Eesti muusikanõukogu aastakoosolek 17. juunil EMTAs
Laenasin selle põgusa tagasivaate pealkirja esmaspäevase koosoleku küsimustevoorust. Põhjuseks mitte üksnes see, tõsi eri variatsioonides kordunud küsimus, vaid pigem kõlama jäänud mure usalduse defitsiidi ning dialoogi ja vastastikuse mõistmise vähesuse pärast.
Muusikanõukogu, mille liikmeks on 49 Eestis tegutsevat muusikainstitutsiooni, on sellisena meie muusikainimeste autoriteetseim esindaja ja peab oma ülesandeks seista eesti muusika igakülgselt hea käekäigu ja arengu eest. Seetõttu on loomulik, et aastakoosolekul (kohal 29…
Eri Klas „Kuldse maski” muusikalavastustest
Eri Klas juhtis tänavu Venemaa teatrifestivali „Kuldne mask” muusikažüriid. 28. jaanuarist 16. aprillini toodi (peamiselt) Moskvas hindajate ette kümneid lavastusi, mis Sirbi lugejateni ilmselt kunagi ei jõua. Seetõttu palusin maestrol nähtu põhjal iseloomustada pigem muusikateatri arengusuundi ja uurisin, kas kogetu andis häid mõtteid ka Birgitta festivali tulevikule mõeldes.
Eri Klasi sõnul oli esimese n-ö rehatöö teinud üks teine komisjon, kes valis 600 hulgast võistlema 35 muusikalavastust:…
Poolas tuldi välja uue algatusega muusikamaastikul: 13. – 15. IV viidi Varssavis läbi esmakordne rahvusvaheline muusikaõpetajate konkurss (International Master Competition for Music Teachers). Omalaadselt võistumängimiselt naasis esikohaga EMTA emeriitdotsent Ada Kuuseoks.
Konkursi peakorraldaja Taga-Karpaatia kultuuri edendamise fond (Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury) lähtus seisukohast, et hea õpetaja on aktiivne pedagoog, kes ka ise mängib pilli. Siiski ei saa enamik õpetajaid pedagoogiametis jätkata täisverelist karjääri kontsertmuusikuna ja just neid ajendab uus konkurss end…
Täna õhtul alustab Tallinna Filharmoonia Mustpeade majas uut kammerkontsertide sarja „Portree”, kus interpreetidele on laval toeks muusikateadlane. Mida ootate loengkontserdi formaadi kontserdisaali toomisest?
Heili Vaus-Tamm, Tallinna Filharmoonia produtsent: See on sari neile, keda huvitavad tagamaad. Helilooja on tundlik natuur ja tema looming on suuresti mõjutatud sellest, mis ta ümber toimub. Isegi kui ta selle eest põgeneb ja hoopis muud muusikat kirjutab. Mulle on nende seoste nägemine tohutult põnev. Isegi arhitektuurist…
Täna kell 16 algab EMTA kammersaalis Rahvusvahelise Tubina Ühingu aastakoosolek, kus annavad aru juhatuse esimees Vardo Rumessen ja tegevdirektor Toomas Velmet ning valitakse uus juhatus. Koosoleku järel esitletakse Eduard Tubina „Kogutud teoste” XXII köidet ja kõlavad seal avaldatud helitööd: Keelpillikvartett (Eesti pillilugudele), Eleegia keelpillidele ja Klaverikvartett cis-moll.
Tundub isegi imelik anda paar-kolm korda aastas teada, et Tubina ühing jätkab entusiastlikult tegevust, „Kogutud teoste” köited ilmuvad ja nende esitluskontsertidel astuvad üles tippinterpreedid.…
Vanemuine / Alan Prosa
„Tartus saab teha ooperit tasemel, mis on kõrvutatav ükskõik millise ooperimajaga,” kinnitab Vanemuise muusikajuht ja peadirigent Paul Mägi.
Homme esietenduvad Vanemuises Pjotr Tšaikovski lüürilised stseenid „Jevgeni Onegin”, mille väljatoomisel on muusikajuht Paul Mägi kõrval töötanud lavastusgrupp Moskva ooperiteatrist Helikon: lavastaja Dmitri Bertman, kunstnik Igor Nežnõi ja kostüümikunstnik Tatjana Tulubjeva. Meie publikule tutvustatakse Konstantin Stanislavski 1922. aasta lavastuse arhiivimaterjalide põhjal taastatud redaktsiooni. Sirp uuris vaiksel laupäeval dirigendilt, kuidas on…
Eesti Kontsert kutsus 1990. aastal ellu noorte interpreetide konkurss-festivali „Con brio”, kus koostöös EMTA, Eesti Televisiooni, Eesti Raadio ja ERSOga on üheteistkümnel korral esile tõstetud meie noori andeid. Ettevõtmise kiituseks saab öelda, et võitjate esinduslikus reas on tõepoolest meie muusikaelu liidrid viiuldaja Arvo Leiburist (1990) flötist Heili Rosinani (2010). Ometi on korraldajad jõudnud otsuseni, et senise maratonkontserdi vorm vajab värskendamist. Nii on Eesti Televisioon, Klassikaraadio ja Eesti Kontsert jõudnud telekonkursini…
8. veebruaril toimus Georg Otsa nimelises muusikakoolis X noorte muusikateadlaste konverents. Esimese seda laadi ettevõtmise algatas 2004. aasta veebruaris Tallinna muusikakeskkoolis Kristel Pappel, kes vaatab nüüd Sirbi palvel toimunule tagasi.
KRISTEL PAPPEL, EMTA professor: Olen väga õnnelik, et noorte konverents on jõudnud kümnenda korrani, sest õppeaastal 2003/2004 seda esmakordselt ette võtta oli siiski väike risk: kuidas teiste koolide kolleegid ja õpilased algatuse vastu võtavad ning kas neid pedagoogilisi põhimõtteid ja…
Tänasest vahetab RO Estonia nädalaks lava Valgevene Rahvusliku Akadeemilise Suure Ooperi- ja Balletiteatriga. Estonial on Minskis kaasas kaks ooperit Puccini „Manon Lescaut” ja Verdi „La traviata” ning kaks balletti Tšaikovski „Pähklipureja” ja MacMillani „Manon”. Kokku antakse 13. veebruarini rohkem kui tuhande kohaga teatrisaalis viis etendust. Valgevene ooperi- ja balletiteater alustab külalisesinemisi balletietendustega, pakkudes Eesti publikule vaatamiseks täna Hatšaturjani „Spartacust” ning homme Balakirevi „Thamari” ja Rimski-Korsakovi „Šeherezade’i” ning seejärel kaks ooperit:…
Kultuurkapitali sihtkapitalidel on paarikümne tegutsemisaasta jooksul (taastati 1994) toetuste jaotamisel välja kujunenud põhimõtted, millega ka taotlejad on õppinud arvestama. Helikunsti sihtkapitali praegune, aasta tegutsenud koosseis (Juko-Mart Kõlar, Neeme Punder, Jaak Sooäär, Timo Steiner, Kulvo Tamra, Helena Tulve) on Marje Lohuaru juhtimisel teinud aga mitmeid uuendusi, eriti mitmesuguste stipendiumide näol. Kuna lähenemas on taotluste esitamise tähtaeg, siis juhib sihtkapitali esimees neist olulisematele tähelepanu.Marje Lohuaru: Tegime uuendused juba eelmisel aastal, kui asus…
Piia Ruber
Peaprodutsent Madis Kolk vaatab Eesti Kontserdi olevikku ja tulevikku
Eesti Kontsert (EK) tutvustas üleeilsel pressikonverentsil 2012. aasta tulemusi ning uut festivali- ja kontserdiaastat. Üks tutvustajaid oli EK värske peaprodutsent MADIS KOLK. Moskva konservatooriumi järel kontsertpianisti leiba maitsnud ning kultuuri- ja muusikaajakirjanikuna töötanud Kolk oli aastatel 1989–2005 EKs eksperdi, kunstilise juhi ja produtsendina mitme festivali algatajaid (sh „Nyyd” ja „Con brio”) ning üle tuhande kontserdi produtsent. Tegutsenud mõne aasta piiri taga,…
V rahvusvahelise muusikafestivali „Euroopa jõulud” (26. XII 2012 – 7. I 2013) lõpetas Moskvas roomakatoliku katedraalis Andres Uibo autoriõhtu, maailma esiettekandel tema sümfoonia „Uus Jeruusalemm”, esitajaiks Venemaa klassikakanali Radio Orfei sümfooniaorkester, koor Blagovest ja organist Aleksei Šmitov dirigent Andrei Jakovlevi juhatusel.
Uibo on 1980. aastast andnud üle tuhande soolokontserdi peamiselt Euroopas (Skandinaavias, Itaalias, Šveitsis, Poolas, Tšehhis, Monacos, Prantsusmaal, Saksamaal, Austrias, Hollandis), sh endise NSVLi olulisemates orelilinnades. Ja kuigi ka tema heliloomingut…
28. detsembri õhtul saab Niguliste kirikus esiettekande Valeri Petrovi uudisteos, kantaat „Jumal” vene luuletaja Gavrila Deržavini poeemi „Ülemlaul Jumalale” (1784) tekstile. Teose esitavad solistid Aleksandr Peljovin (bass), Ka Bo Chan (kontratenor) ja Maria Šugailo (sopran), ansambel Orthodox Singers, Ene Salumäe (orel) ja Indrek Sammul (lugeja). Dirigeerib autor.
Valeri Petrov on hinnatud eeskätt koorijuhina, ansambli Orthodox Singers (1989) asutaja ja kunstilise juhina ning õigeusu vaimuliku muusika festivali „Credo” eestvedajana. Sirp uurib Petrovilt,…
Esmaspäeva, 17. XII õhtul esitletakse Mustpeade majas kontserdiga CDd „Kuus aastaega+”, kus Evald Vainu ja Astor Piazzolla loomingut esitavad Pärnu Linnaorkester ning solistid Leonora Palu (altflööt) ja Maano Männi (viiul).
Maano Männi koostöö Pärnu Linnaorkestriga algas juba 1999. aastal. Nüüdseks on jõutud esimese ühise plaadistuseni, mille kunstilise külje eest on vastutanud Maano Männi. PLO on varemgi osalenud muusika salvestamisel, sh telefilmile „Pimedad aknad” (taastatud 2007) ja tummfilmile “Noored kotkad” (taastatud 2008).…
Samal küljel ütleb Margus Pärtlas, et vajame head muusikaõpetajat, sellist, kes ise pilli valdab, oma ametit armastab, õpilast inspireerib, on laia silmaringiga ja oma erialaga kursis. Just niisuguste suurepäraste inimeste esiletõstmiseks on kultuurkapitali helikunsti sihtkapital algatanud pedagoogistipendiumi programmi, mille eesmärk on tunnustada muusikaõpetust. Esimesed stipendiumid anti üle 7. detsembril Põhjamaade Sümfooniaorkestri noore kuulaja programmis „Minu orkester” toimunud sünnipäevakontserdil saalitäie koolilaste ja -noorte ees. Helikunsti sihtkapitali nõukogu esinaine Marje Lohuaru toonitas,…
Ülehomme, 2. detsembril kl 18 tähistatakse Rahvusvahelise Eduard Tubina Ühingu eestvõttel EMTA kammersaalis Eduard Tubina 30. surma-aastapäeva. Mälestusõhtul esitavad Tubina viiuliteoseid Sigrid Kuulmann ja Marko Martin ning ühingu tegevdirektor Toomas Velmet kõneleb duo uuest, teisest Tubina viiuliteoste CDst.
Uudiste reas on veel Liivi muuseumi ja Tubina muuseumi välja antud DVD „Eduard Tubina elu I-II”. See Vardo Rumesseni koostatud kaheosaline videoprogramm on valminud 1990. aastal ETVs (toimetaja Eeva Potter), kuid tänavu ERRis…
Mikk Üleoja: publik peab RAMi uuesti üles leidma.
Oma peadirigenditee algul toonitas Mikk Üleoja intervjuus (vt Sirp 17. XI 2011), et kultuur peab kõnetama oma kaasaega ja see tähendab, et suur osa RAMi tegevusest on tulevikus seotud uue repertuaariga. Siis oli töös Mart Jaansoni ja Pärt Uusbergi uudislooming, järgmisel nädalal toob Eesti Rahvusmeeskoor kuulaja ette põneva kava Carlo Gesualdo da Venosa (u 1561–1613), Toivo Tulevi (sünd 1958) ja Liisa Hirschi (sünd…
Eesti Muusikanõukogu ja Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapital tunnustas rahvusvahelisel muusikapäeval preemiatega tosinat Eesti muusikut ja üht ansamblit, kelle tegevus on kaasa aidanud muusikavaldkonna arengule.
Eesti Muusikanõukogu heliloomingupreemia pälvis Arvo Pärt, interpretatsioonipreemia Neeme Järvi ning preemia muusikaelus olulise ja väljapaistva tegevuse eest Marje Lohuaru.
Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastaauhinnaga tõsteti esile Jüri Reinvere ooper „Puhastus” Soome Rahvusooperis, Margo Kõlari heliteos „Tornikellade laul” ja tema tegevus elektronmuusika arendamisel, ansambli Resonabilis sisukas kontserttegevus ja uue eesti…
Piia Ruber
Vello Pähn debüteerib rahvusooperi Estonia loomingulise juhina Charles Gounod’ „Faustiga”.
Tere tulemast koju! Ütlesid hiljuti Klassikaraadios, et oled dirigendina Estonias sündinud-kasvanud (1981–1994). 20. septembril astud „Faustiga” kohe Artur Kapi, Juhan Aaviku ja Priit Nigula kõrvale, sest Estonias on lavastatud see ooper 1921., 1931. ja 1949. aastal. Ühe või teise ooperi kavvavõtmise taga on sageli mõni trupi liider, nagu omal ajal Benno Hansen ja Tiit Kuusik Mefistona või Ida-Aav Loo ja…
Pärnu Ooperi esimene tähelepanu ja tunnustust pälvinud suurettevõtmine oli Mozarti „Figaro pulma” lavastus 1994. aastal. Tänavusel festivalil „Suveaaria” jõutakse taas Mozartini: 1., 3. ja 5. augustil mängitakse „Tituse halastust”, mille lavastused Eestis jäävad XIX sajandi esimesse veerandisse (Estonia kontsertettekanne 2006). Milliseid sihte on Pärnu Ooperi arenguteel ligi paarikümnel aastal järgitud ja mis tõi tagasi Mozarti juurde? Milliste lootustega kutsusite lavastajaks Sven Kivisildniku, kes on muusikateatris uus tulija?
ANDRUS KALLASTU, Pärnu Ooperi…
Homme lõpeb XV Suure-Jaani muusikafestival. Selle mitmekülgset kava on viimasel ajal rikastatud ka noorte interpreetide konkursiga. Võistlema on kutsutud tšelliste, metsasarvemängijaid, organiste, ent traditsioonile pandi alus Mart Saare 125. sünniaastapäeval temanimelise lauljate konkursiga. Ja tänavu, mil 28. septembril möödub 130 aastat klassiku sünnist, viidi läbi juba III Mart Saare nimeline laulukonkurss. Tõsi, seekord astus 18. juuni keskpäeval Suure-Jaani gümnaasiumi vastrenoveeritud saalis lavale vaid kaheksa noort lauljat, kellest õhtupoolsesse II vooru…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.