Viga tähendab argiarusaama järgi midagi halba. Loodusteaduslikust aspektist nähakse viga väljaarvutatud väärtuse ja tegeliku väärtuse erinevusena, mis ilmneb teatud eelduste või ootuste mittetäitumise korral. Ratsionaalse mõtlemise iseloomulikuks jooneks on vigu vältida, kuid see eeldus ei pruugi alati realiseeruda. XX sajandil on kõige argisemaks vea ilmnemise väljaks töötamast lakanud või katki läinud tehnoloogia. „Viga masinas” võib teaduslik-tehnilise mentaliteedi järgi korraldatud maailmas kaasa tuua traagiliste tagajärgedega katastroofe, pöörduda loojate vastu suunatud hävinguks…
XX sajandi teise poole kriitiline diskursus revideerib ka selliseid mõisteid nagu „terviklikkus”, „süsteem”, „universaalsus”, „homogeensus”. Need kõikehõlmavust ja totaalsust tähistavad sõnad asenduvad tasapisi mõistetega „erinevus”, „heterogeensus”, „jälg” jne. Ja muu hulgas hakkab filosoofilisema sisuga esteetika kirjeldustes järjest enam korduma ka epiteet „fragmentaarne”. Sellest omamoodi isegi ajajärgu vaimsust kokkuvõtvast sõnast kujuneb lähimineviku kultuurilise situatsiooni ühik, kunstilise väljenduse meetod, poeetika element.
Postmodernistlik ajastu on olnud seksuaalsuse rehabiliteerimise või enamgi veel – magamistoast väljakolimise ajajärk. Ihaldusväärse, seksika keha abil müüakse lõhnaõlisid ja muruniidukeid, seksiskandaal on oodatud teema meediaettevõtetes, intiimsused inspireerivad kunstnikke, kirjanikke ja filmitegijaid. Kunagised tabud on kadunud ning ettekirjutuste võrgustik hõrenenud: seksuaalne teadmine ja isegi teatud ebamäärane seksikuse nõue kuulub lahutamatu osana tänapäeva kultuuri. Lääne kultuuri üleseksualiseeritus tähendabki keha eksponeerimist ja rõhuasetuse muutust eelkõige avalikus (meedia)ruumis – televisioonis, filmis, kirjasõnas, reklaamis,…
Helid, mille loomiseks on kasutatud arvuteid, süntesaatoreid ja teisi tehnoloogilisi vahendeid, on meie igapäevase auditiivse maailma loomulik osa. Neist on saanud järjest tehnikakesksema kultuuri ja keskkonna üks väljundeid, „uue maailma” energia manifestatsioon. Marinetti ja Co kunagine masinautoopia on vähemalt selles valdkonnas põhimõtteliselt teostunud. Sellele eelnes sajandi jagu õnnestunud eksperimente, aga ka altminekuid ja sõna otseses mõttes tappasaamisi: Cabaret Voltaire’i esimesel kontserdil peksid rock’n’roll’i ootavad fännid bändiliikmed lihtsalt lavalt minema. Kunagist…
1. Ameeriklaste vaateid Euroopale on eri aegadel olnud mitmeid.1 Hollywoodi kuldajastu filmides keereldakse tantsusammul euroopa suurlinnade puhastel tänavatel, armutakse esimesest silmapilgust või satutakse kehvast keeleoskusest tingitud naljakatesse olukordadesse. Pariisi või Roomat on kujutatud boheemliku eluviisi ja nostalgia reservuaaridena – romantiliste paikadena, kus veedeti elu parimad aastad ja peeti „pidu sinus eneses”. Sõbralik pilk seiras niimoodi eksootilist ja kauget maad. Sõjateema lisas kuvandile tumedamat värvi ja eksistentsiaalseid küsimusi.
Kuid rauge idealiseeriv vaade…
1990. aastate keskpaigast võis ka eesti keskklassi ehitus- ja renoveerimisstiilis märgata üht kummalist suunda. Paljudel pindadel jäeti kruvipead lõpuni puitu keeramata või üle pahteldamata, vana krohvikihi alt välja puhastatud robustne telliskivisein jäeti katmata ja laetalasid, tihti vanu palke, ei varjatud enam kipsplaadi või papimassiiviga. Töövõtted pidid rääkima maja ehitamise protsessist ja aluskonstruktsiooni osad hoone ajaloost. Objekti kahetasandilisuse väljatoomine kas või remonditehnikas tähendas XX sajandi teise poole esteetikas ohtralt kasutatud eneseosutuse…
August Gailiti romaani „Purpurne surm” (1924) tegevuskohaks on „poolkuu sarnane saar” Varria, mille valitsejaks ja omanikuks minajutustaja isa Toomas Moor. Lääne mõtteloost tuttav tugeva tähendusväljaga nimekujund viitab ühiskondlikule ja sotsiaalsele utoopiale, ideaalmaailmale. Kuid „õhtumaa allakäigu” tuules hakkab seegi maailm tasapisi mõranema: peagi sillutab tänavaid asfalt, mereõhk seguneb automüra ja vabrikute suitsuga. Spenglerliku pessimismi täideviivaks metafooriks saab riigipiire ületav globaalne taud, mis surmab enneolematu tõhususega suurema osa meessoost. „Telegrammid kirjeldasid suurlinnu,…
Sõnaraamat annab drone’i eestikeelseteks vasteteks undamine, sumin või monotoonne kõne. Kõik need variandid viitavad rohkem või vähem spetsiifilisele auditiivsusele. Drone võib olla industriaalne heli (nt külmkapi või tolmuimeja surin) või keskkonnaheli, mille klassikaline vorm on merelainete kohin jms. Mitmed kirjeldajad viivad drone’i algupära tagasi sanskriti püha silbi om meditatiivse kordamise juurde (om-m-m-m-m-m), kuid inspiratsiooni pakkunud eelkäijate puhul mainitakse ka rahvamuusikat (india raagad, šoti torupillid jne). Drone’i muusikalist tähendust hakati teadlikumalt…
Kuigi lõikamisesteetika varasemad näited kuuluvad modernistlikku kunstipraktikasse (T. Tzara, M. Duchamp, ka T. S. Elioti „Ahermaa” jt), siis märksa avaramat mõtestamist leiavad need ideed õigupoolest alles vahetult Teise maailmasõja järgses (avangard)kultuuris. Lõikamistehnika „taasleiutas” 1950. aastatel kunstnik Brion Gysin, kelle töödest inspireerituna katsetas kirjanik William S. Burroughs neid võtteid ka kirjanduses, helieksperimentides ja filmis. Just tema romaanipoeetika mõjul kujunes lõikamisest eksperimentaalsema suundumusega kunstis palju kasutatud strateegia ja üldisem maailmatunnetuse filosoofia. Selget…
Põhjendades Andy Warholi sobivust Ameerika Ühendriikide presidendiks, poetas tema vestluskaaslane kord muu jutu sekka ka sõnamängu: „Mõtle väikesele helikopterile, mis viiks sind Camp Davidisse. Mis camp koht see oleks. See oleks sinu suvelaager.”1 Trikitamine homonüümidega tühistab siin poliitikateema tõsiseltvõetavuse ning nihutab justkui märkamatult fookusesse 1960.-1970. aastate linnakultuuri uue suundumuse – camp’i.
Selle nähtuse defineerimise osas valitseb aga praegugi suur segadus. Üldjoontes on camp kiindumus asjadesse ja nähtustesse, mida peetakse vulgaarseks, banaalseks…
Kui möödunud sajandi lõpukümnendil jõudsid siinse kinopubliku kriitiliste pilkude hinnata Quentin Tarantino filmid „Pulp Fiction” (1994), „Jackie Brown”(1997) jt, siis võis vaimustuse kõrval märgata ka teatud nõutust. Päris lõplikult ei saanud nende filmide stilistikat või irooniat nautida, kuna toonase eesti kinopubliku enamusele oli üsna tundmatu Tarantino teoste põhiline inspiratsiooniallikas – ameerika, jaapani või itaalia omaaegne odavkino ehk b-film. Aga tõsiasi on see, et Tarantino andis tugeva tõuke b-filmi renessansile, sest…
Need, kes viimase kahekümne aasta jooksul telekanaleid mööda surfanud, on kindlasti näinud ka mõnd fragmenti 1980. aastatel Ameerikas toodetud telesarjadest „A-Rühm” või „MacGyver”. Mainitud põnevusseepe läbib üks silmatorkav sarnasus. Loo ülesehituses on tähtis funktsioon episoodidel, kus hätta sattunud või probleeme lahendavad tegelased ehitavad nt mingist ruumist leitud vahenditest poolfantastilise seadme, millega vanglast pääseda, haiglasse sõita, rünnakut tõrjuda jne. Nad teevad brikolaaži.
Prantsuse algupäraga sõna bricolage tähendab käepärastest või parajasti saadaval vahenditest…
Uue sajandi esimesel kümnendil tekkis ja arenes ameerika kultuuri aktiivsetel äärealadel uus kirjanduslik liikumine bizarro, mille tähtsamaks tunnuseks on veidruse kui kultuurilise väärtuse esiletõstmine.
Teejuhiks ookeanitagusesse veidruste maailma võiks olla inglise dokumentalist Louis Theroux, kes oma telesarjades ning ka raamatus „Veidruse kutse. Reisid ameerika subkultuurides” juhatab huvilised veidruse esmaste piirideni. Isiklikust kogemusest lähtuvalt joonistab ta „veidruse nelja põhiallikat” näitlikustava Venni diagrammi, mille moodustavad rass, seksuaalsus, religioosus ja nartsissism. Need on mõnel…
Paljud newyorklased, kes veel 1970. aastate lõpul tahtsid välja näha moodsalt kõhnad, hakkasid uue kümnendi lävel teadlikult kaalus juurde võtma. Seda põhjusel, et neid ei peetaks uude kiirelt levivasse haigusse nakatunuks.
1970. aastate lõpul alanud HI-viiruse levik on puudutanud järgmistel kümnenditel kõiki ühiskonnagruppe ja igasuguse seksuaalse orientatsiooni esindajaid. Alguses räägiti aidsist siiski kui homoseksuaalseid mehi (ja ka narkomaane) puudutavat haigusest: nii ongi selle kujutamise viisid välja kujunenud geikultuuri eri valdkondades. Spetsiifilise…
Klassikalise definitsiooni järgi on allegooria laiendatud metafoor, milles narratiivi elementidena toimivad aegruumid, asjad ja isikud on sümmeetrilised tähendustega, mis asetsevad väljaspool narratiivi ennast. Kujundiloome protsessis ühendatakse nõnda kaks maailma: see, mis on tekstides nähtaval, ja teine, mis jääb „nägemisraadiusest” välja. Allegooriline lugu konstrueeritakse otsesõnalise ja metafoorse tähenduse erinevuse pinnalt eesmärgiga öelda „midagi muud”. Näiteks raamatu lugeja või teatrilavastuse vaataja peab keelelisse „lõhesse” sattununa need kaks tasandit ühendama, s.t ta asetatakse…
„Jälkus ootab ja puhkab sügavustes ning inimeste vankuvad linnad kõdunevad.”1 Nii sõnastas ameerika õuduskirjanik H. P. Lovecraft inimese olukorra XX sajandi esimesel poolel. Inimese eksistents on sümboolse „millegi” pidev ähvardus. See lause võiks siinkohal olla ka piltlik vaste prantsuse poststrukturalistliku mõtlemise rüpes sündinud abjektsuse mõistele. Psühhoanalüüsist lähtuvast vaatest postajastu subjektile kirjutab Julia Kristeva oma raamatus „Jälestuse jõud. Essee abjektist” (1981). Abjektne on see, „mis rikub mingit identiteeti, süsteemi või korda.…
Post. Katkendeid sõnastikust
Läinud sajandi kuuekümnendatest alates võib läänes aset leidnud kultuuriprotsesside kirjeldustes märgata pidevalt korduvaid termineid, teemasid ja lihtsalt märksõnu, mis rõhutavad ajastule iseloomulikke saavutusi, konflikte või suundumusi. Laias laastus on tegemist nähtustega, mida ühendab palju kirutud post-liide. Muidugi võib kohe küsida, kas peaks seda vana nuga ikka veel käiama, kui olulised teemad on juba uussiirus ja e-rahvaloendus? Kuid teiselt poolt jääb ikka klassikaline võimalus, et eelmiste kümnendite äärmiselt mitmekesine…
„Pöörastes aastates” on üsna selgelt märgata kultuuriteooriate mõju, mis puudutab vähemuste ja marginaalide tähendust kultuuriprotsessile.
Philipp Blomi raamatu sissejuhatav peatükk käsitleb 1900. aasta Pariisi maailmanäitust ja reaktsiooni seal demonstreeritud moodsa maailma imedele. Kuid kuna tekstidel on komme teinekord iseeneslikultki üllatavaid seoseid või selgitusi genereerida, siis juhatabki siinse lühikese ülevaate sisse üks teiselt maalt pärit, kuid sama ajastu vaimust lähtuv paralleelpilk. Sajandi esimesel aastal väljub Gare du Nordi vaksalis rongist üks…
Valu on moodsa maailma kunsti teema, mille vahendamisel on oma poeetika ja stilistika.
Susan Sontag, Vaadeldes teiste valu. Inglise keelest tõlkinud Külli Paulus. Tänapäev, 2008. 112 lk.
Tiit Hennoste suhet kirjandusteadusse iseloomustab kirglik iha meetodi järele.
Tiit Hennoste ?EUROOPLASEKS SAAMINE. KÕRVALKÄIJA ALTKULMUPILK. ARTIKLEID JA ARVAMUSI 1986 ? 2003?. Tartu Ülikooli Kirjastus, 2003, 319 lk.
Mati Unt, Theatrum mundi. Ilmamaa, 2004.
All the world?s a stage,And all the men and woman merely players:They have their exits and their entrances;And one man in his time plays many parts?
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.