Kõnekäänd ütleb küll, et kui kahurid kõnelevad, siis muusad vaikivad, ent peaks olema vastupidi: kui kahurid kõnelevad, ei tohi muusad mingil juhul vaikida.
„Kitarrimaagia“ kava mõjus kui René Eespere muusikaline päevaraamat läbi aastakümnete, nn muusikalise maailmavalu kõrval on Eespere käekirjale sama omane ka mänglevus.
René Eespere autorikontsert „Kitarrimaagia“ 3. VIII teaduste akadeemia saalis. Heli Ernits (inglissarv), Arete Kerge (sopran), Katariina Maria Kits (viiul), Vahur Kubja (kitarr), Kirill Ogorodnikov (kitarr), Pipilota Neostus (flööt) ja Valle-Rasmus Roots (tšello).
René Eespere hiljutine autorikontsert „Kitarrimaagia“ näitas kujukalt, et publikurohket autoriõhtut on võimalik…
Festivalil kõlanud heliteosed küündisid Prantsuse varabarokist Viini klassikuteni, klavessiinipaladest orkestrimuusikani ning soolokantaatidest instrumentaalkontserdini.
Kammermuusikast tuleb kindlasti esile tõsta noorte interpreetide Marten Altrovi ja Johan Randvere kontserti, kus kõlasid ainult eesti heliloojate teosed.
Maikuu jääb meie kontserdielus (nagu ka ilma poolest) mõnes mõttes n-ö halli tsooni: kontserdihooaeg hakkab lõppema, mõned festivalid algavad, suvetuurideks on veel vara, „Jazzkaareks“ juba hilja … Tegelikult toimub muidugi kogu aeg kuskil miskit ning maikuugi kontserdikalender oli üpris tihe.
Tänavused Eesti muusika päevad olid erakordsed, sest tähistati festivali 40. aastapäeva,…
Seda, kas festivali üldine suund võtab edaspidi kursi rohkem rokile-popile või džässile, näitab ilmselt aeg.
I Tallinna trummifestival džässiklubis Philly Joe’s 23. IX. Esinesid Andrus Lillepea, Restless (Elvis Jakobson / Raimond Mägi / Raun Juurikas), Karl-Juhan Laanesaar / Hans Kurvits ning Borka Hess / Henno Kelp / Rain Rämmal. Trummijutud Paap Kõlar, moderaatorid Tanel Ruben ja Borka Hess.
Umbes kümmekond aastat tagasi käis kultuuriajakirjandusest korraks läbi arutelu teemal, kas väikses Eestis pole juba…
Igor Garšnek: „Ükski autasu ei tee iseenesest inimest paremaks või targemaks, küll aga tõstab loomeinimese motivatsiooni.“
Helilooja Peeter Vähi ja helilooja-muusikaloolane Igor Garšnek said Eesti muusika päevade eel kokku, et vestelda üksteise loomingust ja viimase aja tegemistest.
Igor Garšnek: Saime mõlemad vabariigi aastapäeva eel presidendilt Valgetähe teenetemärgi. Mida sulle tähendab nii kõrge tunnustus?
Peeter Vähi: Küllap kõik loomeinimesed on õnnelikud, kui vabariigi president on märganud tema tegemisi. Ka…
Akadeemilises helikunstis on palju muusikat, mis ei kajastu isegi muusikakoolide õppeprogrammis.
Tänases novembrikuu kontsertide aruandes meie (eeldatavalt akadeemilisele) lugejale puudutame teemat, mida võiks iseloomustada sõnapaariga „tavatu repertuaar“. Ka nii-öelda akadeemilises helikunstis on palju muusikat, mis ei kajastu isegi muusikakoolide õppeprogrammis. Rääkimata siis komponistidest, kelle helikeel oli omas ajas küll võrdlemisi akadeemiline, kuid kes ei ole klassikute nomenklatuuri kunagi kuulunud ega hakka ilmselt iialgi kuuluma.
Iseenesest üsna tavatust ideest oli kantud tenor…
Ansambel U: kontserdisarjas „URR“: Erik Satie „Vexations“ 18.–19. V Kultuurikatlas.
Kui sain teada, et ansambel U: kavatseb esitada Erik Satie 18–20 tundi kestva maratonteose „Vexations“ (tõlkes „alandused“, „ärritused“), siis mõistsin, et muusiku elukutse võib oma ohtlikkuselt olla võrreldav astronaudi või alpinisti omaga. Et musitseerida peaaegu ööpäev järjest, peab olema valmis milleks iganes. Hullumeelne ettevõtmine, eks ole?
Eks Erik Satie (1866–1925) ise oli…
Eesti muusika päevade „Roheline heli“ kontsert-kohtumine „Varioola taassünd“ (14. IV) ja näitus „Süntesaatorid omavahel“ rahvusraamatukogus.
Kuna äsja lõppenud Eesti muusika päevade deviisiks oli „Roheline heli“, mille keskkonnasäästlikuks aspektiks on asjade taaskasutuse (recycling) printsiip, siis ei saa imeks panna, et üks tänavusi teemasid oli vanad pillid. Mitte küll vanamuusika instrumendid tavapärases (s.t taaskasutuse) tähenduses, vaid tähelepanu keskmes oli Eesti esimene, üle poole sajandi vana…
Kontsert „Optimist. Evald Vain 100”: Tallinna Linnateatri laulvad näitlejad (Hele Kõrve, Rain Simmul jt), Jaak Jürissoni ansambel ja Klaaspärlimäng Sinfonietta kammerkoosseis Maano Männi (viiulisolist) juhtimisel 24. XI Estonia kontserdisaalis, kava koostaja ja muusikajuht Riina Roose.
Tänavu 20. detsembril saanuks saja-aastaseks Eesti kunagine jazzikorüfee ja multiinstrumentalist, omal ajal paljude populaarsete laulude (nt „Ei kunagi“) autor Evald Vain (1915–1970). Ta kuulub samasse Eesti heliloojate…
Kuna Eestis on proge-rock praeguseks peaaegu välja surnud nähtus, siis on iga selle stiili muusika värske kodumaine plaadistus juba iseenesest sündmus. Ka siis, kui tegu pole just „100% puhtusastme” proge-rock’iga.
Sel sügisel on selletaolisi juhtumeid juba kaks: oktoobris nägi ilmavalgust Jaanus Nõgisto ja Tõnu Timmi plaat „Tulevikupärimused“ ning novembris esitles ansambel Princes Von Krahlis oma debüütalbumit „Stars“ ehk „Tähed“. Neist esimene…
Kuna Tõnu Kaljuste ja EFK/TKO värskeima CD „Gesualdo“ (ECM) näol on tegemist kontseptsiooni-plaadiga, siis kõigepealt mõni sõna ka selle huvitavast saamisloost, millest Kaljuste rääkis ka hiljutisel plaadiesitlusel Mustpeade majas (23. IX).
Õhtumaade muusikaloost ei oska ma nimetada peale Carlo Gesualdo da Venosa (1566–1613) ühtegi teist komponisti, kelle loometees oleksid samavõrd kuratlikus kombinatsioonis põimunud nii oma ajast ees olev geniaalne novaatorlus, räigelt…
Tallinna Filharmoonia hooaja avakontsert „Ameerika serenaad”: Tallinna Kammerorkester ja Ilja Gringolts (viiul, USA) Risto Joosti dirigeerimisel 19. IX Mustpeade majas.
Möödunud laupäeval avanesid Mustpeade maja uksed Tallinna Filharmoonia ja Tallinna Kammerorkestri (TKO) hooaja ühiseks avakontserdiks „Ameerika serenaad”. Risto Joosti dirigeerimisel kõlanud muusikaõhtu oli asjakohaselt esinduslik – ja seda nii virtuoosse, noore viiulisolisti Ilja Gringoltsi, publikurohkuse (lisatoolid päästsid olukorra!) kui ka kontserdi kavavaliku mõttes.
Vene…
Birgitta festival 7. – 15. VIII Pirita kloostri varemetes.
Juba üle kümne aasta on Tallinna Filharmoonia korraldanud Pirita kloostri maalilistes varemetes Birgitta festivali, mille kunstiliseks juhiks on jätkuvalt maestro Eri Klas. Muusikalavastuste suurfoorumina on Birgitta festival leidnud ja ka täitnud selle üsna avara muusikateatrite niši, mida meie teised ooperi- või teatrifestivalid kuigivõrd (konkurentsi mõttes) vist ei varjuta.
Öeldakse küll, et iga…
Kaks aastat tagasi ilmus oma innovaatilisuse poolest silmapaistva, meie ühe tuntuma kitarristi Robert Jürjendali esimene, kuldse värvikujundusega ja ka muusikaliselt kuldses värvigammas sooloalbum „Rõõmu allikas“ („Source Of Joy“, Unsung Records 2013). Ning juba toona musitseeris plaadil koos Robert Jürjendaliga peale teiste silmapaistvate pillimeeste (nt Riho Sibul, Arvo Urb, Aleksei Saks) ka tema poeg, noor tšellist Anti Jürjendal. Ent Robert Jürjendali värskeima…
Meie jazzkitarristidest on Oleg Pissarenko olnud siinses jazzielus küllaltki aktiivne üle kümne aasta, kuid tema muusikaliste tegemiste meediakajastus on miskipärast võrdlemisi napp. Sestap mõni pidepunkt – kellele uudsena teadmiseks, kellele lihtsalt meeldetuletuseks.
Tasub teada, et Narvas sündinud Oleg Pissarenko (1978) kitarriõpinguid juhendas Georg Otsa nimelises muusikakoolis Weekend Guitar Trio taustaga Mart Soo. Oma esimese autoriplaadiga „Ihtys“ (2002, Oleg Pissarenko Quartet) sai…
Tallinna Filharmoonia hooaja lõpetamine 3. V Mustpeade majas: Lepo Sumera „Südameasjad“ (Yxus Ensemble ja Tammo Sumera) Olavi saalis ning Matthew Trusler (viiul, Suurbritannia), Jonathan Henderson (flööt, Austraalia) ja Tallinna Kammerorkester Risto Joosti dirigeerimisel Valges saalis.
Tallinna Filharmoonia tänavuse hooaja lõpetamine väärib tähelepanu vähemalt kahes mõttes: esiteks oli see pühendatud Lepo Sumera 65. sünniaastapäevale ning teiseks polnud seekord tegu mitte ühe traditsiooniliselt piduliku…
Ansambel U: kontsert „URR-9: poliitika“ 17. III Eesti Raadio 1. stuudios.
Tarmo Johannes (flöödid, helimängude tarkvara) ja Tammo Sumera (helindus) „Osaluskontsertide“ sarja viies kontsert „Kuula!“ 30. III kinokohviku Sinilind saalis.
Artikli pealkirjas toodud küsimus on ajendatud kahest märtsikuisest eksperimentaalsest uue muusika kontserdist. Täpsemalt nende kontsertide kavast, kus nüüdisheliloojate loomingu kõrval võis sama egiidi all kuulda ka selliseid komponiste, kellest ühe sünniaastaks on märgitud 1919…
Festival „Täiuslik vaikus“ 19. – 21. II Mustpeade majas, kunstiline juht Tõnu Kõrvits.
Läinud nädalavahetuse festivali „Täiuslik vaikus“ kavabukletis on kirjas, et sellel festivalil oli oluline muusika ja vaikuse vastandumine ning sünergia. Veel on seal märge, et see muusikasündmus toob Eestisse loojaid, kes interpreedi, helilooja ning mõtlejana „loovad erilisi sõna-, pildi- ja helimaailmu“. Tõepoolest – nii muusika (kontserdid), pilt kui sõna…
Nüüd, kus Eesti muusika auhindade suur galaüritus on seljataha jäänud ja laureaadid pärjatud, peaks kõigil huvilistel olema selge, mida olulist Eesti (pop)muusika ja plaatide maastikul mullu toimus. Kahtlemata pälvisid Curly Strings jms artistid teenitult oma tunnustuse mitmes kategoorias (näiteks parim plaat, aasta lugu jne). Ent see pole siiski veel tervikpilt, kuna päris mitmed huvitavad tegijad niisuguse tähelepanu osaliseks ei…
Sarja „Portree” Erkki-Sven Tüürile pühendatud kontsert: Harry Traksmann (viiul), Leho Karin (tšello), Marrit Gerretz-Traksmann (klaver), Tallinna Kammerorkester 11. XII Mustpeade maja Valges saalis.
Eelmise nädala neljapäeval tähistas Tallinna Filharmoonia Erkki-Sven Tüüri 55. sünnipäeva üsna tavatult – ühel õhtul kahe järjestikuse kontserdiga Mustpeade majas. Neist esimesel „Portree. Erkki-Sven Tüürˮ Valges saalis sai Tallinna Kammerorkestri ja kammersolistide esituses kuulda Tüüri süvamuusikat: kõlasid…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.