Dokumentaalfilm „Ma elasin Eesti Vabariigis” meenutab milleski Marcel Prousti kuulsat romaani „Kadunud aega otsimas”. Kui jätta erandid (näiteks tootmisfilm, mõned kuivemad õppefilmid jms) kõrvale, siis peaks film, ka dokumentaal, olema eelkõige suunatud tunnete äratamisele, linateos peaks edastama autoritõde vaatajas emotsioonide tekitamisega. Pakutav hingestus võiks aga olla mõõdukas, vähemalt minusuguse jaoks, ja olgu rikastatud siiski infoga, mis lisaks teadmisi. Kipun arvama, et ilmselt ei ole ma väga erandliku vastuvõtumehhanismi ega maitsega.
Mängufilm „Päeva lõpus” (Rakvere teater ja Linefilm 2009, 110 min), režissöör, operaator ja toimetaja Maiju Ingman, käsikiri Urmas Lennuk. Helioperaatorid Peeter Pilv ja Tarmo Kesküll, kunstnik Kristi Leppik, muusika Elmar Sats ja Tarmo Kesküll, monteerija Aivo P. Alikka, grimm Katrin Somelar, produtsendid Mati Metsjõe ja Kristo Kruusman. Osades Velvo Väli, Erik Ruus, Liisa Aibel, Toomas Suuman, Tarvo Sõmer jt. Esilinastus 28. XII Rakvere teatris.
Vahest oleme ainus riik maailmas, kus…
Pikk, lohisev ja nämmutav film ei suuda avada kodanike komiteede unikaalsust maailma ajaloos.Dokumentaalfilm „Rahva vabadus” (Stuudio Navona, 2010, 90 min), stsenarist, režissöör ja operaator Jaan Kolberg, idee autor Illar Hallaste, toimetaja Eve Pärnaste. Maarja Vardja muusika, produtsent Tiiu Õunapuu. Esilinastus 5. III kinos Artis, ETV eetris 2. IV.
Ehk peaks otsima viisakamaid sõnu? Aga milleks läbi-lilletseda, mis ei tähenda muud kui silmakirjatsemist. Ütlen otse välja: „Rahva vabadus” on tõeline käkk,…
Kolm filmi sarjast „Eesti lood”.Dokumentaalfilm „Ultravennikesed” (Rühm Pluss Null, 2009, 27 min), režissöör ja stsenarist Kullar Viimne, operaatorid Kullar Viimne ja Erik Norkroos, helioperaator Olger Bernardt ja Kristian Miilen, reporter Jüri Muttika. Produtsent Erik Norkroos. ETV eetris 25. XI 2009.
Kullar Viimne on oma isikupärase käekirjaga noor dokumentalist, tema uut filmi vaatama asudes ootad ikka autoripoolse hoiakuna tundeid, ka seda, kas töö tuleb lõbus või mitte. Sedapuhku on tabatud nukkerlõbusus,…
Kolm dokumentaalfilmi sarjas „Eesti lood”.„Kiri Ruhnust” (Silmviburlane, 2010, 28 min), režissöör ja stsenarist Heilika Pikkov, produtsent Ülo Pikkov. ETVs 17. II .Kas dokumentaali annab liigitada žanrimääratluse „naistekas” alla? Ma usun, et juba see mõiste ise paneb kellegi kulmu kortsuma, täpselt samuti nagu mustanahalised ja saamid ei soovi, et ühtesid neegriteks ning teisi laplasteks kutsutakse. Põhjusel, et viimaseid sõnu on ajaloos pruugitud halvustavas toonis, ja tähendab ju naistekaski nii mängufilmide kui…
„Teisel pool teed”, dokumentaalfilm sarjast „Eesti lood”, 28 min, režissöör ja stsenarist Jaanis Valk, operaator Erik Norkroos. stuudio Rühm Pluss Null, 2009.
Filmi juhatab sisse audioproloog ja selle vene südamliku romansi kuulmise ajal jõudsin ma mõelda: algus venib, läheb liiga pikale, proportsioonid nihkuvad paigast! Alles teist korda vaadates taipasin, et mitte ainult venitatud algus, vaid kogu filmi aeglane tempo on põhjendatud – see on osa poeetilisest naturalismist, millega võiks filmi…
Vahur Laiapea on portreteerinud Tiina Rekandit, kes õpetab eesti keelt Krimmis, Krasnodarka ja Aleksandrovka külades.Dokumentaalfilm „Krimmi õpetaja” (stuudio Ikoon, 2009, 53 min), autor ja produtsent Vahur Laiapea, monteerija Urmas Sepp, helilooja Liisa Hirsch.Tsaaririik muudkui laienes ja laienes, vallutuse järel asuti uut maa-ala kohe koloniseerima. Alates XIX sajandi keskpaigast puudutas see poliitika meidki, viis eestlased Kaukaasiasse, Krimmi, Vaikse ookeani äärde, Türki ja mujalegi. Erinevalt Stalini anastustest kohalikke elanikke suurt ei puudutatud,…
Režissöör Tõnu Virve positsioon on olnud austav ja seetõttu on ka karisid välditud. Autor on ka ise kunstnik.
„Evald Okas” on läbi ja lõhki portreefilm. Võiksime selle žanreerida isegi audiovisuaalseteks memuaarideks, need loob teatavasti meenutaja ise ühest punktist tagasi vaadates. Evald Okkal on see punkt 93aastane Metuusala iga. Okas on selles vanuses lahe, humoorikas džentelmen, kelle teravamadki minevikukarid muhelema panevad.
Kui me ei soovi just oma pead maa alla pista, siis peame tõdema, et islamimaailm oma perekonna- ja seksuaaleetikaga laieneb hoogsalt, haarab meidki.Lühimängufilm „Krantsid”/„Løshunder”/ „Strays”, (Alexandra Film – Eesti ja Nocturne Productions – Norra, 38 min), režissöör ja stsenarist Sutharsan Bala, operaator Meelis Veeremets, produtsent Marianne Ostrat, kunstnik Tiiu-Ann Pello, kostüümikunstnik Kristi Soe, helilooja Juri Šleifman, helirežissöör Jevgeni Tšernov. Peaosades Jekaterina Novosjolova, Paulo Kulešov, Ago Soots ja Jevgeni Gatšuk. Esilinastus…
Naine on lisaks lipoliitiku ametile veel helilooja, maalija, tantsija, luuletaja ja muidu heategija.Dokfilm „Dr Grossmanni jumalate maa”, režissöör, operaator ja produtsent Vahur Laiapea, monteerija Urmas Sepp, muusikaline kujundus Liisa Hirsch, 27 min, esilinastus 31. juulil Haapsalus „Seanaha” festivalil.
Pean tunnistama, et olen parasjagu kimpus. Vahur Laiapea portreefilm Galina Grossmannist mulle meeldis, see oli täielik tervik, kuid ma ei oska seda žanreerida. Esimesena kipub pähe „dokumentaalkomöödia”, siis „komöödiadokumentaal”, kuigi ma tean,…
Laiapea on tänaseks teinud õige mitu filmi puudega inimestest, astunud üsna dostojevskilikult välja alandatute ja solvatute kaitseks.
Dokumentaalfilm „Hing on sees”. Režissöör ja produtsent Vahur Laiapea. Operaatorid Dorian Supin, Vahur Laiapea, Ago Ruus. Heli Ants Andreas, Mart Otsa. Monteerijad Kadri Kanter, Urmas Sepp. Ikoon, 2004, 28 min.
Vahur Laiapea film tekitab mõningaid üsna strukturaalseid teooriaküsimusi. Dokumentaalehk tõsielufilmi nimetakse ka mittemängufilmiks (nonfiction), ent „Hinges…” muudkui mängitakse. Üles on võetud Aivar Simmermanni läbi…
Arhiivitöö on tehtud viis plussile, leitud on unikaalseid kaadreid, eriti Saksa-Nõukogude koostöö kohta enne Teist maailmasõda.Dokumentaalfilm „Nõukogude lugu” („The Soviet Story”, Läti 2008, 85 min), režissöör ja stsenarist Edvīns Šnore, operaatorid Edgars Daugavvanags ja Uvis Brujāns, montaaž Nic Gotham, jutustaja Jon Strickland, produtsent Kristaps Valdnieks.
Ajalugu saab käsitleda õige mitmest vaatekohast, ka mitmest geograafilisest punktist. Kohe kindlasti erineb Euroopa rahvaste lähenemine Vene bolševismile, Hitleri võimutsemisele ja Teisele maailmasõjale. Mõelgem vaid…
Lühikomöödias „Bibendum” on osavalt põimitud ühiskonnakriitiline sõnum, jantlik armastus ja tegevus kui farss.Lühimängufilm „Bibendum”, 16 min, režissöör ja stsenarist Augustas Liiv, operaator Ants-Martin Vahur. Osades David Bowles, Jekaterina Novosjolova, Aleksander Okunev, Andrei Zubkov jt. Produtsendid Riin Urbanik ja Neigeme Maeda, Avarege Monkey, 2009. Esilinastus 29. V kinos Sõprus.
Pseudoladinakeelse nimega nukk Bibendum on teatavasti ülemaailmse rehvi- ja muu firma Michelin maskott (Michelin Man) ning üks maailma kuulsaim ja vanim kaubamärk…
Vainokivi kaamera on hästi tabanud inimeste näoilmeid, nendega on osatud luua meeleolusid ja anda edasi emotsioone.Dokumentaalfilm „Maestro”, 28 min, stsenarist ja režissöör Manfred Vainokivi. Helirežissöör Ivo Felt, toimetaja Peeter Sauter, monteerija Kersti Miilen, produtsent Marju Lepp. Filmivabrik, 2009, esilinastus 14. V kinos Sõprus.
„Maestro” on klassikaline portreefilm omapärasest fotograafist Kalju Suurest. Filmis keskendutakse vaid inimese tööle, välja oli jäetud portreteeritava isiklik elu ja see ei mõju puudusena. Umbes samasuguse mustriga…
Tänane päev ei välista naivistidegi hulgas professionaalse haridusega tegijaid, peaasi et puht tehniliselt oleks töö individuaalselt ja kordumatult ligadi-logadi ning et domineeriks autori lihtsameelne minapilt.Dokumentaalfilm „Armastusega Abrukale ja tagasi”, autorid Eve Ester ja Tõnu Aru. Tõnu Aru stuudio, 2008, 77 minutit. Esilinastus 31. III Tallinna Kinomajas.
Vaatasin filmi Ventspilsi loomemajas. Mu oma sülearvuti (miks süle-, kui see on mul laual?) seda näidata ei soovinud, kuidas ma ka klahvidega ei klõpsutanud,…
Raamat ei tee ju oma filme ministritest, rektoritest ega pangahärradest, vaid rohkem või vähem boheemlikest kunstnikest, keda ei pane kohe kuidagi nagu herneid ritta.
Dokumentaalfilm „Jaan Manitski tagasitulek”, stsenarist Jaan Kruusvall, režissöör Rein Raamat, operaatorid Arvo Vilu ja Rein Raamat. Diktoriteksti loeb Tõnu Mikiver, muusika ja kujundus Peeter Brambat, muusikatöötlus Jaak Elling, montaaž Rein Raamat, produtsendid Helvi ja Rein Raamat. Stuudio Raamat-film, 2009, 52 min. Esilinastus Tallinna Kinomajas 19. II . …
Eesti filminduses valitseb kaamerakultus, operaatoritöö meisterlikkust eelistatakse filmi sõnumile. Suur osa meie filmimaestroid on puhtalt operaatoriharidusega.
Dokumentaalfilm „Seal, kus lõpeb luule…”, (114 min), režissöör, operaator Arko Okk. Osalised Evald Okas, Jaan Kross (mentaalselt ja postuumselt), Tiina Väljako, Jüri Kuuskemaa, Jaanus Nuut, Alla Okk, Karina Tõeleid, Lauri Leesi, Leo Kunnas, Kaino Oja, Endel Lippmaa, Veljo Tormis. Steadicami operaator Jukka Talikka, helioperaatorid Ants Andreas, Toomas Vimb, Simon Charles, monteerija Kaspar Kaljas, helirežissöör Tiina Andreas,…
Kas Ernesaks oli osav žonglöör, kes oskas hoida tasakaalu kuristiku kohal kõrguval köiel? Või oli ta fassaadifiguur, kelle edevuse ja lihtsameelsuse kasutasid ära kurjad jõud Moskvas, EKP Keskkomitees ja julgeolekus?
Dokumentaalfilm „Laulutaadi hümnid”, Laara Productions ja Eesti Rahvusringhääling, 2008. 65 min. Käsikiri Andres Laasik, Vello Mäeots ja Ruth Alaküla, režissöör Ülle Õun, teksti loeb Aarne Üksküla. Filmis on kasutatud Jarmo Jääskäläise poolt 1987. aastal Eestis ja Ameerikas filmitud materjale, samuti Mark…
Tolgi natuur ei sobi probleeme lahendama, ta pole detektiiv ega psühhiaater, kes enigma lahti harutaks, vaid hüsteeritseja, kes trummi taob.
Dokumentaalfilm „Radikaal”, režissöörid Andres Maimik ja Rain Tolk, operaatorid Andres Maimik ja Mart Ratassepp, produtsent Andres Maimik. Kuukulgur Film, 2008, 35 min. Esilinastus 7. I kinos Sõprus, ETVs.
Publitsistikas on seesugune mõiste nagu „õhus rippuv teema”. On midagi, mida rahvas ootab, mida kibeleb teada saama, ja siis tuleb õige autor, kes…
Kasparov ja Kasjanov haihtuvad siiski tagaplaanile, kasparovlasi ja kasjanovlasi ei näe me filmis peaaegu üldse, keskendutud on limonovlaste sõelumisele.
Dokumentaalfilm „Revolutsioon, mida ei tulnud” („The Revolution, that wasn’t”), 96 min. Režissöör Aljona Polunina, produtsendid Jaak Kilmi ja Ilkka Matila. Kuukulgur Film ja Matila Röhr productions, 2008. Esilinastus Eestis kinos Sõprus 7. I 2009.
Kehv on siis, kui raha pole. Aga kuidas on lugu siis, kui tatsad jalgupidi võis? Aljona Polunina…
Muinsuskaitse alla võetud Valli baaris näeme teist sorti rahvast, seal valitseb igavene vabadus, võrdsus ja vendlus nagu kommunistlikus utoopias.
Dokumentaalfilm „Valli baar”, režissöör ja operaator Manfred Vainokivi, stsenarist ja intervjueerija Peeter Sauter. Produtsent Marju Lepp, monteerija Kersti Miilen, heli Ivo Feldt ja Mati Schönberg. Filmivabrik, 2008, 50 min. Esilinastus kinos Sõprus 12. XI.
Mis sest, et ümberringi on nõukogude võim, teleekraanil on vähemalt pooleks minutiks Lääs!
Lõunaeestlasena olen inimene, kes vaatas nõukogude ajal haruharva televiisorit. Kord, kui nägin teleekraanil reklaame, ei uskunud ma oma silmi. Kuidas seesugune totaalabsurdsus on võimalik? On ju lihtne aabitsatõde, et reklaam kuulub arenenud turumajandusega ühiskonna, kaupade külluse ja ületootmise juurde!
Nõukogude Liidus aga ületas kogu selle rõlgusriigi eksisteerimise vältel kaupade nõudlus pakkumise, mis tähendab, et klassikalises mõistes polnud toona üleskiitmise…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.