Muusikaline monolavastus „Viimane monogaamlane” Kristiina Ehini samanimelise teose põhjal: muusika Hanna-Liina Võsa ja Kristjan Randalu, libretistid Hanna-Liina Võsa ja Kristiina Ehin, lavastajad Hanna-Liina Võsa ja Liisa Smith. Esitajad: Hanna-Liina Võsa (jutustus ja laul), Kristjan Randalu (klaver) ja keelpillikvartett Prezioso 11. V Kumu auditooriumis.
See et üks (muusikali)lauljana tuntud noor inimene proovib ise kätt ka laulukirjutajana, on üsna tavaline asi. Kui aga eelmisel nädalavahetusel esietendus Kumus Kristiina Ehini samanimelise teose põhjal loodud…
On tähelepanuväärne, et Eesti muusika päevadel (EMP) on viimasel ajal olnud kindel läbiv kontseptsioon. Eelmisel aastal oli see mäletatavasti „Naabrivalve” (mis tähendas ka Eesti naaberriikide heliloojate teoste ettekandeid), tänavusel EMPil (1. – 7. IV) aga „Kõrvutused”, mis tähendas ühtlasi kolme sellenimelist kontserti. Ent mitmesuguseid üritusi plaaniti tänavu EMPile kokku 14, nende seas ka Märt-Matis Lille juhatatud kultuurifoorum Mustpeade majas, audiovisuaalsete kompositsioonide õhtu Kanuti gildi saalis ja Eino Tambergist vastvalminud dokumentaalfilm…
Ferenc Liszti Reekviem: Eesti Rahvusmeeskoor ja solistid Mikk Üleoja dirigeerimisel 24. III Estonia kontserdisaalis.
Ferenc Liszti „Via crucis” (CD esitluskontsert): Jean-Claude Pennetier (klaver, Prantsusmaa) ja Vox Clamantis Jaan-Eik Tulve juhatusel 25. III Estonia kontserdisaalis.
On juba ammune tänuväärt traditsioon, et ülestõusmispühade eel kõlab meie kontserdipaikades märksa enam vaimulikku muusikat kui tavaliselt. Erandiks polnud ka tänavused pühad ja vaikse nädala alguses sai Estonia kontserdisaalis kahel õhtul järjest kuulata Ferenc Liszti (1811–1886) sakraalseid suurvorme,…
Tallinna Filharmoonia kontsert sarjas „Doppio passione / Kahekordne kirg”: Indrek Vau (trompet), Lauri Ahone (löökpillid) ja Johan Randvere (klaver) 7. III Mustpeade majas. „Pärt ja Tüür. Kannatusaja muusika”: kammerkoor Voces Musicales ja Tallinna Kammerorkester Risto Joosti dirigeerimisel 9. III Tallinna Jaani kirikus.
Mõni kontsert võib oma kestvuselt olla ikka väga lühike – usutavasti püstitas vaid 40 minutit kõlanud muusikaõhtu sarjas „Doppio passione / Kahekordne kirg” läinud neljapäeval omalaadse minikontserdi rekordi. Ars…
Tomoya Nakai (koto, vokaal) kontsert, kaastegevad Hiroko Oba (koto) ja Mari Kalkun (kannel, vokaal) 10.II Kumu auditooriumis.
„Maoaasta alguse kontsert”: FA Schola ansambel koosseisus Raho Langsepp (dizi, xiao, xun, otu), Lilian Langsepp (guzheng), Kanno Mäe (kellamäng, löökpillid) ja Roland Suits (shakuhachi) 10.II Kadrioru lossis.
Hiina kalendri järgse musta vesimao aasta saabumine pani meilgi rahvamassid liikuma: Kadrioru pargis jalutasid inimesed pühapäeva õhtul lausa kolonnidena, ikka ühelt atraktsioonilt teisele. Publikut jagus sealkandis ka…
Supini „Heino Eller. Quinta Essentia” on sooja sisseelamise ja asjatundliku materjalivaldamisega tehtud film.
Dokumentaalfilm „Heino Eller. Quinta Essentia” (F-Seitse, 2013, 90 min), režissöör ja stsenarist Dorian Supin, operaatorid Arvo Vilu ja Dorian Supin, produtsent Reet Sokmann. Esilinastus 22. I EMTA kammersaalis.
Heino Elleri (1887–1970) mulluse 125. sünniaastapäeva tähistamise järellainetusena esilinastus EMTA kammersaalis viimaks ka Dorian Supini verivärske dokumentaalfilm „Heino Eller. Quinta Essentia”, mis heidab pooleteise tunni jooksul süvitsi valgust Elleri, meie rahvuskultuuri…
Kontsert „Hümnid läänerannikult”: vokaalansambel Vox Clamantis ja saksofonikvartett SaxEst Jaan Eik-Tulve dirigeerimisel 15. I Niguliste kirikus.
„Raske on kergeks saada,” kirjutas kunagi Jaan Kaplinski. Võib-olla on tänapäeval tõesti raske esitada väärtmuusikat nii, et kuulajad aduksid seda pigem kergelt ja sundimatult, kui et tõsimeelse sõnumi raskuskese sunniks publikut liigselt süüvima omaenese eksistentsi hämarustesse Vox Clamantise ja SaxEsti ühiskontsert „Hümnid läänerannikult” Jaan-Eik Tulve dirigeerimisel näitas siiski kujukalt, et isegi komplitseeritud (nüüdis)muusika puhul esitusliku…
Muusikaline lavastus „Eesti filmi laulud”: laulukava koostaja ja muusikajuht Riina Roose, arranžeerija Jaak Jürisson, koreograaf Maiken Schmidt, laulsid ja mängisid Liis Lass, Maiken Schmidt, Sandra Uusberg, Andero Ermel, Kaspar Velberg, Mart Toome, Mikk Jürjens ja Veiko Tubin. Esietendus 24. XI Tallinna Linnateatri Põrgulaval.
Tallinna Linnateatri mõne aasta tagune muusikaetendus „Eesti teatri laulud”, kus võis näha-kuulda meie laulvaid näitlejaid, sai nüüd oodatud järje „Eesti filmi laulude” näol. On ju eesti filmil ikka…
Kontsert „Resonabilis 10”: Iris Oja (metsosopran), Tarmo Johannes (flöödid), Kristi Mühling (kannel) ja Aare Tammesalu (tšello) 10. XI Kirjanike Maja musta laega saalis.
Oma esimest ümmargust sünnipäeva tähistanud nüüdismuusika ansambel Resonabilis (‘helisev’ lad k) on esmapilgul üsna tavatu kooslus: teist analoogilist vokaali, flöödi, kandle ja tšello kvartetti maailmas nagu ei teagi. Kuigi flööt meloodia-, kannel harmoonia- ning tšello bassipillina peaksid vokaalile üheskoos pakkuma päris laiapõhjalist instrumentaalset kandepinda. Vähemalt klassikalises mõttes. Nii…
Richard Straussi ooperi „Roosikavaler” kontsertlavastus: RO Estonia orkester, koor ja poistekoor ning solistid Johanni van Oostrum (sopran), Michaela Selinger (metsosopran), Manfred Hemm (bass), Valentina Farcas (sopran), Heli Veskus (sopran), Urmas Põldma (tenor), Oliver Kuusik (tenor) jpt Vello Pähna dirigeerimisel 7. XI Estonia kontserdisaalis.
Richard Straussi (1864–1949) koomilise ooperi „Roosikavaler” ainus lavastus Eestis esietendus Estonias 31. detsembril 1970. Neljas pearollis (marssaliproua, parun Ochs, Octavian ja Sophie) oli meie ooperisolistide toonane paremik: vastavalt…
Camilla Hoitenga (flööt, USA) ja Taavi Kerikmäe (klaver, live-elektroonika) kontsert 23. X Estonia kontserdisaalis, kavas nüüdismuusika.
Muusikaõhtud, kus kõlavad vaid nüüdisheliloojate teosed, väärivad juba iseenesest tähelepanu, kuna väljaspool nüüdismuusika festivale ei kohta neid meie kontserdielus just sageli. Mõistagi on sõna „nüüdismuusika” üsna kokkuleppeliselt tõlgendatav, kuna selle ajalist raamistust on pisut raske määratleda. Kust see piir siis täpselt jookseb? 1950. aastatel loodud heliteoseid on tänasel päeval, enam kui pool sajandit hiljem, vist…
Kunagi umbes kolm aastakümmet tagasi oli toonase kultuurilehe Sirp ja Vasar viimane, 16. lehekülg üleni huumori päralt. Mõnikord ilmus seal olmeliste naljade kõrval ka absurdihuumorit. Mäletan tollelt küljelt siiani ühte värvikat sententsi (kahjuks ei meenu enam selle autori nimi): Mõisasaks näidanud rahvale Räätsa. Rahvas polla uskunud.
*
Kui aastal 1992 sai Jaan Rääts 60aastaseks, siis rahvas polla uskunud – et nii noor mees ja juba 60?!? Võimatu!
Ent aastal 2002 kukkus Jaan Räätsa…
Kontsert „Põhjamaa tähed”: Põhjamaade Sümfooniaorkester ning solistid Thomas Kapun (flööt, Austria), Fabian Menzel (oboe, Saksamaa), Ints Dālderis (klarnet, Läti), Sergei Giršenko (viiul, Venemaa), Andrei Dogadin (vioola, Venemaa), Janne Pulkkinen (fagott, Soome), Indrek Vau (trompet) ja Priit Aimla (trompet) Anu Tali dirigeerimisel 30. V Estonia kontserdisaalis.
Eelmisel nädalal sai kahel õhtul järjest kuulda Estonia kontserdisaalis Põhjamaade Sümfooniaorkestri pidulikku galakontserti „Põhjamaa tähed” Anu Tali dirigeerimisel. Kuna galakontserdi üks iseärasusi on see, et kava…
Eesti Kontserdi hooaja lõppkontsert, Felix Mendelssohn-Bartholdy oratoorium „Paulus”: ER O, segakoor Latvija, solistid Kristina Hansson (sopran), Kasper Kaar (poiss-alt), Mati Turi (tenor), Ivan Ludlow (bariton, Suurbritannia) jt Olari Eltsi dirigeerimisel 11. V Estonia kontserdisaalis.
Eelmisel reedel Eesti Kontserdi hooaja lõpetanud Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809–1847) hiigeloratooriumi „Paulus” (1836) ettekannet võib julgelt pidada selle hooaja üheks olulisemaks muusikasündmuseks. Isegi tippsündmuseks, sest nii ERSO, segakoor Latvija kui mitmed solistid (näiteks Mati Turi) näitasid Olari Eltsi…
Šostakovitši „Meie kodumaa kohal särab päike” võib tänapäeval hämmastada oma tahtliku primitiivsusega.
Kontsert „Laul metsadest”: ERSO, Eesti Kontsertkoor, Narva Koorikooli poistekoor, Aleksei Tanovitski (bass) ja Kostiantin Andrejev (tenor) Paavo Järvi dirigeerimisel 20. IV Estonia kontserdisaalis, kavas Dmitri Šostakovitši vokaalsümfoonilised teosed.
Dmitri Šostakovitši (1906–1975) kunstnikuisiksus võib tagantjärele hämmastada nii muusikalise dramatismi sügavuse kui groteski teravusega, ent ka oma valmisolekuga kompromissideks kunagise stalinistliku režiimiga. Seda temaatikat on David Pownall näiteks puudutanud oma näidendis „Meistriklass”,…
Tänavuse festivali teema „Eesti muusika BÄND iga!” avardas märgatavalt muusikalist mänguruumi.
Eelmisel laupäeval lõppenud Eesti muusika päevad 2012 (EMP) jätkas mingis mõttes sedasama mõttelist rida, mida alustas juba möödunud aasta EMP oma „Naabrivalve” kontsertidega. Mäletatavasti sai siis peale eesti helitööde neljal kontserdil kuulda ka meie naabrite – Soome, Läti, Rootsi ja Venemaa uuemat muusikat.
Tänavusel EMPil olid n-ö väliskülalised samuti esindatud ja mitte ainult heliloojate, vaid ka interpreetide näol. Heaks näiteks Esbjerg…
Kontsert „Villu Veski 50”: Villu Veski (saksofon), Tallinna Saksofonikvartett, Tiit Kalluste (akordion), Taavo Remmel (kontrabass), Ain Varts (kitarr), Sven Kullerkupp (klahvpillid), Raivo Tafenau (saksofon), Sergei Manukjan (laul, klahvpillid) ja Avicenna, Brian Melvin (löökpillid), õhtujuht Mati Talvik jpt 19. I Estonia kontserdisaalis.
Villu Veski (saksofonid) esinduslik juubelikontsert eelmisel nädalal oli kui tõeline staaride paraad. Estonia kontserdisaali lavalt ei käinud läbi mitte vaid meie esimese suurusjärgu jazzitähed, vaid üllatuslauljatena ka filmiprodutsent Artur Talvik…
Kontsert „In manus tuas, Domine” ehk „Sinu kätte, Issand”: Eesti Rahvusmeeskoor, Vox Clamantis (dirigent Jaan-Eik Tulve) ning Madis Metsamart ja Vambola Krigul (löökpillid) Mikk Üleoja juhatusel 24. XI Tallinna Metodisti kirikus.
Igale dirigendile on esindusliku koori või orkestri ees uue peadirigendina ette valmistatud esimene tervikkava ja selle ettekanne erilise tähtsusega sündmus. See annab märke tulevikuks: kas on uusi prioriteete repertuaaris või milliseid suundumusi on kollektiivilt nüüd oodata? Kas muutub miski ja…
Mulle on kõige olulisem mitte sekkuda oma intuitsiooni, mitte jääda intuitsioonile jalgu.
Sofia Gubaidulina
11. detsembril tähistatakse Estonia kontserdisaalis maailmakuulsa helilooja Sofia Gubaidulina 80. sünnipäeva autorikontserdiga, kus Andres Mustoneni dirigeerimisel saab ERSO, segakoori Latvija ja Vadim Repini esituses kuulda helilooja kahte silmapaistvat suuroopust. Mõlemal on ka oma muusikalooline eellugu.
Esiteks tuleb ettekandele Sofia Gubaidulina viiulikontsert „Offertorium” (1980, 1982/86), mis on pühendatud legendaarsele viiulikunstnikule Gidon Kremerile, kelle ettekandes kujunes helitööst 1990. aastatel helilooja jõuline…
Hortus Musicuse kontsert „Jüri Arrak 75”: René Eespere, Tõnis Kaumanni ja Peeter Vähi Jüri Arrakule pühendatud uudisteoste esiettekanne 8. XI Niguliste kirikus.
Hortus Musicuse ideest tähistada Jüri Arraku 75. sünnipäeva kontserdiga, kus kõlaksid eesti heliloojate uudisteosed, mis inspireeritud Arraku loomingust, kuulsin juba sel kevadtalvel. Asi intrigeeris seda enam, et heliloojad, kellelt teos telliti, olid esialgu konfidentsiaalsed.
Eelmisel teisipäeval sai see idee Hortuse kontserdi näol ka teoks: verivärskete Jüri Arraku kunstiga seonduvate helitöödega…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.