See laupäev (6. aprill) oli pikk, aga põnev. Esmakordselt esitleti Tallinna muusikanädalal (Tallinn Music Week – TMW) noori klassikatalente Hopneri majas ning samal õhtul olid Estonia kontserdisaali vitriinis (show-case) üles rivistatud (line-up) meie klassikaartistid – s.t need, kellel on juba midagi CVs ette näidata. Noori tutvustas Eesti Muusika Arenduskeskus ja neile andis bukletis õnnistuse kaasa organisatsiooni juhatuse esimees professor Marje Lohuaru. Õhtust show-case’i juhatas Eesti Professionaalsete Muusikute Assotsiatsiooni juht Pille…
„Hommage à Bernstein”: ERSO, solist Andres Kontus (tromboon), dirigent Daniel Raiskin. 22. III Estonia kontserdisaalis.
„Kuldne klassika”: Klaaspärlimäng Sinfonietta, solist Laura Mikkola (klaver), dirigent Andres Mustonen. 23. III Estonia kontserdisaalis.
Selline küsimus tekkis mul, olles kahel järjestikusel päeval kuulanud kaht akadeemilist sümfooniakontserti, akadeemilist selle sõna reeglipärases mõistes, s.t häid traditsioone järgivat. Esimesel juhatas ERSOt vana tuttav Daniel Raiskin ja päev hiljem Klaaspärlimäng Sinfoniettat veel vanem tuttav Andres Mustonen.
ERSO seekordne kava oli koondatud…
Meie aeg nõuab erakordselt energilisi inimesi ning keegi ei kahtle, et üks neid on Pille Lill. Tema asutatud PLMF on tegutsenud juba kümme aastat ja laiendab haaret. Kui fond loodi eesmärgiga toetada eesti andekaid muusikuid nende arengus, siis tänaseks on arenetud laia tegevussfääriga kontserdikorraldajaks.
Pole paha meenutada-loetleda, mida tehakse. Aasta pärast asutamist alustati kontserdisarju „Meistrite akadeemia” ja „Hingemuusika” ning mõni aasta hiljem lisandus juba Tallinna kammermuusika festival ning siis juba „Noorte…
Muusikutele ei pea seletama, mis on kolmeosaline vorm – seda märgitakse ABA. On ju selge, et kahe sarnase teksti vahele jääb midagi märgatavalt erinevat. Kolm nädalat (25. I – 15. II) kulges maestro Eri Klasi olemine kolmeosalises vormis.
25. jaanuaril juhatas ta Estonia kontserdisaalis ooperigalakontserti, mille sisustasid ERSO ning solistid Estoniast, Viini Volksoperist, Soome Rahvusooperist ja Läti Rahvusooperist. Kavas kahe tähtpäevalise, ooperiheliloojate Richard Wagneri ja Giuseppe Verdi – nende sünnist möödub…
Pärnu Linnaorkester, solist Franz Ortner (tšello, Austria), dirigent Kaisa Roose 10. II Mustpeade majas.
„Mustonenfesti” vahetus sabas külastas Tallinna Pärnu Linnaorkester koos külaliste dirigent Kaisa Roose (Taani) ja tšellist Franz Ortneriga (Austria). Pärnu LO kontsert pealinnas pole enam haruldus. Küll paneb imestama asjaolu, et seekordne külastus toimus nagu põrandaaluse klubi kokkutulek – s.t absoluutselt ilma reklaamita. Selgus, et ka nii on võimalik asi ära ajada, kuigi PLO selle kava ja nende…
Kontserdisari „Helisev muusika …”: Urmas Vulp ja Marje Lohuaru 17. I Mustpeade majas.
See interpreetide liidu kontsert algas hoopis üllatavalt, kui lavale astus kaheksa-aastane viiuldaja Miia Ruubel (TMKK) ja esitas koos pianist Reet Ruubeliga Oskar Riedingi Poloneesi G-duur (1882). Jätame meelde, sest mõningate aastate pärast on seda nime vaja kindlasti teada. Hea mõte ning ilus näide EILi ja TMKK koostööst.
Kava päristegelased professorid Urmas Vulp ja Marje Lohuaru tulid lavale kolme sonaadiga…
„Eliitkontserdid VI”: Peep Lassmann, Mikk Murdvee, Maria Katrina Suss, Johanna Vahermägi ja Henry-David Varema 8. I Estonia kontserdisaalis.
Nii nägi välja Peep Lassmanni eliitkontsert 8. jaanuaril. Väga põnevalt komponeeritud kava tekitas mitmeid ootamatuid seoseid. Klaverikvartette ja -kvintette leiab läbi muusikaajaloo palju ning reeglina on need vormid ka alati väga kõrge kvaliteediga. Lassmanni viimatises kavas meeldis mulle eriti tema pöördumine Alfred Schnittke, XX sajandi ühe geniaalsema helilooja loomingu poole: kavva oli võetud…
Pärnu kontserdimaja 10. sünnipäeva kontsert: Pärnu Linnaorkester, Rahvusmeeskoor, solist Tatjana Petšnikova, dirigent Jüri Alperten 30. XI Pärnu kontserdimaja suures saalis.
Pärnu kontserdimaja on kõige esimene kontserdimaja Eesti riigis! Pärnu kontserdimaja on kõige lühema ajaga (8 kuud) ehitatud esindushoone Eesti riigis! Pärnu kontserdimaja suur saal on kõige parema akustikaga kontserdisaal Eesti riigis! Pärnu Linnaorkestril on kõige paremad töötingimused Eesti riigis! Pärnu muusikakoolil on kõige paremad töötingimused Eesti riigis! Selle maja ehitas Aivar…
EILi sari „Helisev muusika …”: Mati Palm ja Helin Kapten 15. XI Mustpeade maja valges saalis.
Aegu tagasi imetlesime Tiit Kuusiku karjääri kestvust, kui ta veel laulja kohta eakana oli säilitanud haruldase vormi ning esitas tervikuna Schuberti tsükli „Talvine teekond”. Tänavu 70. eluaastat tähistanud bassbariton Mati Palm andis äsja Tallinnas täismõõdulise kammerkontserdi koos oma partneri Lied’i-pianisti Helin Kapteniga. Palmi nimi on meie kontserdiafiššidelt lugeda 1964. aastast, mil ta veel üliõpilasena alustas…
Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Novosibirski Sümfooniaorkester ja Birminghami Sümfooniaorkester.
Kolm sümfooniakontserti mahtus ajavahemikus 12. –19. X Estonia kontserdisaali ja üks Jõhvi kontserdimajja. Nüüd järjekorras sündmustest, sest seda need kindlasti olid, kui otsustada täissaalide järgi ja mitte ainult.
Estonias alustas ERSO oma oodatud endise peadirigendi Nikolai Aleksejeviga, kellel kaasas ungari päritolu viiulikunstnik Kristóf Baráti (1979). Barátil oli kaasas aga Antonio Stradivari viiul aastast 1703 nimega „Lady Harmwoth”, millel ta esitas Béla Bartóki Viiulikontserdi nr…
Jaan Rääts 80: pianistid Lauri Väinmaa ja Rein Rannap, viiuldaja Mari Poll, klaveriduo Nataly Sakkos – Toivo Peäske, trio Robert Traksmann – Marcel Johannes Kits – Andreas Raide, Pärnu Linnaorkester, dirigent Jüri Alperten 5. X Estonia kontserdisaalis.
Nii sobib ju küll tähistada soliidset sünnipäeva Estonia kontserdisaalis kontserdiga, mille publiku kohta võib öelda, et peaaegu kõik olid kohal, kes Eesti viljakama helilooja loomingut väärtuslikuks ja märgiliseks peavad. Eesti Muusika Infokeskuse andmetel on…
Pärnu kontserdimaja hooaja avakontsert: Eri Nakamura (sopran, Jaapan), ERSO ja Olari Elts. 27. IX ka Estonia kontserdisaalis.
Elu läheb ikkagi väga keeruliseks. Eelmisel neljapäeval toimus Estonia kontserdisaalis järjekordne hooaja avamine – seekord avati Eesti Kontserdi kontserdisari „Kuldne klassika” ning avajaks kes muu kui Eesti Riiklik Sümfooniaorkester koos oma peakülalisdirigendi Olari Eltsiga ja jaapani soprani Eri Nakamuraga. Elu ei tee küll nemad keeruliseks, vaid see hulk kontserdisarju, mida kontserdikorraldajad üksteise võidu välja…
ERSO hooaja avakontsert „Fantastiline” sarjast „Pariisi sümfooniad”: Guy Spielman (klarnet) ja Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, dirigent Neeme Järvi 6. IX Estonia kontserdisaalis.
Esimesena omas valdkonnas lahvatas hooaeg ERSO-l traditsioonilise pidulikkusega ja ammuseid tavasid järgiva kavaga. Esimest toonitati riigihümniga, teist aga eesti autori teosega (Villem Kapi „Põhjarannik”) ja kohaliku, seekord ERSO solistiga (Guy Spielman), dirigendipuldis orkestri peadirigent Neeme Järvi, mis kuulub ju ka hea tava hulka. Head tavad tekitavad ka hea hulga publikut…
Nii olla öelnud Galileo Galilei inkvisitsioonikohtus, kus ta pidi lahti ütlema heliotsentrilisest maailmavaatest. Seda väljendit kasutatakse eesti keeleski, et „ta keerleb siiski”, „pöörleb siiski” või „tiirleb siiski”, aga tegelikult peaks tõlge kõlama „ta liigub siiski” ja needki sõnad olla Galilei suhu asetanud hilisemad kroonikud. Minu mõte artiklit nii pealkirjastades on hoopis see, et maakera keerleb ümber oma telje ja maestro Neeme Järvi tiirleb endiselt ümber maakera.
Hooajal 2011/12 on Järvi tänaseks…
Kontsert „Kevade keeled”: Pärnu Linnaorkester, solistid Kaija Lukas (viiul) ja Michael Trauer (vioola), dirigent Jüri Alperten 29. I V Pärnu kontserdimajas.
Olgu nende hooaegade alguste ja lõppudega kuidas on, kuid mingi mõtteline joon siiski hooaja fikseerib ja ka planeeritud kontsertidestki realiseerub hooaja vormis mingi kompositsioon. Pärnu Linnaorkester, kes on juba oma eksistentsi tõttu erakorraline positiivne nähtus, lõpetas oma XVIII hooaja kontserdiga Mozarti ja Brahmsi loomingust. Kui meie praegu esindusorkestri ERSO eelkäija…
„Talendid kodus”: Silver Ainomäe ja Tallinna Kammerorkester, dirigent Risto Joost 27. IV Mustpeade majas.
Kaheksa päeva jooksul toimus Tallinnas viis väga kõrgel tasemel kontserti ja kõiki neid võiks iseloomustada tunnustavalt sõnadega „talendid kodus”. Alustame 19. aprillist, kui Arvo Volmer (Adelaide) juhatas Rahvusooperi sümfooniaorkestrit, kohe järgmisel päeval oli ERSO ees Paavo Järvi (Pariis), siis 24. IV koos Uue Tallinna Trioga Aile Asszonyi (Itaalia), 26. IV Neeme Järvi (Šveits) ning 27. IV Silver…
„Violino, bis!”: Tallinna Kammerorkester ja Tatjana Grindenko (viiul, Venemaa) 12. IV Estonia kontserdisaalis.
Viiulikunstnik Tatjana Grindenko on Eestiga olnud niivõrd tihedalt seotud, et võtsin kokku julguse ja pealkirjastasin artikli ainult tema eesnimega. Julgust läheb Tatjana Grindenkoga suheldes alati vaja, sest selle vene kaunitari väline pilt võib olla petlik. Tema sisemuses on peidus tuumalaeng, mis võib plahvatades olla eredam kui tuhat päikest, ja on hea, kui see energia sind liiga lähedalt ei…
„Kammermuusika Mustpeade majas”: Mikk Murdvee (viiul) ja Sten Lassmann (klaver) 22. III.
19. – 24. märtsil toimusid Eesti muusika päevad, kus mingitel andmetel oli kavas, ei mäleta täpselt, kas ligi või üle 70 helilooja looming. Eesti Heliloojate Liidu nimekirjas on 110 nime. Päevad kulgesid suurejooneliselt ja kindlasti kvaliteetselt märgi all „Eesti muusika bändiga”. Siiski jäi Tallinnas muusikaruumi veel üle: nii toimuski EMP i ajal Tallinna Filharmoonia ja Eesti Interpreetide Liidu koostöös…
„Eliitkontserdid VII ”: Urmas Vulp (viiul), Mari-Katrina Suss (viiul), Anne Ilves (altviiul), Henry-David Varema (tšello) ja Peep Lassmann (klaver) 14. III Tartu ülikooli aulas.
Pealkirjas kõlab paradoks, kuid selline on reaalsus, kui rääkida Brahmsi Klaverikvartetist nr 1 g-moll op. 25 ja Šostakovitši Klaverikvintetist g-moll op. 57. Mõlemad teosed ja selles järjekorras esitati ülikooli aulas eelmisel kolmapäeval. Kuigi samad teosed peaaegu samas esituses kõlasid päev varem Pärnus ja nädal hiljem ka Tallinnas,…
„Jubilate – Kremerata Baltica 15, Gidon Kremer 65” 12. II Estonia kontserdisaalis.
Kuivõrd on üldse võimalik muusika loovust ühendada demokraatiaga, on iseasi, kuid nii on iseloomustanud Kremerata Balticat üks nende autoritest Leonid Desjatnikov (1955). Küllap seda võibki nimetada demokraatiaks, kui tegijad end vabalt ja loovalt tunnevad suure, ei häbene öelda, geniaalse muusiku motiveeriva tiiva all. Vaieldamatult tänapäeva viiuldajate püramiidi tipus seisev Gidon Kremer ei ole oma 65. sünnipäevaks kustunud ei vaimselt…
EIL i X hooaeg: Indrek Vau (trompet), Ralf Taal (klaver) ja Madis Metsamart (marimba) 19. I Mustpeade majas.
Efektse afiššiga, mida võiks nimetada „Kolm meest mustas – templiväravas”, kutsus Eesti Interpreetide Liit kõiki kontserdile Mustpeade majja. Mehed olid äratuntavad (paremalt) kui Indrek Vau, Ralf Taal ja Madis Metsamart. Kava äratas huvi, sest inglise autorid trompetimuusikas pole just sagedased külalised meie kontserdisaalides. Indrek Vau ongi siin olulisim tegija, kes oma tegevusega tõestanud,…
Pühad, eriti need aastalõpuga seotud, on raske aeg muusikutele. Kui aasta või hooaja ringi tehakse oma meelistööd meelsasti, siis aastalõpus peab olema pakkuda midagi erakordset ja ebastandardset. Ja see aastalõpp kordub iga 12 kuu pärast, mil jälle on vaja midagi välja mõelda. Enamasti seda ka suudetakse, sõltuvalt tegijatest vähemal või suuremal määral, aga nendest üritustest ei maksa küll sügavalt filosoofilist allteksti otsida ega ennustada kadu ühe või teise valdkonna väärtustele.…
EIL i kontserdid: Tobiase keelpillikvartett koosseisus Maano Männi, Terje Männi, Toomas Nestor ja Aare Tammesalu ning Liis Viira (harf) 24. XI Mustpeade majas.
Eesti Interpreetide Liit on tänavust hooaega nii esinejate kui kavade aspektist alustanud paljutõotavalt, hooajale lisab erilist hoogu jätkuv koostöö Tallinna Filharmoonia (Mustpeade Maja) ja Eesti Kontserdiga (Estonia kontserdisaal) on lubanud eesti interpreedid riigi esindussaalidesse, mis tõstab märgatavalt ettevõtmise mainet ja loodetavasti mõne aja pärast ka külastatavust.
Oktoobri- ja novembrikuu…
„Eliitkontserdid III – kammermuusika klarnetiga”: Toomas Vavilov ja keelpillikvartett Prezioso 3. XI Estonia kontserdisaalis. „Saaga II . Planeedid”: ERSO ja Ellerhein Eri Klasi juhatusel 4. XI Estonia kontserdisaalis.
Kaks kontserti kaks päeva järjest Estonia kontserdisaalis ja laval ainult eesti muusikud. Nii vist ongi õige, et Estonias domineerivad eestlased.
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.