, mida püüdsime mõista, ja tema asemel tekib teine objekt…” (Nukker troopika. Varrak, 2001, lk 489).
Ei ole sellest destruktiivsest mõistmissoovist vabanenud ka Lévi-Strauss…
Esmaspäeval algab üleilmne õiglase kaubanduse nädal, mille jooksul reklaamitakse nii vastavaid põhimõtteid kui kaupu. Õiglase kaubanduse idees kombineeruvad tarbijavõim, hoolivus, keskkonnahoid ja paljud muud üllad seisukohad, millele arvatavasti iga vähegi arukas ja hea inimene kahe käega alla kirjutab.
Ammu enne tänaseid finantsmullistusi kirjeldas Marx, kuidas kapitalism satub perioodiliselt üha tõsisematesse kriisidesse. Ammu enne moodsaid võimuteoreetikuid on ta kirjeldanud ka seda, kuis tegelikud võimusuhted peidetakse ja selle kaudu kapitalistlikku süsteemi taastoodetakse. Kapitalistidest silmamoondajad, kui Marxi uskuda, suudavad oma mainet kriisidest hoolimata kõrgel hoida ja lahutada enda tegevuse inimlikud dimensioonid poolmüütilisest majanduse tsüklilisest arengust.
Nagu õõvastavalt sageli varemgi, on viimase nädala jooksul seoses Osseetia konfliktiga meieni jõudnud ridamisi pilte surnuist ja haavatuist, ahastavaist emadest, põgenikest ja toiduabi ootajaist. Ühel pildil heidab koos teiste põgenikega ajutisse laagrisse suunduv väike poiss heitunud pilgu üle reporterikaamera kaugusse – võib-olla mahajäänud kodu poole. See poiss võiks kergesti olla mõni eesti laps. Georgia on meile tuntavalt lähemal kui paljud teised märksa hirmsamate tagajärgedega sõjatsoonid või katastroofipiirkonnad. See geograafiline ja…
Tolmusel külavaheteel sõidavad enamasti vaid autod, vahel mõni jalgratas. Käijaid on üksikuid. Lapsi ses külas enam ei ole, noorim pere on kuldses keskeas. Paljud talud on katuse raskuse ja tubade tühjuse all kokku vajunud. Mitmel mehel on küljes ränk viinaviga, töö ja töötus, sissetulek ja vaesus seisavad häirivalt lähestikku. Kuigi majad on hajali, on ikkagi ebamugav ja paistab, et vahemaad tahaksid suurendada nii õue jagavad lähisugulased kui kaugemal elavad naabrid.…
Üks Inglise lastetoidufirma on oma toidutopside kaante sisekülgedele kirjutanud südamlikke tsitaate lastest. Ameerika humoristi Don Heroldi suust on sinna nopitud järgmine: titad on nii armas viis inimesi hakatada. Lääne kultuuris suhtutakse beebidesse ja lastesse tänapäeval üldiselt kaitsvalt ja eristavalt ning tuginetakse arengupsühholoogiale. See, kuidas me veedame oma kõige õrnema ea, rajab aluse suurele osale me edasisest elust. Mida rahulikum, usaldavam, hellem ja turvalisem on see aeg, mida tasakaalukamalt saab laps…
Krediidikriisi, majanduslanguse, kliimamuutuse ja ähvardava näljahäda tingimustes kõlab nii meedias kui poliitikas üha kõvemini pessimistide hääl. Isegi kirglikud optimistid, nagu näiteks Eesti peaminister, võivad üleöö pessimististuda.
Juba ammu ei ela me mitte apoteooside, vaid difamatsioonide ajastul. Avalikul areenil tegutsemine toob kiitust ja poolehoidu kaasa märksa harvemini kui hukkamõistu või vastuseisu. Kriitilisust või eriarvamust väljendatakse mitmeti: erinev kontekst, olgu kultuuriline, ühiskondlik, ajalooline või muu, seab sellele kindlad raamid. Kui osalejaid iseloomustab suhteline võrdsus, on suhtluses ja kõnes oma eesmärkide väljendamisel ja saavutamisel oluline läbinähtava konfrontatsiooni vältimine. Ülekaal on sel juhul saavutus, verbaalne duell, näiteks võistulaulmise, -vaidlemise, üksteisest…
Kujutage ette, et kukute parasjagu puu otsast alla. Ronisite liiga kõrgele, kus oksad teie raskuse all murdusid. Puu on kõrge ja hõre, maapind tõotab kõva, valusat ja suure tõenäosusega fataalset kohtumist. Mida te allapoole langedes teete? Kas sudite paaniliselt ja püüate haarata ükskõik millisest oksast? Mõtlete möödunule ja nühite haledalt silmi? Naerate üleolevalt ja solipsistlikult ning kuulutate nii puu kui maa oma ebatäiusliku vaimu väljamõeldisteks? Või nopite okstelt kiiruga mahlaseid…
Aastalõpusaated Eesti raadiokanalites annavad hea ülevaate arvamusliidrite üldistest hinnangutest ühiskonnale ja selle arengutendentsidele. Raadio 2 saate „Olukorrast riigis” esinejad üllatasid vaidlusega selle üle, kas Eesti poliitikud on korrumpeerunud või mitte. Kaks ühe vastu jäi peale veendumus, et võimalust vahele jäämata riigi ressursse oma tasku kühveldada kasutaks neist igaüks. Siia kõrvale võiks tuua Eha-Mai Grafi ja Maarja Pauli uurimuse „Ohjeldamata korruptsioon – paratamatus või tahtlik poliitika?” (Pirgu 2003), kus jõutakse järeldusele,…
Investeerimisteemaliste lisalehtede üha tihenev sadu postkastis ja oht sattuda avalikes kohtades investeerimispankurite piiramisrõngasse on pannud mind taas pidevalt nägema rahateemalist und. Viimati juhtus see minuga nõukogude aja lõpul, kui pea igal öösel ostsin, müüsin, vahetasin, varastasin või harrastasin muud rahaga seotud tegevust. See kole hoog läks üle enam-vähem siis, kui oma raha kasutusele võeti. Äsja sügavas öös unesegasena last kussutades viirastus aga jälle raha: näis surmkindel, et laps vääksub unetundidel…
1903. aastal hukkus autorataste all esimene laps, viieaastane Mary Miner, kes mängis sõpradega väljas tänaval. Ligi kolme tuhande pealine rahvamass ähvardas autojuhi vahkvihas tükkideks kiskuda. 23 aastat hiljem oli aastane hukkude arv Ameerikas tõusnud juba 7000-ni ja autode ränga mõjuga hakati harjuma. Lapsed tõrjuti peagi nende senistelt mängumaadelt, autod aga vallutasid linnad ja valgusid loodusesse. Nende võidukäiku ei ole enamikus linnades siiani suutnud miski peatada. Seda hoolimata inim- ja keskkonnakuludest,…
Paari nädala eest Tallinna ülikooli suvekoolis esinenud Briti antropoloog Maurice Bloch on ühes oma varasemas loengus nentinud, et sõltumata kultuurist, haridusest või intellektuaalsetest traditsioonidest tunnevad inimesed teiste oma liigi esindajate vastu siirast antropoloogilist huvi. Miks teise kultuuri esindajad meist erinevad? Miks nad käituvad meie arvates mõeldamatul viisil või ei tee midagi selle nimel, mida meie peame väärtuslikuks eesmärgiks? Rahvusriikidele ja seni veel püsivale, suhteliselt valgele lääne majanduslikule ülemvõimule rajatud maailmas…
Suvi on aeg, mil eestlased hullumeelsel kiirusel ühelt suveürituselt teisele kappavad, grillivad, tšillivad ja veedavad aega inimeste seltsis, keda ülejäänud aasta jooksul vaevu mäletatakse. Kui see suhtlemine ka kõige sügavutiminevam pole, on need kolm kuud vähemasti kvantiteedi poolest silmatorkavalt ühistegevusaltid. Ja samas on suvi ka aeg, mil eestlane teisest linnaeestlasest veel kaugemale pääsemiseks maale pageb, et seal siis lausa omaette või perega üksinduses olla.
Iseenda ning kodus ootavate tibude toitmiseks on Vaikset ookeani pidi kurseerivad majesteetlike tiibadega albatrossid 50 miljonit aastat noppinud osa oma toidust ookeani pinnal hõljuva kraami hulgast. Nad on eksisteerinud kogu selle aja ülirasketes tingimustes ja ellu jäänud. Ent korraga seisavad nad silmitsi ühe neist sada korda lühema elueaga liigiga, kelle tegevus viimaste aastakümnete jooksul on ohtu seadnud nii nende endi kui suurema osa ülejäänud elusolendite edasise püsimise.
2005. aasta novembri rahutused Pariisis algasid sellest, kui kaks araabia päritolu noorukit, keda arvati põgenevat sissemurdmiskatselt, jõujaama territooriumile ronides surma said. Sellele järgnes kolm nädalat märatsemist, mille käigus põletati umbes 10 000 autot, lõhuti pea 250 avalikku hoonet, haavati üle 200 politseiniku ja võeti kinni ligi 5000 inimest. Prantsusmaa vahtis korraga tõtt faktiga, et lõimumiseks ei piisa integratsioonipoliitikast, kui sotsiaalsed raskused jäävad suurelt jaolt ühiskonna “teiste” õlule.
Kevadise laupäeva varahommikune Milton Keynes, linn keset Buckinghami maakonda, on nii idülliline kui ühelt urbaanselt elukeskkonnalt võib üldse oodata. Punaste majade read looklevad käänuliste, rahustatud liiklusega tänavate veeres, tihedates põõsastes ja katustel sädistavad ja klabistavad nokki ohtrad sulelised, Furztoni tehisjärve veerel on ennast sisse seadnud esimesed kalamehed võidu partide, laglede, tuttpüttide ja haigrutega. Punase kattega jalgrattateede võrgustik ja pisikesed kollased bussid, mis usinasti roheliste äärelinnade ja kesklinna vahet liiguvad, jätavad…
Suure sotsialistliku oktoobrirevolutsiooni kannul leidis aset üks iseäralik ruumiline staatuseuperpall. Peterburi aristokraatide luksuslikud apartemendid täitusid töölisperedega, kes kullaste tapeetide vahel ühiskorterielu sisse seadsid ja vastava korra ning harjumused kehtestasid. Proletariaadi diktatuur oli võitnud ja minevikule näidati koht kätte nii ideoloogiliselt kui esteetiliselt, nii hügieenis kui sisekujunduses. Veel 1970ndatel elati samasugustes ühikates, kus aristokraatiast polnud alles isegi mälestust ja tingimused ülimalt närused. Viimase riismena privaatsusest ja puhtusest oli kasitumatel peredel oma…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.