Dirigent Normunds Šnē juhatab eeloleval pühapäeval kell 18 Estonia kontserdisaalis oma orkestri Sinfonietta Rīga ja Tallinna Kammerorkestri esimest ühiskontserti.
Olete Lätis suur uue muusika eestvedaja. Mõlemad teie loodud orkestrid, nii Rīga Festival Orchestra kui ka Sinfonietta Rīga mängivad põhiliselt uut muusikat. Mis teid selle juures võlub?
Etteaimamatus. Muusikastiile on nii palju ja kui tellid teose, ei või iial teada, mis sealt tuleb. Töötame uudisteoste kallal palju koos autoritega ja see on heliloojale, aga…
19. novembril tuleb Eestis esiettekandele Tõnu Kõrvitsa filmimuusika Carl Dreyeri tummfilmile „Jeanne d’Arci kannatused” („La passion de Jeanne d’Arc”) . Mustpeade majas esitab Risto Joosti juhatusel seda teost Tallinna Kammerorkester, samal ajal näeb ka filmi. Nii et tõeliselt stiilipuhas tummfilmiõhtu elava muusikaga.
Kas tummfilmimuusika on helilooja seisukohalt lähemal puhtale heliloomingule või siiski filmimuusikale kui niisugusele?
Muusika kirjutamine Carl Dreyeri tummfilmile „Jeanne d’Arci kannatused” on olnud üks minu erilisemaid töid. Peaaegu poolteist tundi…
Risto Joost on Eesti mobiilseima orkestri dirigent.
Risto Joostil sai läbi esimene aasta Tallinna Kammerorkestri (omade seas „kammer”), esimese päris oma orkestri peadirigendina. Orkester on ainuüksi sel kevadsuvel esinenud mais USA olulisemates saalides, juunis Hiinas ja juulis Tuneesias, viimasel kahel turneel Joosti taktikepi all. Nii geograafiline haare (kolm kontinenti – Ameerika, Aasia, Aafrika) kui ka muusikastiilide valik on erakordne. USAs ja Hiinas kõlas orkestri tavarepertuaar, Kartaagos esitati idamaa muusika seadeid –…
Kristiina Poska: KOBis hinnatakse näitlemisoskusi sama kõrgelt kui laulmist.
16. august on ajalooline päev nii Birgitta festivalil kui ka Eesti muusikaelus. Esimest korda on meie publiku ees maailma üks olulisemaid muusikateatreid – Komische Oper Berlin (KOB) ja etendust juhatab eesti dirigent Kristiina Poska. Teater toob kaasa üdini saksa autorite teose, Kurt Weilli lauludele ja Bertold Brechti tekstile loodud „7 surmapattu”. Lugu ise on aga ühiskonna- ja perekonnakriitiline pilk american dream’ile.
Kas mingid…
Birgitta festival (11. – 20. VIII) toob vaatajate ette Mozarti ooperi „Don Giovanni” kui armukolmnurga draama. Inglise lavastaja Daniel Slater, kes on töötanud paljudes Euroopa ja ka maailma ooperimajades, põhjendab intervjuus oma rakurssi.
Produktsioonist teeb sündmuse ka see, et Lauri Vasar astub üles nimiosas, Aile Asszonyi Elvirana ja Ain Anger Komtuurina. Vasarale on see üldse esimene kord Eesti publiku ees ooperilauljana esineda. Neid kolme Euroopas tegutsevat Eesti lauljat koos ühes lavastuses…
Ellerhein ja dirigent Tiia-Ester Loitme 26. V Peterburi Filharmoonia suures saalis.
Tütarlastekoor Ellerhein pani publiku maailma ühes kuulsamas saalis vaimustusest rõkkama. Tiia-Ester Loitme oskas koorifestivali avaõhtul kõik miinused plussideks keerata. See, et koori solist ei saanud eksamite tõttu esinemisele kaasa tulla, oli algul ilmselge kaotus. Kui aga Peterburist leiti kiiresti konservatooriumi I kursuse tudeng, kes Galina Grigorjeva „Svjatki” ära õppis ja vaimustavalt ette kandis, sai kontsert hoopis rikkamaks. Anastassia Leonova hääl …
4. mail kell 19 jätkub Kloostri Aidas sari “Kohtumised kamina juures”. See ühendab kirjandust ja jazzi, elava tulega kamina juures kohtuvad Poeet ja Muusik. Hubane õhkkond, kus mõelda, tunda ja lõõgastuda.
Kuulete vastse Eesti Kultuurkapitali aastapreemia ja F. Tuglase novellipreemia laureaadi MAARJA KANGRO luulet ning katkendeid novellikogust „Ahvid ja solidaarsus“, SIIM AIMLA saksofonil ja ARA JARALJAN kontrabassil.
Noorte kammermuusika konkurssfestival „In corpore” 4. – 6. III Tallinnas.
Selline üllatav fakt ilmnes festivalijärgses vestluses Leedu žüriiliikme Jūratė Rinkevičienėga, kes ütles, et tal on endal Leedus kammermuusika festival, aga kooli direktor rahvusvaheliseks seda laiendada ei julge. Kui muusikakeskkooli kammermuusika osakonna juhatajaks tuli Nata-Ly Sakkos, algatati meil kohe rahvusvaheline kammermuusika festival „In corpore”. Ja nüüd toimus see juba neljandat kevadet, osavõtjateks seekord Leedu, Läti ja Soome muusikakoolide lõpuklasside õpilased. Esmakordselt osalesid…
Täna algab festival „Täiuslik vaikus”.
Millised on teie muusika ja ECMi kokkupuuted: kuidas tekkis kontakt, mida on salvestatud, kuivõrd Eicher ise osaleb ja „tooni annab”? Milline on teie arvates ECMi koht ja tähtsus maailmas?
Helena Tulve: ECM on sisuliselt ühe mehe, Manfred Eicheri nägemus ja looming – alates artistide ja muusika valikust kuni plaadikujunduseni. Arvo Pärdi muusika eriline mõju on tõmmanud Eicheri tähelepanu eesti muusikutele ja eesti muusikale. Üks viib teiseni.…
Indrek Hirve seniavaldamata ja just hingedepäevaks tellitud luule kõlab 2. novembril Jaani kirikus uue kirikumuusika sarjas “Viva oratorio! Hingedepäev hingelinnud I” , see on pühendatud ETV lastekooridele.
Eri Klas, Birgitta festivali kunstiline juht, milliseid huvitavaid nähtusi on festivali korraldajad leidnud muusikateatri maastikul? Kuidas kaardistada festivali arengusuundi?
Lausa avastuslik on füüsilise teatri kasutamine barokkooperis „Orpheus ja Eurydike”. Kuna ooperi tegevus toimub osaliselt teispoolsuses, siis nii on ka meie ooperi tegevus kahel tasandil. Lauljad tegutsevad laval, aga füüsilise teatri artistid liiguvad kogu kloostriruumis. Saksa teatri Pan-Optikum efektsed tehnilised lahendused võimaldavad lennata publiku pea kohal, siseneda kõrgetest akendest – nagu…
Politsei- ja Piirivalveorkestri/bigbändi esimene kevadkontsert: Tobiase pateetiline avamäng „Julius Caesar”, Tõnis Kaumanni „MU -NYYD-OH” (esiettekanne) ning Rein Ploomi, Cyrillus Kreegi, Gershwini, Kikerpuu jt palu, dirigendid Arvi Miido, Hando Põldmäe ja Siim Aimla. 16. IV Kumus.
Vastliidetud Politsei- ja Piirivalveorkestri esimene kontsert näitas, et neil on arenguruumi sümfoonilise muusika vallas ja potentsiaali bigbändina. Meeldis kava sisuline ülesehitus: algas eesti esimese sümfoonilise teose ja Kaumanni hetkel viimase loo kõrvutamisega ning liikus ka…
„Vocalissimo”: Liisi Kasenõmm (sopran) ja Veit Wiesler (klaver, Saksamaa) 28. XI Tallinna raekojas.
Liisi Kasenõmme ja Veit Wiesleri puhul on tegemist huvitava kooslusega, mis lausa peaks edaspidi koos töötama, et partnerid saaksid teineteiselt palju üle võtta ja rohkem ühte nägu minna. Harva on kuulda olnud nii erineva emotsionaalsusega duot: soprani stabiilset kindlameelsust ja klaveri erutatud detailirohkust. Mõlemale tuleks kasuks arengus liikuda partneri emotsionaalse skaala poole, kuid säilitades midagi enda omast:…
Eesti üks omanäolisemaid ja stiilseimaid tantsuorkestreid on jõudmas juubelini. 25 aastat muusika- ja tantsusõprade kõrvu hellitanud orkester Modern Fox on tähistamas ümmargust verstaposti kolme kontserdiga üle Eesti.
Birgitta festival jätkab Dmitri Bertmani kirglike ja psühholoogilise alltekstiga lavastustega.
Eile lõi Birgitta festivali lahti teos „Aeg armastada”. Lavastaja Mare Tommingas kutsub sellega Eesti rahvast just praeguses olukorras, just praeguses majandusseisus üksteist armastama, märkama, vastastikku hoolima. Publikut raputas noorte kunstnike terav videoanimatsioon. Helilooja Tauno Aintsi ja libretist Leelo Tungla värvikas oratoorium tantsiti inimesteni. Draamatants – ütleb selle kohta Tommingas.
Maailmamainega sopran Anu Komsi rajas soomerootslaste maale Botnia lahe kaldale väikesesse Kokkola linna oma ooperifestivali. Neljandat aastat tegutsev West Coast Kokkola Opera tõi sel aastal Helsingis kaablitehases välja Bergi ooperi „Lulu”, Kokkola Ooperisuvel (25. VII – 1. VIII) aga ameeriklase Cary John Franklini lasteooperi „Hobused kappavad” ja soomerootslase Sebastian Fagerlundi ajaloopõhjaga fantaasialoo „Döbeln 1809”. Mõlemad lavastused olid stambivabad ja tehtud kaasaegse draamalavastuse võtmes. Lasteooperis köitis tähelepanu, et tegelased olid ka…
Jules Massenet’ ooper „Thaïs”: dirigent Erki Pehk, lavastaja Mai Murdmaa, kunstnik Madis Nurms, valguskunstnik Margus Vaigur, pianist Helin Kapten, koormeister Anne Alt, Pärnu Linnaorkester. Osades Veronika Džiojeva (Venemaa), Ilja Siltšukov (Valgevene), Oliver Kuusik, Vladimiras Prudnikovas (Leedu), Geraldine Casanova (Prantsusmaa), Airike Kolk, Triin Ella, Pirjö Püvi, Helen Veidebaum. 1.VI Endla teatris.
„Thaïsi” lavastus tõuseb tähelepanu keskpunkti kahes kategoorias. Süvapsühholoogiline ja tegelaskujusid armastusega kohtlev tõlgendus teeb au lavastusmeeskonnale. „PromFesti” põnevad lavatööd ning…
Silmaside loob sotsiaalse võrdsuse.„People on The Move”. lavastaja Ina Stockem (Holland), BodyLounge. Osalejad STÜ tantsijad ja publik. Korraldaja Sõltumatu Tantsu Ühendus. 6. VI Hobuveskis.
„Mul oli tunne, nagu oleksin endale üheks õhtuks laenanud teise elu, mis tuleb järgmisel päeval tagasi anda,” on kirjutanud Remarque ligi sajand tagasi. Ja täpselt selline parema ja täiuslikuma elukogemuse tunne jäi pärast BodyLounge’i etendust „People on The Move”. Eestis teadaolevalt esimene osalusteatri etendus, vähemalt nii…
Eesti Kontserdi etnosari rahvusooperi Estonia talveaias
Mõte korraldada akadeemilises kontserdiagentuuris etnosari tõi rahvamuusika-ansamblid folgipidude ja Viljandi pärimusmuusika aida tasandilt Estonia teatri talveaeda, see tähendab akadeemilisele lavale. Tavaliselt salongikontsertideks kasutuses paiga imago muutus peenutsev-romantilisest sobivalt looduslikuks – torupillide ja täistallaga rütmilöömise taustal paistsid taimedki hoopis teises valguses. Kaheksa programmiga sarjas esinesid enamikus Eesti ansamblid, vaid Svjata Vatra oli eesti-ukraina päritoluga ja Gamaltnymalt Norrast. Järelikult meie enda rahvamuusikapilt. Sarja põhimõtteks tundub sobivat…
Ylioppilaskunnan Soittajat (Helsingi ülikooli sümfooniaorkester), solist Minna Pensola (viiul), dirigent Mikk Murdvee. Kavas Franz Schuberti, Édouard Lalo ja Jean Sibeliuse sümfooniad. 16. V Metodisti kirikus.
Nähtus, et Soomes on sellisel tasemel taidlusorkester, tekitas meie muusikahariduse juhtides elava arutelu. Koosneb ju orkester Helsingi ülikooli õpilastest, vilistlastest, õppejõududest ja teiste Helsingi kõrgkoolide liikmetest. Muusikakooli lõpetanud noored, kes pole valinud muusiku elukutset, aga tahavad intensiivselt muusikaga tegeleda, on kahtlemata tulevikus suur osa kontserdipublikust. Sest…
Eesti Kaitseväe Orkester, solistid Aarne Ots (trompet), Margit Saulep, Alar Haak, René Soom, dirigent Peeter Saan. Kavas Woolfenden, Hummel, Mussorgski, Delibes, Bedford, Arban ja operetivalik, 26. II Estonia kontserdisaalis.
Puhkpilliorkestri kontsert on eesti muusikapildis ikka täiesti omalaadne nähtus: algul harva kuuldav puhkpillisümfonism, lõpus uskumatult stiilne operetipidu. Kuna Eesti Kaitseväe Orkester pole sel maastikul ainus, tasub heita pilk teistelegi. Lisaks 90aastasele Eesti Kaitseväe Orkestrile tegutsevad ka Piirivalve Orkester ja Politseiorkester. Repertuaar…
„PATSEBA” etendus rahvusooper Estonia kammersaalis 13. II . Aino Kalda draama ja Tauno Pylkkäneni ooper Aino Kalda näidendi teksti alusel, lavastaja Garmen Tabor. Draamatrupp: Leila Säälik, Piret Rauk, Margus Prangel. Ooperitrupp: Juuli Lill, Helen Lokuta, René Soom, mõisahärra ja kontsertmeister Tarmo Eespere. Kunstnikud Liina Unt ja Aime Unt.
Tuua lavale ühel õhtul draama ja samaaineline ooper on justkui võistlus, kumb žanr on mõjusam. Selline kõrvutus paneb hindama kummagi väljendusvahendeid, täiesti…
Emakeele päeva kontsert „KOLM MUL OLI KAUNIST SÕNA”: Eesti Rahvusmeeskoor, dirigent Mikk Üleoja, kaastegevad Anu Lamp (sõna) ja Tarvi Jaago (flööt). Kavas Veljo Tormise, Tarmo Lepiku, Tõnu Kõrvitsa, Ester Mägi laulud, katkendeid eesti keelt puudutavatest kirjutistest läbi aegade. 12. II Estonia kontserdisaalis.
Huumor, enesekriitika ja lai tundespekter oli see, mis rõõmustas tekstide juures, muusikavalik oli traditsioonilisem ja kitsam. Kokku sai mõtlemapanev ning vaimu ergastav kontsert. Või õigemini põimik, sest emotsionaalne kaalukauss…
„Opus Tempus”, Insight Company ja Küberstuudio muusika- ja tantsulavastus. Koreograafia ja esitus Kaja Lindal ja Mari Mägi, helilooja Monika Mattiesen, kvartett Una Corda: Liis Jürgens (harf), Ene Nael (klavessiin), Kristi Mühling (kannel), Monika Mattiesen (flööt), live-elektroonika ja helirežii Tammo Sumera, valgus, lavakujundus, kostüümid Inga Vares. 3. II Kumus.
Täiesti hämmastav kehakasutuse ja kostüümide kombinatsioon oli see, mis rabas. Pole nii erilist kostüümikunstniku ja koreograafi koostöö tulemust varem näinud, ka etenduse…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.