Kui laulupidu on ümber mõtestatud saksa kultuuriruumiga dialoogis tekkinud kristlikust üritusest eestlaste rahvusliku ühtsuse ürituseks, miks ei võiks selline jõuline rahvalik tava olla võimeline enesesse integreerima ka avatud kodanikuühiskonnale omast enesetunnetust?
Kas tugevama kunstikriitikadistsipliini huvides tuleb Bourriaud’ moodi taas universalismi poole püüelda ja kunstikultuur ühtseks represseerida? Aga millise argumendi jõuga?
Marteni skulptuurid ja Deani installatsiooni teeb huvitavaks kordumatu keelekasutuse viiteline sugestiivsus.
Turner Prize’i nominentide Michael Deani, Anthea Hamiltoni, Helen Marteni ja Josephine Pryde’i näitus Londoni Tate Britain’is 17. IX 2016 – 2. II. Auhinna võitis Helen Marten.
Brittide Turner Prize – mõned peavad seda üheks olulisemaks kunstiauhinnaks maailmas, teised on kaunis reserveeritud, eelkõige sellega kaasneva meediakõmu tõttu. See, et paar aastat tagasi valiti Madonna auhindade kättejagajaks, ütleb tegelikult haibiaspekti kohta kõik,…
Anu Vahtra ei tooda juurde estetiseeritud jäätmeid, vaid loob meie ajukäärude vahel uusi sidemeid.
Anu Vahtra näitus „Fakt ruumis. Näituste järel“ Hobusepeas ja Draakoni galeriis 9. – 25. VI.
Kõige olulisem kaasaegse kunsti ühik pole juba ammu kunstniku teos, vaid pigem näitus. Selle näituse institutsiooni tähtsustava trendi alguse võib rahvusvahelises kunstielus tagasi viia kuuekümnendate lõppu ja seitsmekümnendatesse. Vahe on olemuslik: kui kubismi esimeseks ilminguks peetakse näiteks Picasso maali „Avignoni naised“ (1907), siis…
Sten Ojavee kureeritud „Kadumisest ja kadumiseks“ on „Ladyfesti“ kõrval Eesti esimene tõsiseltvõetav kuraatoriprojekt, mille taustaks on rändekriisi kogemuslik foon.
Sten Ojavee kuraatoriprojekt „Kadumisest ja kadumiseks“ Tartu kunstimuuseumis 11. III – 29. V.
Nähtamatuse saavutamiseks pead sa olema superkangelane või naine, kes on üle 50 aasta vana.
Hito Steyerl, video „Kuidas olla nähtamatu: kuradima didaktiline hariduslik .mov- fail“
12. V Eesti Päevalehes kirjutab Indrek Grigor Tartu kunstimuuseumi Marika Agu ja…
Näituse nimiteoses liigub Toomik hajusamatelt kujunditelt ja abjektsemalt käsitluslaadilt sümboolsema pildikeele suunas.
Jaan Toomiku näitus „Smells Like Old Men’s Spirit“ ehk „Lõhnab nagu vana mehe hing“ Temnikova ja Kasela galeriis kuni 9. I 2016.
Seksuaalsuse teokssaamine vabastab mehe tema saladuse köidikuist, mis ei püsi küll koos seksuaalsusel, aga mis selle teokssaamisel, võib-olla ainuüksi sel moel, lõigatakse läbi, mitte ei päästeta lahti. Seda võib võrrelda köidikutega, mis seob meest…
Mõlemad kunstnikud on põhjalikult süvenenud kurja olemusse, viinud selle kogemise kohati psühhoseksuaalsetele alustele.
Ma olen sünnipärane lugeja ja kirjanik vaid sünnipäraste kirjanike puudumisel. Õigel ajal poleks ma kunagi kirjutanud.
Tekstikatke Raymond Pettiboni joonistuselt.
Suppose you held a funeral and nobody came.
Ansambel Carter, 1993
Marko Mäetamme ja Raymond Pettiboni näitusepaarik „Kodus ja võõrsil“ Kumus kuni 13. IX, kuraator Alistair Hicks, graafiline kujundaja Kätlin Tischler. Pettiboni väljapaneku „Ameerika unelmas elades“ töögrupp: Eha…
Küprose paviljon LVI Veneetsia biennaalil: Christodoulos Panayiotou näitus „Kaks päeva enne igavikku“ („Two Days After Forever“) Palazzo Malipieros (Sestiere San Marco 3079) kuni 22. XI. Kuraator Omar Kholeif ja komissar Louli Michaelidou.
Veneetsia biennaali avanädalavahetuse rahvasaginas on enam kui loomulik, et vaataja pertseptsioonihorisondile jäävad valdavalt pidama tööd, mille lihtsat, ent veenvat, konteksti nihestavalt kontseptuaalset mõttekäiku toetavad maksimumintensiivsusega opereeriv kujund ja suures mõõtkavas produktsioonikvaliteet. Sellise strateegia mudelnäide…
Tõnis Saadoja maalinäitus „Arhitektuurifoto väikese poisiga – õlimaalid lõuendil” Narvas Kreenholmi kvartalis kuni 19. X.
Algatuseks veidi kontekstist. Tõnis Saadoja näituse „Arhitektuurifoto väikese poisiga – õlimaalid lõuendil” institutsionaalne raamistik on vaata et sama oluline kui pildid ise. Oluline on samm Narva suunas ja Narva enese initsiatiiv. Asi sai alguse kultuuriministeeriumi möödunud aasta külaskäigust Narva. Ministeeriumi kunstinõunik Maria-Kristina Soomre sattus sellel visiidil külastama veel restaureerimata Kreenholmi…
Rebeka Põldsami kureeritud väljapanek on viimase aja üks tugevama teoreetilise raamistikuga näitusi.
Näitus „Kõhe tunne?! Feeling Queezy?!” EKKMis kuni 7. IX. Kuraator Rebeka Põldsam, kujundaja Brit Pavelson ning kunstnikud Antonia Baehr, Adam Christensen, Dénes Farkas, Kadi Estland, Danielle Kaganov, Neeme Külm, Jannicke Låker, Maren Poel, Kristin Reiman, Jaanus Samma, Ariel Schlesinger, Laivi, Triin Tamm ja Anu Vahtra.
Mitchell kasutab sama koodi, mida kritiseerib, pannes vaataja kahtlema igasuguses moodsas visuaalias.
Dan Mitchelli näitus „Stallinnism” Temnikova ja Kasela galeriis kuni 26. VI.
Kunstihoone väljapaneku tugevus seisneb maalijapositsioonide jõulisuses.
Näitus „Sund” Tallinna Kunstihoones kuni 15. VI. Kuraator Teet Veispak, kunstnikud Vano Allsalu, Manfred Dubov, Mihkel Ilus, Liina Kalviku, Mihkel Maripuu Soho Fond ja Jaan Toomik.
Tallinna Valgusbiennaal 24. XI – 1. XII
Sündigu meie vaimuilmas kujutlus sellest, kuivõrd lõputult keerukad ja sidusad on orgaaniliste olendite vastastikused suhted üksteisega ja oma füüsiliste elutingimustega.Charles Darwin, „Liikide tekkest”, 1859.
Köler Prize’i nominentide näitus EKKMis kuni 16. VI.
Olles hiljuti Köleri auhinna kataloogile kirjutanud ülevaatliku kokkuvõtte Jaanus Samma loomingust, tundub mulle kunstniku ooperiformaati matkiva geiteemalise installatsioonini jõudmine vägagi loomuliku ja suisa pikka aega ette valmistatud valikuna. Seda muidugi takkajärele tarkusena – arhiivimaterjalidel põhineva ajaloolise jutustuse esitamine ja seeläbi võõrandamine just ooperile viitavas võtmes näis ja näib mulle siiani vägagi üllatava ja värske käiguna. Formaadina, mis…
Tees nr 1. Igasugused papajannsenlikud targutused kaasaegse kunsti kohaliku ebapopulaarsuse tagamaade üle eesti ajakirjanduses – pean meist mõne aja eest üle käinud diskussioonilainest silmas eelkõige Marek Tamme, Anders Härmi ja Krista Kodrese defensiivseid arutluskäike – on oma retoorikalt jõuetud, kunstihariduslikus plaanis viljatud ning kultuuri süvitsi kompinud-lugenud-kogenud-nuusutanud inimesele, kellele ka tekstimõnu elus midagi maksab, surmtüütud.
Tees nr 2. Need jutlused kaevuvad juba suures osas üheksakümnendatel valmis…
Laura Pählapuu näitus „243 tõetruudes toonides postkaarti” Temnikova ja Kasela galeriis kuni 18. III.
Charles Baudelaire on pühendanud ühe ambitsioonikama oma arvukatest kunstikriitilistest üllitistest, ka eestikeelses kogumikus avaldatud „Modernse elu maalija” ühele nii toona kui tänapäeval suhteliselt vähe tuntud kunstnikule härra G-le. Vaatamata sellele, et äärmuslik tagasihoidlikkus sundis teda paluma jätta ta selles kirjatükis suisa anonüümseks, teatakse Constantin Guys’ina identifitseeritud kunstnikku tänapäeval erialaringkondades kui üht…
Paul Kuimeti ja Laura Tootsi ühisnäitus Temnikova ja Kasela galeriis Müürivahe tänavas kuni 10. II.
Külastades Paul Kuimeti ja Laura Tootsi ühisnäitust Temnikova ja Kasela galeriis Müürivahe tänava ruumides, tuli paratamatult meelde Eha Komissarovi hiljuti Eesti Ekspressis tehtud kokkuvõte möödunud aastast, kus ta rõhutas messigaleriide erilist rolli. Õigupoolest polegi selles, vaid kaheks päevaks nädalas publikule avatud ruumis tavapärase Tallinna kunstigalerii tunnet. Pigem on tegu projektiruumiga,…
Piia Ruber
Kolmteist küsimust Raoul Kurvitzale
Teed praegu mahukat retrospektiivi. Kas sinu loomingus on midagi, mida oled tagasivaatel teistmoodi hindama õppinud? No on ikka küll. Aga see ei ole nüüd üleöö juhtunud, et ma nüüd teen suu lahti, et oot, paistab hoopis teistmoodi. See on ikka pikem protsess. Rääkides konkreetselt varajasest Rühm T-st: need tunded ja meeleolud olid üpris teistsugused kui see, kuidas distantsilt hindan seda…
Tanja Muravskaja ja Marina Napruškina ühisnäitus „Kadunud utoopia” Tallinna Kunstihoone galeriis 5. – 28. X.
Eesti kunstikontekstis pole üldiselt just tavaline käsitleda utoopia mõistet, õigupoolest juhtub seda haruharva, kui keegi seda süstemaatiliselt teeb. Samuti pole nõukogude aja seostamine idealistlik-utoopilise mõõtmega just ülemäära populaarne idee. Tanja Muravskaja ja Marina Napruškina Tallinna Kunstihoone galerii ühisnäitusel „Kadunud utoopia” aga just seda tegid: sidusid kaotatud utoopia mõiste kaduma kippuva…
„documenta 13” Kasselis, Kairos, Kabulis ja Banffis kuni 16. IX.
… (sa) inspireerisid mind ja võitsid mu kohe enda poole. Eriti kui sa ütlesid, et sul pole kontseptsiooni. Minu sügav imetlus. Kunstnik Kai Althoffi kirjast kuraator Carolyn Christov-Bakargievile
On enesestmõistetav, et midagi, mis puutub kunsti, pole enam enesestmõistetav, mitte selle sisemine elu, mitte selle suhe maailmaga ega ka mitte selle õigus eksistentsile ….
Theodor W. Adorno, „Kultuuritööstus.…
NU performance’i-festival Viru hotellis 7.–10. XI, kuraatorid Silke Bake ja Peter Stamer.
Et kõik ausalt ära rääkida nii nagu oli, pean ma alustama hetkest, mil ma esimest korda üritasin Viru hotellis NU performance’i-festivali palavikuga liituda, seega esmaspäeva õhtusest avamisüritusest orkestreeritud karaokega koos Peeter Änilase ja Põlva linna puhkpilliorkestriga. Kui ma tunnise hilinemisega hotelli kohale jõudsin, oli pidu juba täies hoos ja festivali enamasti välismaised osalised…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.