John Adams
On juba kord nii, et kontserdielu korraldamisega kaasneb alati ka teatud risk: interpreet, kes on välja reklaamitud, võib haigestuda või saada kusagilt mujalt parema pakkumise ning ei ilmu kohale. Sooloõhtu puhul on asi selge, kontsert jäetakse lihtsalt ära. Sümfooniaorkestril on aga valikuvõimalus: kui üks dirigent ei tule, võib katsuda kaubale saada mõne teise orkestrijuhiga.
NYYD-festivali lõppkontsert läinud pühapäeval oli mitmes mõttes hästi ambitsioonikas: neljast kavas olnud teosest kaks (Turnage, Tulve) kõlasid ERSO ja Olari Eltsi esituses esiettekandes ning üks (Tüür) Eesti esiettekandes. Lisagem veel, et neljast helitööst kaks olid instrumentaalkontserdid, kus soleerimas maailmatasemel interpreedid (Patitucci ja Väyrynen).
Pidulik muusikaõhtu algas aga tänavuse NYYD-festivali ühe peahelilooja György Ligeti orkestriteosega „Atmosphères” („Atmosfäärid”, 1961). See helitöö kuulub XX sajandi muusika klassikasse ning on oma komplitseerituselt (orkestri 89 instrumendil…
Viljandi Pärimusmuusika Keskus saab Kultuuriaidas kevadeks katuse alla.
Sirbi toimetusele jagasid Kultuuriaidas ja selle ümber toimuva kohta seletusi pärimusmuusika keskuse eestvedajad Kiviberg ja Sünter.
NYYD-festivali avakontsert: ERSO, segakoor LATVIJA ning Hannah Holgersson (sopran, Rootsi) ja Annika Hudak (metsosopran, Rootsi) TÕNU KALJUSTE juhatusel Estonias 12. X.
Tänavuse rahvusvahelise X uue muusika festivali (12. – 21. X) keskmes on kolme helilooja, festivali peakülalise looming. Need kolm väljavalitut on Salvatore Sciarrino (Itaalia), Mark-Anthony Turnage (Suurbritannia) ja in memoriam György Ligeti. Sciarrino ja Ligeti teoseid sai ERSO esituses Tõnu Kaljuste dirigeerimisel kuulata ka NYYD-festivali avakontserdil möödunud reedel; Ligeti Reekviemi ettekandeks lisandusid teises…
Priit greppKÜBERSTUUDIO kontsertetendus „AFTER TOUCH” Philippe Manoury ja Toivo Tulevi multimeediateostega: MONIKA MATTIESEN (flööt), MARGO KÕLAR (helidifusioon, live-elektroonika), HANS-GUNTER LOCK (live-elektroonika), VAMBOLA KRIGUL (midi-löökpillid), MARE RAIDMA (video) jt Tallinna Kunstihoones 7. X.
Küberstuudio, mis sisuliselt tähendab flötist Monika Mattieseni ja heliloojast elektronmuusika spetsialisti Margo Kõlari ühismõtlemise silmanähtavat ja „kõrvakuuldavat” tulemit, on XXI sajandi multidistsiplinaarse kunsti iseloomulik nähtus (on sümboolnegi, et kooslus tekkis just 2000. aastal).
Kuigi eelmise laupäeva ERSO muusikaõhtut nimetati rahvusvahelise muusikapäeva kontserdiks, võinuks see täpsuse mõttes olla hoopis mihklipäeva kontsert. Kuid mitte see pole oluline – muusikasündmuseks kujunes kõnealune muusikaõhtu ikka seetõttu, et meie esindusorkestriga musitseerisid dirigent Andrei Boreiko ja vene päritolu viiulisolist Denis Goldfeld (Saksamaa).
Denis Goldfeld on oma noorusele vaatamata võitnud mitmeid rahvusvahelisi konkursse (näiteks Wieniawski konkurss Ljubljanas, Oistrahhi festival Iserlohnis jt). Huvi peaks äratama ka kavalehest loetud väide, et tema arengut…
Kui meid iga nädal külastab mõni meistermuusik, teeb see kuulajaile vaid rõõmu. Sest vähemalt esialgu on Tallinna Filharmoonia suutnud oma kontserdisarja “Meistri mängud” ellu viia täpselt nädalase intervalliga: 13. IX esines Jaakko Kuusisto ja eelmisel neljapäeval kuulis Mustpeade majas tšellistist dirigent Aleksandr Rudinit (Venemaa) ja Tallinna Kammerorkestrit.
Öelda Aleksandr Rudini (1960) kohta “tšellistist dirigent” on tegelikult vähe – ta on lisaks veel ka pianist (Gnessinite-nimelise muusikaakadeemia lõpetas Rudin 1983. aastal korraga nii…
Jaakko kuusisto
Eelmine nädal oli meie muusikagurmaanidele selles mõttes põnev aeg, et kolmel järjestikusel päeval avasid oma hooaja meie kontserdimaastiku kolm suuremat tegijat: Tallinna Kammerorkester ja Kuusisto, ERSO koos Aleksejevi ja Luganskiga ning Eesti Filharmoonia Kammerkoor ja Hillier. Ütlematagi on selge, et neil kolmel päeval kõlas kvaliteetmuusika (üli)kvaliteetettekandes.
Meie esindusorkestri prioriteetideks on jätkuvalt kontserdid kodupublikule, salvestused ja välisturneed.
Virgin Classicsi kaubamärgi all ilmunud Erkki-Sven Tüüri autoriplaat “Magma”.
Festival “Orient”: Hiina TIANJINI MUUSIKA- ja TANTSUTEATRI kava “Purpurne bambus” RO Estonias 30. VIII.
Hiina tsivilisatsioon on juba seetõttu tähelepanuväärne, et on suutnud säilitada oma ligi nelja tuhande aasta vanuse kultuuritraditsiooni läbi lugematute ajalooliste kataklüsmide, iseäranis läbi Mao Zedongi aegse kõikehävitava košmaari XXI sajandini välja. Ja vägagi elujõuliselt, mida näitavad kas või lugematud chinatown’id pea kõikides õhtumaistes suurlinnades. Kuigi “Hiina draakon” valmistab läänlastele, teadagi, praegu peavalu teravas majanduskonkurentsis, ei paista Lääs kuigi…
23. mail toimus EMTA kammersaalis Eesti Muusikanõukogu eestvedamisel ja Olav Ehala juhtimisel Eesti muusikahariduse foorum. Selletaolisena esimene meie muusikalisel haridusmaastikul. Oli omajagu sümboolnegi, et ürituse avas kultuuriminister Laine Jänes ning lõpetas haridusminister Tõnis Lukas. Terve päeva kestnud mõttetalgutel kuulati ettekandeid (neid oli tervelt 14) erialaspetsialistidelt, vaagiti meie muusikahariduse sõlmpunkte, analüüsiti mitmete kitsaskohtade põhjusi ning arutati tulevikuperspektiivide teemadel. Mitmed sõnavõtud andsid ainet ka elavaks diskussiooniks – mõnda silmatorkavat probleemi näevad ju…
Kadri Leivategija juhib oma artiklis tähelepanu päris mitmele üldhariduskoolide muusikaõpetuse probleemile, kuid eraldi rõhuasetusena joonistub välja siiski küsimus, miks on ühte raamatusse koondatud nii palju materjali ühe üldhariduskooli õpiku, täpsemalt VII-VIII klassi “Lauliku” kohta (siinkirjutaja kaasautoriks). Leivategija väitel näib olevat ilmselt mõeldamatu omandada kahe aasta jooksul teadmisi india, hiina, araabia jt kaugete maade kultuuride muusika alal ning lisaks veel informatsiooni Euroopa vanamuusika kohta, kus jutuks muu hulgas psalmoodia, hümnoodia ja…
Tänavune festival “Orient” (kunstiline juht Peeter Vähi) tõestas järjekordselt, et Ida ja Lääne, oriendi ja oktsidendi piirid ei lange päris täpselt kokku geograafilistega. Nii pärines Damara folkansambel hoopis Aafrika lõunaosast Namiibiast ning esindatud olid seekord ka armeenia (ansambel Kilikia) ja aserbaidžaani muusikud, kes kaardi järgi, tõsi küll, olid tulnud Euroopast. Kaardi järgi ehk tõepoolest, kuid muusikaline sõnum ja väljenduslaad oli neil selgelt ida suunast pärit. Eriti hästi adus seda just…
EESTI MUUSIKA PÄEVAD, kontsert “Klavessinissimo!”:
IMBI TARUM (klavessiin), IRIS OJA (alt), KRISTI MÜHLING (kannel), MARGUS UUS (tšello) ja LIIS JÜRGENS (klavikord) Draamateatri maalisaalis 18. IV, kavas Põldmäe, Tormise, Eespere, Jürgensi ja Rannapi teosed.
Sarjas “Diplomaatilised noodid / Kreeka”: IOANNIS KATSOULIS (laul, Kreeka), HELI REIMANN (saksofon, live-elektroonika), TAAVO REMMEL (kontrabass, live-elektroonika), HELI PIISANG (valgus ja video) ning JEVGENI BEREZOVSKI (heli) kontsertetendusel “Taeva all ei ole õrnemat kui vesi” Niguliste kirikus 23. III.
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.