Alanud hooaeg tõi ERRi Vikerraadiosse kaks huvitavat ja mõnes mõttes vastandlikku kultuurisaadet: „Luulelahingu” ja „Ahjualuse”. Kuivõrd esimene on eetris olnud vaid korra ja teine kaks, saab neist rääkida peamiselt idee tasandil.
Rakvere teatri „Lahuselu” on vaese mehe „Boob teab”. Rakvere teatri „Lahuselu”, autor Tom Kempinski, tõlkija Joel Sang, lavastaja Kalju Komissarov, kunstnik Krista Tool, muusikaline kujundaja Peeter Konovalov. Mängivad Liisa Aibel ja Tarvo Sõmer. Esietendus 6. IX Rakvere teatri väikeses saalis.
Suurel osal eesti meediast puudub igasugune vastutustunne. Peamiselt avaldub see mõttetute või lausa valede lubaduste jagamises. Maaleht 22. VII: „Praegu on kõik hästi, praegu puhake!” soovitab Igor Mang kõigile. Augusti keskpaigast peale läheb astroloogi ennustusel aga kisklemiseks. „Maailmas tervikuna läheb keeruliseks,” ennustab ta: august on teise poolaasta, kui mitte kogu aasta halvim kuu. Häiritud saab paljude inimeste suvepuhkus või igapäevane töörütm, ette on näha suuri tulekahjusid, tööstusavariisid, maavärinaid, konflikte riikide…
„Lambasööjad” oli suve ainus uuslavastus, kus mängupaiga looduslik võlu pääses täiel määral esile.
Kalevipoja Suveteatri „Lambasööjad”, autor Veikko Huovinen, dramatiseerija ja lavastaja Veera Marjamaa (Soome). Mängivad Anti Reinthal ja Mart Toome. Esietendus 18. VII Saare vallas Kääpal Kalevipoja Kojas.
Ohtu, et jutlusetegijatest puudust tuleb, Eestis küll ei ole.
Albu valla „Prohvet Maltsvet”, autor Eduard Vilde, lavastaja Ingomar Vihmar, helilooja Ardo Ran Varres, kunstnik Illimar Vihmar, liikumisjuht Svea Sööt. Mängivad Kleer Maibaum-Vihmar, Liina Tennosaar, Evelin Võigemast, Märt Avandi, Mihkel Kabel, Janek Joost, Margo Mitt. Esietendus 17. VII Albu Kukenoosi viljaaidas.
Emajõe Suveteatri „Nukitsamees 2”, autor Urmas Vadi, lavastaja Andres Dvinjaninov, kunstnik Kristina Lõuk ja muusikaline kujundaja Ardo-Ran Varres. Mängivad Ago Anderson, Raivo E. Tamm, Merle Palmiste, Indrek Taalmaa, Riho Kütsar, Peeter Volkonski ja Maria Soomets. Esietendus 28. VI Tartu endise kammivabriku klubis.
Urmas Vadi novaatorlus eesti lastekirjanduse klassika sügavuti mõtestamisel ja nüüdisajastamisel väärib aplausi.
„Nukitsamees 2” on Oskar Lutsu igihalja lastejutu edasiarendus nii süžeeliselt kui ka sihtgrupi vanust arvestades. Lastelavastus see pole,…
1. juunil kella kahe paiku päeval toimus rahvusraamatukogus samal ajal kõrvuti kaks sündmust: Eesti Huumoriliidu korraldatud rahvusvahelise karikatuurivõistluse „Linlane naerab” näituse avamine ning nende psühhopaatide kogunemine, kes leiavad, et Venemaaga ei tohi piirilepingut sõlmida ja et valitsus on Eesti reetnud ning maailma lõpp pole enam kaugel.
Seltskonnad olid nagunii vastandlikud, see torkas kohe silma. Esimesse kuulusid lõbusa olekuga, heas tujus ja tervisest õhkuvad persoonid, kes ei pidanud liigseks ka vaimukuste pildumist.…
Ringreisilavastus „Tiina Tauraite traktor” on rikas ja omanäoline ettevõtmine.
„Tiina Tauraite traktor”, autor, lavastaja, traktorist ja esitaja Tiina Tauraite. Ringreisilavastus, mida esitatakse 17 paigas üle Eesti. Esietendus 7. VI Tallinnas Kultuurikatla aias.
„Tiina Tauraite traktor” on rikas ja omanäoline ettevõtmine, mis hõlmab näitleja ümberkehastumise taimekasvatusõpilaseks ning tagasi näitlejaks, kestes kokkuvõttes ligi kaks aastat.
Olen näitlejatelt pikemate intervjuude käigus ikka küsinud, mida nad teeksid, kui peaksid elukutset vahetama (näiteks kaotaksid hääle). Mulle ei…
Kala otsib kohta, kus sügavam, inimene, kus parem. Eestlane aga, kus kõige raskem.
Eitav suhtumine hästi kohastunud, s.t edukatesse, hea tervisega ja stabiilse närvikavaga inimestesse avaldub nii positiivses (metsavendade ülistamine) kui negatiivses (iseseisvas Eestis hästi läbi löönud nõukogudeaegsete tippkommunistide materdamine) paradigmas. Õilis eestlane on alati see, kellel on võimalikult paha olla.
Muidugi ei ole ükski rahvas, eestlased sealhulgas, ühe vitsaga löödud. Nii 1940. kui 1944. aasta okupatsioon tõestasid, et kõige paremini kohanes…
Miks ma vaatan enam-vähem kõiki tippvõistluste spordiülekandeid, eriti eestikeelseid?
Sellepärast, et mul oleks põnev ja huvitav, ning soovitav, et nalja saaks ka. Tippsport on eelkõige tsirkus, „sporditsirkus”. Ja just televisioon on ta suurel määral selliseks teinud, nõudes iga spordiala formaadi kohandamist oma nõudmistega niipalju kui võimalik. Suurepäraselt demonstreerib seda näiteks Usain Bolt, kellel on pärast jooksu varuks ikka mõni lihtne, kuid lõbus klounitemp kaamerameeste jaoks. Eesti keelt eelistan sellepärast, et see…
Kõrgema lavakunstikooli nelja kunagise kursusekaaslase lavaline etteaste „Keskea rõõmud” Tartu Uues teatris ei ole näidendi järgi tehtud lavastus, vaid pigem vaba improvisatsiooniline tegevus – etendustel pole peaaegu midagi ühist, välja arvatud pealkiri. 26. aprillil enne „Keskea rõõmude” kolmandat etendust kogunesid Tallinnas vestlusringi selle lavastuse autorid-esitajad Katrin Pärn, Piret Simson, Janek Joost ja Margus Prangel.
Kes teist sai esimesena keskealiseks?
Margus Prangel: Mina olen kõige eakam, 38aastane. Ei tea, kas keegi…
Venemaa ja venelaste kajastamise muutused Eesti meedias.
Et Eesti-Vene suhetes on midagi kardinaalselt muutumas ja seda rohujuuretasandil, panid mind uskuma kaks nelja kuu tagust teleuudist. Esiteks Vene turistide vastuvõtt Balti jaamas armsa zumbatantsuga. Teiseks vene laada korraldamine Haapsalus, matrjoškade ja balalaikadega – samuti selleks, et idanaabrid end meil võimalikult koduselt tunneksid.
Nii head ei olnud Eesti-Vene suhted isegi 1940. aastal. Ei tantsinud Vares-Barbarus oma kambajõmmidega Balti jaamas küllatulnud Ždanovi meeleheaks; ei…
Tennessee Williamsi kriitilise realismi vaimus kirjutatud lugu mõjub tänapäeval hoopis kriitilise fantastikana.
Rakvere teatri „Suvi ja suits”, autor Tennessee Williams, tõlkija Jaak Rähesoo, lavastaja Mait Joorits, kunstnik Elina Naan ja kostüümikunstnik Britt Samoson. Mängivad Natali Lohk, Kristo Viiding, Saara Kadak, Velvo Väli, Tiina Mälberg, Anneli Rahkema, Toomas Suuman, Eduard Salmistu ja Mait Joorits. Esietendus 1. III Rakvere teatri väikeses saalis.
„Suve ja suitsu” vaatamisel tekitab eelkõige kahtlust selle kavvavõtmise ajend: on…
Seriaalide „Kerge elu”, „Ment” ja „Kättemaksukontor” uus hooaeg TV3s.
TV3 aina sisukamaks muutuva omatoodetud programmi selle hooaja ainus päris uus sari on „Kerge elu”, mille sihtgrupiks eelkõige korralik, koos abikaasaga kaht last kasvatav keskklassi vaataja, kelle elus pole erilisi muresid peale kahe miljoni eurose pangalaenu. Ja ka selle, et kui naine ütleb mehele „Kallis, ma armastan sind!”, siis haarab mees telefoni ja ütleb: „Kuuldel, Volts!”. Peamiselt koosneb „Kerge elu”, nagu kvaliteetsarjad…
„Autori surmas” on Raimond Valgre Ivar Põllule abinõu, mitte eesmärk.
Tartu Uue teatri „Autori surm”, autor ja lavastaja Ivar Põllu, kunstnik Kristiina Põllu. Mängivad Ardo Ran Varres, Helgur Rosenthal ja Mart Aas. Esietendus 6. III Tartu Uues teatris.
Helilooja-komposiitori Raimond Valgre 100. sünniaastapäevale pühendatud näidendi „Autori surm” pealkiri ja ülesehitus on inspireeritud Roland Barthes’i samanimelise essee (1967) kokkuvõtvast lausest: „Lugeja sünni hinnaks on Autori surm”.
Lugu käivitavaks ja edasiviivaks jõuks on see väide…
Telefilm „Ei ole sõda noortele meestele” ehk seriaali „Tuulepealne maa” 13. osa (BEC 2013, 90 min), režissöör Ain Prosa, produtsent Raivo Suviste, stsenaristid Mihkel Ulman ja Lauri Vahtre, operaator Mait Mäekivi, kunstnik Mare Raidma, helilooja Ardo R. Varres. Osades Jörgen Liik, Jarmo Reha, Markus Dvinjaninov, Jaanika Arum, Rasmus Kaljujärv, Märt Avandi, Tambet Tuisk, Raivo Trass, Ester Pajusoo jt. Esilinastus ETVs 24. II 2013.
Viimased Eesti lähiajaloolised propagandafilmid „Nimed marmortahvlil”, „Detsembrikuumus” ja…
Polygonteatri „Näha roosat elevanti”, autor Piret Jaaks, lavastaja Tamur Tohver, kunstnikud Mae Kivilo ja Tamur Tohver, valguskunstnik Triin Hook. Mängivad Meelis Rämmeld, Liisa Pulk ja Kadri Adamson. Esietendus 2. II Polygoni amfiteatris.
Kui lavale ilmub mõni Eesti Teatri Agentuuri võistlusel auhinnatud näidend, on ette teada, et tegu on olmedraamaga nüüdisaegse Eesti pereelust, peaosades harilikult mees ja naine. Neil on suhe, aga neil on ka probleeme. Nii võis enne Piret Jaaksi 2011.…
Seoses e-meedia arenguga saab juba rääkida spetsiaalsest ajakirjandusharust: lollidele mõeldud hullupakendis meediast.
Mis ühendab ETV vana-aastaõhtu sketšisaadet „Tujurikkuja”, Toomas Hussari mängufilmi „Seenelkäik” ja Arto Haloneni dokfilmi „Sinivalge vale”?
Mis muud kui halastamatult satiiriline suhtumine tänapäeva meedia ühte kõige ebardlikumasse eksisteerimisvormi – pressikonverentsidesse.
Viimastest pressile suunatud avalikest esinemistest, millest eriti võimsad mullid üles puhuti, paistavad silma eksjalgrattur Lance Armstrongi ja tulevase ekspaavsti Benedictus XVI omad. Mitte et need tulnuks maha vaikida, aga mõlemast tehti…
Dokumentaalfilm „Sinivalge vale” (Soome 2012, 119 min), režissöör Arto Halonen, stsenaristid Arto Halonen ja Kevin Frazier. Linastus 27. I Kumu auditooriumis „Docpoint’i” kavas.
„Sinivalge vale” keskmes on 2001. aasta murdmaasuusatamise MM-võistlused Lahtis, täpsemalt kuue Soome suusataja vahelejäämine dopingukontrollis ning sellele järgenud skandaalid ja kohtuprotsessid. Viimased käivad tänaseni.
Kuigi filmi tutvustuses võrreldi seda ETV seriaaliga „Alpimaja”, pole sarnasusi tegelikult ollagi. „Sinivalge vale” on puhtalt dokumentaalne, „Alpimaja” seevastu täielik fiktsioon. „Alpimaja” on ängistav ja…
Teleseriaal „Hakkab jälle pihta”. Stsenaristid ja režissöörid Andres Maimik ja Rain Tolk. Osades Helgur Rosenthal, Ragne Pekarev, Anders Hollo, Martin Hollo, Kais Adlas, Maris Nõlvak, Martin Meius jt. ETVs pühapäeviti kell 20.30.
Uus kuueosaline perekomöödia käsitleb Eesti elitaarkultuuris seni minimaalselt kajastamist leidnud paduheterote teemat. Fookuses on naine ja mees, kes pole mitte ainult et omavahel seksinud, vaid ka lapsi saanud. Ja koguni kaks tükki korraga. Milline katastroof sellise vastutustundetu elumudeli rakendamisega…
Aasta kõige tähtsamaks peetav nääriõhtu teleprogramm ei pakkunud seekord üllatusi kvantiteedi ehk uute formaatide poolest, kuid kvaliteedi ehk sisuga tehti küll sada imet ära – peamiselt seda allapoole venitades.
Positiivses plaanis pakkus ületamatut taset ETV „Tujurikkuja”. Seda alates esimesest, Ita Everi dopinguskandaali sketšist, mis kadestamisväärse visuaalse efektiga parodeeris „Alpimaja”, kuni liigutava lõpulauluni sadistlikust maailmast ja masohhistlikest eestlastest („Küll rõõmuga me kannataks, kui kõik me piinu tunnistaks”). Võttes aluseks Hardi Tiiduse kuldse…
„Ülem-Austrias” ollakse laval võltsimatult võltsid, selleks et olla võltsitult võlts teleekraanil.
Vilde teatri „Ülem-Austria”, autor Franz Xaver Kroetz, kunstnik Jaanika Kolk, lavastus valmis ühistööna. Mängivad Piret Kuub, Peeter Piiri, Oleg Želudkov, Dljara Jakovleva, Suzanna Golovko, Juri Seredenko, Sven Paulus ja Richard Naar. Esietendus 2. XII Tartus Pepleri 27 alumise korruse suures saalis.
Vilde teatri „Ülem-Austria” on lavastus, mida ühekordse vaatamisega päris lahti ei haruta. Suuremat osa laval toimuvast jäädvustab kaamera ning publiku…
Kasutame küpsiseid seadme teabe salvestamiseks ja ligipääsuks selle andmetele. Kui nõustute selle tehnoloogia kasutamisega, võimaldab see meil töödelda sirvimiskäitumist ja teie harjumusi sel saidil. Küpsistest keeldumine võib negatiivselt mõjutada mõningaid funktsioone ja võimalusi.
Funktsionaalsed
Always active
Vajalikud, et te saaksite segamatult portaali eri osade vahel liikuda.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistika
Kasutatakse lehe külastatavuse statistika kogumiseksThe technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.