Kui peaksin oma pikaaegsest kodulinnast raamatu kirjutama, paneksin pealkirjaks „Unustatud Saue“, sest Saue on kõige lootusetumalt kaduma läinud ajalooga linn Eestis. Isegi Narvaga ei saa võrrelda.
Saue naba, süda ja aju oli jaamahoone. Peterburi-Tallinna-Paldiski raudtee valmimisega 1870. aastal algas uus ajajärk. Jaamast sai liikluse, majanduse ning suhtluse keskus. Viiekümnendail, pärast äärmiselt ebapopulaarset kolhooside loomist, sõideti Ääsmäelt (kaheksa kuni kümme kilomeetrit) ja kaugemaltki hommikuti karjakaupa jalgratastega Saue jaama, jäeti rattad sinna ning…
Lavastuses „Sest meid on õpetatud madusid kartma“ pole naeru naeru pärast, küll aga naerdakse läbi pisarate ja purjus peaga.
Teatri Kelm „Sest meid on õpetatud madusid kartma“, autor ja lavastaja Karl Koppelmaa, kunstnikud Johannes Valdma, Karoliina Kull ja Martin Koldits. Mängivad Lauli Otsar ja Kristjan Sarv. Esietendus 28. IX Kanuti gildi Pühavaimu saalis.
Pärast väikest vaheaega taas avalikkuse ette astunud teater Kelm tõestab oma tänapäevaainelise intelligentse draamaga, et…
„Röövsaak“ on komöödia, mille kohta „must“ on veel vähe öeldud. Võiks kasutada lopsakamatki epiteeti, näiteks „pilkaselt pime“.
Kuressaare teatri „Röövsaak“, autor Joe Orton, tõlkija Kalle Hein, lavastaja Peeter Tammearu, kunstnik Martin Mikson, muusikaline kujundaja Tobias Tammearu. Mängivad Triinu Meriste, Raivo Trass, Markus Habakukk, Jürgen Gansen, Raivo Rüütel ja Ahto…
Intriig jääb VAT-teatri „Kosmilistes saialilledes“ nõrgaks, karakterid seevastu näitavad, et tehtud on tõsist ja head tööd.
VAT-teatri „Kosmilised saialilled“, autor Paul Zindel, tõlkija Hannes Villemson, lavastaja, kunstnik ja helikujundaja Katariina Unt, valguskunstnik Triin Hook. Mängivad Triinu Meriste, Loviise Kapper, Elena Koit ja Katariina Unt. Esietendus 3. IX rahvusraamatukogu tornisaalis.
USA näitekirjaniku Paul Zindeli (1936–2003) 1964. aastal kirjutatud „Kosmilised saialilled“ („The Effect of Gamma Rays on Man-in-the-Moon Marigolds“)…
Kuigi näidend on leidlik ja mõjuv ning lavastus hoogne ja terviklik, minnakse „Lootuskiirt pimeduses“ küllap suurel määral vaatama ikka näitlejate pärast.
Dramaturgiliselt on „Loojanguekspress“ üsna igav, midagi eriti ei juhtu. Tegu on rohkem lugemiseks mõeldud näidendi kui vaatemänguga.
Rakvere teatri „Loojanguekspress“, autor Cormac McCarthy, tõlkija Triin Tael, lavastaja Peeter Raudsepp, kunstnik Peeter Rästas. Mängivad Toomas Suuman ja Tarmo Tagamets. Esietendus 24. V Rakvere raudteegetos.
„Loojanguekspressi“ süžee on äärmiselt lihtne: rikas ja edukas valge mees (professor) tahab hüpata rongi alla, vaene neeger (endine vang, mõrtsukas) päästab ta juhuslikult. Ilmselt loomulikust instinktist.…
Alkoholi ja kirjutamise perpetuum mobile toimib lihtsalt: esimene annab teisele inspiratsiooni, teine on esimese finantseerimisallikas.
Jürgen Rooste „Surm Tallinnas“ koosneb lühikestest novellidest. Enamik neist käsitleb minategelase – temas on ilmselt väga palju autorit ennast – mitmepalgelist, varieeruvat ja loominguliselt viljakat suhet alkoholiga. On ka erandeid, mis kogumuljet veelgi rikastavad.
Pealkiri on õnnestunud. Peaaegu kõigis novellides saab keegi surma, olgu see siis tark kuningas või asotsiaalne Kopli vanatädi Nadja, Astrid Lindgren või minategelase koer.…
Vahingu-keskne Maimu Berg, perekeskne Eeva Park ja keskmeta Sirje Kiin moodustavad kummalise, kuid koosmänguvõimelise trio.
Maimu Bergil, Eeva Pargil ja Sirje Kiinil oli mõndagi ühist juba enne seda, kui nende raamatud sarjas „Kirjanikud omavahel“ korraga ilmusid. Nad on naissoost ja enam-vähem ühevanused. Vanim, Berg, on sündinud samal aastal ABBA Anni-Fridiga, noorim, Park, ABBA Agnethaga, Kiin aga jääb nende vahele. Kõik nad tegid raamatudebüüdi suhteliselt hilja: Pargi luulekogu „Mõrkjas…
Lavastuse „Transiit. Peatage muusika“ sisu on lihtne kokku võtta: eestlaste ja ENSV eriline seisund NSV Liidu popmuusikas 30–40 aastat tagasi.
R.A.A.A.Mi „Transiit. Peatage muusika“, autor ja lavastaja Dmitri Jegorov, kunstnik Konstantin Solovjov. Mängivad Ivo Uukkivi, Jarek Kasar, Veiko Tubin, Martin Kõiv, Marten Kuningas, Pavel Botšarov ja Steffi Pähn. Esietendus 1. XII 2018 Narva Vaba Lava teatrikeskuses.
Uuslavastuse „Transiit. Peatage muusika“ žanrimääratlus on „dokumentaalne seljanka kahes osas“. Dokumentaalsus ei tekita küsitavusi, kümnete…
Lennuk on Lutsu motiive võtnud siit ja sealt, neid edasi arendanud ja pea peale pööranud, ent märkimisväärset keskendatust ja pinget lavastuses ei ole.
„Tsaar Saltaan“ on muinasjutt intelligentsele inimesele. Veel rohkem aga muinasjutu edasiarendus, sest kui üldiselt lõpevad muinasjutud hästi, harvem halvasti, siis see lavastus lõpeb täiesti normaalselt.
„Isamaa pääsukesed“ on väga näitlejasõbralik näidend, sest seal pole pea- ega kõrvalosi, vaid hulk teravaid, üksteisele vastanduvaid, kuid väga elulisi karaktereid.
Kelmi „Läbi/mängu“ tekst on ja jääb üheks kõnekaks dokumendiks meie teatriajaloo XXI sajandi peatükis.
Teatri Kelm „Läbi/mäng“, autor ja lavastaja Karl Koppelmaa, kunstnikud Johannes Valdma ja Karoliina Kull, valguskujundaja Martin Koldits. Mängivad Risto Vaidla, Jürgen Gansen, Lauli Otsar, Markus Habakukk jt. Esietendus 15. III kultuuriklubis Kelm.
„Läbi/mäng“ ei ole iseenesest traagiline lavastus. See on irooniline, nihestatud lugu ühest väikesest sõltumatust teatrist, kes on sunnitud majast…
Mart Kivastiku kogumikus „Armastuse vormid“ põimuvad viljakalt hetkeline ja igavikuline mõõde.
„Armastuse vormid“ on koondkogu, mis sisaldab Tartu kirjaniku Mart Kivastiku 46 ajakirjanduses ilmunud esseed. 33 neist pärineb Postimehest. Vanim lugu ilmus 1998., uusimad 2017. aastal.
Kõige väärtuslikumad tunduvad need, mis käsitlevad autori pikaajalisi kokkupuuteid Eesti, peamiselt Tartu kultuuriringkondadega. Eesti on väike ja Tartu lausa armetult väike. Seetõttu on raamatus palju tuttavat miljööd, persoone ja seega ka kaasa- või…
Teekond kõige naljakamast kõige kurvemani on lavastuses „Cabaret Siberia“ kabareelikult lühike ja ootamatute pööretega.
Teatri Piip ja Tuut „Cabaret Siberia“, autor ja lavastaja Lauris Gundars, kunstnik Jaanus Laagriküll, kostüümikunstnik Rūta Kuplā, koreograaf Marge Ehrenbusch, muusika autor Siim Aimla. Mängivad Haide Männamäe ja Toomas Tross. Esietendus 6. III Balti jaama endises elektrirongide ootepaviljonis.
Eesti ja Läti iseseisvuse 100. aastapäevale pühendatud „Cabaret Siberia“ on lugu naiivsest, ent murdumatust armastusest, õieti…
„Hipide revolutsioon“ pole ühelegi näitlejale põhjapanev õnnestumine, ent on suur võit Ugalale kui loomingulisele kollektiivile.
Ugala teatri ja R.A.A.A.Mi „Hipide revolutsioon“, autor Mihhail Durnenkov, tõlkija Tiit Alte, lavastaja Juri Kvjatkovski, kunstnik Ksenia Peretruhhina, kostüümikunstnik Aleksei Lobanov, muusikalised kujundajad Peeter Konovalov ja Juri Kvjatkovski, koreograaf Olga Privis, valguskujundajad Rene Liivamägi ja Juri Kvjatkovski, videokunstnik Katre Sulane, lavalise võitluse seadja Dmitri Kordas. Mängivad Ott Aardam, Klaudia Tiitsmaa, Janek Vadi,…
Romaanis „Serafima ja Bogdan“ panevad kommunistlik ideoloogia ja tarbimisühiskonna mentaliteet seljad kokku, et hävitada kolm sajandit vastu pidanud pärimuskultuur.
Jaan Oks on mässaja, kuigi jõuetu, Morten Mortenson aga edukas kohaneja, ehkki säilitab vaimse suveräänsuse.
Tallinna Kammerteatri „Mees, kes ei mahu kivile“, autor Vaino Vahing, lavastaja Ingo Normet, kunstnik Pille Jänes. Mängib Kristjan Sarv. Esietendus 20. X Tallinna Kammerteatris.
Teatri Kelm „Morten Mortensoni aed“, autor ja lavastaja Karl Koppelmaa, kunstnik Johannes Valdma, muusikaline kujundaja Kristen Kütner, valguskujundaja Martin Koldits. Mängib Karmo Nigula. Esietendus 16. XI teatris Kelm.
Nii „Mees, kes…
Nukuteatri „Linnud“, autor ja lavastaja Vahur Keller, kunstnik Britt Urbla-Keller, helilooja Liina Sumera, videokunstnik Kristin Pärn, valguskunstnik Madis Kirkmann.
Mängivad Kaisa Selde, Mart Müürisepp, Lee Trei ja Andres Roosileht. Esietendus 5. III Nukuteatri väikeses saalis.
Enam või vähem filmidel põhinevaid lavastusi on viimastel aastatel tehtud nii arvukalt, et ikka ja jälle üllatab, kuidas küll…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.