Kuidas saada kuulsaks? Kui öelda „dada“. Suursuguselt žestikuleerides ja peenekombeliselt. Hullumiseni. Meelemärkuse kaotamiseni.
Hugo Ball, „Dada manifest“, 14. VII 1916.
14. VII 1916 luges Hugo Ball Zürichi Cabaret Voltaire’is ette esimese dadaismi manifesti. Ta oli sõpradega avastanud, et „dada“ tähendab mitmes Euroopa keeles nõustumist, hüvastijättu ja mänguhobust, mistõttu sai sõnast suurepärane kujund, mille ümber kunstnikkond koondada. Umbes aasta pärast kirjutas Tristan Tzara oma dada manifesti, mis kuulutas ajaloo autoriteedi lõppu. Kui Balli…
Käisin performance’il, mis ei tahtnud olla etendus – mis tahtis olla, ei tea mis, ja nägin, kuidas üks naine, esinejatega eakaaslane, vaatas neid emaliku muigega: küll teiegi kunagi selle laval igavlemise lõpetate ja hakkate end tõsiselt võtma, aga praegu kannatame teid sõbralikult välja. Käisin näitusel, kus kaks sõpra hakkasid märatsema, sest neid ängistas näituse karjuv soovimatus midagigi öelda. Käisin näitusel, kus osalevad kunstnikud ütlesid, et väljapanek on üle kujundatud, aga kuraatoril…
Globaliseerumisvastase mõtteloo üks algatajaid Naomi Klein kommenteeris Hamburgi G20 kohtumisega kaasnenud tänavarahutusi ajakirjale Spiegel, et üleilmastumise peamine probleem on neoliberaalse majandusmudeli pidurdamatu ja peaaegu autoritaarne levitamine.1 Kleini sõnul on praeguseks parempoolne poliitika kaaperdanud inimeste frustratsiooni, mis on tulnud kriiside tagajärjel tekkinud tööelu raskusest, elustandardi langemisest ning riiklike lahenduste pikaaegsest puudumisest. Seepärast kuulatakse ja valitakse äärmusparempoolseid nagu Trump, Brexiti läbiviijad või Marine Le Pen, kes segavad osavalt ära protektsionismi ja neoliberalismi,…
Franco Berardi ehk Bifo, kes pidas eelmisel kevadel Tallinnas ettekande Donald Trumpi valimise ja Brexiti teemal, on kogu aasta mõelnud ja kirjutanud, miks nii on läinud. Ta kuulutas ette, et ees ootab veriseim kümnend, mida lähiajal nähtud. Päevauudised üldjoontes kinnitavad tema ennustust: pole enamust ega vähemust, keda poleks profileeritud ja viimasel aastal suurel hulgal mõrvatud. Ajakirja e-flux juuninumbri artiklis „Teine tulemine“1 kirjeldab Bifo kultuuri tupikusse jõudmise protsessi. Tema väitel pole…
Sarah Schulman kirjutas 2013. aastal raamatu „Vaimu keskklassistumine. Kadunud kujutlusvõime tunnistaja“ („The Gentrification of the Mind. Witness to a lost imagination“, UC Press), kus ta kirjeldab aidsi epideemia mõju New Yorgi kujunemisele. Boheemlaslikust ja protestivaimu täis idealistide New Yorgist on saanud kallis linn, kus kultuur on koondunud suurte institutsioonide ja kaubamärkide alla, kus peaaegu kõik taandatakse ühtlaselt anonüümseks ja individuaalsusega ei osata midagi peale hakata. Ometi on alles New Yorgi külma sõja…
Ühismeedia on viimasel ajal toonud minuni Bertolt Brechti aastatel 1937 kuni 1942 kirjutatud muserdavate aegade luuletusi. Iga päev loetakse hommikustes uudistes ette, mitu inimest ühes või teises paigas eelmisel päeval surma on saanud, millised riigipead kohtuvad, et arutada järgmiste pommide üle. Kunstis ja kultuuris on neid teemasid püütud pikalt vältida: poliitikud tehku poliitikat ja kunstnikud kunsti! Minulegi selgitati ülikoolis, et poliitilistel probleemidel on poliitiline lahendus ning kultuuritegijad saavad rikastada vaid…
Pseudoboheemlaste lüüriline romantika on väljakannatamatu. Nende sõnul on maailm ideaalne: raskel momendil tuleb ainult sügavalt sisse ja välja hingata, et kõik laheneks, sest meid kõiki ühendab suur empaatia. Klassikaks saanud Lennoni ja Ono laulu „Imagine“ (1971) kannab vahest samasugune paatos, aga see on sisult tabavam ja mitmekülgsem-kaasavam. Unistamisega laiendame oma vabaduse piire, kujutame ette midagi enneolematut või puuduvat, pakume välja visioone ja hakkame nende visioonide järgi oma elu kujundama.
Just äsja…
Pärast Teist maailmasõda on lääneliku kunsti, kirjanduse, muusika ja etenduskunstide vallas enamasti end religioonist distantseeritud. Suurem osa kriitiliselt mõtestatud nüüdiskultuurist on ateistlik, ka laiatarbekultuur. Kui Ladina-Ameerika seebiooperites võib veel kohata katoliiklikke kombeid, siis päevalehtedest usutavasid ei leia. Esoteerika aga vohab kõikjal, põhieesmärgiks enesesse kaevumine, mis pakubki paljudele lunastust.
Religioosse maailmapildi puudumisest hoolimata on aga XXI sajandi suurimad konfliktid ehitatud üles usundite vastandamisele. Moslemeid peljata on tavaline, et mitte öelda moodne, sest…
2015. aastal peeti arvamusfestivali sooalal arutelu „Eestile naispresident?“. Üldjoontes leiti, et oleks aeg nii naispresidendiks kui ka naispeaministriks, sest onu Heinode meele järele on juba oldud piisavalt kaua. Marju Lauristin tõi välja, et kui riigikogulased on riigiisad ja -emad, siis president on nagu riigivanaisa. Aga kes tahab olla riigivanaema? Lauristin ei näinud presidendi ametis piisavat väljakutset, kuna pärast ametiaega enamjaolt aktiivsesse poliitikasse tagasi ei minda.
Paremtsentristlik konservatiiv, mitme lapse ema ja vanaema,…
Jörg Heiser: „Kui inimene mõtleb asjad läbi, jõuab ta arusaamani, kuivõrd oluline on solidaarsus teiste gruppidega, kes moodustavad kokkuvõttes ahela, millest koosneb ühiskonna enamik.“
Kunstikriitik Jörg Heiser pidas mais avaliku loengu „Topeltelud: kunst ja popmuusika“ ning lõpetas sellega KKEKi ja EKA kunstiteaduse ja visuaalkultuuri instituudi koostöös korraldatud loenguseeria. Jörg Heiser on Londonis publitseeritava rahvusvahelise kunstiajakirja frieze toimetaja ning Saksa, Austria ja Šveitsi kaasaegset kunsti…
Alles see oli, kui feminism muutus trendikaks ja kõik ütlesid, et nad on seksuaalselt väga vabameelsed ja haavamatud, suhtuvad kõigisse võrdselt, lähevad tänavatele meelt avaldama ja otsivad radikaalseid pidutsemisvõimalusi, et igavusse ära ei sureks. Araabia kevade ja Occupy Wall Streeti…
Dorothea von Hantelmann: „On aeg aktsepteerida, et kunst ja kultuur on turumajandusest lahutamatud.“
Dorothea von Hantelmann on kunstikuraator ning kunstimuuseumide ja näituste ajaloo uurija, üks peamisi kaasaegse kunsti sündmuse „Documenta“ mõtestajaid. Hantelmann külastas Tallinna EKA kunstiteaduse ja visuaalkultuuri instituudi ja Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse koostöös korraldatud avalike loengute raames. Siinne vestlus põhineb valitud lõikudel Hantelmanni loengule „Miks on näitustest saanud moodne rituaal (ning mida ütlevad näitused meie ühiskonna kohta)“ järgnenud…
Teleseriaalid kujundavad järjest enam võrdõiguslikkuse kultuuri ja arusaama poliitikast.
Televisioon on olnud peavoolu sünonüüm ligi 50 aastat. Internetikanalite ja -tootjate tulekuga seoses tarbitakse televisiooni veel intensiivsemalt ja kultuuriliselt on see määravam kui varem. Seriaale saab järjest enam osta otse tootjatelt hooaja kaupa, et need ühe hooga järjest ära vaadata. Turg nõuab tegijatelt iga sammu läbimõtlemist, et mitte astuda mõnda ideoloogilisest lohakusest tingitud ämbrisse, mille tõttu võiks mõni…
Veel alles 2014. aastal räägiti transsoolistest naistest peamiselt sekstöö kontekstis, kus soolised erinevused on kõige selgemalt näha. 2016. aastal on kuuldavaks saanud hoopis teistsugused transnaiste hääled – nende unistus saada kuulsaks näitlejaks või lauljaks on saanud tõeks. Veebruari lõpus avaldas Anonhi ehk ansambli Antony and the Johnsons laulja pika sõnavõtu, miks ta ei lähe 2016. aasta Oscarite galale, kuigi on eelmise…
Elis Saareväli: „Elu eluhammasrataste vahel muljuda saanud veidrikest huvitavad mind eelkõige elunähtused, mida oma tegelaste abil kujutan.“
Elis Saarevälja näitus „Hilja juba“ Draakoni galeriis kuni 30. I.
Elis Saarevälja värske näitus kuulutab triikrauaga koduperenaise ajastu möödanikuks, sest keegi ei oska triikrauaga enam suurt midagi peale hakata ja tehnika on üleüldse tehtud piisavalt lollikindlaks, nii et korralikke põletusjälgigi enam ei jää. Sellist elu, kus naised veedavad päevi kodutöid tehes,…
Näidendi prooviperioodil hakkas Chris/Chris käima Manhattani allosas sadomasohistlikku seksi praktiseerimas kuulsa Sylvere Lotringeriga. [—] Armastus ja hirm ja glamuur. Mehe raamatuid läbi hekseldades mõistis ta, kui luges ühte pühendust, et tal on päris kõvad konkurendid: „Sylvere’ile, Maailma Parimale Keppijale (vähemalt minu kogemuse pinnalt). Armastusega, Kathy Acker.“ Pärast sõid nad mereannisuppi ja rääkisid Frankfurdi koolkonnast. Siis näitas mees naisele ust…
Chris Kraus, „Tulnukad / Välismaalased ja anoreksia“, 2000.
Chris Kraus ei…
Tänapäeval kunstivoole enam ei defineerita, ent on mõned värsked erandid. Uusimaks suundumuseks nüüdiskunstis võib pidada antropotseeni ehk üdini inimmõjulisena ja -looduna maailma käsitlevat mõtte- ja kunstivoolu, mis hõlmab endas ka postinterneti ideid. Eesti-vene kunstnik Katja Novitskova, kes elab Saksamaal, on üks postinternetikunstile alusepanijaid. Novitskova on igal pool tuntud Eesti kunstnikuna, kuigi ta on kõrghariduse omandanud Lääne-Euroopas, saavutanud kunstnikuna kõige enam seal ja tema kunstis ei ole eriti midagi…
„Ma olen nüüd ära vaadanud kõik Õunpuu filmid, poole Sarneti filmidest, „Nimed marmortahvlil“, „Kertu“, „Karikakramäng II“, „Roosa kampsuni“, „Lumekuninganna“, „Kõik muusikud on kaabakad“ ja „Mandariinid“, võimalik, et veel midagi, ja ma tean, et Eesti on selline tore dokfilmimaa, aga kuidas saab olla üks žanr nii suures valge mehe keskeakriisis? Kunstilisest tasemest ma rääkima ei hakka, sest Õunpuul on see mõnikord täitsa okeilt õnnestunud, teistel mitte nii väga, aga…
Etendus „Warrior” ehk „Hundi teekond läbi Punamütsikese soolestiku” Sõltumatu Tantsu Laval. Autorid, lavastajad ja esitajad Mai Sööt ja Eva Labotkin, kunstnik ja kaasautor Eike Eplik, helikujundaja Tanel V Kulla, valguskunstnik Kilian Ochs. Esietendus 5. XI. Tartu Uues Teatris on etendus 12. XII kl 19.
„Ma treenin igal päeval, et saada tugevaks ja trimmi, kuigi mul puuduvad selleks füüsilised eeldused ja mind ohustab ületreenimisel reuma. Olen alati tahtnud, et mu…
Queer-feministlike eetiliste hoiakute nagu solidaarsus ja hoolimine levimisega võidavad kõik.
Chris Kraus, The Adult, The New Inquiry, Laurel Berlant, Mark Fisher, Nora Ephron, Lena Dunham, Sianne Ngai, AA Bronson, Donald Urquhart „Oled sa piisavalt mees, et olla naine?”, Caitlin Moran, Bernadette Corporation, Simone Weil, Hannah Arendt, James Baldwin, Audre Lorde, Reza Negarestani, Gayatri Spivak, Beatriz Preciado, José Esteban Muñoz, Tove Jansson, Clarice Lispector, Judith Butler, Judith Halberstam, Griselda…
Ei saa teha naistepoliitikat, kui keegi ei taha olla naine.
Tihtilugu kiputakse vaatama noortele kui rumalukestele radikaalidele, kui nad endastmõistetavana nõuavad võrdõiguslikkuse poliitikat ja normaalseid seadusi: samasoolistel lubatakse abielluda ja lapsendada või sätestatakse kvoodid, et suurfirmade nõukogus, mis peale ärijuhtimise otsustab töötingimuste ja sponsorluse üle, on võrdselt naisi ja mehi. Selliste ettepanekute peale vastatakse, et puudub üleüldine valmisolek. Seejuures…
Kuigi Eesti kunsti tuntakse alles üsna vähe, on olukord lootustandev.
Kaasaegse Kunsti Eesti Keskuse (KKEK) ja Eesti Kaasaegse Kunsti Arenduskeskuse (EKKAK) koostööprogrammi „Külaliskuraatorid” raames ning ka Kumu, EKKMi ja Tartu Kunstimuuseumi kutsel on Eestit aasta jooksul külastanud 30 nüüdiskunsti kuraatorit, kellest pisut üle poole on rahvusvaheliselt tunnustatud tipptegijad või koguni staarid, ülejäänud peamiselt koduriigis tunnustatud tegijad, kes korraldavad rahvusvahelisi…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.