Mullu umbes samal ajal kirjutasin ma provintsikirjas kirjanduspreemiatest ja raamatumüügist. Aga midagi pole teha, tuleb kirjutada uuesti. Praegu raamatumüügist. Postimees avaldas mulluse raamatumüügi tipptiraažide suure tabeli. Mulle on sellised edetabelid alati meeldinud. Otsisin netist eelmise kolme aasta tabelid kõrvale. Siis mõtlesin nende üle natuke. Tulemus on siin.
Kunagi ammu, sügava stagna aegses ülikoolis mõtlesin ma välja sellise mudeli. Inimesel on olemas mõistus ehk võime lahendada loogika abil ülesandeid. Ja inimesel on olemas mälu, mis säilitab fakte. Inimene on seoseid loov olend. Mõistuse roll ongi siduda faktid seoste võrguks. Loomulikult ei tee inimene kõiki seostamisi ise ära, vaid laenab suurema osa valmis kujul kokku. Aga kõike laenata ei saa, nii et mõelda tuleb.
Ma lugesin Eesti Ajalehtede Liidu kommentaaride hea tava lepet, mis paneb paigale võrgulehtede kommentaaride käsitlemise põhimõtted. Ma ei hakka seda ümber jutustama, igaüks võib neid lugeda liidu koduküljelt. Ma tahan seda kommenteerida.
Selle otsuse kõige tähtsam ja põhimõttelisem lause on preambulis. See kõlab sõna-sõnalt nii: „Ajalehtede veebiväljaannete juurde loodud kommenteerimisvõimalust ei käsitleta ajakirjandusliku tegevusena ning seal avaldatud arvamused on lugejate seisukohad ning kajastavad ühiskonnas levivaid arvamusi, mille sisu eest ajalehed ei…
Millest kirjutada 14. oktoobril 2008, kui kogu ajakirjandus kõmab sellest, et maailma majandus on kriisis ja see kriis kestab veel vähemalt paar aastat? Kuigi Andrus Ansipi pilkumatud pilusilmad kuulutavad meile endiselt kustumatut edu ja kohe-kohe mööda minevat ajutist ebahetke. Aga ta on ka õppinud Nõukogude armee politruk.
Eetika on suuresti universaalne ja individuaalne asi ja eetikaraamatud rahvusest kõnelda ei taha. Aga rahvus on olemas. Veel enam, mu arust on olemas ka rahvuslik eetika. Mis asi see on?
Maju on mitmesuguseid. Majamaailma üks ots on klassitsism, mille igast aknast paistab kuulutus: riik, see olen mina. Kõik on täpselt ette paigale pandud ja sajandeiks ära määratud. Fassaadi mõõdud, akende paigutus, ruumide suurus, suhted tänava laiuse ja väljaku suurusega. Kui muutuvad elanike vajadused, siis lõhutakse kas või kogu sisemus maha, ainult fassaad jääb alles. Sest nii nõuavad muinsuse kaitse ja igavese harmoonia seadused. Ja et ka provintsi tuhnused asjaga hakkama…
Vaikiv ajastu on tulemas, ütlevad ühed. Vaikiv ajastu on jama, ütlevad teised. Mis see vaikiv ajastu siis oli? Kuidas Päts seda tegi? Pani vastalised lehed kinni. Kes saab panna tänapäeval lehti kinni, kui nende omanikud on välismaised kontsernid? Ega saagi. Pani paika reeglid, mida tohib ja mida mitte. Üks selline dokument on 1934. aasta 18. detsembri siseministri sundmäärus. Mida see sisaldab?
Alustan kaugemalt. Soome ajakirjandus on elanud viimasel ajal suurte probleemide keskel. Oli Jokela koolimõrv, midagi ennekuulmatut Soome jaoks. Siis tuli peaminister Matti Vanhaneni kohtukaklus endise kallimaga. Siis välisminister Ilkka Kanerva seksisõnumite skandaal. Esimest korda Soome ajaloos lasti minister lahti eraeluga seotud asjade tõttu ja meedia aktiivse abiga. Vaidlused on olnud ägedad ja teravad. Minu jaoks on need kasvanud kaheks suureks küsimuseks: meedia kollektiivne vabadus ja kollektiivne vastutus.
Viimased nädalad on Eesti Vabariigis läinud võimsate allkirjakampaaniate tähe all. Samba poolt ja vastu. Parlamendi palgatõusumudeli poolt ja vastu. Siis käib järjekordne (ei mäletagi mitmes) vaidlus kollase ajakirjanduse üle. (Huvitav, miskipärast ei vaielda kollaste poliitikute või kollase poliitika üle. Mille poolest erineb nt Jürgen Ligi blogi kollasest ajakirjandusest? Mille poolest erineb nt Pärnu linnapea kollasest ajakirjanikust?)
Ma tahtsin kirjutada sellest, et kõigest on kõrini. Kõrini poliitikutest, kelle juttudest ei saagi aru, kas nad on lollid, äärmuseni ülbed või proovivad kasutada vana Goebbelsi demagoogiaideid. Kõrini eesti natsionalistide ja rassistide võrgumölast. Kõrini osa eesti meedia lagunemisest kollaseks titesitahunnikuks enne, kui oleks saanud täiskasvanukski. Aga siis lugesin eelmise nädala Ekspressi kõrini-juhtkirja, millest edasi polnud kuhugi minna.
Jälle on jõuluaeg läbi ja raamatupoed inimestest tühjad. Üle kuu aja Helsingis poodi astudes leidsin eest vaid suured reklaamid, mis kuulutasid traditsiooniliste odavate väljamüükide algust juba enne jaanuari lõppu.
Kolm nädalat tagasi sattus mu kätte Soome radikaalraamatute kirjastuse Like raamat „Sateenkaari-Suomi”, sissevaateid soome homode, lesbide, transvestiitide jms ajalukku, milles muuseas ka lugusid soome homoseksuaalsetest kultuuriinimestest, alates Ristikivi armastatud Uno Kailasest kuni kogu eesti rahva armastatud Tove Janssonini.
Netiportaalid on täis viha, rassismi, foobiaid ja sellele vastavat keelt: sõimu, ropendamist, hinnanguid, mida ükski ajaleht paberile ei trükiks, sest seda ei luba lehe žanrireeglid ega eetika. Ja kuigi räigeimad sõnavõtud kustutatakse ära, on ikka nii, et asjadest kõneldakse netis palju teravamalt, palju hinnangulisemalt kui ajalehes või kõnepuldis.
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.