Me kirjutame igavikule, surma perspektiiv on kirjaniku ainus tõeline perspektiiv. Kuid siin ja praegu inimestena elades me kirjutame ka oma kaasaegsetele, elavatele.
Vahetult pärast Teist maailmasõda arutati Lääne-Euroopa riikide ja Ameerika valitsuses ning ÜROs tõsimeeli varsti Euroopast algava suure väljarändamise üle.
Gibboni raamatus ulatub Rooma „langus“ üle kolmeteistkümne sajandi! Näib, et raamatuga läks tal sama-moodi, nagu kunagi roomlastel impeeriumiga. See oli lihtsalt liiga edukas, et sellega poolel teel pidama jääda.
Kes minuvanustest ei mäletaks oma lapsepõlvest Kissingeri – kui alatasa raadiouudistes korduvat imelikku nime. Nimi, muide, ongi imelik, tuletis Baieri kuurortlinna Bad Kissingeni nimest, mille Henry Kissingeri vana-vana-vanaisa Meyer Löb endale uueks liignimeks võttis.
„Maailmakord“ ei ole aga ei memuaarid ega elulooraamat, vormilt on see poliitilis-ajalooline essee. Kuid selle lugemine range poliitika- või ajalooteadusena oleks väga eksitav. Kissinger justkui ei räägi endast (natuke moka otsast siiski räägib), kuid arusaamine, mille ta…
Teekond XIII. Teatrireisikiri
Läheb kord üks munk Tiibetis lihuniku juurde (seal kandis pole Buddha mungad tingimata taimetoitlased). Vaatab mureliku näoga, kuidas lihunik loomakeret tükeldab. Lõige siit, lõige sealt, tükk siit, tükk sealt. Ei tea, milline see neist ka hea tükk on?„Kas see on ikka hea tükk?”Lihunik vaatab imestunult mungale otsa, isegi tema suur raske liharaiumisnuga peatub õhus …
Teekond XII. Teatrireisikiri
Eesti rahvas on teatriusku. Niisugune mõte tuleb, kui näed neid õhtust õhtusse täidetud saale, isegi kui see, mis laval … Nojah. Ei, see pole lihtsalt armastus, see on usk. Esialgu ma mõtlesin seda rohkem kalambuurina, veidi irooniliselt, pidades silmas selle usu tühist, ilmalikku külge. Igas usus, igas religioonis on ju oma tühine pool. Kõik see kombe ja hea mulje jätmise pärast kirikusistumine, kõik need sisutühjad ja oma eluga…
Teekond. Teatrireisikiri VIII
Seni, kui olen kirjutanud kahest tükist ühes loos, on neid kahte alati ühendanud mingi temaatiline seos. Seekord kirjutan kahest lavastusest, mida ei ühenda pealtnäha miski. Aga miski neid siiski ühendab. Isiklikkus ja loomulikkus. Mõju.
Reisikiri
12. XI. Teatriingel
Proovi minnes kohtan Solarise ees teatriinglit. Võtan seda nii. Kuskilt peab ju saama julgustust nendeks kahtlasteks tegudeks, mille ilus nimi on kunst. Olen juba elevuses, maniakaalses tuhinas. Poleks endast seda enam oodanudki. Kuude kaupa mõtlesin sellest oma näidendi proovi minekust vaid õudusega: ma olen ju võimetu seal midagi tarka ütlema, tekstis muudatusi tegema, olen kõigega nõus, sest kõik see ei huvita mind enam, kõik see on vastik. Aga…
(Teatri)reisikiriTeater on pimedus. See musta laega ja musta põrandaga ja mustade seintega must auk. Juba tänaval hakkab ta kasvama, juba su südames ja kõigi südametes, kes vastu tulevad selles linnas, parfüümipahvakuid maha jättes, sest nemadki on teel sinnasamasse, veel pimedamasse pimedusse kui see siin. Sest on aeg. On õhtu, kell hakkab saama seitse, on november, aasta 2013. Teaater! Nagu vanasti öeldi. See vana logu. Labaseim kõigist kunstidest ja koledalt ligitõmbav,…
Oswald Spengler, Õhtumaa allakäik. Maailma-ajaloo morfoloogia piirjooned. Saksa keelest tõlkinud Mati Sirkel ja Katre Ligi. Ilmamaa, 2012. I kd 645 lk, II kd 830 lk.
Isegi kui „Õhtumaa allakäigu” maht teid kohutab, soovitaksin ikkagi lugeda, vähemalt siitsealt. Alles seda raamatut lugedes saab aru, kui palju me oleme teda juba lugenud isegi siis, kui pole teda üldse lugenud.
Ta on ikka tohutult kultuuri sisse läinud, hoolimata sellest ja tänu sellele, et ta pole…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.