Nüüdisteatris on sageli oluline autentsus. Täpsemalt öeldes küsimus, kuidas teha nii, et teatriõhtu oleks teadlik selle õhtu publikust, ruumist ja kontekstist, aga ka iseenese teatraalsusest, ning prooviks sellest mitte tingimata vabaneda, küll aga teatud mehhanismide kaudu vaatajale signaliseerida, et mitte kõik täna õhtul pole väljamõeldis ja nii mõndagi on võimalik tajuda autentsena, ehedana.
Sellel soovil võib olla mitu põhjust. Kunstilooliselt on üpris tuntud kunstnik Marina Abramovići soov, et pärast tema performance’eid…
Karakterid olid hakanud uuema aja keskealises režissuuris hajuma, kaduma, lahkuma, vaatajaid maha jätma, mannetu hõõgniit viimase teatrisaadikuna surisemas pimedas ruumis publiku pea kohal.
Üldistused ja vastandumised on kahtlemata vajalikud, võimalikud ning sageli isegi hõlbustavad teosest arusaamist, kuid liigagi sageli sünnivad nad liiga lihtsalt ja pealiskaudselt.
Kuna keskmine SKP oli viimastel aastakümnetel tõusnud ning ajakirjanduses läbiviidud rahvaküsitlused näitasid inimeste rahulolu tõusu oma elukvaliteediga, oli riiki saabunud aeg tegeleda headusega.
Ainult väga intelligentne inimene võib olla huvitavalt tavaline, oli Markole öelnud tema emakeele ja kirjanduse õpetaja ning selle õpetusteraga saatnud ta tisleriks õppima.
Teater ei pea pakkuma midagi, mida kõik inimesed tema arvates ühtmoodi vajavad, ei pea väitma, et ta tunneb ja teab meid kõiki ning oskab meid kokku panna.
Maastikus ei ole enam ebamäärasust, künkad tasanduvad ka lähedalt vaadates. Vihma sajab ootuspäraselt, lombid meenutavad midagi geomeetrilist. Täpselt kell kümme õhtul jäävad viinajoojad vait, nad pühivad suu ja hakkavad rääkima homsest. Rauk mõtleb ümber, ta hakkab noorenema. Poeet viskab ära…
Kuidas ka näitust „Õngitsejad“ ei vaata, osutab see taas, kui algeliselt on mõistetud seda, mida naised teevad. Kas ei ole aeg küps loobuda naiskunsti mõistest?
Postdramaatilises teatris jäetakse otsad lahti, ollakse ambivalentne, tsiteeritakse ja vihjatakse, pakutakse vastuolusid, põgenetakse hinnangute eest, esitatakse küsimusi ega vastata.
Euroopa teatrite rahastamine on suunatud institutsioonidele või publikule, mitte aga kunstnikele. See teeb mugavaks, kriitilisus uinub.
Astun tuppa. Panen ukse kinni ja libistan hotellikaardi pilusse. Vannitoas süttivad tuled, need peegelduvad hiigelsuurtest peeglitest ka esikusse, ning hakkab kostma vaikne, kuid kangekaelselt õnnelik klassikaline muusika. Viiulid ja klaver voogavad ühtlase voona, ilma et neid katkestaksid löökpillide või puhkpillide ehmatavad pursked. Telekas läheb tööle, seal on minu nimi. Voodi on nii suur,…
Vestlusring Veiko Õunpuu ja tema uue filmiprojekti „Roukli” näitlejatega
Näitleja Michael Caine on öelnud, et filminäitleja keskendumise juures on olulisim teadmine, et tal ei ole võtteplatsil vaenlasi. Kõik on tema poolt ja kõik annavad oma parima, et näitleja võiks filmis mõjuda võimalikult hästi. See asetab vastutuse näitleja keskendumise eest mitte näitleja enese mõttesooritusele, vaid…
Mark Raidpere näitus „Damage” („Kahju”) EKKM is kuni 8. IX, kuraatorid Anders Härm ja Eugenio Viola.
Tegelikult oled ju Sinagi hea ja pehme loomuga inimene, aga sugugi mitte igal lapsel ei jätku kannatlikkust ja kohkumatust nii kaua otsida, kuni ta headuseni välja jõuab.
Franz Kafka, „Kiri isale”
Nagu iga erakordse näitusega, hakkavad ka „Damage’i” ehk „Kahju”…
Märkmeid Mart Kangro lavastuste kohta
FOTO: LAURI KULPSOO/POSTIMEES/SCANPIX
Aeg. Viimasel ajal on Eesti ja Euroopa teatris olnud märgata, kuidas teatrid suhestuvad ühiskondlike protsessidega mitte kitsalt temaatilisel tasandil, vaid valitsevates moraalsetes imperatiivides kõhklemise kaudu. See näiteks ühendab Theatrumit ja Von Krahli teatrit,1 kus pealtnäha käsitletakse täiesti erilaadseid „teemasid”, ent kontseptuaalsemas plaanis suhestuvad mõlemad selge hoiakuga tänapäeva…
Vt 17. V Sirbi Tõnis Tatra artikkel „Enn Põldroosist kui siinpoolsuse patriarhist” lk 14.
Eelmises Sirbis on juhtunud kahetsusväärne möödalugemine. Ilmselt minu kohmaka eneseväljenduse tõttu on Tõnis Tatar lugenud mu kaheksakümnendate maalikunsti puudutavast artiklist välja raevuka ja peaaegu vihkava hoiaku.
Nii need asjad siiski pole, et mitte öelda enamat. Meievormis viitasin praeguse kunstimaailma üldisele…
Märkmeid näitleja Marika Vaarikust
Juubeliõnnitlused* on humanistlikus plaanis huvitav kirjanduslik žanr, sest neis kirjeldatakse „inimest ilma vigadeta”. Nende lühijuttude peategelased manatakse meie silme ette kangelastena, kellel pole defekte, kõlbelisi probleeme ja loomingulisi madalseise, mistõttu nendest kõnelemise toon on parimal juhul ülistav, halvimal juhul harras. Reeglina lõpevad need peategelase tapmisega: inimesele tõmmatakse joon alla, tänatakse…
Võtta kõike isiklikult – see ongi tänapäeva teatri suurim väljakutse.
Organisatsioon. Mõni aasta tagasi tõusis teatriauhindade žürii koosolekul püsti mainekas ooperilaulja ja ütles: „Miks antakse auhindu teatri tehnilistele töötajatele? Nad ei tegele ju kunstiga!”. Sellise ülbe vaatenurgaga ei ole nüüdisteatris mitte midagi pihta hakata. Teatrite tehnilised meeskonnad pole enam pelgalt kunstnike taotluste täideviijad, nii-öelda…
Elmo Nüganen on teatrijuht ja lavastaja, kes hoiab järjepidevalt üleval usku teatrisse.
Üpris varsti pärast NO99 asutamist avastasime endalegi üllatuseks, et meie teatrit võrreldakse Tallinna Linnateatriga. Või õigemini, meid ei võrreldud, vaid vastandati: NO99 olemus joonistati välja Tallinna Linnateatri taustal ning seda, milline on Tallinna Linnateater (või pigem etteheitena: milline see teater ei ole),…
Olete kümmekonna monumentaalteose autor. Kuidas te nende loomiseni jõudsite ja milliseid võimalusi pakub monumentaalteos kunstnikule?
Enn Põldroos: Olen alati olnud monumentaalkunsti koha pealt hingelt hell. Kaasaegse vabakunsti needuseks on minu arust nõrk funktsionaalne side eluga, tema jaoks poleks nagu kohta. Näitused on pääseteeks vaid osaliselt: kujutlen, et neid võiks vaadelda aruandena tehtud tööst, mitte…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.