Tüüri „Wallenbergi” edu Karlsruhes
Erkki-Sven Tüüri ooper „Wallenberg”: muusikaline juht Johannes Willig, lavastaja Tobias Kratzer, stsenograaf Rainer Sellmaier, nimiosas Tobias Schabel. Esietendus 7. VII Badeni Riigiteatris Karlsruhes.
„Wallenbergi” on kaheteistkümne aasta jooksul lavale toodud kolm korda, mis on nüüdisooperi puhul päris hea tulemus. Pärast esiettekannet Dortmundis (2001), mida iseloomustas deklaratiivne plakatlikkus ning diktatuuride sümbolklišeed, oli selge, et 1944. aastal Budapestis ligi 100 000 juudi elu päästnud Rootsi diplomaadi müüdistumise teema (ta vangistati…
Jüri Reinvere ooper „Puhastus”: muusikaline juht Paul Mägi, lavastaja Tiina Puumalainen, lavakujundus Teppo Järvinen, kostüümid Marjaana Mutanen, valgus Timo Alhanen, koreograafia Osku Heiskanen. Vt ka Sirp 27. IV, nr 17. Külastatud etendus 15. V Soome Rahvusooperis.
Jüri Reinvere „Puhastuse” etendusi oli Soome Rahvusooper planeerinud kokku kümme, viie nädala jooksul reedest reedeni, kahe koosseisuga. Täna on niisiis viimane „Puhastus” Helsingis ja uuel hooajal seda enam ei näe. Võib siiski loota, et sellele…
Reinvere „Puhastus” Soome Rahvusooperis
Jüri Reinvere ooper „Puhastus”: muusikaline juht Paul Mägi, lavastaja Tiina Puumalainen, lavakujundaja Teppo Järvinen, kostüümikunstnik Marjaana Mutanen, valguskunstnik Timo Alhanen, koreograaf Osku Heiskanen. Maailmaesiettekanne 20. IV Soome Rahvusooperis.
Ma ei vaadanud kahjuks kella, kui kaua kestis saalis vaikus pärast Jüri Reinvere ooperi „Puhastus” viimaste helide lõppemist. Tõsi, meeleolule oli kaasa aidanud ka lavastaja: orkestri võimsa lõpumonoloogi vaibumisel süüdatakse laval kalmuküünlad, mis jäävad pimedusse võbelema. Tekkinud ängistus ja pinge…
Täna õhtul esietendub Helsingis Soome Rahvusooperis Jüri Reinvere, 40aastase Berliinis elava eesti helilooja esikooper „Puhastus” Sofi Oksase samanimelise romaani järgi. Dirigeerib Paul Mägi, lavastaja on Tiina Puumalainen, kunstnik Teppo Järvinen. Eesti lauljatest osalevad Heli Veskus (vana Aliide) ja Koit Soasepp (Lavrent). Ooperi libreto on soome keeles mõningate eestikeelsete lõikudega. Allpool vahendame esietenduseelse intervjuu heliloojaga.
Kuidas jõudsid mõtteni kirjutada Sofi Oksase romaani „Puhastus” aineil ooper?
Jüri Reinvere: See mõte tuli täiesti juhuslikult, nagu…
Piia Ruber
Kristel Pappeli intervjuu Mare Teearuga
Viiulikunstnik ja -pedagoog Mare Teearu on 1960ndate algusest peale osalenud aktiivselt meie muusikaelus ning esinenud sageli ka väljaspool Eesti piire, samuti olnud mitmete rahvusvaheliste konkursside žüriis. Ta on õppinud sünnilinnas Viljandis (õp Augustin Pung), Tallinnas (Harald Aasa, Vladimir Alumäe) ning Moskvas (Galina Barinova). Aastast 2004 on Teearu Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia professor. Tema rikkalikud kogemused ja mälestused andsid põhjust vestelda viiulimängust Eestis.
*
Kuidas iseloomustad meie viiulimängu…
Tallinna Filharmoonia jõulukontsert „Talendid kodus – Risto Joost”: solistid Arvo Leibur, Harry Traksmann ja Elo Tepp (viiul), Leho Karin (tšello), Reinut Tepp (klavessiin) ning Tallinna Kammerorkester (TK O) 20. XII Mustpeade majas.
Mustpeade Majast oleks võinud saada Revaler Philharmonie asupaik juba XIX sajandi keskel – juhul kui sellise Philharmonie’ni oleks jõutud. Sellele oldi aga väga lähedal: 1840ndatel asutatud Muusikaühing tegutses jõudsalt, ühingu orkester andis praeguses Valges saalis regulaarselt kontserte, proove tehti…
„Beethoveni sonaadid” I: Andres Mustonen (viiul), Ivo Sillamaa (haamerklaver) 11. IX Kadrioru lossis.
XVIII-XIX sajandi vahetusel Viinis oli Beethoven 30aastane populaarne klaverivirtuoos ja helilooja, esinedes aadlipaleedes valitud seltskonna kontsertidel ehk Akademie’del, nagu neid tollal nimetati. Selliste vabas vormis kontsertide jaoks on loodud ka Beethoveni sonaadid klaverile ja viiulile, millest kahte (nr 2 A-duur op. 12 nr 2 ja nr 5 F-duur op. 24, „Kevadsonaat”) võis kuulda Andres Mustoneni „Suure muusikaakadeemia”…
Antonín Dvořáki „Näkineid” („Rusalka”), dirigent Konstantin Tšudovski, ja Georges Bizet’ „Carmen”, dirigent Eri Klas. Mõlemad ooperid on lavastanud Dmitri Bertman, kunstnikud Viktor Nežnoi ja Tatjana Tulubjeva. Etendused 18. ja 21. VIII Birgitta festivalil.
Selleaastane Birgitta festival on koos sooja suvega küll juba mälestuseks saamas, ent siiski tasub korraks peatuda ja nähtu üle mõtiskleda. Festivalil esitatud kolmest ooperilavastusest üks – „Promfesti” „Attila” – oli Pärnu ja Kaunase ühistöö külalissolistide abil (Eesti solistidest…
Volmer dirigeeris end „Parsifaliga” Wagneri-dirigentide rahvusvahelisse klassi.
Richard Wagneri lavamüsteerium „Parsifal” rahvusooperis Estonia: muusikaline juht ja dirigent Arvo Volmer, dirigent Risto Joost, lavastaja Nicola Raab (Saksamaa), kaaslavastaja Ran Arthur Braun (Iisrael), kunstnik Robert Innes Hopkins (Suurbritannia), valguskunstnik David Cunningham (Šotimaa). 25. ja 28. VIII etendused.
Vaadates Noblessneri valukoja juures Peetri sadamast merele, silmapiirilt tõusvatele ja selle taha laskuvatele laevadele, vaadates piirkonna tööstusmaastikule, töös ja tööta tehastele, vaadates nõukogude totalitaarse ühiskonna jäänustele, seisaksime…
Wagneri viimaseks jäänud ooper „Parsifal” jõuab esmakordselt Eestis lavale 25. – 28. augustil, mil Estonia mängib seda Nargeni festivali raames Noblessneri valukojas programmi „Tallinn – Euroopa kultuuripealinn 2011” toel.
Richard Wagner (1813–1883), läbi ja lõhki teatrimees, kellele teose mõjuvus laval oli esimene reegel, hämmastab meid ülestunnistusega oma viimaseks jäänud ooperi „Parsifal” (1882) loomise ajast: teater (lavategevus, lauljad ja dekoratsioonid) võiks olla õigupoolest nähtamatu. Nii nagu ta tegi orkestriga oma Bayreuthi festivalimajas,…
Eesti Filharmoonia Kammerkoor Aix-en-Provence’i festivalil
Eesti Filharmoonia Kammerkoor (EFK), kes eile esines Nigulistes ulatusliku Pärdi-kavaga, oli vahepeal kuus nädalat hoopiski ooperikoori rollis Lõuna-Prantsusmaal mainekal Aix-enProvence’i festivalil (koos kümne läbiproovitud lisajõuga). Tänapäeva muusikamaailma ja -äri ülitihedas konkurentsis jääb ellu (ning finantsiliselt plussi) see, kes peale kõrge professionaalse taseme on piisavalt paindlik liikuma eri žanrite vahel. 1. juulil 30aastaseks saanud EFK-l sellist mitmekülgsust ja vastuvõtlikkust õnneks on. Võõral žanripinnal seiklemine on õigustatud siis,…
Sarja „Suur barokiakadeemia” kontsert „Verinoor sonaat, poisiohtu ooper”: Hortus Musicus, kunstiline juht Andres Mustonen, 21. V Kadrioru lossis.
Lõppeva hooaja viimaseks akadeemiliseks kokkusaamiseks Kadriorus serveeris Andres Mustonen oma kuulajaile tõelise maiuspala: kõlasid teosed renessansi ja baroki piirilt (ca 1600), üleminekuajast ühelt muusikaliselt mõtlemiselt radikaalselt teistsuguse juurde. Tegemist on muusikaajaloo ühe põnevama ajajärguga, mil renessansi ratsionaalse mitmehäälsuse kõrvale sugenes uus komponeerimisviis – „kõnelev” meloodia improviseeritud akordilisel saatel (õieti oli selle uue lähtepunkt vägagi…
ERSO hooaja lõppkontsert: Mahleri III sümfoonia, dirigent Nikolai Aleksejev, solist Hermine Haselböck (metsosopran), kaastegevad Tallinna Poistekoor (koormeister Lydia Rahula) ja Eesti Kontsertkoor (koormeister Veronika Portsmuth). 13. V Estonia kontserdisaalis.
Pealkiri on ajendatud viimase aja ühest huvitavamast Mahleri käsitlusest, Julian Johnsoni raamatust „Mahler’s Voices. Expression and Irony in the Songs and Symphonies” (2009). Õigupoolest peakski kasutama mitmust „Mahleri hääled”, nagu Johnson seda teeb, sest Mahleri muusika jutustab mitmesuguste häältega, muudab ja vahetab…
… oli nelipühadeaegne Püha Vaimu väljavalamine ühendatud kannatusnädala sündmustega: Paul Mäe dirigeerimisel kõlasid Wagneri „Apostlite püha õhtusöömaaeg” („Das Liebesmahl der Apostel”) ja Beethoveni „Kristus Õlimäel” („Christus am Ölberge”). Minnes mööda küsimusest, kas need teosed sisuliselt ikka kokku sobisid, tuleb nentida, et muusikalises mõttes oli mõlemat nauditav kuulata, nagu näitas ka arvuka kuulajaskonna soe vastuvõtt.
Henry Purcelli ooper „Haldjakuninganna”: lavastaja Saša Pepeljajev, muusikajuht ja dirigent Lauri Sirp, kostüümikunstnik Liisi Eelmaa, valguskujundaja Jaanus Moor, osades Alla Popova, Pirjo Püvi, Merle Jalakas, Karmen Puis, Maria Kallaste, Mati Turi, Atlan Karp, Märt Jakobson, M aarius Pärn, M aarja Mitt, Tanel Jonas, Markus Luik, Robert Annus, Julia Kaškovskaja, Laura Quin, Milena Tuominen ja Janek Savolainen. Osalevad Vanemuise sümfooniaorkester ja Elleri-nimelise Tartu muusikakooli ansambel, koormeister Lilyan Kaiv. 12. ja 22.…
Reimanni „Medea” Viini Riigiooperis
Rahvusvahelisel ooperikaardil paistab Viini Riigiooper silma pigem tasakaalukuse ja konservatiivsusega kui uuemeelsusega iga hinna eest. Samal ajal on see mõistagi tunduvalt avatum kui näiteks New Yorgi Metropolitan Opera – võrrelgem kas või Viini viimast „Don Carlost” Peter Konwitschny lavastuses (Ain Anger laulis seal Philipp II rolli ning on vaimustusega meenutanud koostööd praeguse saksa esilavastajaga) ja viimati Tallinnas satelliitülekandena näidatud Meti etendust. Vahest polegi siis nii üllatav,…
RO Estonia: Vincenzo Bellini ooperi „I Capuleti e i Montecchi” kontsertettekanne, solistid Irina Dubrovskaja (Venemaa), Annely Peebo, Oliver Kuusik, Priit Volmer ja Mart Laur, dirigent Risto Joost. 11. XI Estonia kontserdisaalis.
Hääle kosmeetikaks nimetas bel canto oopereid üks mainekas Viini lauljanna, asudes pärast Richard Straussi Marssaliprouat õppima Donizetti Maria Stuarda rolli ja rõõmustades selle üle, kuidas hääl uueneb ja puhkab. Sama kehtib Donizetti pisut noorema kaasaegse Bellini kohta. Kuigi on…
Richard Wagneri tetraloogiat „Nibelungi sõrmus” pole lavastatud kunagi varem nii palju kui XXI sajandi alguses. Võib arvata, et lavastuste arv mitte ei kahane, vaid kasvab: lähenemas on Wagneri 200. sünniaastapäev (2013) ning pole imestada, et Milanost Lübeckini ja New Yorgist Riiani on tetraloogia lavastamisega alustatud või juba lõpujooneni jõutud, majandus- ja valitsuskriisidest hoolimata. „Sõrmuse” populaarsus ei ole siiski tingitud mitte niivõrd autori lähenevast juubelist, kuivõrd teose ammendamatust aktuaalsusest ja kunstilis-lavastuslikest…
Helju Tauk (1930–2005) oli eesti vaimuelus nagu omaette institutsioon – muusik, teadlane, õpetaja, kirjutaja, kõneleja –, kelle sõna nii kirjapanduna, raadios kõlanuna, loengus või vestluses öelduna oli tabav, kaalukas ja suure mõjuväljaga. Vahel piisas ainult tema häälenüansist, pausist või pilgust, et leida lahendus mõnele probleemile, süüdata kustunud mõttekäik, vaadata iseennast kriitiliselt. Tal oli Teadja staatus, puudutas see siis elu, kunsti või poliitikat. Kui hakata lugema tema kirjatöid, millest suure osa…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.