Tees ja antitees on veenvad, lootkem, et Ugala ja Vanemuise ühistöös jõutakse ka sünteesini.
Tallinna Linnateatri „Utoopia rannik. I osa. Teekond”, autor Tom Stoppard, tõlkija Anu Lamp, lavastaja Priit Pedajas, kunstnik Liina Unt, valguskunstnik Kalle Karindi ja koreograaf Laine Mägi. Mängivad Ain Lutsepp, Piret Kalda, Külli Teetamm, Kersti Heinloo, Ursula Ratasepp, Marta Laan, Liis Lass, Indrek Ojari, Kalju Orro, Alo Kõrve, Tõnn Lamp, Taavi Teplenkov, Karl-Andreas Kalmet, Pääru Oja, Märt Pius,…
„Pedagoogilisest poeemist” ja „Detoxist” moodustuv tervik näitab justkui võimalusi, kuidas Stanislavski meetodil ülima kunstitõe nimel lõhutud psüühika jaapani-mõjulise rituaali abil taas terveks teha.
Teatri NO99 „Pedagoogiline poeem”, lavastaja Tiit Ojasoo, kunstnik Ene-Liis Semper. Mängivad Marika Vaarik ning lavakunstikooli XXVI lennu üliõpilased Jaanika Arum, Markus Dvinjaninov, Marian Heinat, Linda Kolde, Rea Lest, Jörgen Liik, Veiko Porkanen, Helena Pruuli, Jarmo Reha, Reimo Sagor, Simeoni Sundja, Ragnar Uustal, Kärt Tammjärv ja Linda Vaher. Esietendus…
Aare Toikka filmiajalooline rännak eesmärgiga lausuda valehäbita „Liebe!” väärib sügavat austust.
VAT-teatri „Faust”, autor ja lavastaja Aare Toikka, kunstnik ja helilooja Kaspar Jancis, valguskujundaja Sander Põllu, videokujundaja Peeter Ritso ja koreograaf Marge Ehrenbusch. Mängivad Katariina Ratasepp, Margo Teder, Ago Soots, Tanel Saar, Meelis Põdersoo ja Madis Muul. Esietendus 29. XI rahvusraamatukogu teatrisaalis.
Kuna eesti teater on oma põhiosas üsna sõna- ja lookeskne ning realistlik, mõjuvad kehakujundil baseeruvad lavastused pahatihti erandlikult ning esmapilgul…
Andres Noormets pole lähtunud raamatu „Musta pori näkku” pealiskihist vastu hüppavaist võimalikest kiusatustest, vaid püüdnud selle pinna alt selitada üldistavamaid mustreid.
Vanemuise „Musta pori näkku”, autor Mihkel Raud, dramatiseerija ja lavastaja Andres Noormets, kunstnik Maarja Meeru, videokunstnik Taavi Varm, valguskunstnik Margus Vaigur, muusikalised kujundajad Andres Noormets, Mihkel Raud, Alari Piispea, Margus Tammemägi ja Ele Sonn. Mängivad Andres Mähar, Martin Kõiv, Ott Sepp, Kais Adlas, Riho Kütsar, Margus Jaanovits, Priit Strandberg ja…
„Naissaare Wabariigi referendum” elustub alles siis, kui astutakse välja teksti ja lavavõtme didaktilisest sünkroonsusest, loobutakse Marxist ning hakatakse esitama farsilikke sketše.
Nargeni festivali „Naissaare Wabariigi referendum”, autor Urmas Lennuk, lavastaja Hendrik Toompere jr, kunstnikud Maret Tamme ja Ann Mirjam Vaikla. Mängivad Marta Laan, Elina Pähklimägi, Hendrik Toompere jr, Hendrik Toompere jr jr ja Mikk Jürjens. Esietendus 6. VII Naissaarel Omari küünis.
„Naissaare Wabariigi referendumi” motoks on tsitaat Karl Marxilt: „Kõik maailma ajaloolised…
Lev Tolstoi, Milles seisneb minu usk?. Tõlkinud Rainis Toomemaa. 2011. 276 lk.
Lev Tolstoi traktaadi „Milles seisneb minu usk?” ilmumine eesti keeles on rõõmustav sündmus, sest, vaatamata üldisele teadmisele tolstoiluse kui sellise olemasolust ning faktist kirjandusklassiku ekskommunikeerimise kohta, pole meil tema religioossete vaadete sisust kuigi palju analüüsivaid käsitlusi ilmunud, olgugi need tema puhul sedavõrd olulised, et nende areng periodiseerib ka ta ilukirjandusliku loomingu. Põgusalt tulid need teemad taas päevakorda kaks aastat…
Lavastuse ilmalikus aegruumis on keskseid kujundeid madal treppredel keset Johannes Redelikirjutaja kirikut.
Eesti Draamateatri „Nelipühad”, autor David Edgar, tõlkija Aulis-Leif Erikson, lavastaja ja muusikaline kujundaja Mladen Kiselov, kunstnik Vladimir Anšon, kostüümikunstnik Rosita Raud, valguskujundaja Priidu Adlas (Tallinna Linnateater), video autorid Vladimir Anšon ja Tauno Makke, lavaliikumise konsultant Rein Oja, muusikaline konsultant Liisa Hirch. Mängivad Harriet Toompere, Ain Lutsepp, Lembit Ulfsak, Ivo Uukkivi, Hendrik Toompere jr jr, Martin Veinmann, Mait Malmsten, Kersti…
Psühholoogilises plaanis saaks „Liblikapüüdjat” vaadelda ka kui pildikesi ühest lähisuhtest.
VAT-teatri „Liblikapüüdja”, autor John Fowles, dramatiseerija Diana Leesalu, lavastaja Peeter Raudsepp, kunstnik Maret Kukkur ja valguskujundaja Madis Kirkmann. Mängivad Marilyn Jurman ja Margo Teder. Esietendus 31. III rahvusraamatukogu teatrisaalis.
See, mis on saanud John Fowlesi „Liblikapüüdjast” VAT-teatri laval, räägib ühelt poolt muidugi lavastaja Peeter Raudsepa ja dramaturg Diana Leesalu valikutest ja rõhuasetustest ning Margo Tedre (Ferdinand) ja Marilyn Jurmani (Miranda) tõlgendusest ja…
Lorna Marshall pole püüdnud Euripidese näidendit iga hinna eest meie kaasaega väänata.
Teatri NO99 „Iphigéneia Aulises”, autor Euripides, tõlkija Anne Lill, lavastaja ja lavakujundaja Lorna Marshall (Suurbritannia). Mängivad Tambet Tuisk, Rasmus Kaljujärv, Jaak Prints, Mirtel Pohla, Eva Klemets, Marika Vaarik, Risto Kübar, Gert Raudsep. Esietendus 17. III kammersaalis.
Antiikdramaturgiat lavastatakse meil võrdlemisi vähe, nii et näidete põhjal ei saa just kõnelda mingist valdavast tõlgenduskaanonist. Näiteks öelda, et interpretatsioonid kipuvad enamasti olema autoritruud…
Paraku ei haaku Mihkel Raua debüütnäidend „Järgmine voor” lavastaja Mart Kolditsat huvitavate probleemidega.
Von Krahli teatri „Järgmine voor”, autor Mihkel Raud, lavastaja Mart Koldits ja kunstnik Reet Aus. Mängivad Mari Abel, Juhan Ulfsak, Taavi Eelmaa ja Nero Urke. Esietendus 18. I Von Krahli teatris.
Mihkel Raua hinnangud superstaarisaate osalistele on alati väga nauditavad. See, et ta peab formaadikohaselt olema nn kurja kohtuniku rollis – asjaolu, mis on ilmselt tema kuvandi silmatorkavaim tunnus…
Dramaturg Uusberg on lavastaja Uusbergi eest juba kõik ära sõnastanud.
Eesti Draamateatri „Kuni inglid sekkuvad”, autor ja lavastaja Uku Uusberg, kunstnik Artur Tšehhi ja valguskujundaja Priidu Adlas (Tallinna Linnateater). Mängivad Tiit Sukk, Maria Avdjuško, Viire Valdma, Tõnu Oja, Maria Klenskaja, Ivo Uukkivi, Märt Avandi, Kristo Viiding, Laine Mägi, Martin Veinmann, Harriet Toompere, Mihkel Kabel ja Jaan Kapp. Esietendus 11. XII Eesti Draamateatri suures saalis.
Oma „Inglite” looga näitab Uku Uusberg end lisaks…
Eva Klemetsi „Misery” on veenev näitlejateater, kus lugu ja tegelaspsühholoogia on täies kohalolus laval.
Teatri NO 99 „Misery”, autor Stephen King, lavastaja Eva Klemets ja kunstnik Kairi Mändla. Mängivad Marika Vaarik ja Peeter Volkonski. Esietendus 22. X teatris NO 99.
Küllap on psühholoogilise õuduspõneviku või thriller’i teatrilavale toomisel üks lavastaja lisaküsimusi see, kuidas ikkagi – kui tahes sügava näitlejapsühholoogia taustal – manada esile see seletamatust pingest laetud atmosfäär, mis vastavasisulistes romaanides laotub…
Madis Kolgi vestlus festivali peakülalise James MacMillaniga.
Rahvusvaheline uue muusika NYYD-festival „Tulevikusümfooniad” 20. – 28. X programmis „Tallinn – Euroopa kultuuripealinn 2011”, kunstilised juhid Erkki-Sven Tüür ja Madis Kolk, peakülalised James MacMillan ja HK Gruber.
Sümfoonilise muusika areng ja otsingud liiguvad mitmesugustel teedel. Palju katsetatakse uute arvuti- ja meediatehnoloogiate võimalusi. Multimeedia-, YouTube’i-, mobiiltelefonisümfooniad … Teid see liin pole seni vist veel eriti ahvatlenud? Teine suund, millele pööratakse järjest suuremat tähelepanu, on…
„The Black Rider’i” alusmotiiviks on faustlikul viisil sõlmitud leping, mis sedapuhku tehtud küll armastuse nimel.
VAT -teatri „The Black Rider” („Must ratsanik”), muusika ja laulutekstide autor Tom Waits, lavastaja Christian Römer, kunstnik Kathrin Hegedüsch, videokunstnik René von der Waar, liikumisjuht Marge Ehrenbusch. Mängivad Katariina Unt, Sandra Uusberg (Tallinna Linnateater), Lauri Saatpalu, Raivo E. Tamm, Margo Teder, Tanel Saar, Meelis Põdersoo ja Ago Soots, muusikat teeb ansambel Tunnetusüksus. Esietendus 8. IX Kultuurikatla…
Nii nagu enamiku viljakate ideede üle diskuteerimise puhul, sõltub ka debatt postmodernismi lõpu ja selle järgsuse üle esmalt dialoogi võimalikkusest eri osapoolte vahel. Isegi enne põhimõistete defineerimist tuleks seega esmalt küsida, miks see teema üldse viimasel ajal nii aktuaalseks on muutunud ning mis positsioonilt ühes või teises kontekstis oma vaateid kuulutatakse. Aatelisele postmodernistile võib tunduda, et jutlustatakse lõppu millelegi, milles pole end jõudnud veel õieti väljagi sirutada, seevastu tunnetusviisile, mis…
Marjorie Shostaki „Nisa” on rikas teatrimaterjal, mis aitab esile tuua teatri enda olemuslikke küsimusi.
VAT -teatri „Nisa”, dramatiseerija, lavastaja ja esitaja Katariina Unt, lavastaja Aare Toikka, muusikaline kujundaja ja esitaja Tanel Ruben, koreograaf Marge Ehrenbusch, valguskunstnik Triin Hook. Esietendus 15. IV rahvusraamatukogu teatrisaalis.
Vaatamata monoteatri näilisele väheatraktiivsusele ja dramaturgilistele eripäradele, on lavastuse aluseks võetud Harvardi antropoloogi Marjorie Shostaki raamat „Nisa” rikas teatrimaterjal. Mitte ainult oma sisus peituva emotsionaalse intensiivsuse poolest, vaid ka…
Teatri NO 99 „(Untitled)”, lavastaja Lauri Lagle (Eesti Draamateater), kunstnik Liisi Eelmaa. Mängivad Inga Salurand, Mirtel Pohla, Eva Klemets, Marika Vaarik, Rasmus Kaljujärv, Risto Kübar, Andres Mähar, Tambet Tuisk, Gert Raudsep ja Jaak Prints. Esietendus 23. X 2010 teatris NO 99.
Lauri Lagle lavastust „(Untitled)” võiks nimetada tähenduste tühistamise teatriks selle väljendi kõige teatrisõbralikumas mõttes. Mitte küll eesmärgina iseeneses, kuid siiski silmatorkavalt ja kõrvakriipivalt kõnetab lavakeel ennekõike vaataja meeli. Loo…
„Dogma” esteetika aitab teatrile meelde tuletada, et ka XX I sajandiks ei ole kadunud kunsti funktsioon seada inimene silmitsi millegi endast suuremaga.
Von Krahli teatri „Idioodid”, autor Lars von Trier, lavastaja ja kunstnik Juhan Ulfsak, dramaturg Anni Ojanen, tõlkija Ülev Aaloe, videokunstnik Emer Värk, valguskunstnik Oliver Kulpsoo, graafiline kujundaja Arbo Tammiksaar. Mängivad TÜ Viljandi kultuuriakadeemia teatrikunsti VIII lennu üliõpilased Jim Ashilevi, Kait Kall, Ott Kartau, Katre Kaseleht, Liis Lindmaa, Loore…
Kitzbergi konservatiivsus ei seisne küünilises sõnumis, et elu ongi ebaõiglane, mis parata, vaid pigem teadatahtmises, mil kombel iga inimene oma etteantud võimalused lunastusväärseks realiseerib.
Rakvere teatri „Tuulte pöörises”, autor August Kitzberg, lavastaja ja lavakujundaja Andres Noormets (Pärnu Endla), kostüümikunstnik Kristi Leppik. Mängivad Anneli Rahkema, Tiina Mälberg, Peeter Rästas, Erni Kask ja Toomas Suuman. Esietendus 24. IX Rakvere teatri väikeses saalis.
Eestlastena peame endid alalhoidlikeks, väärtustades ajaloolises plaanis omaenda maalappi, tänapäeval…
Uku Uusbergi „Jõus” jäid siirad elutõed, mis on senistes lavastustes avanenud mängu kaudu, üksnes sõnade kanda.
R.A.A.A.M-i „Jõud”, lavastaja Uku Uusberg (Eesti Draamateater). Mängivad Ivo Uukkivi (Eesti Draamateater), Argo Aadli (Tallinna Linnateater), Alo Kõrve (Tallinna Linnateater), Mikk Jürjens (Tallinna Linnateater), Mait Joorits (Rakvere teater), Lauri Kaldoja (Rakvere teater), Ott Kartau (TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia), Raigo Saariste (Balti Filmi- ja Meediakool), Mikk Dede (Eesti Muusika-ja Teatriakadeemia), Aare Külama (TÜ Viljandi Kultuuriakadeemia), Mihkel…
Algus Sirbis nr 26 ja 27
Harvamängitavast repertuaarist küündis esile Erich Wolfgang Korngoldi ooper „DIE TOTE STA DT” („Surnud linn”) ROHi laval, esietendusena Suurbritannias 90 aastat pärast teose sündi. Willy Deckeri lavastus pärineb 2004. aasta Salzburgi festivalilt, on vahepeal külastanud veel õige mitut teatrit. Dirigeeris Ingo Metzmacher, peaosades laulsid Stephen Gould (Paul) ja Nadja Michael (Marie/ Marietta).
Algus Sirbis nr 26
Gardnerile iseloomulik elektriseeriv, täpne ja mõtestatud muusikaline teostus kandis ka teist ENO markantset uuslavastust, Béla Bartóki ühevaatuselist ooperit „HERTSOG SINIHABEME LOSS ” (1911). Väljendusrikkalt laulsid-näitlesid mõlemad solistid, Clive Bayley (Sinihabe) ja Michaela Martens (Judith).
Daniel Krameri lavastus asetas tegevuse halli tänapäeva. Öine agul, keskealiste väikekodanlaste kohtamine. Lihtne uks, naine on uudishimulik, palub ekskursiooni. Kelder, järjest uued uksed ja korrused, mis on pöördlava abil leidlikult esile manatud. Algul…
Royal Opera House (ROH), asukoha järgi nimeks ka Covent Garden, ja English National Opera (ENO) mängivad kahepeale aasta jooksul 40–45 erinevat ooperit. Kui arvestada ka kammerlavasid, siis etendatakse Londonis heatasemelist muusikateatrit veel oma paarikümnes paigas1. Lavastuste koguarv ulatub aasta peale õige mitme sajani. Olen ise pigem kontserdiinimene, osalemine Laurence Olivier’ auhindade2 ooperižüriis tähendas elu kõige tihedamat ooperiskäimist. Hindamisele kuulusid 2009. aasta Londoni uuslavastused, sh varem esitamata mujalt üle võetud ning…
Ivar Põllu näidendi ja lavastuse „Ird, K.” nimitegelase „K” kätkeb endas oma kafkalikkuses tähendusi maamõõtjast ja kohtualusest kommunisti ja küüditajani.On sümpaatne, et Ivar Põllu pole oma „Ird, K.” näidendi ja lavastusega alistunud üsna tõenäolisele esmatasandi kiusatusele hakata müütilise kangelase mõõtmeisse avardunud ajaloolist isikut kohe omatahtsi „tõlgendama” ja „värskendama”, vaid on alustanud püüdest teda mõista ning ajalooandmeile elu sisse puhuda. Ometi ei ole Irdi isik kogu oma vastuolulisuses, teda mäletajate mälestusis…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.