Publik kogunes, sest antud oli märk

Publik kogunes, sest antud oli märk

Sergei Dovlatovist on paari aastaga saanud sümbol, ennekõike tänu Tallinna Dovlatovi päevadele, mis on festivalina sillaks eesti ja vene kultuuriruumi vahel.

Programmi „Tallinn – 2011. aasta Euroopa kultuuripealinn” raames algatatud festival toimus sel suvel teist korda, 24. ja 25. augustil aset leidnud II Dovlatovi päevade üritusi külastas kokku ligi 1300 inimest Eestist, Venemaalt ja USAst.

Lisaks Dovlatovi-teemaliste dokfilmide „Dovlatov ja ümbruskond”, „Vertikaalne linn” (Pihkva 2002) ning „Kirjutanud Sergei Dovlatov” (Moskva 2012) Eesti esilinastustele ja temaatilisele ekskursioonile „Dovlatovi radadel” avardasid festivali tähendust mitmed üritused, mis tõid Dovlatovi päevadele uut, eelkõige nooremat publikut. Nii sai teoks esmakordne Eesti ja Vene ajakirjanike ümarlaud „Meie aja kompromissid”, esietendus luule-lavastus „Näidend. Juhan Viidingu luuletused” ning esines Peterburi kultusansambel Billy’s Band. Kakskeelse lavastuse „Näidend. Juhan Viidingu luuletused” stsenaariumi autor on Jelena Skulskaja, helilooja Tõnis Leemets, kunstnik Ivi Piho ja lavastaja Tatjana Kosmõnina. Näitlejatena astusid peale tema üles veel Jekaterina Novosjolova, Marina Malova, Veljo Reinik, Jaanus Tepomees ja Hendrik Vissel. Koreograafideks olid Tiina Ollesk ja Rene Nõmmik (Fine Five), kostüümide autor oli Tamara Dzmanashvili.

Kolm noort eesti meesnäitlejat lugesid luuletusi originaalis – Viidingu meelest võis mehe vaatepunktist kirjutatud luuletusi esitada üksnes mees – ja kolm noort vene näitlejannat esitasid Jelena Skulskaja tõlkeid kogumikust „Öölaul meeshäälele“. Üllatavalt lopsakas, emotsionaalne ja hoogne kirjanduslik etendus vastas kõigile teatraalse vaatemängu reegleile Shakespeare’i vaimus, toetuti kahele baastekstile: Juhan Viidingu „Näidendile”, sealt ka etenduse pealkiri, ja Jüri Üdi „Suveteatrile”. Nende juurde pöörduti süstikuna ikka ja jälle tagasi, kooti lavastusse vilkalt sisse ka teisi Viidingu tekste ning üksikuid motiive „Hamletist”. Naerva ja nutva maski, mees- ja naispooluse, eesti ja vene keele, luule ja teatri rööbaspuudel saavutasid noored näitlejad igatahes tasakaalu hiilgava akrobaatikaga – lavastus oli laitmatult rööpas. Jääb üle oodata järgmisi Dovlatovi päevi.

Sirp