I
Mõne aja eest diagnoosis Marek Tamm Memokraadis Eesti poliitilist olukorda kui „poliitikast väljumise poliitikat“.1 Selle määratlusega tähistas Tamm võimuerakondade „sihikindlat (võimalik, et ositi ebateadlikku) tegevust erinevate eluvaldkondade depolitiseerimisel“. Poliitilisi otsuseid ei arutatud enam kui eetilist, ideoloogilist või väärtuspõhist valikut, vaid kui administratiiv-tehnilisi samme, mida juhivad eksperdid, Exceli tabel või julgeolekukaalutlused. Selliseid küsimused nagu õpetajate palga suurus, integratsioonimehhanismid või tervishoiu rahastamine ei olnud enam maailmavaatelise debati teemad, vaid paratamatus. Õpetajate palk on…
Uued Oscari-filmid institutsioonidest, kus sigatsemine on igapäevane töö.
Meie ühiskonna suurimaid probleeme on võimetus jutustada sotsioloogilisi lugusid. Kes tahab kodustes tingimustes veenduda selle ülesande keerukuses, võib ühel lörtsisel veebruariõhtul ette võtta C. P. Taylori näidendi „Headus“. Sellest näidendist on, muide, tehtud Viggo Mortenseniga peaosas ka halb filmiversioon („Good“, Vicente Amorim, 2008), mille võib südamerahuga vahele jätta. Tegemist on looga saksa kirjandusprofessorist John Halderist, kes värvatakse 1930. aastate keskel natsiparteisse.…
Vähem üldistusi e-riigi kui ühtse koodikogumi kohta, rohkem konstruktiivset kriitikat printsess e-riigi teemal
Detsembris vabakonna e-päeval arutlesid riigipalgalised e-arendajad ja sotsiaalettevõtete turustajad Kultuurikatlas selle üle, miks on kodanikuühiskond jäänud e-riigi arendamises tagaplaanile ning kuidas innovatsiooni ja uute partnerite abiga sellest surnud punktist üle saada. Muu hulgas kutsus näiteks e-residentsuse projektijuht Kaspar Korjus vabakonda üles disainima uusi rakendusi, mis teeksid e-residentsuse platvormist sama populaarse turuplatsi nagu Google Play või Apple…
„sugu: N“ on hea näide potentsiaalist, mis vabaneb, kui öelda lahti romantistlikust kunstnikukuvandist, ent seejuures taastoodetakse ajuti neidsamu stereotüüpe, mida lavastuses kritiseeritakse.
Vaba Lava „sugu: N“, lavastajad Priit Võigemast ja Henrik Kalmet, dramaturg ja teksti üks autoreid Maria Lee Liivak, kunstnik Kairi Mändla, valguskujundaja Priidu Adlas. Teksti autorid ja esitajad Mari-Liis Lill, Hilje Murel, Ursula Ratasepp ja Evelin Võigemast. Esietendus 25. XI 2015 Vabal Laval.
Olen ammu imestanud, kuidas on võimalik, et…
Timothy Snyder: „Eesti rahvuslikul ajalookirjutusel on keeruline tunnistada, et Nõukogude Liit oskas väga hästi kaasata suuri rahvahulki. Tegu oli okupatsiooniga, mis põhines massilisel kaasamisel.“
Sotsiaalkaitseminister Margus Tsahkna otsus määrata avalikul konkursil kolmanda koha saanud erakonnakaaslane Liisa Pakosta uueks võrdõigusvolinikuks on masendav, aga mitte üllatav. See kinnitab vaid juba ammu selginenud tõsiasja, et parempoolsetele valitsusparteidele pole võrdne kohtlemine mitte poliitiline prioriteet, vaid tüütu eurokohustus, millega on formaalselt vaja tegeleda, aga mida praktikas marginaliseeritakse igal võimalusel. Voliniku ametikoht põhineb 2004. aastal vastu võetud soolise võrdõiguslikkuse ja 2009. aastal vastu võetud võrdse…
„Arutlusi asja pärast“ on eesti rahvuskonservatiivse mõtte platooniline ideaal. Ka Lauri Vahtre ja Valdur Mikita koos ei suudaks midagi nii stiilipuhast kirjutada. Tartu ülikooli füüsiku Tiit Kärneri 38st esseest koosnevast kogumikust leiab midagi igale maitsele: seal on essee postmodernismi hukutavast mõjust ühiskonnale, mõtisklus võrdõiguslikkuse ebaloomulikkusest, mitu kirjutist Eesti demograafilisest kriisist koos võimalike lahendustega (emadele – loomulikult ainult emadele – peaks makstama laste kasvatamise eest palka, aga ainult…
Sotsioloogiaprofessor Judy Wajcman: „Neoliberaalses kapitalismis on keskne mittetöötavate inimeste alandamine, justkui see oleks madalaim elamise vorm.“
E-patriotismi loogika võtab e-riigi praegust suunda kui paratamatust ja jätab mulje, justkui oleks edasised küsimused puhttehnilised, kuigi tegelikult on tegemist sügavalt ideoloogiliste valikutega.
Mängufilm „Ex machina“ (Inglismaa 2015, 108 min), režissöör-stsenarist Alex Garland, operaator Rob Hardy, heliloojad Geoff Barrow ja Ben Salisbury. Osades Domhnall Gleeson, Oscar Isaac, Alicia Vikander. Linastub kinodes Coca-Cola-Plaza, Solaris, Cinamon, Ekraan, Kosmos ja Astri.
Alex Garland kirjutab stsenaariume filmifriikidele. Tema rohkete viidetega lood tekitavad paljunäinud vaatajas esmalt petliku äratundmisrõõmu, et seejärel tõmmata ootamatu süžeepöördega vaip alt ära. Garlandi esimene linateos, Danny Boyle’i lavastatud „28 päeva…
Mängufilm „Ameerika snaiper“ („American Sniper“, USA 2014, 132 min), režissöör Clint Eastwood, stsenarist Jason Hall, operaator Tom Stern, põhineb Chris Kyle’i samanimelisel raamatul. Osades Bradley Cooper ja teised. Linastub kinodes Coca-Cola Plaza, Cinamon, Ekraan ja Solaris.
„Lennuki meeskond tõstis mu pardale ja kinnitas mu väikesele istmele. Turvavöö oli nii pingul, et ma ei saanud hingata. [—] Mu suu ja nina olid kaetud maskiga ja lisaks oli…
Thomas Piketty: „Pole mõtet loota, et kapitalism ise loob harmoonilise ühiskonna. Ebavõrdsust on õigupoolest vähendanud ainult sõjad ja poliitilised otsused.”
Teie teose radikaalsus seisneb suuresti selles, et vaatlete majandust kui ajaloolist protsessi, mitte kui universaalset süsteemi. Te näitate, et majandussüsteemid on toiminud stabiilselt väga erinevates tingimustes ja neid tingimusi kujundavad ühtviisi poliitika ning sotsiaalsed olud. Kui palju on seda analüüsi mõjutanud teie liikumine USA ja Prantsusmaa…
Mängufilm „Kadunud” („Gone Girl”, USA 2014, 148 min), režissöör David Fincher, stsenarist Gyllian Flynn, põhineb Gyllian Flynni samanimelisel romaanil, operaator Jeff Cronenweth, Trent Reznori ja Atticus Rossi muusika. Osades Rosamund Pike, Ben Affleck, Neil Patrick Harris jt. Linastub kinodes Coca-Cola Plaza, Solaris, Cinamon, Ekraan ja Astri.…
Hollywoodi suvehittide ajalugu on ilmselt üks paremaid tõestusi väitele, et suur raha innovatsiooni ei toeta. Viimastel aastal on stuudiod üha enam toonud oma suure eelarvega hittide jaoks kaamera taha režissööre, kelle juured ulatuvad sõltumatu kino ja autorifilmi maailma.
Rahvusriigi loogika ühendab partnerlusseaduse vastaseid, isegi kui nad ei jaga Vooglaiu ja kompanii moraaliapokalüptilisi visioone.
„Mis me siis õhku võngutame,” küsis Aarne Rannamäe stuudiokülalistelt 29. aprilli „Vabariigi kodanike” saates, väljendades sellega ilmselt paljude televaatajate arvamust sooneutraalse kooseluseaduse ümber taas lahvatanud aktiivse debati kohta. Kultuurikriitik Mihkel Kunnus andis…
Kõrghariduse pimestav tulevikuvisioon.
Kujutage ette Eesti spordi visiooni aastaks 2032. Kohalikke spordiklubisid enam ei ole. FC Flora ja Tiit Soku korvpallikool on kinni pandud. Ometi on Eestis tippsportlased, kes võidavad olümpiamängudel medaleid ja toovad kuulsust kogu riigile. Nad on juba noorusest peale vaadanud NBA tippkoondistes lindistatud…
Mängufilm „12 aastat orjana” („12 years as a slave”, USA 2013, 134 minutit). Režissöör Steve McQueen, stsenaristid John Ridley ja Solomon Northup. Osades Chiwetel Eijofor, Michael Fassbender, Benedict Cumberbatch. Linastub alates tänasest Hobujaama tänava kobarkinos.
Kui „kriisist” üldse rääkida, siis tahaks, et seda tehtaks Huizinga meetoditega, otsides kultuurilisi pingekohti neid kuristikeks kasvatamata.
Johan Huizinga, Kultuuriajaloo ülesanne. Koostanud Joep Leerssen, tõlkinud Mati Sirkel, toimetanud Kai Nurmik. Kujundanud Sirje Ratso. Tallinna Ülikooli Kirjastus, 2013. 268 lk.
Mis seob teid, Johns Hopkinsi ülikooli rahvatervise professorit, Eestiga?David Jernigan: Minu esimene külaskäik Eestisse oli 1996. aastal, kui ma kirjutasin oma doktoriväitekirja alkoholiturunduse globaliseerumisest ning võrdlesin kolme riiki: Malaisiat, Zimbabwet ja Eestit. Eestis olid tollal alkoholiprobleemid üüratud: alkoholi müüdi kõikides kioskites. Eesti puhul oli huvitav, kui…
Tegelasi on kaks ja põhiprobleemideks pole mitte maailmarahu ja inimkonna ellujäämine, vaid üksindus, usk ja eluiha.
Mängufilm „Gravitatsioon” („Gravity”, 3D, USA-Suurbritannia 2013, 91 min), režissöör ja stsenarist Alfonso Cuarón, kaasstsenarist Jonás Cuarón, operaator Emmanuel Lubetzki. Osades Sandra Bullock, George Clooney, Ed Harris. Linastub Tallinna ja Tartu kobarkinodes.
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.