Arutlused soome-ugri fetišismist, ebamäärane arusaam jumala ja taeva osast ning šamaanide haridustase said hiljem kultuurievolutsionistliku klassika toiteallikaks.
Animistlik religiooniteooria võidutses XIX sajandi lõpupoole koos kultuurievolutsionismiga. Aga kuidas põlisrahvaste usundist kirjutanud teadlased enne hakkama said? Varasemate teadlaste käsitlustes soome-ugri rahvaste usundist olid põhiteemadeks nõiad, ohverdamine ja surnute kultus, eriti aga kirjeldused soome-ugri jumalatest ja fetišitest. Valisin välja kaks autorit – Johann Gottlieb Georgi ja Matias Aleksanteri Castréni, kelle soome-ugri…
Komid peavad meeles, et algusest peale on koer kõiges süüdi, ja suhtuvad koertesse pealtnäha arusaamatute armastuse- ja vihaseguste tunnetega.
Komi koera elu pole kerge. Jahimehed kõnelevad neist igasuguseid lugusid, mis esmapilgul omavahel üldse kokku ei käi. See hakkas pihta juba õige ammu, kui inimest veel olemaski ei olnud.
Maailma alguses
Koer oli kohal, kui komi jumalad Jen ja Omöl inimest tegema asusid. Jumalad vussisid kõik ära, inimene tuli neil…
Oraakel on sõbralik ja optimistlik, annab juhiseid eluks ja ennustab tulevikku, võimaldab ligipääsu elu saladustele, tehes seda kõike täiesti abstraktselt.
Tänapäeval tegutsevad komi nõiad veebis ja rakendavad üleilmselt levinud maagilisi võtteid. Kerkib küsimus, kas komid ainult järgivad rahvusvahelisi arenguid, saades välismaa kolleegidelt inspiratsiooni, või on komi nõidusel midagi omapärast ka vastu pakkuda.
Jen ja Omöl
Komi nõiduse globaalsele levile pani aluse kunstnik Sergei Teterin 2000. aastal ilmunud…
Maailm pakub nõidumiseks paremaid võimalusi kui varem, nõidadele on avanenud sootuks avaram tegevusväli.
Vanasti eeldas komi nõidus teatud liiki vahetut meelelist kontakti – pilgu, sõna või puudutusega. Nüüd tegutsevad nõiad globaalsel areenil ja nende teenused on ligipääsetavad virtuaalses ruumis. Kohanemine toob aga kaasa küsimused nõiduse autentsusest.
Haardeulatuse laienemine
Tänapäeval ei piirdu komi nõiad enam kohalike asjade ajamisega. Meedia ja interneti poolt ühendatud maailmas teatakse kaugel juhtuvast varasemast palju…
Kaljo Põllu näitus „Mütoloogiline muinasmaailm“ on katkeline, kuid ka soomeugrilaste maailmataju on juba ammustest aegadest olnud mingis mõttes samasugune.
Pea kõik arvustajad leiavad, et tegu on permikomi kultuuri jõuküllase etnograafilise propagandaga.
Oktoobris näidati TNT telekanalil seitsmeosalist lühiseriaali „Territoorium“,1 mille sisuks on nõidade võitlus tänapäeva permikomi külas. Nõidu on seriaali tegelaste hulgas kümmekond, ka tegevuse pealiini käivitab nõiasoost teadlase salapärane kadumine etnograafiliste välitööde käigus. Kui vaadata saja-kahesaja aasta vanuseid raamatuid, siis peaaegu kõik klapib. Seriaali etnograafiline sisu on tinglikult adekvaatne. Aga kas kõik on rahul?
Vanad etnograafilised uurimused
Kuulus…
Komi nõidus on jõudnud helesinisele ekraanile, mis näitab, et komi nõidade kuulsus levib üha laiemalt, Komimaa piiridest kaugemalegi.
1960. aastal paljastati Komimaal Võlgorti külas nõidade pesa. Nõiad kaetasid tulemuslikult isegi kohalikke kommuniste. Tähelepanelik külaelanik kaebas nõidade peale Komi kommunistliku partei häälekandja Punalipp toimetusele. Asja saadeti klaarima reporterite operatiivgrupp.
Võlgorti nõiad
Ajakirjanikud tegid kindlaks, et nõidumine on Võlgortis „metsiku usulise fanatismi ilming“. Ševa’ga (nõidusega) karistati naabrit aiamaal avastatud piiririkkumise…
Komid hindavad õigeusu praktilist ja maagilist väärtust, kirikuhoonet ja ikoone väärtustatakse nende raviomaduste tõttu.
Komi nõiad ei kohku millegi ees tagasi. Nad tegutsevad pimeduse varjus kaugetes külades ja kipuvad ka kirikusse. Nõidade side kirikuga ei ole ühemõtteline.
Preestrid ja paganlus
1842. aastal sai komi selgeltnägija Anna Lupina nägemuse sellest, kuidas püha Nikolai juukseid kammis. Pühak andis juuksesalgu Annale ja koguduse vanema otsusega viidi see and Kulömdini õigeusu kirikusse ning…
Kaemuslikult seotud soome ja neenetsi jumalad on ühtviisi natuke meelevaldsed, kirgedest pimestatud ja nendest kõnelevas laulus on tõde ja kunstipärane mõnutunne harmooniliselt ühendatud.
Otsides tõendeid soome-ugri animismi üldjoontest on hea vaadelda eeldatavaid äärmusi. Need vana aja ühtsuse ilmingud ei pruugi tänapäeval enam välja paista, ent annavad võimaluse igapäevaelus ära tunda asjaolud, mis soome-ugri maailmapildi seoseid kinnitavad. Selliseid kokkupuutepunkte tõestada on ebatõenäoline, need kehtivad pigem oletustena, mida…
Loomad võivad näha vaime, keda inimesed ei näe, ja neid vaimude eest kaitsta. Inimesed ei saa jumalate ja vaimudega suhtlemisel loomadele ligilähedalegi.
Kui kuulan komi jahimehi, siis keskenduvad nad jutustades justkui ainult küttimise ainelisele küljele. Kõneldakse sellest, milliste liigutustega karu- või naaritsapüünis üles seada, kuidas hiilida ligi metsisele, kuidas teder paljakäsi oksalt napsata või maadluses metsiku põhjapõdraga peale jääda – jutuks on ainult konkreetsed nipid, midagi…
Truudus mütoloogilisele värviloogikale hakkas hantidele ja neenetsitele pahandusi kaela tooma.
Animismi ja kommunismi kokkupõrge oli Siberi soomeugrilastele värvide võitlus. Saja aasta eest Siberis võimu saanud enamlased sattusid soome-ugri mütoloogilisse maailmapilti, sellest ise aru saamata.
Maailmade värvid
Handi ja neenetsi mütoloogias jaguneb maailm kolmeks – ülemiseks, keskmiseks ja allilmaks. Keskel elavad inimesed, ülailmas elu andvad ning allilmas haiguste- ja surmajumalad. Ülemist ilma ühendavad meiega päevakaar, jõelätted ja kasepuu. Valgetele jumalatele ohverdatakse…
Kui midagi igal pool aastakümneid korratakse, näiteks et šamaani käed on alati verised, siis hakkab see isegi šamaanidele külge.
Sotsialismiaja alguses kurtsid rännu- ja kirjamehed, et Siberis on šamaanidest suur puudus. Haigestunud pidid põliselanikest ravitsejate otsinguil mõnikord lausa sada kilomeetrit rändama. Handid, mansid ja neenetsid hoolisid ainult šamaanidest, nõukogude ametnike ja arstide jutust ei tahtnud nad midagi kuulda. Arste tollal Siberis kuigi palju ei olnudki.
Kuvandi hukutav…
Kuidas kooskõlastada teaduslik käsitlus küttide tunnetuslike ootustega?
Vahel ikka mõtlen, et huvitav, kuidas suhtuvad komi jahimehed minu teaduslikku püüdlusse mõista nende maailmapilti. Kas me kulgeme isesugustes vaimuilmades või on maailmas kõik nii sarnane ja seotud, et kütil ja etnograafil polegi enam suurt vahet? Arusaamisele võiks kaasa aidata seegi, et oleme juba veerand sajandit tuttavad ning üksteisega harjunud.
Teaduslik süsteem
Ükskord Komimaal välitöödel olles kinkisin oma sõbrale kogumiku, kus oli…
Suvalisuse ja aususe vahel tuleb hoida tasakaalu. Komi maailmapilt on aga selline, nagu parajasti pähe tuleb.
Komid jutustavad kogu aeg lugusid, mis on natuke seotud maailma hingestatusega. Nad räägivad nendest pisut pühadest asjadest, kui istume komi metsaonnis, tare seina ääres või kui nad helistavad mulle Eestisse. Komi sõbrad on harjunud helistama öösiti, kui neile tuleb pähe midagi edasilükkamatut. Need lood on alati enneolematud, isegi kui mõnda neist on jutustatud…
Üks komi sõber meenutas pärast esimest izvalaste juurde sattumist teravaima elamusena külatänaval tantsitud kankaani. See oli kauge kaja izvakomide tasapisi unustusse vajuvast muistsest hiilgusest, kui euroopalikud moodsad pruugid Põhja-Venes Suure Maa tundra piiril au sisse tõusid. XIX sajandil oli izva kaupmeeste hiilgeaeg ning Pariisi mood ja kombed leidsid Petšora jõe kallastel oma truud…
Pomoorid kujunesid Põhja-Venemaal Valge mere rannikul välja XV ja XVII sajandi vahel, kuigi identiteedi tekkimist seostatakse ka varasema ajaga, alates XII sajandist. Vene kroonikates mainitakse nimetust pomoor esimest korda 1526. aastal. Hiljem hakati pomoorideks nimetama Arhangelski kubermangu aladel, Vologda kubermangu põhjaosas ja kogu Põhja-Venemaal kuni Uuraliteni elanud slaavi hõime. Pomoorid kujunesid Novgorodi elanike,…
Kamtšadaalid võlgnevad selle nime tundmatule poeedihingega vene ametnikule, kes 1697. aastal oli nimetanud itelmeene esimest korda kamtšadaalideks. Itelmeenid ei ole ennast ise kunagi kamtšadaalideks pidanud. Kulus paarsada aastat, aga lõpuks leidus huvilisi ka sellisele vakantsele enesetunnetusele.
Kujunemine
Kamtšadaalid on segapäritolu rahvas. Nad on moodustunud vene kolonistide ja põlisrahvaste (ainude, jakuutide, eveenide ja korjakkide) järeltulijatena, samal…
Hiljuti on hakatud meedias arutama rämpsteadusajakirjade probleemi. Järjest ilmub artikleid, kus kirjeldatakse teadlaste kaalutlusi, miks sellistes ajakirjades avaldada ja et ülikoolide juhtkonnad eiravad muret. Olen nõus hinnanguga, et see pseudoajakirjades avaldamine on mõttetu probleem. Keegi ei saa oma akadeemilist karjääri rajada nendele ajakirjadele, keegi ei saa selliste publikatsioonide abil teadusgranti. Ma ei usu,…
Rahvaste maailm on korraga lõbus ja julm. Selles maailmas jäävad kaotajaks need, kelle olemasolu on hämar ja piiripealne. Samal ajal on paljud sellised etnilised üksused oma ebaselges olekus jätkuvalt olemas. Osa rahvastest ei tunneta oma olemasolu, teised on enda arust olemas, aga teadlaste meelest mitte eriti.
Kuidas rahvad olemas on?
Läbi aegade on rahvaid kadunud,…
Soome-ugri alad on Venemaal kõige naftarikkamad. Kõik idapoolsed soomeugrilased elavad naftaväljadel. Naftat leidub nii udmurtide, maride, ersade, mokšade kui ka komide maal. Need naftavarud kokku on aga vaid piisake hantide, manside ja neenetsite nafta kõrval. Venemaa eelarvetuludest moodustab nafta ja gaas üle poole. Lõviosa Venemaa naftast toodetakse omakorda Lääne-Siberis. Sealsele naftatööstusele ennustatakse aga…
Soomeugrilased harivad põldu ammustest aegadest. Etnograafid on täheldanud soome-ugri aedades läbisegi nii arengut modernsuse poole kui ka iidsete aegade järelkaja. Aiad on olulised kultuurilise ruumi ülesehitamisel ja mõtestamisel. Seda, et taimed kasvavad mõtterikkalt, eesmärgipäraselt ja funktsionaalselt, mõistavad ka soomeugrilased ise.
Vana aja aiad
Kohe, kui tärkas süstemaatiline akadeemiline huvi soomeugrilaste vastu, hakati jälgima ka nende…
Soomeugrilaste töökuse küsimus kerkib teaduslikus diskursuses esile XVIII sajandil rousseau’liku vaimsuse võidukäigu valguses ning evolutsionistliku progressiteaduse eelaimduses. Rousseau järgi ei ole metslased head ega halvad, töökad ega laisad, vaid suvalised. XIX sajandi kultuurievolutsionismi tõed aga andsid tsiviliseerumise lootust vaid töökatele. Koolkonna isa Edward Tylor seadis rahvaste arengu tähtsaimaks mõõdikuks metallitööstuse olemasolu.
XVIII–XIX sajandil on…
Klassikalises etnograafias käsitletakse traditsioonilist tavaõigust kõigi rahva kommete summana. Iseenesest ei ole see vale, ent jääb väga üldiseks ja küllaltki häguseks seisukohaks. Soome-ugri õigusest rääkides on seega küll vaja tajuda tavade iseloomu, ent jälgida ka seda, millises seoses on tavaõigus laiemate ühiskondlike suhete reguleerimise ja tõsiasjalike probleemide lahendamisega.
Riigi- ja metsaõigus
Komi etnograafia klassik Vassili…
Soomeugrilaste unenägudes on palju tõde. Unenägu ja elu on kaks olemasolu võrdväärset, kuigi erinevat viisi. Ärkvel olles ei suudeta tõtt rääkida ega ausalt käituda, sest me ei oska üht täpselt teha ja teine ei tule meil välja. Unenägudes on aga kõik tõeline. Ometi võivad unenäod olla ka täiesti tühjad, selged või hägusad, mis…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.