Tehnoloogilise teatri tuum on tehnoloogiate siserütmide ärakasutamine.
Arvatavasti oli see 1996. aastal, kui ma esimest korda kasutasin terminit „tehnoloogiline teater”. Asja ennast õieti polnudki, aga Peeter Jalaka mõned lavastused olid viidanud võimalusele, et teatrit saab teha märgatavalt teistmoodi kui kõik see, mida olin senini näinud. Oli kuidagi intuitiivselt selge, et teatri vormis on välja toomata ja kasutamata võimalus töötada tehnikaga kui keskse tegelasega.
Praeguseks on selge, et tehnoloogilist teatrit saab defineerida ja…
Eesti teater toetub tekstile. See ei tähenda, nagu oleks dramaturg teatri telg. Ometi on asjad, mis tekivad väljaspool tekstilist kandekarkassi, kohalikus teatrikontekstis kas eksperimendid, tehnoloogiline raskesti mõistetav paralleelmaailm või koreograafia. Teisel pool rajajoont on aga tekstipõhised lavateosed, mille olemasolu ei tekita küsimusi isegi siis, kui nende alustekstidele oleks ilmselgelt parem, kui neid poleks kunagi kirja pandudki.
Selline olukord võiks ju tähendada, et meil on teatrites lademeis tekstiprofessionaale ning iga tekst kohtab…
Fotofilmifestival 14. X kinos Sõprus ja fotofilmikonkurss „Ajatu lugu”.
Iga kord, kui ma satun mõnel konverentsil kuulama teoreetilistel alustel põhinevat juttu fotodest, panen mõttes stopperi käima: nii, ja millal siis seekord hakatakse rääkima fotost kui aega peatavast seadeldisest? Ega sellel stopperikäivitamisel erilist mõtet olegi, sest enamasti tuleb ajapeatamise mõttekäik sisse kohe või peaaegu kohe. Muidugi, võib ju oletada, et kui mingi teema nii järjekindlalt kordub, siis on ta ilmselt olemuslik. Aga…
Postmodernsuse kõige olulisem määratleja on horisontaalsus.
Kui küsimus on selles, kas postmodernsus on juba lõppenud, lõppemas või kestab veel, siis minu isiklik vastus lähtub tunnetuslikust arusaamisest, mitte teooria võimalustest. Muidugi ei konstrueeri ma seda tunnetuslikku arusaamist väljaspool teooriat, aga teoreetiline tuletuskäik pole mulle sellele küsimusele vastamisel kuigi oluline. Ei saagi olla, kui minu positsioon on, et postmodernsus on kultuuriline formatsioon, milles ma elan ja mille parameetrite järgi ma teen eranditult kõik…
Kui pikk peaks olema väärt lavastus? Muidugi kõlab see küsimus totralt, keegi ei hakka lavastuse väärtust meetriga mõõtma. Aga millegipärast tundub siiski, et lühikest lavastust, väikevormi, ei peeta kaugeltki nii tõsiseks ja tähtsaks kui suurt ja mastaapset. Miks siis ikkagi nii?
Godzilla puhul on suurus kindlasti efektiivsuse mõõt. Teatrilavastusega ei pruugi päris samamoodi olla. Võib-olla on põhjus inimliigi domineerivalt ressursipõhises mõtlemises: kui millegi tegemiseks on kulutatud rohkem energiat, siis peab see…
Käisin „Baltoscandalil” ja see andis mulle põhjust mõelda tehnoloogilisest teatrist uue nurga alt. Kaasa arvatud nimetusest – tehnoloogiline. Olen seda nimetust kasutanud rohkem kui 10 aastat, on tundunud oluline tuua teatriteooriasse niisugune mõiste. Aga nüüd tahab see mõiste ise ennast natuke ümber kirjutada. Üht-teist sellega kaasnevas nähtuses on muutunud ning muutus otsib kajastust ka nimetuses.
Eelmises kommentaaris (Andreas W, Sama jõgi? – Sirp 28. V) väitsin, et mul on tunne, nagu poleks viimase kümne aasta jooksul teatrist kirjutamises eriti midagi muutunud. Ega see päris õige olnud. Teatrikriitilise ajakirjanduse keel ja väljendumislaad on võib-olla tõesti jäänud enam-vähem muutumatuks, aga ega teatrikriitiline ajakirjandus pole ainus formaat, kuidas teatrist rääkida. On ilmunud uusi formaate, mis pole kaugeltki marginaalsed.
Olen teatrist kirjutamisest umbes kümme aastat eemal olnud. Olukord teatris on vahepeal muutunud, mitte tingimata selles suunas, mida ma tollal näha tahtsin, aga kindlasti mitte kurvastavas suunas. Mis mind aga üllatab, on see, et teatri muutumisele vaatamata ei paista teatrikriitika keel olevat kuigivõrd teatriga kaasa liikunud ja muutunud. Asi pole selles, et teatrist kirjutamisega oleks otseselt midagi katki või et ma sooviksin jõuda selgele arusaamisele, kes täpselt ja mis mahus…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.