Kas riik on hakanud viimastel aastatel kultuuri tsenseerima?
Tundub küll nii, kuna meie muljet mõjutab riigimasina tugevnemine kõigis ELi liikmesriikides ja parempoolsuse tõus. Endise Jugoslaavia riigid pole siin erand. Filmide rahastamise ja levitamise vallas pole olnud ühtki (tõestatud) tsensuurinäidet, kuid selles piirkonnas on olnud alati tugev nii pehme tsensuur (filmiinstituutides raha jaotavate komiteede politiseerimine, avaliku televisiooni programmivalijate otsused, mida näidata, väikelinnade kultuurikeskustesse, mis on tihti ainus koht, kus saab nädalavahetuseti filmi…
Andris Feldmanis: „Praegune tehnooptimism võib ühel hetkel moonduda hoopis võõristuseks tehnoloogia vastu.“
Andris Feldmanis on viimasel ajal jäänud silma stsenaristina nii teles kui filmis, olles muu hulgas koos Livia Ulmaniga ka mängufilmi „Teesklejad“ käsikirja autoriks.1
Nüüd on ta valmis saanud oma esikromaani, ulmeka „Viimased tuhat aastat“, mis on juba leidnud ka ametlikku tunnustust: 23. novembril tehti teatavaks Betti Alveri kirjanduspreemia laureaadid, parimad debüüdid olid Feldmanise ulmeromaan ja Silvia Urgase luulekogu…
Mis mõte on PÖFFi tänavusel Prantsuse fookusel, kui prantsuse filmikunstil endal justkui fookust ei ole?
Prantsuse filmikunst on alates esimestest filmidest olnud otsiv. Kui esimesed komöödiad jõudsid Prantsusmaal kinodesse, leidsid kohalikud kultuurikriitikud kui ühest suust, et film on üks kerglane žanr ja sellele suurt tulevikku loota ei ole. Liikuvad pildid vaid ärritavad vaatajate meeli ja jutustavad…
Ameerika paha poiss, isekas hiiglane, dokumentalisti maski taha varjuv karikaturist Michael Moore üritab taas sekkuda Ameerika presidendivalimistesse ja on endaga koos kapist välja tirinud ka kõik poolt- ja vastuargumendid, mida temaga on seostatud. Rahvale meeldib Moore’i kaasasõit valimiskarussellil suuresti samal põhjusel, mis Donald Trumpi oma – meelelahutus ja emotsionaalsed reaktsioonid on garanteeritud. 2004. aastal ei õnnestunud…
Alain Gagnol ja Jean-Loup Felicioli: Suhtume lastesse kui intelligentsetesse olenditesse ega ei püüa midagi nende jaoks lihtsamaks või rumalamaks teha.
Laste- ja animafilmide tõlge on kommertsfilmide kasvava edu valguses järjest olulisem teema, aga keelega käiakse tõlkimisel ümber üsna vastutustundetult.
Muinasjutud on laste arengus kaalukad. Esiteks ergutavad need fantaasiat, oskust näha maailma veidi võimalusterohkema paigana. Ühtlasi on muinasjuttudel suur allegooriline väärtus: antiikkreeka müütidest Perrault’ ja Grimmide muinasjuttudeni või Krõlovi valmideni on seda sorti lood olnud anumaks, millega viia lugejani mõni õpetussõna või mõttetera.
Kuna elame audiovisuaalajastul, on selge,…
Marko Raat: „Kultuuriantropoloogia ampluaa on ammendamatu: sinna mahuvad nii inimese käitumismustrid kui ka ainulaadsed personaalsed elujuhtumid.“
Uue Eesti Rahva Muuseumi audiovisuaalse identiteedi kallal on kaheksa aastat tööd teinud režissöör Marko Raat. Selle aja jooksul on eestlaste rahvusliku identiteedi ja olemise teemal valminud kokku umbes 70 filmi, mille pikkus varieerub mõnest minutist kuni 12 tunnini. Suuremad lavastuslikud filmid jäävad umbes tunni kanti, nt 16 näitleja osalusel valminud „Nõiaprotsess“, mille aluseks 1665. aasta kohtuprotokoll. „Pikkuse tingis algallikas,“…
Mängufilm „Koorekiht“ („Café Society“, USA 2016, 96 min), režissöör-stsenarist Woody Allen, operaator Vittorio Storaro. Osades Jesse Eisenberg, Kristen Stewart, Steve Carell, Parker Posey, Blake Lively jt.
Komöödia on filmikunstis alati olnud rohkem või vähem idiootide pärusmaa. Nii varastes slapstick- kui screwball-komöödiates naersime tegelaste üle, kes tegid end lolliks või jäid lolli olukorda. Tänapäeva…
Nicolas Saada: „Tegin „Taj Mahali“ intuitiivselt. Ma poleks saanud tulevikku ette näha.“
Prantsuse režissöör Nicolas Saadaga kohtudes oli praktiliselt võimatu peast tõrjuda lämmatavat paralleeli filmi ja reaalsuse vahel. Tema viimane mängufilm „Taj Mahal“ räägib Mumbai terrorirünnaku käigus hotellituppa vangi jäänud tüdruku katsumustest, ja siin me siis nüüd oleme filmi autoriga ühes Pariisi hotellitoas, vaevalt poolteist kuud pärast ohvriterohket rünnakut Bataclani klubile sealsamas linnas.
Saada on elegantselt riietuv mees, kes jätkab…
„Polaarpoisi“ režissöör Anu Aun: „Bipolaarse häirega inimesi ei tohiks üritada suruda normaalsuse piiridesse.“
Kevad on Eestis alati filmirohke hooaeg. Sel nädalal debüteerib Anu Aun täispika filmiga „Polaarpoiss“, kus käsitleb bipolaarsuse temaatikat. Filmis puudutatakse ehk tänavustest linateostest seni kõige otsesemalt sotsiaalset probleemi, mis võib autori arvates kõnetada ka laiemat rahvahulka kui vaid noori, kellele film tundub olevat ennekõike suunatud.
Filmist võib jääda mulje, et bipolaarse meeleoluhäirega inimese hulluks tembeldamiseni…
Aprilli alguses ilmus meediasse uudis, et Taani populaarne teleseriaal „Sild“ („Bron/Broen“) leiab originaalsarja ja kahe muganduse järel tee ka Eestisse neljandas variandis, kus lahendatakse nagu originaali esimesel hooajal kahe riigi vahelisel sillal toimunud mõrvajuhtumit. Riikideks siis seekord Eesti ja Venemaa.
Algversiooni tootjafirma Filmlance direktori Lars Blomgreni sõnul lubab keskse idee tõstmine Eesti-Vene piiri ainulaadsesse kultuurilisse…
Transsoolisus on filmikunstis siiski veel suhteliselt tume valdkond.
Mõne aja eest sai teatavaks üks üsnagi kurioosne Hollywoodi uudis. Pärast seda, kui „Maatriksi“ („The Matrix“, 1999) ja mitmed teised kassahitid teinud režissööriduo vendade Wachowskite ühest liikmest Larryst sai 2008. aastal ametlikult leegitsevroosa juuksepahmakaga Lana Wachowski, tuli sel nädalal avalikkuse ette ka tema tiimikaaslane ja vend Andy, keda tuntakse nüüdsest Lilly Wachowski nime all. Mõlemad tegid läbi soovahetusoperatsiooni. Vendi Wachowskeid võib nüüd…
Oscarid pakkusid pinget, aga mitte tulemuste osas.
Tänavusi Oscareid jäädakse meenutama mitme asja järgi. Esiteks loodi pretsedent: avaliku arvamuse ning meedia jõul ja toel pressiti filmiakadeemialt välja Oscar Leonardo DiCapriole. Saab näha, kuidas PR-firmad tulevikus meemivabriku juba varakult huugama panevad. Näidati, et Oscar võib olla ka töövõit, mille puhul on talendist olulisem füüsiline ja vaimne pingutus.
Teiseks jäi veidi anakronistlik Oscarite-gala jalgu mitmele inimõigusi puudutavale skandaalile, millele kohati reageeriti suure masinavärgi…
Me peaksime veenduma selles, et räägime Eestis filmist endiselt kui kultuuriobjektist.
Värskes 2008. aasta panganduskriisi käsitlevas mängufilmis „Suur vale” („The Big Short“, Adam McKay, 2015) kõlab umbes selline sentiment: pangandusealane finantslingo ongi selleks välja mõeldud, et hoida laia massi eemal tõeliste otsuste tegemisest. Raske on talupojal kaasa rääkida, kui täit arusaamist teemast ei ole. Umbes sama argumendi teravik on olnud suunatud ka Taavi Rõiva pihta seoses pagulastemaatikaga: kuskil midagi otsustatakse ja…
Hollywoodi lapsstaaride kohta peab enamasti paika kaks korduvat motiivi. Ühest räägitakse rohkem, teisest vähem, aga need on omavahel seotud. Lapsstaari karjäärikaarde on ette kirjutatud hukulemääratus: nad müüvad süütust, aga süütuks saab jääda ainult seni, kuni ollakse laps. Kiirelt ja palju oma kirevast elukeskkonnast õppivad lapsstaarid saavad täiskasvanuks varem kui lapsed tavaliselt. F. Scott Fitzgerald on kasutanud ehk kuulsaima lapsstaari…
Jaco van Dormael: „Oluline on naljatada endiselt kõige üle.“
Kui hotellituppa sisse astun, on Jaco van Dormael seljaga minu poole ja vaatab aknast välja. Sürreaalne detailide kombinatsioon on hetkega haaratav ja igati kohane Dormaeli ilma igasuguse aukartuseta tehtud religioonipila „Uhiuus testament“ („Le tout nouveau testament“, 2015) vaimule. Akna tagant paistab Pariisi ooperiteater, mille keldris eluneb ju teatavasti Ooperifantoom. Teatri ees trepil mängib oranžides särkides noorte puhkpillibänd Dandy Livingstone’i 1960.…
Auhindadest ja auhindamisest rääkides oleks ehk sobilik põrgatada kaht mõtet, mis jäid kõlama 6. jaanuaril Neitsi Maali filmiauhindade üleandmise ürituselt. Õhtu juht Karlo Funk tõi välja tõsiasja, et meretaguste suurte auhindade tõttu peegeldame me justkui iseennast teise kultuuri kaudu, et meie eestlaslikkust aitab määrata justkui võõras tunnustus. Neitsi Maali laureaat, parima eesti filmi auhinna võitja Riho Unt filmiga „Isand“ sõnastas…
Kultuurkapitali audiovisuaalkunsti „Ela ja sära“ nimekirja vaadates hakkas mulle silma, et valdavalt on preemia vääriliseks peetud filmilavastajaid, erandkorras Sulev Keedust lausa kaks korda. Eks sellega ole ilmselt nii nagu kõigi teiste filmiauhindadega, et tähelepanu püüavad atraktiivsemad, ja need, kes meedias rohkem esil. Filmitööstuse kõige glamuursema aspekti ehk staaride eest hoolitseb juba näitekunsti sihtkapital – nende laureaatide seas domineerivad selgelt näitlejad.
Filmivaldkonna…
Mida vaadata? See on PÖFFi tegelik iga-aastane slogan. Ehk toob valuliku dilemma puhul veidi leevendust info levisse jõudvate filmide kohta, mille osakaal tundub PÖFFi programmis vaikselt kasvavat. Kompliment laienevale leviturule, aga kohustus festivalile panustada pigem ennekõike oma identiteeti.
Tänavusest PÖFFi programmist leiame koguni 26 filmi, mis jõuavad edaspidi ka Eesti kinodesse. Ehk julgustab teave nende kohta otsima programmivoldikust obskuursemaid ja tundmatumaid…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.