-
Theatrumis on Andri Luup oma uuslavastuses „Pruuniks” võtnud luubi alla naise.
Theatrumi „Pruuniks”, autor ja lavastaja Andri Luup, valguskujundaja Helvin Kaljula ja koreograaf Tiina Mölder. Mängivad Liina Olmaru, Maria Peterson, Ott Aardam, Laura Peterson, Anneli Tuulik, Eva Eensaar ja Anna Ehrenberg. Esietendus 26. I Theatrumi saalis.
Andri Luup on oma uuslavastuses võtnud luubi alla naise. Mees on Luubi luubi all juba käinud: 2009. aasta lavastuses „Fööniks”. Võtab alguses ikka feministliku muige suule…
-
Ainuke, kes paistis VAT-teatri „Karinis ja Pearus” oma tegelast mõistvat ja armastavat, oli Katariina Unt.
VAT- teatri „Karin ja Pearu”, autorid Anton Hansen Tammsaare ja Andrus Kivirähk, lavastaja Aare Toikka, kunstnik Kaspar Jancis, valguskujundaja Sander Põllu ja videokunstnik Peeter Ritso. Mängivad Katariina Unt, Raivo Trass ja Meelis Põdersoo. Esietendus 21. I rahvusraamatukogu teatrisaalis.
Andrus Kiviräha eelmisel aastal ilmunud näidendikogu „Vombat” sisaldab muu hulgas tollal veel lavastamata näidendi „Karin ja Pearu”. Kuigi mulle…
-
Ugala uuslavastustes „Klapp” ja „Duetid” jutustatakse kahepeale viis lugu ning esitajad on laval ikka paarikaupa.
Ugala „Klapp”, autorid ja esitajad Kadri Lepp ja Martin Mill. Esietendus 24. XI Ugala teatri väikeses saalis.
Ugala „Duetid”, autor Peter Quilter, lavastaja Oleg Titov, kunstnik Jaanus Laagriküll ja muusikaline kujundaja Peeter Konovalov. Mängivad Carita Vaikjärv ja Tarvo Vridolin, tantsivad Evelyn Uisk ja Kalmer Liimets. Esietendus 8. X Ugala teatri väikeses saalis.
Kultuuripealinna aasta lõpuks oli tahtmine diibist…
-
Fine 5 lahkumislavastus: etüüdid tantsijate omavahelistest suhetest laienevad inimsuheteni üleüldse.
Tantsuteatri Fine 5 „Enne kui minna, ma ütlen”, valguskunstnik Airi Eras. Lavastusgrupp: Tiina Ollesk, Rene Nõmmik, Dmitri Kruus, Rain Saukas, Simo Kruusement, Helen Reitsnik, Eneli Raud, Laura Kvelstein ja Gert Preegel. Esietendus 24. XI Tallinnas Lai tänav 9.
Tantsuteater Fine 5 on eesti nüüdistantsumaastiku tugev ja sihvakas puu, mille seemned on leidnud võrratult erilaadseid idanemispaiku ning mille vilju on maitsnud paljud. Andestage…
-
Johannes Veski lavastatud etüüdi „Üksi” neljale mehele on põhjust nimetada postteraapiliseks kunstiteoseks.
Cabaret Rhizome’i „Üksi”, lavastaja Johannes Veski, kunstnik Kristjan Suits. Mängivad Anatoli Tafitšuk, Päär Pärenson, Ajjar Ausma ja Joonas Parve. Esietendus 6. X Cabaret Rhizome’is.
Cabaret Rhizome’i „Üksi” on esimene lavastus, mis jõudis uuele ilusale põrandale pärast väikese teatri suurt remonti, mida tehti kõik koos. Kindlasti oli ka üksindushetki. Vaevalt et nüüd väga palju igaüks oma nurgas pahteldada nohistas, aga ma…
-
Jarek Kasari ja Uku Uusbergi ooper „Katuselt” lõpetas Põhuteatri kogu suve väldanud eksistentsi. Teatri NO 99 ooper „Katuselt”, libreto autor ja helilooja Jarek Kasar, lavastaja Uku Uusberg. Laulavad Hannaliisa Uusma, Uku Uusberg ja Jarek Kasar. Esietendus 13. IX Põhuteatris.
Ooperiplaane tehes ei tulnud mul kordagi pähe seos Karlssoniga katuselt, kuigi lavastuse pealkiri ja peategelaste füüsis peaksid ju vägagi ilmselt viitama Astrid Lindgreni klassikaraamatule. Aga nii see kipub olema, et ilmset on…
-
Nüüdistantsulavastus „Penombre” („Videvik”), lavastaja, stsenarist, koreograaf ja esitaja Rosalba Torres Guerrero, video autor, stsenarist ja esitaja Lucas Racasse, esitaja videos Uiko Watanabe. Etendused 2. ja 3. VIII NO 99 Põhuteatris.
Esimene inimene, kellega etenduse lõppedes rääkisin, ütles: see oli selline piin, et esimene soov pärast saalist väljumist oli osta endale topeltdžinn toonikuga. Veidi eemal jagas muljeid salk välismaalasi, ning sõna, mida nende mõminast korduvalt eristasin, oli „disturbing” (häiriv). Ise – kah…
-
Absoluutselt kontrolli all süsteem on võimatu, aga kas süsteem suudab ilma inimeseta luua sisemise harmoonia?
Hendrik Kaljujärve installatsioon „Iseorganiseeruv süsteem”, teostajad Hendrik Kaljujärv, Ahto Vaher ja Taavet Jansen. 11. – 16. VII NO99 Põhuteatris.
Ikka ja jälle on tagasi pöördutud idee juurde, et ehk on võimalik luua süsteem, mis oleks harmooniline, mõistuslik ja loomulikku veaprotsenti võimalikult madalaks viiv, ja seda väljaspool praegust inimühiskonda, kuid samas inimest arvesse võttev ning teda ikkagi…
-
Kui ka monsieur Ionescol õnnestub seda lavastust Taeva-TVst vaadata, usun, ta vaataks kordustki.
Vanalinna Hariduskolleegiumi (VHK ) teatrikooli diplomilavastus „Ninasarvik”, autor Eugène Ionesco, lavastaja Marius Peterson. Mängivad Sylvia Köster, MariAnn Loosaar, Lena Barbara Luhse, Ulla Simone Möldre, Elisabeth Peterson, Klaus Eisel, Lauris Grins, Markus Habakukk, Markus Ilves, Lauri Lend. Esietendus 14. V Theatrumi saalis.
Läinud aasta „Lõõmavast pimedusest” innustununa ootasin VHK teatrikooli tänavuste abiturientide lõputööd väga. Marius Peterson oli valinud lavastamiseks Eugène…
-
„Hirmus veretöö Läänemerel”: karakterid on detailideni viimistletud, nagu Pedajase lavastuste puhul ikka.
Eesti Draamateatri „Hirmus veretöö Läänemerel”, autor Villem Tuun, lavastaja Priit Pedajas, kunstnik ja videokontseptsiooni autor Riina Degtjarenko, muusikaline kujundaja ja helilooja Ardo Ran Varres, valguskunstnik Priidu Adlas (Tallinna Linnateater), videokunstnikud-teostajad Andrei Bontšuk ja Darja Kornijenko. Mängivad Jaak Rekkor, Tõnu Oja, Taavi Teplenkov, Lauri Lagle, Uku Uusberg, Ülle Kaljuste, Kersti Heinloo ja Ain Lutsepp. Esietendus 30. I Eesti Draamateatri …
-
Teatri NO99 kodulehel tõdetakse õigustatult, et „Võtame uuesti!” on sama mitmekihiline nagu kirve manuaal.
Teatri NO 99 „Võtame uuesti!”, autor Michael Frayn, tõlkijad Jaak Rähesoo ja Ann Must, lavastajad-kunstnikud Tiit Ojasoo ja Ene-Liis Semper. Mängivad Sergo Vares, Mirtel Pohla, Jaak Prints, Tiina Tauraite (Von Krahli teater), Eva Klemets, Risto Kübar, Tambet Tuisk, Gert Raudsep ja Rasmus Kaljujärv. Esietendus 4. XII teatris NO 99.
Istudes „Võtame uuesti!” esietendusel saali esireas, pidi…
-
Tallinna Linnateatri „Suur mees juba”, autor Kaarel B. Väljamäe, lavastaja Diana Leesalu (EMTA lavakunstikool). Mängib Priit Pius (EMTA lavakunstikool). Esietendus 6. X Tallinna Linnateatri väikeses saalis.
Tallinna Linnateatri uus sari „Kümme teatristarti” annab kümnele algajale võimaluse lavastada esimest korda professionaalses teatris. Debüüte tuleb tegelikult kokku siiski märksa rohkem kui kümme. Juba sarja esimene lavastus „Suur mees juba” sisaldab kolme debüüti korraga: Kaarel B. Väljamäe esimest teatriteksti, Diana Leesalu esimest lavastust,…
-
Arlekiin ja Colombina on liiga sümpaatsed ega anna ülejäänud tegelastele võimalustki esile tõusta.
Rakvere teatri „Papagoide päevad”, autor Andrus Kivirähk, lavastaja Sulev Teppart, lavakunstnik Airi Eras, kostüümikunstnik Reet Aus, muusikaline kujundaja Roald Jürlau. Mängivad Tarvo Sõmer, Ülle Lichtfeldt, Margus Grosnõi, Eduard Salmistu, Liisa Aibel, Velvo Väli, Natali Lohk ja Maarika Mesipuu. Esietendus 8. X Rakvere teatri suures saalis.
Margus Grosnõi istub minust vaid paari meetri kaugusel meigitoolis ja räägib „Papagoide…
-
Augusti tantsufestivalil nägi vaheldumisi Euroopa tulevikutegijaid ja olevikutähti.
XI rahvusvaheline Augusti tantsufestival 14. – 28. VIII Kanuti gildi saalis, teatris NO99, Von Krahli teatris ja Tallinna linnaruumis. Lisaks eesti koreograafidele oli festivalil esinejaid Belgiast, Venemaalt, Austriast, Hispaaniast, Rumeeniast ja Norrast, kokku anti 13 etendust.
Augusti tantsufestivali 11. väljalase oli pühendatud Euroopa tulevastele tippudele. Aga et nad saaksid ennast kellegagi võrrelda, esitasid noored koreograafid ja tantsijad tehtut vaheldumisi tuntud tegijatega.
-
Kuidas „Lightening” sündis? Kas Deborah Hay tuli valmis kontseptsiooniga või kujunes osa lavastusest alles proovides?
Deborah’l oli selge idee, mida ta teha tahtis: nii kontseptuaalses kui ka esteetilises plaanis. Eks muidugi tehti algses idees pisut muudatusi, kuid siiski on see lavastus täiesti tema looming. Meie ainult andsime end tema käsutusse, nii hästi kui suutsime.
-
Helsingi pidunädalatel jõudis maailma esietenduseni ameerika eksperimentaalse tantsu iidoli Deborah Hay lavastus „Lightening”.
„Lightening”, koreograaf ja lavastaja Deborah Hay, valguskunstnik Heikki Paasonen, helikunstnik Tuomas Norvio, kostüümikunstnik Monika Hartl. Tantsivad Joona Halonen, Satu Halttunen, Anne Hiekkaranta, Jyrki Karttunen, Jenni-Elina Lehto ja Vera Nevanlinna. Produtseerijad Zodiak – Center for New Dance, Karttunen Kollektiv, Helsingin Juhlaviikot ja The Deborah Hay Dance Company. Maailma esietendus 20. VIII Helsingi Pannuhallis.
Helsingi pidunädalate (Helsingin juhlaviikot) raames…
-
Theatrumi „Tuulesaared” on romantiline lugu poisist, kes ei suuda valida mere ja naise vahel.
Theatrumi „Tuulesaared”, autor Marcel Pagnol, lavastaja Maria Peterson, kunstnik Andri Luup, kostüümikunstnik Laura Pählapuu, helikujundaja Marius Peterson. Mängivad Laura Peterson, Ott Aardam, Lembit Peterson, Garmen Tabor (Rahvusooper Estonia), Margus Tabor (Tallinna Linnateater), Aleksander Eelmaa (Tallinna Linnateater), Andri Luup, Helvin Kaljula, Tarmo Song jt. Esietendus 12. VII Hiiumaal Tahkuna majaka all.
Tahkuna tuletorni all on baar. Sisse…
-
Theatrumi „Lõõmav pimedus”, autor Antonio Buero Vallejo, lavastaja Lembit Peterson, kunstnik Eve Ormisson. Mängivad VHK teatrikooli abituriendid. Esietendused 13. ja 18. V Theatrumi saalis.
Vanalinna Hariduskolleegiumi (VHK) teatrikooli gümnasistide tänavuseks lõpulavastuseks valis noorte juhendaja Lembit Peterson hispaania näitekirjaniku Antonio Buero Vallejo 1950. aastal kirjutatud „Lõõmava pimeduse”. Eestis on seda näidendit varemgi lavastatud, aga sellegipoolest ei teadnud ma teatrisse minnes, et lugu räägib pimedate kooli õpilastest. Etenduse esimesed minutid mõjusid seetõttu kummaliselt:…
-
Vajadus end identifitseerida teeb inimesest Teise ohvri ja tema elu on kui teekond Teise seedekulglas.
Von Krahli teatri „Mehed lumes”. Mart Kolditsa ja Kristjan Sarve kontseptsioon ja näitlemine. Esietendus 17. V Von Krahli teatri proovisaalis.
Kolmekümnendal eluaastal jõuab ilmselt esimest korda kätte hetk, kui tekib hirm, et kas nii, nagu mu elu on viimased viis aastat läinud – kas see nüüd jääbki nii? Nii ütles lavastuse tutvustuseks Mart Koldits, üks meestest…
-
Priit Pedajase lavastatud „Augustikuu” seob hargnema läinud peresuhted tragikoomilise niidiga.
Öö selles iidses majas on neetud, must, suur ja nimetu.
Oklahomas Tulsa kandis keset hiigeltasandikku seisab vana maja. Asukateks vana abielupaar: joodikust mees ja tabletisõltlasest naine. Ei teagi, kas mees joob, sest naine sööb tablette, või võtab viimane oma rohtusid viskist läbi imbunud mehe talumiseks. Igatahes paistavad nad olevat oma elustiiliga harjunud, aga … ühel päeval toob mees koju uue…
-
Päär Pärensoni ja Cabaret Rhizome’i „Ürgne kutse” lavastab teistsugususe süüdlaseks.Cabaret Rhizome’i väikesest hubasest blackbox’ist on saanud mitmesuguseid kahtlasi masinaid tulvil tehas. Suur konveierimasin, millel sõitmas kaks käru või vagonetti, hiigelkraana, nõukaaegne arvutisüsteem, kaamerasondiga asjandus seinal, suur metallalus, mille peal saab uurida tähtsaid plekitükke ja ohtlikke jäätmeid. Ja palju muud. Kujutan ette, kuidas Cabaret’ poisid, kes kõik koos on ka lavastuse kunstnikud, nautisid selle võimsa kolapargi ehitamist – läbinisti poiste mängumaa.…
-
Ka teatril on vaja sarvi, et ennast kaitsta ja kunstipõlglikus ühiskonnas ellu jääda. Õpetajate Lehes nimetab Tambet Kaugema Vanemuise kevadtalvist hooaega sarviliseks: kenasti öeldud, sest eks ole ju ninasarvik ja Nukitsamees (hiljuti esietendus Vanemuises ka teine lastetükk, Olav Ehala lastemuusikal „Nukitsamees” Eva Klemetsi lavastuses) tõesti mõlemad kenad sarvilised elukad ja on tõsi, et ka teatril on vaja sarvi, et ennast kaitsta ja kunstipõlglikus (väike kunstiline liialdus) ühiskonnas ellu jääda.
-
Öelda „meeldiv” Õunpuu lavastuse kohta on sama amüsantselt absurdne kui nimetada tuunikalakonservi tundlikuks.Väljavõte NO99 pressiteatest: „Ropendatakse. Alandatakse. See on meeldiv õhtu teatris. Tulge vaatama, kuidas inimesi pekstakse”. „Meeldiv” on parim sõna, millega irooniliselt kirjeldada Veiko Õunpuu ja Rainer Werner Fassbinderi töid. Mida inimesed peavad meeldivaks? Suhtlemist viisaka ettekandjaga ehk, või siis üllatuslikult talutavat õhtut inimestega, kes tegelikult ei meeldi. See, mida teeb Õunpuu filmis või teatris, pole ei meeldiv ega…
-
Kuidas kasvab väikesest tüdrukust tapja? Kes vastutab mõrvarlapse tegude eest? Kuidas mõista õigust laste kuritegude üle?
Jack Thorne, „Fanny ja Faggot”. Lavastaja Elina Pähklimägi, kunstnik Liisi Eesmaa, disainer Kessu ehk Kerstin Raidma, muusikaline kujundaja Kristjan Sarv. Mängivad Agnes Aaliste, Jekaterina Novosjolova, Päär Pärenson, Kristjan Sarv ja Elina Pähklimägi. Esietendus 7. veebruaril Cabaret Rhizome’is.
Te olete imbedsestme tappsimeja Martain GBrown on külm Paremhoitge eest on KAKSmõrvaritTUSS JAsõper Pedete ahvid.