Küünlakuu esimesel päeval lahkus Monacos 96. eluaastal eelmise sajandi teise poole ooperiilma tuntumaid isiksusi, ameerika-itaalia helilooja, ka lavastaja ja dirigent Gian Carlo Menotti. Ta kirjutas aastatel 1934 – 1988 kokku 24 ooperit ja kolm balletti, neist “Konsul” (1950) ja “Bleeckeri tänava pühak” (1954) on väärinud ka Pulitzeri preemia. Veel jaanuaris etendas Monte Carlo Ooper Lawrence Fosteri juhatusel maestro kuuldel Monacos tema “Meediumi”, veebruarikuised õhtud on paraku juba mälestusetendused. “Konsul” oli jaanuaris…
BBC Sümfooniaorkestri traditsiooniline jaanuarikuine Composer Weekend Londonis Barbicani keskuses meie kaasaja tuntud helilooja loominguga oli pühendatud seekord Sofia Gubaidulinale pealkirja all “A Journey of the Soul”, märkides ka helilooja hiljutist 75. sünnipäeva. Nädalavahetus 12. – 14. jaanuarini sisaldas kokku kümmet üritust kontsertidest filmiprogrammini. Oma muusika ümber oli maestra valinud veel vaid Heinrich Schützi, Bachi ja Haydni loominguga.
Huddersfieldi nüüdismuusika festival oli oma 11 päevaga seegi kord Briti saarte üks sisukamaid. Veel selle asutaja Richard Steinitzi ajal olid siin 1998. aastal esiplaanil Veljo Tormis, Arvo Pärt ja Erkki-Sven Tüür. Nüüd olid festivali resideerivaiks heliloojaiks Barry Guy (ka kontrabassivirtuoos) ja Michael Finnissy, ansambliks Smith String Quartet koos pianist John Tilburyga (tuntuim Feldmani interpreet) kokku 10 kontserdiga peamiselt Morton Feldmani loomingust.
Eile tegi oma järjekordse debüüdi, seekord kuulsa Müncheni Kammerorkestri ees dirigent Anu Tali, juhatades Eesti-Läti-Soome kava mainekas Prinzregententheateris, kus kõlasid Erkki-Sven Tüüri “Action-Passion-Illusion”, Pēteris Vasksi viiulikontsert “Kauge valgus” (solistiks Sibeliuse konkursi võitnu Pekka Kuusisto), Tüüri “Lighthouse” ning Kaija Saariaho “Nymphea reflection” keelpillidele.
Kolmas Georg Solti mälestuskonkurss noortele dirigentidele Frankfurdis kogus läinud kuul rekordilise arvu, üle 500 soovija kokku 72 riigist (!). Saadetud videote põhjal lubati võistlema vaid 23 (14 maalt). Dirigendi lesk Valerie Solti on konkursi peatoetajaid ja oli ka žüriis, kus muuhulgas olid samuti Müncheni biennaali kunstiline juht, dirigent ja helilooja Peter Ruzicka ning Frankfurdi Ooperi peadirigent Paolo Carignani. Võitjaks tunnistati 31aastane Berliinis elav korealanna Shi-Yeon Sung (I preemia 15 000 eurot), II…
Saksamaa suvelõpu suuremal muusikapidustusel Bremenis (2. – 24. IX) on viimastel aastatel osalenud ka Eesti muusikuid. Juba mitmendat korda on Bremenisse kutsutud dirigent Kristjan Järvi koos oma New Yorgi Absolute Ensemble’iga. Kavade kõrval oli neil tänavu ka oma kursus “Absolute Academy”, mille lõpukava Kristjan Järvi käe all festivalil eraldi 10. IX Bremeni KMK galeriis tutvustati. Ansamblis on asendamatuks solistiks olnud algusest peale fagotist Martin Kuuskmann. Osaleti ka avakontserdil Bremeni turuplatsil, kus veel…
Nüüdismuusika maailmapidustus, Rahvusvahelise Nüüdismuusika Ühingu (ISCM) ametlik aastafestival ehk World New Music Festival toimus tänavu lausa keset suve 14. – 30. VII. Sageli muusikahariduslikel eesmärkidel laiali puistatud korraldajamaa mitmesse keskusse (festivalid toimuvad kordamööda ISCMi liikmesmaades, keda praegu 50), sai selle seekord endale vaid Saksamaa tähtis muusikalinn, Edela-Saksa Ringhäälingu (SWR) residents Stuttgart, kus tegutseb festivali korraldajana ka ühendus Musik der Jahrhunderte (Saksamaal peeti festivali viimati aastal 1995).
1982. aastast Pariisis elav soomlanna Kaija Saariaho võib end pidada Soome kõigi aegade rahvusvaheliselt tunnustatuima ooperi loojaks. See on tollal Salzburgi festivali juhiks olnud Gerard Mortier’ tellitud ja festivalil 2000. a maailmaesiettekandele tulnud “L’Amour de loin” (“Kauge armastus”), mis 2001. a jõudis kaastellija Pariisi Châtelet’ teatrisse, 2002. a Santa Fe, seejärel Berni, Darmstadti ning 2004. alõpul ka Soome Rahvusooperi lavale.
Mozart ja Viin 2006
Vaadates muusikalist Viini Mozarti aastal, kritiseerib austria noorema põlve helilooja Olga Neuwirth ameerikalikult ülespuhutud vahtu suurklassiku ümber. Ta ütleb, et Mozart suri tema psüühilise, füüsilise ja kunstilise ärakasutamise tõttu, mis jätkub tänaseni. Eriti mõistmatuks jääb talle Peter Sellarsile antud festival “New Crowned Hope”, mis põhinevat Mozarti kolme hilisteose teemadel: “võlumaailm ja muutumine” (“Võluflööt”), “andeksandmine” (“Tituse halastus”) ja “mälestus” (Reekviem). Mitme Viini tellitud uusteose kõrval toob Sellars siia…
Linna kaitsepühaku Ambrosiuse päeval 7. XII alustas hooaega Mozarti “Idomeneoga” taas La Scala. Et teatrile otsitakse peadirigenti, asendavad teda vahepeal noorimad külalistipud, britt Daniel Harding (29) ongi avaetenduse dirigendiks koostöös Pariisi Rahvusooperiga tehtud Luc Bondy lavastuses. “Idomeneod” näeb sel kuul kokku seitsmel õhtul (täna neljas) ning siis tuleb teatri orkestri ja koori ette 23. XII jõulukontserdil (Beethoveni IX sümfoonia) Daniel Barenboim.
Suurim uue muusika (ja teistegi kunstide) festival sai alguse Claudio Abbado eestvõttel 1988, suurtoetajaks Casino Austria. Tänavu on keskpunktis kaks heliloojat, sakslasest juubilar Helmut Lachenmann (70) ja Viinis tegutsev šveitslane Beat Furrer, mälestuskummardused tehakse aga Giacinto Scelsile (1905 – 1988). Kesksemaid esinejaid kodust Viini Raadio SO (nende teist kava juhatas ka meie Olari Elts 11. XI), 60 kontserti ja muud üritust. Festivali avas Lachenmanni “Ausklang” (1985), dirigendiks Peter Rundel ning…
Nüüdismuusika Varssavis ja Schwazis
Homme lõppev (alates 16. IX) 48. nüüdismuusika festival “Varssavi sügis” on esiplaanile toonud jaapani, hiina ja vene muusikat. Avakontserdil Rahvusfilharmoonia saalis esinenud Slovaki Raadio SOd juhatas ungarlane Zsólt Nagy, avateoseks Toru Takemitsu “Vocalism Al”, ent õhtu viimaseks teoseks oli autori kohalolekul Helena Tulve “Sula”.
Salzburger Festspiele, Kesk-Euroopa kuulsamaid suvepidustusi (algas 25. VII), kestab veel kuus päeva. Ooperipoolel esindab XX sajandit Franz Schrekeri (1878 ? 1934) ?Die Gezeichneten? (dirigent Kent Nagano, lavastaja Nikolaus Lehnhoff), harukordsemad ka T?aikovski ?Mazepa? Maria teatri trupilt Valeri Gergievi juhatusel ja Mozarti ?Mitridate ? Rè di Ponto? koostöös Bremeni festivaliga (dir Marc Minkowski, lav Günter Krämer).
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.